Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 3  (Luettu 23239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #15 : 08.12.21 - klo:23:21 »
Veren käyttäminen ravinnoksi todistaisi raakaa ja armotonta aistillisuutta ja, kuten kokemus osoittaa, sillä on tuhoisa vaikutus ihmisen henkisiin ominaisuuksiin.

Miten se nyt sitten on mahtanut vaikuttaa minunkin henkisiin ominaisuuksiini? En kyllä tiedä, mitä raakaa tai aistillista siinäkin oli olevinaan, kun koulussa oli ruokana veripalttua, josta en tykännyt ollenkaan, mutta pakko oli ainakin maistaa. (Mustamakkara onkin jo toinen juttu ja voin myöntää aistillisuuden, on se niin maukasta.)

Ajattelisin, että jos eläin kerran tapetaan, niin käytettäköön kokonaan, verta myöten. Perinteidensä mukaan elävät maasait ovat varmaan maailman aistillisin kansa, kun iskevät suonta elävältä lehmältä ja nauttivat veren ravinnokseen, tappamatta.

Viides-kuudennen ekumeenisen kirkolliskokouksen sääntö 67: Jumalallinen kirjoitus on käskenyt meidän pidättäytyä verestä ja tukahutetusta ja haureudesta.

Mitä on tukahutettu? Mistä minun pitäisi siis pidättyä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #16 : 09.12.21 - klo:08:03 »
Myös adventistit ovat veren syömiseen hyvin kielteisellä kannalla.

Taitavat olla kasvissyöjiä - ainakin enimmäkseen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #17 : 09.12.21 - klo:15:09 »
Körttiläinen vanhus sanoi, että joidenkin Jumala on aina huonolla tuulella.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #18 : 09.12.21 - klo:15:24 »
Mikä tarkoittanee, että 'parisuhde' on vaikea. Auttaisiko parisuhde-terapia. :icon_rolleyes:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #19 : 11.12.21 - klo:14:38 »
Ukrainalaiset munkit laulavat ortodoksista joulumusiikkia

https://www.youtube.com/watch?v=0w4pBsPhoIk
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #20 : 02.01.22 - klo:14:28 »
Orthodox Spiritual Music, Relaxing Sleep Music,Meditation Music, Relaxing Music, Stress Relief

Kesto 56 min

https://www.youtube.com/watch?v=wgSzwLWzMtM
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #21 : 02.01.22 - klo:17:39 »
Orthodox Spiritual Music, Relaxing Sleep Music,Meditation Music, Relaxing Music, Stress Relief

Kesto 56 min

https://www.youtube.com/watch?v=wgSzwLWzMtM

Halleluja! Ylistys Herralle! Körttifoorumilta löytyy aina parasta musiikkia joka käänteeseen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #22 : 16.01.22 - klo:13:00 »
Tänään 16.1, asetettiin kanoniseen apulaispiispan virkaan Valamon entinen johtaja, arkkimandriitta Sergei. Liturgia radioitiin ja tulee myöhemmin kokonaisuudessaan Ylen Areenaan. Sergei on kotoisin Pohjois-Karjalasta, Liperin Viinijärveltä, ja kävi jo koulupoikana yksin liturgioissa Viinijärven Jumalansynnyttäjä Tihvinäläisen kirkossa. Se sijaitsee Taipalejoen rannalla ja on ainakin ulkoa kaunis, vaaleansininen kirkko. Lisäksi ympäristö on hyvää lintualuetta ja joki pysyy kirkon kohdalta sulana läpi talven. Olen nähnyt siellä mm. pikku-uikun.

Sergei ehti olemaan vähän aikaa luostarista lähdön jälkeen myös Haminan kirkkoherrana ja arvelen, että tällä kaikella häntä valmistettiin paitsi apulaispiispan virkaan, myös sitten, kun arkkipiispa Leo siirtyy tuonilmaisiin, Sergeistä tulee uusi kanoninen arkkipiispa. Valamon johtajaksi on nimitetty munkki Mikael, joka on laajalti sivistynyt mies ja suorittanut monia akateemisia tutkintoja ja puhuu useita kieliä.

Arkkimandriitta Sergein nimityspuhe 15.1.

https://ort.fi/uutishuone/2022-01-15/arkkimandriitta-Sergein-nimityspuhe-151

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #23 : 16.01.22 - klo:15:07 »
Jopas nämä kohtaamiset ortodoksien kanssa minun taivaltani rikastuttaneet.

Oli 1963, kun menimme Matin kanssa ensi-iltaa Seurahuoneelle juhlistamaan.
Talo oli täynnä, ja vain aulabaariin päästiin istumaan. Meidän pöytään ohjattiin keski-ikäinen herra, josta tuli myöhemmin arkkipiispa Johannes. Jotain yhteyttä hänellä oli Lahteen Johannes Rinteenä.
Numero-mystiikkaakin on  se että hän on kuollut minun syntymäpäivänä 1.7.

Sitten tämä arkkimandriitta Sergei. Oli vuosi 1986 kun teimme minun ensimmäisen lentomatkani Kreikan Samokselle. Sergei matkusti samassa koneessa. Eikös hän olekin ikonitaiteen , ja muunkin taiteen tuntija ? Minäkin rakastan kuvataidetta, ja ikoneita.

Tuon tapaamisen Johanneksen kanssa olenkin kertonut, ja myös sen että hän suositti nautittavaksi Fernet Brancaa kun mainitsin esiintymisjännityksen yhä tuottavan vatsakipua.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #24 : 16.01.22 - klo:20:15 »
Piispa Sergeistä en tiedä, mutta piispa Arseni on ikonimaalari ja -tuntija.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #25 : 19.01.22 - klo:16:26 »
Körttiläinen vanhus sanoi, että joidenkin Jumala on aina huonolla tuulella.

n tiedä siitä sanoa, kun Jumala aika mysteeri, muta Enkelit eivät, siis ainakaan niin iso.

Enkeli kokemukset mitä minulla on, niin aina positiivisia ja ne on varmaan iloinen joukko ympärillämme.
Muslimi ystäväni ruottissa ollessani, siis ne oli kiihko muslimeja, äh ei kun siis uskonnollisia muslimeja, niin ne tykkäs jutella Enkeleistä ja niiden opetuksen tai teologian niitä on jokaisella kaksi.
Ne opetti mulle ja katteli mun hartioiden taakse kumma ilme päällä.

Herännäisyyteen ei kuule tää karismaattisuus, mutta kerran masentuneena kun menin bussissa, niin sit mietin Enkeleitä ja tuli fiilis, et niitähän on puolibussi täynnä ja niillä on hauskaa ihan tosi hauskaa.

Oikeesti kun lin kerran pitkän aikaa putkassa ja hermoromahus kolkutti olkapäättä, niin ennen romahdusta tunsin kun joku tuli sinne selliin ja laittoi kädet olkapäälle ja sain voimaa kärvistellä vielä jokusen päivää siellä tuskissani.

Äh tästä vois aiheesta Enkelit kirjoittaa kirjan, mutta usko jokaisella olevan ainakin tuo yksi varjelusEnkeli.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #26 : 19.01.22 - klo:16:48 »
Uskon enkelien olevan auttavaisia olentoja joita emme kykene näkemään, mutta joskus tunnistamme sellaisen joissakin ihmisissä.

Tässä naapurissa on sekä päiväkoti, vanhainkoti ( palvelutalo ) että kehitysvammaisten asumispalvelua.

Kun pieni lapsi silmät kirkkaina, tai vammainen nainen hymyillen on kysynyt Mikä sun nimi on ? on tuntunut kuin enkelin siipi olisi hipaissut.

Ja onhan mulla omakin, enkeli-Pirkitta, hän auttaa olemalla lähellä tarvittaessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #27 : 19.01.22 - klo:17:00 »
Uskon enkelien olevan auttavaisia olentoja joita emme kykene näkemään, mutta joskus tunnistamme sellaisen joissakin ihmisissä.

Tässä naapurissa on sekä päiväkoti, vanhainkoti ( palvelutalo ) että kehitysvammaisten asumispalvelua.

Kun pieni lapsi silmät kirkkaina, tai vammainen nainen hymyillen on kysynyt Mikä sun nimi on ? on tuntunut kuin enkelin siipi olisi hipaissut.

Ja onhan mulla omakin, enkeli-Pirkitta, hän auttaa olemalla lähellä tarvittaessa.

Riittan er rakas

https://www.youtube.com/watch?v=NLlOeGeVih4
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #28 : 19.01.22 - klo:17:55 »
Sain tänään kirjastosta varaamani kirjan Bysantti käsiini ja silmiini. Se on kyllä painavaa ( ainakin 1 kg ) luettavaa, ja silmille kova urakka. Ehkä käyn vain kiinnostavimmat sivut läpi. Kuvat katsoin jo. Olen nähnyt kiinnostavimpiakin kuvia Islamin vaikutuksesta kulttuuriin ja kansoihin ja niiden ihmisiin.

Ortodoksian juuret olisi kiva oppia tietämään, vaikka näin iäkkäänäkin vielä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #29 : 19.01.22 - klo:18:35 »
Tik toc.