Kirjoittaja Aihe: Suvaitsemattomuus  (Luettu 14828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Suvaitsemattomuus
« : 01.01.16 - klo:11:34 »
Minä vihaan suvaitsemattomia ihmisiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #1 : 01.01.16 - klo:13:31 »
Pyrin pois vihaamisesta, mutta jos ei ole pakko olla suvaitsemattomassa seurassa, en ole.
Yritän olla välittämättä. En ole välinpitämätön yleensä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #2 : 01.01.16 - klo:13:34 »
Minä vihaan suvaitsemattomia ihmisiä.

Älä vihaa, ehdotan. Kullakin meistä on jokin nurkka itsessämme jota toiset voivat vihata.

Olen nähnyt niin paljon suvaitsemattomuutta että jos vihaisin olisin äkkiä yksi erityissiilillinen piikkimöykky. Ja havaintoni on että siili heittäytyy piikkimöykyksi pelätessään, ja niinhän suvaitsematonkin.

Kun siili ärtyy tai pahoittaa mielensä, se ilmaisee sen ääneen sanomalla Tuh huh huh!
Loukkaantunut siili toteaa tuhtuhuuhuhuhuhuhuuuh uhhhhhhuuuuh puhuhuhuhuhuuhuh! Ja keskustelu sujuu näin,
- Leenan kulta, tule pois pyörän takaa ei Leena enää koskaan...
-tutuhuhuhuuuuuuh! Puhuhuhuhuhuuhuh! Uh!

He kärsivät koska se suvaitsemattomuus tulee vastaan kaikkialla. Minä en suvaitse sitä enkä tätä.... Ja lopulta he ovat yksin, kuin tarinan siili joka yksiksensä eli ja piikein piikitteli. Ja piikkikuoren alla se illoin itkeskeli, kun kukaan ei ymmärrä..... Vaikka itsehän ei piikkipallo uskalla lähestyä koska pelkää kauheasti.

Siili on hyvä ja opettavainen seuraeläin!

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #3 : 01.01.16 - klo:13:41 »
Pahempaa kuin yksi suvaitsematon ihminen on suvaitsemattomien yhteisö.
Fundamentalistit tykkäävät toisistaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #4 : 01.01.16 - klo:16:31 »
Pahempaa kuin yksi suvaitsematon ihminen on suvaitsemattomien yhteisö.
Fundamentalistit tykkäävät toisistaan.

Kyllä se pitää paikkansa... ja kaikista tyhmimmät apinat eivät siedä toisiansakkaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #5 : 01.01.16 - klo:16:44 »
Pahempaa kuin yksi suvaitsematon ihminen on suvaitsemattomien yhteisö.
Fundamentalistit tykkäävät toisistaan.

Vihollinen löytyy usein läheltä. Taistolaiset haukkuivat revisionistejä enemmän kuin kapitalisteja. Tosiuskovaiset paheksuvat liberaaleja kristittyjä enemmän kuin jumalattomia.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #6 : 01.01.16 - klo:16:52 »
Vihollinen löytyy usein läheltä. Taistolaiset haukkuivat revisionistejä enemmän kuin kapitalisteja. Tosiuskovaiset paheksuvat liberaaleja kristittyjä enemmän kuin jumalattomia.

Se pitää paikkansa... tykkään muslimeista enemmän kuin vitoslaisista...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #7 : 01.01.16 - klo:17:10 »
Kaikenlainen yksisilmäisyys, oikeaoppisuus ja mustavalkoisuus, ja varsinkin joka sortin fundamentalisuus saa minulla karvat nousemaan pystyyn.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #8 : 01.01.16 - klo:17:16 »
Minä vihaan suvaitsemattomia ihmisiä.

Se pitää paikkansa... tykkään muslimeista enemmän kuin vitoslaisista...

Kenenkään ei liian suurella varmuudella kannata ryhtyä uskomaan, että olisi itse jotenkin keskimääräistä suvaitsevampi ihminen.


Pahempaa kuin yksi suvaitsematon ihminen on suvaitsemattomien yhteisö.
Fundamentalistit tykkäävät toisistaan.

Minä olen fundamentalisti ja viihdyn fundamentalistien seurassa.

Mitä termi "suvaitsevaisuus" itsekullekin merkitsee?

Minulle se merkitsee tosiasioiden hyväksymistä ja sitä, että on harjaannuttanut itsensä siihen, että tosiasiat eivät luo omassa sisikunnassa minkäänlaisia ulospäin näkyviä primitiivireaktioita.
Omaa "suvaitsevaisuutta" (eli tosiasioiden hyväksymistä) voi testata siten, että ei seurustele vain samanmielisten/samanuskoisten kanssa.
Körttiläiselle se merkitsisi sitä, että hän seurustelisi minun tai jonkun muun minun kaltaiseni fundamentslistin kanssa ja harjoittelee ymmärtämään, että se on selvä fakta, että minä uskon, kuten uskon.
Fundamentalistille taasen se merkitsee sitä, että menee körttikuvioihin mukaan ja harjoittaa sen tosiasian hyväksymistä, että siellä ajatellaan, kuten ajatellaan ja pahennutaan, jos joku poikkeaa yhteisön normeista.

Jos taasen kuka tahansa kokeen niin, että ei halua vierailla naapuritynnyrissä, niin mielestäni siinä tapauksessa olisi korrektia, että ei puhuisi suvaitsevaisuudesta mitään: yleensäkään ei ole hyvä liian voimakkaasti puhua aiheesta, josta ei tiedä mitään.

Meidän fundamentalistien pitäisi pyrkiä enemmän hyväksymään tosiasiat körttikansasta ja körttiläisten tulisi enemmän pyrkiä hyväksymään meihin fundamentalisteihin liittyvät tosiasiat.
Körttiläisyys ei ole uhka minun fundamentalistisuudelleni eikä minun fundamentalistisuuteni oikeasti ole mikään uhka körttiläisyydelle.
Tämä on väkevä tosiasia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #9 : 01.01.16 - klo:17:19 »
Kaikenlainen yksisilmäisyys, oikeaoppisuus ja mustavalkoisuus, ja varsinkin joka sortin fundamentalisuus saa minulla karvat nousemaan pystyyn.

Näin minullakin oli ennen. Kun sitten elämä on kolhinut ja opettanut, että parempi hyväksyä tosiasiat, kuin ryhtyä liikaa niitä vastaan taistelemaan, niin ei enää nuo asiat niin suututa: varsinkin, kun löydän ne itsestäni, niin hassuahan se olisi, jos liikaa noista suuttuisin, kun niitä ympärilläni näen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #10 : 01.01.16 - klo:17:22 »
Olkaamme yksisilmäisinä yksisilmäisten joukossa, oikeaoppisina ja mustavalkoisina toisten oikeaoppisten ja mustavalkoisten kanssa.

Jeesus sanoi, että oikeastaan on vain yksi asia, joka on tärkeä ja eräs Maria oli sen tärkeän asian löytänyt.
Se ei ole niin tärkeää, että tuo toinen on minua huonompi ihminen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #11 : 01.01.16 - klo:17:27 »
Minä vihaan suvaitsemattomia ihmisiä.

Minä taas en ymmärrä koko suviatsevuus-juttua. Eihän kukaan mitä tahansa suvaitse, ja kaikki suviatsevat jotakin. Veikkaan, että kaikki ovat keskimäärin yhtä suviatsevaisia, ja siis yhtä lailla juhanin vihan alaisia.

Tuntuu, että koko puhe suvaitsevista ja ei-suvaitsevista vain häivyttää näkymättömiin ne kysymykset, joista ehkä oikeasti kannattaisi keskustella. Ja en niinkään ole kuullut kenenkään itseään mainostavan suvaitsevaiseksi kuin muiden haukkuvan jotakuta (minuakin) johonkin sellaiseen kuin "suvaitsevaisto" kuuluvaksi. Pöh, en todellakaan mitä tahansa suvaitse!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #12 : 01.01.16 - klo:17:34 »

   Karismaanikko on hankala. Jos häntä tapaa useaman kerran sallivassa seurassa, alkaa tottua ja hyväksyä ihmisenä, jolla on taustansa, mistä kaikki kumpuaa. Yhteisöelämä hioo särmiä. Yhteisöelämä valottaa eri puolia. Yhteisöelämä tuo esiin uusia piirteitä, jotka tasapainoittavat heikkouksia. Siksi harrastukset ovat tärkeitä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #13 : 01.01.16 - klo:17:47 »
Omaa "suvaitsevaisuutta" (eli tosiasioiden hyväksymistä) voi testata siten, että ei seurustele vain samanmielisten/samanuskoisten kanssa.
Körttiläiselle se merkitsisi sitä, että hän seurustelisi minun tai jonkun muun minun kaltaiseni fundamentslistin kanssa ja harjoittelee ymmärtämään, että se on selvä fakta, että minä uskon, kuten uskon.
Fundamentalistille taasen se merkitsee sitä, että menee körttikuvioihin mukaan ja harjoittaa sen tosiasian hyväksymistä, että siellä ajatellaan, kuten ajatellaan ja pahennutaan, jos joku poikkeaa yhteisön normeista.

Jossakin määrin olen samaa mieltä. Minusta(kin) iso ongelma on se, että seurustellaan vain samanmielisten kanssa. Siinä vääristyy kuva todellisuudesta, ei nähdä, että joku voikin ajatella ihan toisin. Eletään omassa kuplassa. Vaalien alla eräs puolue puhui kaupunkilaisesta viher(vassari)kuplasta, mutta on myös "juntti-Suomen" "kyllä kansa tietää" -kupla, kupla sekin yhtä lailla. Mutta jos meillä olisi vain minun kuplani, niin meillä olisi presidenttinäkin Pekka Haavisto.

Enemmän koen tuon kuplautumisen ongelmaksi muualla kuin uskonasioiden saralla. Vaikka nyt tuo yhteiskunta: Politiikan tehtävä osaltaan on keksiä, miten saisi ihmisiä toimimaan toivotulla tavalla. Jos käsitys ihmisten motivaatioperustasta on suppea ts. ei tajua, että ihan muunlaisistakin asioista motivoituvia ihmisiä on, niin pieleen menee.

Yhden ex-työnantajani toimitusjohtaja joskus lausui, että se, mikä ihmisiä motivoi, on raha ja titteli. No hän vanhemman polven dippainssinä ei ollutkaan tavannut niitä open source -koodareita, joita firmassa silloin työskenteli, ja joissa etenkin tuo tittelin merkitys aiheutti lähinnä naurunpyrskähdyksiä. Tai se opiskelijakaveri, joka jossakin kasvatustieteen perusopintojen ryhmäkeskustelussa tokaisi mielipiteenään, että koulussa pitäisi olla enemmän kilpailua niin oppimistulokset paranisivat.

Mutta uskonlahkoasioista ajattelen ehkä vähän toisin. Moni heikko ihminen tarvitsee kasvualustakseen turvallisen yhteisön, jonne ei tule niitä toisinajattelijoita näkemyksiään esittelemään. Meillä oli täällä seurakunnassa aika viidesläishenkistä nuorten aikuisten työtä, joka ainakin osallistujamäärällä mitattuna menestyi hyvin. En tiedä mitä sille nyt kuuluu, kun muutama johtohahmo siirtyi (siirrettiin?) muualle. Mutta ei olisi tullut mieleenikään mennä sitä omilla ihan toisenlaisilla näkemyksilläni häiritsemään. Kasvakoot siellä ihan rauhassa, kunnes kenties kypsyvät ja haluavat nähdä muutakin. Joku "oman suvaitsevaisuuteni testaaminen" ei ole riittävä peruste mennä sinne häiriköimään. Riittää, että minun puolestani seurakunnassa saa olla moista toimintaa, etenkin jos se on suosittua, vaikka itse asiasta ajattelenkin hieman toisin. Ja jos se on suosittua niin kannattaisin kyllä pätkätyöläispastorin työsuhteen jatkamista taas uudella pätkällä, vaikka toisenlaista suuntauta itse edustankin.

(Ja nyt, jotta ei tulisi kahdeksatta käskyä rikottua, niin tiedoksi vielä että on ihan omaa arveluani vain, että joku mainitun toiminnan napahenkilö olisi oikein haluttu pois. Siis tiedän kyllä että muualla ovat nyt, mutta syistä en väitä mitään varmaa.)

(Minulla on tässä sikäli henk.koht. ongelmaa, että vaikea puhua viisikymppisten ikätoverien kanssa mistään vaikka ihan kirkkoonkuulumisasioista, kun pelkään, että niiden saama käsitys kirkosta on rippileirin viidesläinen nuorisopastori ja todistamisen kannustavat isoiset. Mutta ehkä tästä joskus lisää toisaalla.)
« Viimeksi muokattu: 01.01.16 - klo:17:58 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #14 : 01.01.16 - klo:17:50 »
Karismaanikko on hankala.

Vai olisiko se sittenkin niin, että erilaisuus tuntuu hankalalta?
Anti-karismaatikko kokee itsensä normaaliksi ja tuon "normaaliuden" ja erilaisuuden tuoma jännite on oikeasti se "hankala" asia ja anti-karismaatikko vain kokee, että se hankala onkin tuo toinen ihminen.

Ja sama karismaatikon kohdalla: anti-karismaatikko ei ole se pääongelma, vaan juuri se erilaisuus, joka heidän välillään on tuntuu peloittavalta.

Toki ei sitäkään pidä kieltää, että antikarismaatikolla ja karismaatikolla on omat henkilökohtaiset traumansa, jotka sitten myös ärsyttävät toista, mutta kyllä se suurin ongelma kuitenkin on se, että ei haluta tutustua tuohon minua huonomaan ihmiseen ja yritetä selvittää sitä logiikkaa, jolla tuo minua huonompi ihminen oman maailmankuvansa muodostaa.
Jos halutaan nähdä vähän vaivaa, ehkä piankin huomataan, että tuo minua huonompi ihminen ei todellisuudessa ollutkaan minua huonompi, vaan tasavertainen ja minun kunnioituksen arvoinen ihminen.