Kirjoittaja Aihe: Tulisiko sallia  (Luettu 26496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #75 : 01.11.10 - klo:16:11 »
Turha on pelkosi. Energiahoidossa veljeillään tyhjän kanssa. Ainoa todettava tapahtuma siinä on se kun sinut rahasteteaan. Muu on mielikuvituksen varassa.

Me seurakunta-aktivistit olemme nähneet kun papisto laittaa kädet siunattavan ja vihittävän papin päälle pappisvihkimyksissä. Kättenpäällepaneminen on käytössä myös konfirmaatioissa ja kastetilaisuuksissa. Tuo teko ei ole tuulesta temmattu, sillä on taustansa ja historiansa. Hän - Jeesus - käytti kätten päälle panemista parantaessaan. Hänen käsistään - Jeesuksen siis - virtasi energiaa parannettavaan. :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #76 : 01.11.10 - klo:16:43 »
Minä olen niin nössö, että en uskalla kokeilla mitään, minkä epäilen olevan hyvin vahingollista ihmiselle. Koulussa kaverit kertoivat pelanneensa spiritismiä. Kysyin kotona veljeltäni, mitä se spiritismi on. Hän vastasi, että jos pelaat, niin sitten on jo liian myöhäistä tietää, mitä se on. Se riitti minulle, ja pysyin siitä kaukana. En ole koskaan halunnut tietoisesti ottaa riskejä eikä minulla ole tarvetta kokeilla rajojani. Pelkään, että energiahoidossa veljeillään itse pirun kanssa ja semmoiseen en halua sekaantua.


Ymmärrän hyvin pelkosi. Olen miettinyt tätä asiaa joskus vähän syvemminkin. On ihan luonnollista ettei kristitty halua sekaantua vieraista uskonnnoista/uskomuksista peräisin oleviin touhuiluihin, mutta enemmän sijoittaisin sitä "vaarallisuus"- momenttia siihen vaaraan että omaksutaan jokin ihan kristinuskolle vastainen ideologia, kuin että niissä nyt jotenkin "veljeiltäisiin" pirun kanssa. En oikein jaksa uskoa sellaiseen että terveelle ja täysjärkiselle kristitylle voisi käydä esim. reikihoidossa (vai mitä ne oli?) siten, että ykskaks Saatana hänet siellä karvoineen päivineen nielaisee "ja sitten on jo myöhäistä"...

Minusta nuo tuollaiset uskomushoidot ovat tyhjää täynnä joilla erilaisten suggestioiden avulla höynäytetään löyhäpäisiltä rahat pois. Ei niissä sinänsä mitään pelättävää tai vavisuttavaa ole että pitäisi kadun toiselle puolelle väistyä kun niitä vastaan tulee. Tunsin kerran erään mielestäni täysjärkisen kristityn jolla on juuret tukevasti maanläheisessä evankelisluterilaisessa uskossa eikä hän halua olla tekemisissä esim. karismaattisuuden kanssa. Toisaalta hän oli kristillisyydessään sillä tavalla aito ettei hävennyt sitä sitä tarvittaessa tunnustaakaan kenen edessä hyvänsä. Meteliä hän ei uskomisistaan koskaan pitänyt mutta tunnusti reilusti ja voimakkaasti tarvittaessa.  Tämä henkilö meni uteliaisuuttaan jollekin tällaiselle uskomushoitajalle kokeillakseen millaista se on.  Hän kertoi siinä hoidettavana ollessaan julistaneensa evankeliumia tälle uskomushoitajalle joka oli mielestään ollut kristitty mutta aivan totaalisesti pihalla siitä mitä kristillinen oppi tarkoittaa.  Ei ollut käsitystä laista eikä evankeliumistakaan. Pelkkiä ihanaisia "enkeleitä" ja "henkioppaita" ja kaikki kuorrutettiin ihanaisella individualismin kermavaahdolla...

Tuollainen ihminen ja hänen toimintansa ei minua pelota vaan korkeintaan säälittää ja ihmetyttää koska kristillisyys on ARMON valtakunta syntien anteeksiantamiseksi. Armo edellyttää syntiä eli kristityllä on selkeä oppi: laki ja armo joista armo ja evankeliumi hallitsee ja ne pitää osata tarkoin erottaa toisistaan. Tämä oli ukko Lutherin pääasiallinen missio!  Kristityllähän on (pitäisi olla ainakin) parempi turvallisuus Jumalan kämmenellä vaikka hän pimeässä laaksossa vaeltaisi niin ei hän sielläkään mitään pelkäisi. Kristitty voi juuri tämän takia siis olla turvallisin ja rauhallisin mielin vaikka olisi korvat tungettu täyteen korvakynttilöitä ja ympärillä loitsuttaisiin miten. Suurempi vaara on vvärän opin omaksumisessa ja siinä että mennään oikean puun juurelta pois.  Tämmöisten asioiden kanssa ei minusta tarvitse hyperventiloida. Ei kristittyä Saatana voi nielaista karvoineen jos vaan sydän on kiinnittynyt oikeaan osoitteeseen.  Ei se niin käy että jos kurkkaan oven raosta pimeään huoneeseen niin sieltä tulee käsi joka vetäisee väkisin sisälle "ja sitten ei enää voi mitään".

Mutta jos se pimeys alkaa tuntumaan kiehtovalta ja maistumaan makeammalta ja jos sinne alkaa tekemään yhä enemmänmieli niin että sinne haluaa tosissaan, niin sitten on vakavat paikat.  Ihminen on vieteltävissä kyllä.

Enpä kyllä usko sitäkään että suurin osa kristityistä on alkoholinkaan suhteen niin "heikkoja" kuin antavat ymmärtää. Eri asia on tietty alkoholistit, mutta tavallinen ihminen joka eläissään ei ole juovuksissa ollut tai on ollutkin muttei ole alkoholistiksi tullut, niin turha se on pelätä että kaljapullon juotuaan tuli "annettua pirulle jo pikkusormi" ja "nyt ei ole enää mitään tehtävissä"...


No enhän minä ketään tällaisiin kehoita. Viisas neuvo Raamatussakin  on pitää omatunto puhtaana mutta ei niitä tarvitse pelätäkään kauhunsekaisin tuntein. Toisaalta meille on annettu myös kehoitus: "avartukaa tekin!"  (-siis meille kaikille)  :023:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #77 : 01.11.10 - klo:16:52 »

Ei tarvitse pelätä...

Lainaus
Room 8: 38. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

... mutta ei kannata välttämättä leikkiäkään.  Olen käsittääkseni kerran kohdannut pahan hengen ja se oli todella ahdistava kokemus (olin matkalla Japanin maaseudulla).
SV 74:4

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #78 : 01.11.10 - klo:16:55 »
Me seurakunta-aktivistit olemme nähneet kun papisto laittaa kädet siunattavan ja vihittävän papin päälle pappisvihkimyksissä. Kättenpäällepaneminen on käytössä myös konfirmaatioissa ja kastetilaisuuksissa. Tuo teko ei ole tuulesta temmattu, sillä on taustansa ja historiansa. Hän - Jeesus - käytti kätten päälle panemista parantaessaan. Hänen käsistään - Jeesuksen siis - virtasi energiaa parannettavaan. :kahvi:

 Jeesus oli eräänlainen energiahoitaja. :001:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #79 : 01.11.10 - klo:16:58 »
Turha on pelkosi. Energiahoidossa veljeillään tyhjän kanssa. Ainoa todettava tapahtuma siinä on se kun sinut rahasteteaan. Muu on mielikuvituksen varassa.

 Viittaan joihinkin teksteihini tuossa vähän ylempänä: Jeesus oli eräänlainen energiahoitaja - Hän oli sitä monen muun asian lisäksi. Raamatussa lisää.. :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #80 : 01.11.10 - klo:17:17 »
Ei tarvitse pelätä...

... mutta ei kannata välttämättä leikkiäkään.  Olen käsittääkseni kerran kohdannut pahan hengen ja se oli todella ahdistava kokemus (olin matkalla Japanin maaseudulla).

En väitä että teet niin tieten tahtoen enkä yritä kyseenlaistaa rehellisyyttäsi tai mielenterveyttäsi, mutta minusta juuri tuollaiset jutut lietsovat sitä vääränlaista pelon/kauhunsekaista suhtautumista asiaan.

Ennen liikuin sellaisissa hengellisissä piireissä joissa monet kertoivat toinen toistaan ahdistavampia "kohtaamisiaan" milloin itse pirun kanssa, milloin pahojen henkien. Toisaalta kertoiltiin myös paljon "henkilökohtaisista" treffeistä Jeesuksen ja Pyhän Hengen kanssa. Yksikin tyyppi kertoi olleensa "riivattu" ja "ajaneensa riivaajan itsestään ulos paastoamalla". Suurin osa tuosta em. porukasta oli mielestäni henkisesti epätasapainoisia ihmisiä jotka kävivät hieman ylikierroksilla hengellisyyden suhteen.  Sitten on sellainen vaara että ihminen alkaa omaksumaan mainitunkaltaista ajatusmaailmaa jossa "mitä tahansa voi tapahtua minä hetkenä hyvänsä!" Vaikka hän olisi henkisesti täysin terve ja itsenäinen, niin hän on alttiina vahingolliselle ympäristölle ja alkaa vähän kerrallaan omaksumaan kuulemiaan ajatusmalleja.

Minusta kristinusko ei ole tuollaista. Tämä on oma vankkumaton mielipiteeni.

Seuraavassa lauseessa tiivistyy kaikki mitä tästä haluan sanoa:

Kristinuskoksi riittää turvallinen usko Vapahtajaan!   (ilman extreme-kokemuksia)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #81 : 01.11.10 - klo:18:50 »


Seuraavassa lauseessa tiivistyy kaikki mitä tästä haluan sanoa:

Kristinuskoksi riittää turvallinen usko Vapahtajaan!   (ilman extreme-kokemuksia)

Olen tästä ihan samaa mieltä.  En kuitenkaan halua kiistää henkimaailman olemassaoloa.  Mihin raja silloin vedetään?  Onko pahoja henkiä, onko Saatanaa, onko enkeleitä, onko Jumalaa?  Millä perusteella näistä uskotaan vain osaan, vai heitetetäänkö sitten kaikki pois, kun ruvetaan kerran karsimaan?
SV 74:4

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #82 : 01.11.10 - klo:19:10 »
Olen tästä ihan samaa mieltä.  En kuitenkaan halua kiistää henkimaailman olemassaoloa.  Mihin raja silloin vedetään?  Onko pahoja henkiä, onko Saatanaa, onko enkeleitä, onko Jumalaa?  Millä perusteella näistä uskotaan vain osaan, vai heitetetäänkö sitten kaikki pois, kun ruvetaan kerran karsimaan?

Pahoja henkiä on, saatana on, enkeleitä on, Jumala on.

Älä nyt Jampe vedä kahvia väärään kurkkuun, mutta olen kuullut hyvin jalat maassa olevalta ev lut kirkon työntekijältä, että hän on joskus kokenut hyvin voimakkaasti pahan läsnäolon. Hän ei ole hihhuli eikä koskaan käynyt hihhulitilaisuuksissa.

Kalistajalle haluaisin sanoa, että meillä päin oli joskus 15 vuotta sitten porukkaa, jotka harrastivat energiahoitoja. Rouva oli samalla myös meedio, joten siinä tuskin oli kysymys Jeesuksen hoidettavana olemisesta. Miehensä kyllä tunsi Raamattua paremmin kuin moni pappi (näin minulle kertoi meidän silloinen kirkkoherra) ja häntä kiinnosti eritoten Ilmestyskirja. En mielelläni sekoittaisi Jeesusta ja näitä varsinaisia energiahoitajia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #83 : 01.11.10 - klo:19:59 »
Pahoja henkiä on, saatana on, enkeleitä on, Jumala on.

Älä nyt Jampe vedä kahvia väärään kurkkuun, mutta olen kuullut hyvin jalat maassa olevalta ev lut kirkon työntekijältä, että hän on joskus kokenut hyvin voimakkaasti pahan läsnäolon. Hän ei ole hihhuli eikä koskaan käynyt hihhulitilaisuuksissa.

Kalistajalle haluaisin sanoa, että meillä päin oli joskus 15 vuotta sitten porukkaa, jotka harrastivat energiahoitoja. Rouva oli samalla myös meedio, joten siinä tuskin oli kysymys Jeesuksen hoidettavana olemisesta. Miehensä kyllä tunsi Raamattua paremmin kuin moni pappi (näin minulle kertoi meidän silloinen kirkkoherra) ja häntä kiinnosti eritoten Ilmestyskirja. En mielelläni sekoittaisi Jeesusta ja näitä varsinaisia energiahoitajia.

Jeesus ei ollut varsinainen vaan eräänlainen energiahoitaja - mutta kuten olemme saaneet ymmärtää, Hän oli ja on myös paljon, paljon muuta. Jeesus on ylivoimainen ykkönen maapallollamme kulkeneiden keskuudessa. :001:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #84 : 01.11.10 - klo:20:37 »
Olen tästä ihan samaa mieltä.  En kuitenkaan halua kiistää henkimaailman olemassaoloa.  Mihin raja silloin vedetään?  Onko pahoja henkiä, onko Saatanaa, onko enkeleitä, onko Jumalaa?  Millä perusteella näistä uskotaan vain osaan, vai heitetetäänkö sitten kaikki pois, kun ruvetaan kerran karsimaan?

Minusta ei ole kysymys siitä onko niitä vai ei, vaan siitä mistä puhutaan, millä tavalla ja missä merkityksessä. Oletetaan että niitä on. Silloin (ja varsinkin silloin) ei mielestäni olisi kovin viisasta ruveta kertomaan toisille tälllaisista kokemuksista. Sama juttu nähdäkseni koskee kaikenlaista kokemista, myös hyvän kohtaamista. Paavali piti "hulluutena" niistä kertomista ja teki sen ainoastaan pakotettuna. Ei hän tullut kertomaan että "kikkeliskokkelis, minä näin ilmestyksen" -vaan sanoi että "voi minua kurjaa ryöttäsyntistä että tällaista mielettömyyttä pitää mennä sanomaankaan kun en siitä ensinkään haluaisi puhua, -vaan kun olette niin kertakaikkisia paukapäitä että olette langenneet kerskujien ilmestyksiin niin minun on pakko kertoa että vielä enemmän minä oon ilppareita nähnyt ja te pojat ootte vielä ihan polopoikia siinä asiassa, mutten minäkään niistä ole mitään puhunut vaan ymmärtänyt olla hiljaa!"

[värisevällä äänellä] Näin se on meidän ihmistenkin elämässä! [värisevällä äänellä]

 :018:


ps. Te jotka olette lukeneet Lutteerusta niin muistattekos sellaisen kohdan jossain L:n kirjassa jossa hän kuvaili paholaisen kasvoja kertomalla jotenkin siihen tyyliin että: "jos haluat tietää miltä paholaisen kasvot näyttävät, katso kun ihminen tekee pahaa toiselle..." jne.  Idea oli kuvailla paholaista ja pahuutta ihmisen kautta ilmentyneenä.  Jos joku muistaa ja löytää laittakaatten nähtäville koska siinä oli reipasta ja maan tasalla pysyvää oikeisiin asioihin keskittyvää opetusta siitä miten paha näkyy ja koetaan.  Ite en muista edes ainuttakaan mahdollista hakusanaa...
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo:20:48 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #85 : 01.11.10 - klo:23:33 »
Olen tästä ihan samaa mieltä.  En kuitenkaan halua kiistää henkimaailman olemassaoloa.  Mihin raja silloin vedetään?  Onko pahoja henkiä, onko Saatanaa, onko enkeleitä, onko Jumalaa?  Millä perusteella näistä uskotaan vain osaan, vai heitetetäänkö sitten kaikki pois, kun ruvetaan kerran karsimaan?
Kuin myös. En välitä kokeakaan pahan läsnäoloa, mutten ollenkaan myöskään epäile juuri ylempänä kuvattua kokemusta - katson kyllä, kuka siitä kertoo jos ja kun kertoo. En ole toistaiseksi voinut turvallisesti uskoa pelkkään hyvään Vapahtajaan, vaan myös siihen, että maailmankaikkeudessa vaikuttaa erittäin taitava ja älykäs pahantahtoinen voima --- joka samoin on useimmiten kuvattu persoonallisuudeksi kuten Jumala --- persoona sekoitetaan liian usein ihmiseen joka voi olla vain yhdellä kohtaa yhdellä hetkellä, siksi olen alkanut itse mielessäni puhuakin persoonallisuudesta vaikka kai sekin on puutteellinen ilmaus...  kutsu sitä sitten  Saatanaksi jos tahdot, Paholaiseksi tai miksi muuksi hyvänsä.

Itse en juuri välitä siihen suuntaan vilkuilla, mutta saatananpalvojia olen kyllä joutunut kohtaamaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.