Kirjoittaja Aihe: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )  (Luettu 25412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Graavilohi minunkin tavallani onnistui. Tyttäreni, joka on alan ihmisiä, kehui kovasti sitä. :002:

Laatikoita ja kinkkua on vielä viikoksi meille kahdelle.Koira auttaa kyllä kinkun kanssa. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #1 : 28.12.13 - klo:07:20 »
Me, jotka vielä muistamme sodan jälkeiset pulavuodet, korttiannokset ja akanaisen kaurapuuron, katselemme kiitollisina ruoanpaljoutta jota on tarjolla, vaikka lamaa kaiketi nytkin eletään .
Nykyiselle nuoremmalle työssäkäyvälle, hyvinvoivalle jälkeläiselle ei tavanomaiset jouluherkkumme " ole mitään".
Kansainvälisyys on tuonut kulinaristien joulupöytiin vaikkapa osterit ja muut meren elävät. Samoin aasialaiset lajit erilaisine tahnoineen, joita en tunne, ovat heidän ruokakeskustelujensa ydin. Mikäpä siinä. Toista perinteistä tyyliä edustaa ruotsalainen lihapulla-prinssinnakki-linja.

Söimmepä mitä lajia tahansa, on hyvä kiitollisena muistaa Leivän Antajaa. :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #2 : 28.12.13 - klo:09:09 »
On hyvä pitää mielessä menneiden pulavuosien lisäksi se, että planeetallamme on nytkin nälkää näkeviä alueita. Ilmaston muutos ei ole vain lämmön lisääntymistä, vaan myös tulvien ja kuivuuksien jyrkkiä vaihteluita.
Kiitollisina leivästä meidän tulisi osata jakaa siitä muillekin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #3 : 28.12.13 - klo:10:05 »
Ilmaston muutosta ei voi olla ajattelematta. Tämä viikko ja viime viikko ovat olleet ennätysmäisen lämpimät ja sateiset. Nyt on parhaillaan niin pimeä päivä, että luulisi oltavan jo iltaan painumassa.
Onko tämä ihmisen aikaansaanoksien myötä, vaiko Luojan työtä jolla hän muistuttaa kaikkivoipaisuudestaan.
Miten tämä veden määrä vaikuttaa satoihin ? Koko maapallo on viime aikoina saanut osansa myrskyitä, tulvista ja maanvyöryistä.
Leipää on lähetettävä eniten kärsiviin maihin. Filippiineille kerättiin kolehteja joulukirkoissa ja se on oikein.
Myös Yhdysvalloissa on ollut vaihtelevaa. Vuoroin kovaa kuivuutta, ja nyt rankkasateita. Myrsky on riepotellut Pohjoismaita. Puhuttelevaa, ja tietyt raamatunpaikat tulevat usein mieleen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #4 : 29.12.13 - klo:01:55 »
Nykyiselle nuoremmalle työssäkäyvälle, hyvinvoivalle jälkeläiselle ei tavanomaiset jouluherkkumme " ole mitään".
Kansainvälisyys on tuonut kulinaristien joulupöytiin vaikkapa osterit ja muut meren elävät. Samoin aasialaiset lajit erilaisine tahnoineen, joita en tunne, ovat heidän ruokakeskustelujensa ydin. Mikäpä siinä.

Nyt kyllä väittäisin sen verran vastaan, että nykyinen nuorempi polvi on paljon epävarmemmin työssäkäyvää kuin vaikka vähän ennen sotaa syntynyt, vielä korttiannokset muistavan äitini sukupolvi. Vai kuinka pitkiä aikoja olette nyt jo vanhuuseläkettä nauttivat foorumilaiset joutuneet työuranne aikana olemaan työttöminä? Ns. perinteisissä jouluruoissamme on myös paljon herkkuja, jotka ovat aikanaan olleet tuontitavaraa ja uutuuksia. Perunakin on varsin uusi tuttavuus Etelä-Amerikasta.

Mitä jouluruokakeskusteluja olen netissä lukenut, niin ykköseksi näyttää nousevan graavilohi. Ilman lämpökäsittelyä valmistettu lohi on vanha pohjoismainen perinneruoka, joskin menetelmä on ollut aikoinaan toinen (kirjaimellisesti graavaus eli hautaus). Siinäpä perinneherkku, joka maittaa nuoremmillekin!

Mitä kulinarismiin tulee, niin nythän ovat huippuravintoloissa in pitkään haudutetut halvat ruhonosat. Ei olla enää niin nirsoja, että vain pihvi kelpaisi ns. hyväksi ruoaksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #5 : 29.12.13 - klo:07:10 »
Huomenta öppiäinen .  Kiva että osallistut tähän keskusteluun. Minä kirjoitan täältä mummi-horisontista. Tarkkailuni kohde on lähinnä oma jälkikasvuni. Siitä löytyy niin työttömyyden kokeneita kuin työmäärästään stressaantuneita.
 Puhuin nimenomaan omassa joulupöydässä kuulemastani
kulinaristien joulusta. Minusta se oli yletönsä mitä kuulin, ja sanoinkin sen.  Heidän piireissään ei silli ja silakka, tuskin graavilohikaan ole mitään, saati lipeäkala ja lanttulaatikko.
On toistakin sorttia jälkikasvua. Heillä ei ole varaa moiseen ja heille kelpaa aina se mitä meiltä yli jää.

Olet oikeassa työelämän epävakaisuudesta. Leivän tulo saattaa yllättäen katketa keneltä vaan, ja se on itkun ja hammastenkiristyksen paikka.
Siinä suhteessa meillä ikäkuluilla mummoilla ja paapoilla oli vakaampaa, joskin vaatimattomampaa.

Seuraan surullisena yhteiskuntamme jakautumisesta kiihtyvällä vauhdilla köyhiin ja rikkaisiin. Rikkaan on vaikea päästä Taivasten valtakuntaan.

Kiitin Ruoan antajaa kun aamiaiseksi nautimme liki viikon vanhaa leipää ja leikkelettä. Meillä ei heitetä ruokaa roskiin, pienten perhe ja koira ottavat kiitollisina vastaan jos olen ylimääräistä valmistanut.

p.s. graavilohi oli mainiota ja edullista itse valmistettuna  :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #6 : 29.12.13 - klo:14:10 »
Seuraan surullisena yhteiskuntamme jakautumisesta kiihtyvällä vauhdilla köyhiin ja rikkaisiin.

No tästä ollaan yhtä mieltä.

Mutta kummallisia kulinaristeja, jollei silakka kelpaa. Olen luvannut viedä yhdet tuttavani ravintolaan syömään ja sitä varten katsellut hyvien ravintoloiden ruokalistoja, kyllä siellä silakka alkuruoissa on taas muotia kovasti. Ja tosiaan joku pitkään haudutettu possu, lanttua on kanssa aika usein tarjolla, jopa jälkiruokana. Ne on ne minun ikäiset (=viisikymppiset) ja tästä vanhemmat, joille pitää olla sisäfileetä, jotta olisi hienoa. Olen muuten itse tänä jouluna oppinut syömään silliä, kannatti tehdä lasimestari itse. Vaikka sillihän on nykyään kallista ylelllisyyttä, johon oikeasti köyhillä ei ole varaa.

Mutta nauttikoot kulinaristisi minun puolestani osterinsa rauhassa. Kuka mihinkin törsää. Jos he haluavat tyyristä ruokaa niin ehkä eivät pistä niin paljon johonkin muuhun turhuuteen?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #7 : 29.12.13 - klo:14:13 »
No tästä ollaan yhtä mieltä.

Mutta kummallisia kulinaristeja, jollei silakka kelpaa. Olen luvannut viedä yhdet tuttavani ravintolaan syömään ja sitä varten katsellut hyvien ravintoloiden ruokalistoja, kyllä siellä silakka alkuruoissa on taas muotia kovasti. Ja tosiaan joku pitkään haudutettu possu, lanttua on kanssa aika usein tarjolla, jopa jälkiruokana. Menisin itse mielelläni juuri johonkin tuollaiseen paikkaan, mutta ongema on itseäni vanhempi (=yli viisikymppinen) ruokaseura, joka haluaa etanoita ja sisäfileetä, jotta olisi hienoa.

Olen muuten itse tänä jouluna oppinut syömään silliä, kannatti tehdä lasimestari itse. Vaikka sillihän on nykyään kallista ylelllisyyttä, johon oikeasti köyhillä ei ole varaa.

Mutta nauttikoot kulinaristisi minun puolestani osterinsa rauhassa. Kuka mihinkin törsää. Jos he haluavat tyyristä ruokaa niin ehkä eivät pistä niin paljon johonkin muuhun turhuuteen?


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #8 : 30.12.13 - klo:19:51 »
Meillä jouluruuat on niitä perinteisiä yksinkertaisia lanttu- ja porkkanalaatikkoa, kinkkua, riisipuuroa ja sekametelisoppaa. Kaloista itse tehtyä lasimestarin silliä, lipeäkalaa ja lohi itse graavattuna tai kylmäsavuna.  Niiden hohto on mielestäni juuri siinä, että niitä syödään jouluna. Ei meillä ainakaan tehdä lanttu- eikä porkkanalaatikkoa muulloin. Samoin lipeäkala on vain joulun aikaan. Kaikki harvinainenhan on hyvää ja juhlavaa, vaikka olisi yksinkertaista ja halpaa.
Pyryharakka

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #9 : 01.01.14 - klo:14:18 »
Kiitos leivästä, joka päiväisestä ruoasta.
Aamen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #10 : 01.01.14 - klo:14:49 »
Hyvää saa ylijäämäruoastakin. Söimme juuri makoisan mukaellun perunasalaatin.

3 eilen keitettyä perunaa.
1 dl vihreitä herneitä ( säilytetty rasiassa ulkona joulupöydästä)
5-6 ilmakuivattua tomaattia hienoksi paloiteltuna
1 iso tuore tomaatti
0,5 dl kuutioitua herkkukurkkua
1 pieni salottisipuli hienonnettuna
1 dl kuohokermaa kevyesti vaahdotettuna
1 rkl. rypsiölyä
liraus väkiviinaetikkaa, ripaus valkopippuria ja vielä vähemmän suolaa.

Kaikki sekoitetaan ja annetaan seisoa pari tuntia kylmässä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #11 : 01.01.14 - klo:20:47 »
Minun perinteinen perunasalaatti sisältää kypsää perunaa, omenaa, herkkukurkkua ja sipulia kuutioina (suhteet ja määrät oman maun mukaan). Kastikkeeksi majoneesia tai kevytmajoneesia.
Uusista perunoista (mikäli niitä joskus jää yli) teen erilaisen salaatin. Siihen ei juuri muuta tarvita kuin perunoita, kesäsipulia varsineen, tilliä, ripaus suolaa ja oliiviöljyä. Siihen voi lisätä mustia oliiveja viipaleina, jos niistä pitää.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #12 : 02.01.14 - klo:07:44 »
Samanlaiset ovat minun perinteiset perunasalaatit, lähes tismalleen. Nyt halusin kokeilla , ja laitoin kaikenlaista joululta ylijäänyttä. Omenaakin olisi ollut, mutta kulho tuli näistä täyteen. :039:

Kun joulupöytään on runsaasti varannut ( jouluvieraille ) tuntuu että ruoka siunaantuu. Pienin erin eri lajeja syötynä on kohta viimeisetkin lanttulaatikot syöty. Näin joulukuun ruokalaskusta ei tullut kuin satasen normaalia suurempi. Siitä kinkku vei yli kolmanneksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #13 : 04.01.14 - klo:14:09 »
Syön joka viikko:
-hampurilaisia
-sipsejä
-karkkia 2 kertaa viikossa
-jäätelöä
-juustoja patongin kanssa
-suklaata

Tässä ovat paheeni. Olen lihonut 2,5 vuodessa 25 kiloa. Painan nyt 115kg.
Vuonna 2002 painoin 54kg.
Elämä on kemiaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kiitos jokapäiväisestä leivästä. ( Ruokajuttua )
« Vastaus #14 : 04.01.14 - klo:14:20 »
Et voisi huonommin valita. Hylkää kaikki ja siirry rehuhin jos halua selvitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi