Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys ennen ja nyt  (Luettu 53992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #60 : 22.05.15 - klo:09:29 »
Paavo Ruotsalaisen jalanjälkiä liikaa seuraamalla joutuu nykykörttiläisyydessä huonoon huutoon: ei saa olla liian uskovainen.

Mitä mahdat tällä uskovaisuudella tarkoittaa?

Missä ja millä tavoin olet huomannut arvosteltavan, jos on liian uskovainen?

Itse olen huomannut vain sitä, että jos toisille tuputtaa omanlaistaan uskoa, saa nenilleen. Tai jos kovasti omasta uskostaan ääntä pitää. Omassa rauhassaan saa olla ihan niin uskovainen kuin on.

(Ja edelleen en ymmärrä, miten kukaan voi ei-uskovia arvostella, kun eihän se uskon puute ihmisen omaa syytä ole. Kuin minä valittaisin, ettet ole koskaan voittanut korkeushypyn maailmanmestaruutta.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #61 : 22.05.15 - klo:09:34 »
Surffaile, etsi tietoa, etsi myös erilaisia tilastoja eri tutkimuksista, joissa tutkitaan sitä, mihin suomalaiset papit nykyään uskovat, ja ylläty, jos et vielä asiasta tiennyt.
Löydät kyllä paljon aineistoa, jos asia kiinnostaa.
Ja nämä papit siis ovat niitä oppineita teologeja, joista aiemmin puhuttiin.

Kun vaivaa näet, löydät myös tutkittua tietoa siitä, kuinka paljon nämä oppineet teologit ovat käyttäneet tai käyttävät aikaansa Raamatun tutkimiseen.

Uskontunnustusten kohdalla kysyttiin tietääkseni kirjaimellista uskomista, joka tarkoittaisi runollisten kielikuvien tosikkomaista ymmärtämistä. Tarkoitan 'alas tuonelaan', 'ylös taivaaseen' ja *Isän oikealla puolella' -tapaisia sanontoja. Tuskin tällä perusteella voi jakaa teologeja oikea- ja vääräuskoisiin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #62 : 22.05.15 - klo:12:55 »
Ja nämä papit siis ovat niitä oppineita teologeja, joista aiemmin puhuttiin.

Kun vaivaa näet, löydät myös tutkittua tietoa siitä, kuinka paljon nämä oppineet teologit ovat käyttäneet tai käyttävät aikaansa Raamatun tutkimiseen.

Oppineella teologilla ymmärrän muuta kuin tavallista seurakuntapappia. Ja tutkimisella ymmärrän tieteellistä tutkimista, en suomenkielisen käännöksen lukemista sellaisenaan.

Jotkut oppineet teologit tutkivat Raamattua, toiset vaikka Lutheria, jolloin mielenkiinnon kohteena on tietysti lähinnä se Raamattu, jota Luther luki.

Ja pointti oppineista teologeista oli se, että nämä oppineet teologit voivat olla keskenään hyvin eri mieltä siitä, mitä tarkoitti Paavali, mitä tarkoitti Luther, mitä tarkoitti vaikkapa Paavo Ruotsalainen. Siitä huolimatta, että ahkerasti lukevat, mikä kukin mainituista henkilöistä kirjoitti (tai Paavalin tapauksessa ne henkilöt, joiden tekstit pantiin Paavalin nimiin).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #63 : 22.05.15 - klo:12:59 »
Uskontunnustusten kohdalla kysyttiin tietääkseni kirjaimellista uskomista, joka tarkoittaisi runollisten kielikuvien tosikkomaista ymmärtämistä. Tarkoitan 'alas tuonelaan', 'ylös taivaaseen' ja *Isän oikealla puolella' -tapaisia sanontoja.

Puhutko tässä nyt jostakin nimenomaisesta tutkimuksesta? Jos on tehty rasti ruutuun -menetelmällä, niin siinähän ovat sitten taas arponeet, mihin sen ruksinsa piirtävät.

Isän oikeaa puolta olen minäkin ihmetellyt, miten sen joku on kirjaimellisesti uskovinaan.

Mutta jos väittää etteivät monet papit usko, niin minusta todistusaineiston esittäminen on kyllä väitteen esittäjän tehtävä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #64 : 22.05.15 - klo:13:04 »
Antaisitko minulle muutamia esimerkkejä, niin pääsen paremmin jyvälle siitä, mitä tarkoitat, kun aina välillä viittaat siihen, että Luther on joko hyvin moniselitteinen tai ainakin niin, että häntä voi tulkita kovin monella (ehkä toisistaan ristiriitaisellakin?) tavalla.

En väitä, että Luther on moniselitteinen, vaan että monenlaisia tulkintoja hänen tarkoituksistaan on esitetty. Jos jaksat lukea sen mainostamani Niinivaaran pikku opuksen "Maallinen ja hengellinen", niin siitä löytyy. En nyt juuri tällä istumalla ehdi referoida; katsotaan olisiko sunnuntaina aikaa.

(Ja en siis myöskään tarkoita, että Niinivaara olisi guruni ja että allekirjoitan kaiken hänen sanomansa. Tuosta kirjasta nousi aikoinaan jonkinasteinen kalabaliikki kirkon piirissä, ja sitä on puolestaan muissa lähteissä tarkasteltu. Eri mieltä oltiin myös Niinivaaran sanoista.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #65 : 22.05.15 - klo:20:02 »
Uskontunnustusten kohdalla kysyttiin tietääkseni kirjaimellista uskomista, joka tarkoittaisi runollisten kielikuvien tosikkomaista ymmärtämistä. Tarkoitan 'alas tuonelaan', 'ylös taivaaseen' ja *Isän oikealla puolella' -tapaisia sanontoja. Tuskin tällä perusteella voi jakaa teologeja oikea- ja vääräuskoisiin.

Tuolla kuvaamallasi perusteella ei voi minunkaan mielestäni (eikä kenenkään muunkaan mielestä) jakaa teologeja oikea/vääräoppisiksi.
Tässä asiassa vallinnee voimakas yhteisymmärrys kautta kristikunnan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #66 : 22.05.15 - klo:20:11 »
Ja edelleen en ymmärrä, miten kukaan voi ei-uskovia arvostella, kun eihän se uskon puute ihmisen omaa syytä ole.

Jonas Laguksen mukaan ihmisessä itsessään ei usko kasva, eikä sitä uskoa ole. Tästä johtuen ihmisen tulee mennä Kristuksen luo uskoa pyytämään, koska siellä se usko on. Jumala sitä uskoa Laguksen mukaan antaa omalla ajallaan sille, joka uskon pyytämisessä elää.

On turhaa käyttää aikaansa uskonpuutteen pähkäilyyn tai ryhtyä asian kanssa järkensä kanssa neuvottelemaan. Laguksen mukaan pitää suoraan mennä sinne, josta sitä uskoa saa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #67 : 22.05.15 - klo:20:15 »
-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #68 : 22.05.15 - klo:20:22 »
Tuolla kuvaamallasi perusteella ei voi minunkaan mielestäni (eikä kenenkään muunkaan mielestä) jakaa teologeja oikea/vääräoppisiksi.
Tässä asiassa vallinnee voimakas yhteisymmärrys kautta kristikunnan.

Taisi olla turha kommentti minulta. Asiaa ajateltuani perun kommenttini.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #69 : 22.05.15 - klo:20:28 »
ihmisen tulee mennä Kristuksen luo uskoa pyytämään

Miten tämä käsittääksesi käytännössä tapahtuu? (Eikö jo se meneminen edellytä uskoa - ainakin käsitystä, että jos olisi uskoa niin jokin olisi paremmin?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #70 : 22.05.15 - klo:21:15 »

   ...Pari vuotta sitten kuolleen herännäisjohtaja Jaakko Eleniuksen mukaan kristinusko ei ole uskonto lainkaan, vaan eräänlainen antiuskonto: se ei tarjoa mitään välineitä ihmiselle päästä Jumalaa kohti.

Juhlaseminaarissa helmikuussa puhunut pastori Reijo Ylimys liittyi tähän ajatukseen toteamalla ykskantaan, että ihminen ei voi lainkaan tulla uskoon, vaan vain usko voi tulla. Körttiläisessä teologiassa usko on lahja, ei ratkaisu...


http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/korttilaisyys-on-kaipausliike

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #71 : 22.05.15 - klo:21:18 »
Miten tämä käsittääksesi käytännössä tapahtuu? (Eikö jo se meneminen edellytä uskoa - ainakin käsitystä, että jos olisi uskoa niin jokin olisi paremmin?)

En minä muuta tiedä, kuin että alkaa puhua asiaansa Jeesukselle siinä missä ikinä sattuukaan olemaan, kun huomaa, että oli taasen Jumala päässyt unohtumaan: kaupan kassajonossa, sängyssä tai bussissa istuessa, ajatuksin taikka ääneen, jos sen kokee hyväksi.
Ja välittämättä siitä, mikä on oma tila, miltä tuntuu tai mikä on kiinnostuksen aste Jumalaa kohtaan.
Lagus neuvoo, että Kristukselta pyydetään lääkettä penseyden, haluttomuuden, epäuskon yms. vaivoihin ja pääsemistä  osalliseksi Elämän Leivästä, Kristuksesta.

Ortodoksikirkon piirissä jotkut henkilöt rukoilevat paljon rukousta "Herra Jeesus Kristus armahda minua syntistä".
Jokainen voi löytää itselleen sopivan tavan lähestyä Kristusta. Joku pukee oman tilansa sanoihin "Jeesus auta", jota hän usein päivän mittaan rukoilee, kun ei jaksa kaikkea tarpeitaan Jumalalle koko ajan toistaa.

Laguksen mukaan ei pidä ruveta järkensä kanssa neuvottelemaan siitä, että pitääkö minulla olla uskoa, synnin tuntoa, kiinnostusta Jumalaa kohtaan tai muuta Kristuksen luo mennäkseni vaan ihmisen tulee heti, missä onkin ja millainen onkin, alkaa pyytää Jeesukselta kaikkea sitä, mitä hengelliseen elämään tarvitaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #72 : 22.05.15 - klo:22:32 »
Äh, olen 35 vuotta kokeillut, ei huvita enää. Miksi sitä pitää niin kovasti yrittää? Eikö se nyt ole kerralla selvä, kun olen sanonut että joo saa lahjoittaa uskon minulle jos haluaa? Jaksa tässä maanitella, muutakin tekemistä.

Ei se voi mennä niin että ihmisen tulee sitä ja ihmisen tulee tätä. Laguksen neuvo lienee niille, joilla jotakin uskontapaista on.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #73 : 23.05.15 - klo:11:25 »
Kun taivaan isä kuulee sydämmen huokauksen, niin eikö me voitaisi tyytyä tähän. Olen ymmärtänyt, että näin se on tässä liikkeessä ymmärretty, mutta olen proselyytti. Rukouspiiriä otollisempaa olisi mennä ulkoiluttamaan mummoja.

Minulla on myös sama ymmärrys kanssasi, että rukous ymmärretään kuvaamallasi tavoin körttiliikkeessä nykyisin, eli että rukous on kyllä OK, mutta moni muu asia menee rukouksen edelle ja että rukoukseen ei tule kovin paljoa aikaa käyttää, jotta ei jäisi maalliset velvoitteet hoitamatta.

Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläisiä taasen syytettiin siitä, että he jättävät hengellisten toimiensa johdosta maalliset asiat hoitamatta. Nykykörttiläisyys ei anna aihetta tämän kaltaisiin syytelmiin ulkopuolisten taholta, koska ulkopuolisten ja nykykörttiläisten välillä ei juurikaan ole harrastusten tai muunkaan suhteen eroja.

Mitä tulee mummojen ulkoiluttamiseen, niin olen siitäkin samaa mieltä kanssasi sen tärkeydestä.



Suo Köpi anteeksi, mutta minusta Jeesus kun puhuu rukoilemisesta ei tarkoita turhaa höpinää, vaan ydinasioihin tarvittaessa keskittyvää lyhyttä rukousta. Rukousta ei yhtään paranna saman hokeminen tai desibelien eli rukoilijoiden määrän lisääminen .

Ortodoksisen kirkon piiristä löytyy varsin syvällistä opetusta rukouksesta. Siellä tunnetaan ns. Jeesuksen rukous, esim. "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika, armahda minua syntistä!" tai erilaiset versiot siitä. Esim. rukous "Jeesus auta" on eräs niistä tämän rukouksen lukemattomista versioista. Tätä rukousta rukoilemaan lakkaamatta. Joillekin se jäi tavaksi siinä määrin, että rukous ikään kuin jäi päälle: sitä rukoiltiin koko ajan, lukemattomia kertoja päivässä, myös arkisten askareiden lomassa. Jos rukoilija ulkoilutti mummoa, niin rukous tulee siinäkin mukana.

Paavo Ruotsalaisen aikaan termillä "herännyt" kuvattiin henkilöä, joka ymmärsi oman kadotetun tilansa ja joutui jonkinlaiseen hätään sielunsa autuuden asiasta. Jotkut hätääntyivät jopa niin syvästi, että mieli voimakkaasti järkkyi: esim. Paavo Ruotsalainen tai Henrik Renqvist. Suurin osa kuitenkin säilytti toimintakykynsä herätyksen tilaan joutuessaan.

Termillä "suruton" taasen kuvattiin ihmistä, joka ei ole herätyksen tilassa.
Nykyisin termit ovat muuttaneet merkitystään siten, että termi "herännyt" kattaa sisäänsä sen joukon, jota vanhoina aikoina kutsuttiin "suruttomaksi" joukoksi ja termiä "suruton" ei nykyään enää käytetä. Vanhojen aikojen "heränneet" taasen nykyisin kuuluvat nimikkeiden "herännyt" tai "hihhuli" alle, riippuen ihmisestä.

Tässä vastaustekstissäni jatkossa tarkoitan termeillä  "herännyt" ja "suruton" sitä, kuinka ne Paavo Ruotsalaisen aikana ymmärrettiin.
Jeesus tosiaankin opettaa, että rukoillessa ei pidä tyhjiä hokea eikä monisanaisuudesta ole hyötyä. Paavali myös kehottaa rukoilemaan lakkaamatta.
Edellä mainitsemassani lyhyessä rukouksessa voi olla vaikkapa vain 2 sanaa, esim.: "Herra auta". Siinä ei sanojen määrällä juhlita, ja jos joku sitä rukoilee jatkuvasti, niin onhan se linjassa tuon Paavalinkin kehotuksen kanssa.

Kun Jumala johtaa ihmisen herätyksen tilaan, niin kyseessä ei ole sellainen tila, että se kestää vain hetken, esim. minuutin tai päivän. Kyseessä on tila, joka saattaa kestää koko loppuelämän. Ihminen saattaa olla heränneellä mielellä kuolemaansa asti. Kun mieli on herännyt, eli todellisuus itsestä ja Jumalasta alkaa valjeta, siinä tulee sellainen hätääntynyt ja pelonsekainen olo, jota tosin suurempi ja pienempi toivo koristelee, välillä uskokin vilahtelee varsin kouriintuntuvalla tavalla. Tässä tilassa ihminen sitten pukee sielunsa tuntemukset sanalliseen muotoon, kuten esim.: "Jeesus auta, ...Jeesus auta..." ja jatkaa tuota loputtomiin. Suruttomasta tuo kuulostaa tyhjien hokemisesta, mutta herännyt ymmärtää, että siinä puetaan ihmisen tila sanalliseen muotoon. Kyseessä on totisinta totta oleva asia, eikä mikään tyhjien asioiden hokeminen.

Onko sinulla Seppos esittää jotakin tärkeämpää puhuttavaa, kuin se, kun ihminen kääntyy sieluntilastaan ja tunnemaailmastaan tai mistään muustakaan huolimatta Jumalan puoleen ja elää elämäänsä rukouksessa "Herra Jeesus, auta minua"? Onko jokin asia vieläkin enemmän ydinasia?

Kun suruttomalle ihmiselle (edelleen tarkoitan termillä sitä, kuinka Paavo sen ymmärsi) tämän kaltaista puhuu, ei hän ymmärrä mitään, vaan hullutukseksi sitä pitää. Herännyt ymmärtää, onhan se herätykseen liittyvä tuska tuttua.
« Viimeksi muokattu: 23.05.15 - klo:11:31 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #74 : 23.05.15 - klo:11:35 »
 :)
karjalaisenkyösti tullut nähtävästi suorittamaan ristiretkeään tänne taas vaihteeksi.

-----------------------
Kirjoitti :

Termillä "suruton" taasen kuvattiin ihmistä, joka ei ole herätyksen tilassa.
Nykyisin termit ovat muuttaneet merkitystään siten, että termi "herännyt" kattaa sisäänsä sen joukon, jota vanhoina aikoina kutsuttiin "suruttomaksi" joukoksi ja termiä "suruton" ei nykyään enää käytetä. Vanhojen aikojen "heränneet" taasen nykyisin kuuluvat nimikkeiden "herännyt" tai "hihhuli" alle, riippuen ihmisestä.
------------------------------------

Sama vanha tapa jatkuu. Lausutaan totena asioita, vaikka kyseessä on oma näkemys johon tuskin moni muu yhtyy.

Kaikki valta tekoälylle!