Kirjoittaja Aihe: Odotatko joulua?  (Luettu 8960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #30 : 11.12.10 - klo:21:35 »
En odota joulua, sillä se tulee aina liian nopeasti. Työni vuoksi ei ole juuri koskaan aikaa valmistella omaa joulua, ja tällaista jouluihmistä se ahdistaa. Niinpä olen yrittänyt ajatella, että joulu on mukana jo sen odotuksessa.

Tänä vuonna on tulossa erilainen joulu, poissa kotoa. Saapa nähdä, voiko siellä keskittyä olennaiseen, siis jouluajatuksiin. Joulukirkkoon pääsen. Olen myös vuosien ajan kerännyt jouluajatuksia ja kuvia omiin joulukirjoihini. Niitä lueskelen ja katselen jouluna. Lisään joka vuosi jotakin uutta, jos eteen sattuu jotakin koskettavaa.
 
Joka toinen joulu olen lukenut Charles Dickensin A Christmas Carolin eli Saiturin joulun. Nyt on taas se vuosi. 

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #31 : 12.12.10 - klo:10:48 »
Juridisia päätelmiä kirjaimellisen Joulupukkiuskon seurauksista.

Kuten on yleisesti tunnettua, osa väestöstä on opetettu uskomaan Joulupukkiin. Tässä on alunperin ollut kasvatuksellisia päämääriä, sillä näin on yritetty vaikuttaa Joulupukkiin uskovien käyttäytymiseen sitomalla hyvä käyttäytyminen jouluaattona tapahtuvassa Joulupukin saapumisessa saatavaan palkintoon.

Lisäksi on opetettu, että Joulupukki tontut apulaisinaan värkkää lahjoja Korvatunturin pajassaan. Tässä tulemmekin juridisesti ongelmalliselle alueelle. Huomaako pikku Petteri saatuaan iPodin Joulupkilta, että hän samalla tukee piraattituotteita! iPod tuotteen oikeudet omistaa näet Apple Inc. yhtiö, joten Joulupukilla tuskin on rinnakkaislisenssiä iPodin valmistamiseen.
 
Onko meillä Korvatunturilla maailman suurin piraattipaja? Siellähän syntyvät virallisen opin mukaan kaikki maailman joululahjat!
Turha meidän on moittia kiinalaisia, kun meillä itsellämme on hirsi silmässä!

Siis varjelkaamme itsemme piraattituotteilta ja boikotoikaamme Joulupukin pajaa. Parasta on itse värkätä lahjat saatavilla olevasta materiaalista.

Viite: Axa Sorjonen, Tomi Riianheimo: Puhu Pukille, ISBN 951-31-1887-8

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #32 : 12.12.10 - klo:12:02 »
Muistoja lapsuuden joulukorteista:
http://www.kolumbus.fi/lenny/ukkotonttu/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #33 : 12.12.10 - klo:21:06 »
Odottaminen siinä onkin mukavinta. Aatto ja joulupäivä mutta tapani on jo liikaa...alkaa tökkimään. Pääsiäinen on eri juttu ja sen meikämannekin osaa ottaa juhlan varsinaisen sanoman kannalta. Lisäksi pääsiäisenä ei vietetä yletöntä kulutusjuhlaa eikä juopotella. Lisäksi kevät on tulossa tai jopa joskus jo on silloin.

Poissa Aallotar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #34 : 15.12.10 - klo:13:31 »
Haluaisin kysyä miten foorumilaiset ovat kertoneet lapsilleen/lapsenlapsilleen joulusta. Mä oon kertonut lapselleni pienestä asti kuvakirjojen avulla kristillisestä joulusta. Sanoin, että ihmiset antavat lahjoja toisilleen niinkuin itämaan tietäjät kerran toivat Jeesukselle lahjoja. Liimasin joulupukin selitykseen päälle niin, että joulupukki sitten tuo ne lahjat. Meillä on aina lukenut paketissa keneltä lahja on. Edelleen kuitenkin mietin miten yhdistää maallinen ja hengellinen joulu lapselle...

Porvoossa lelukaupan näyteikkunassa oli hieno "karuselli"; toinen puoli oli joulupukin paja tonttuineen ja toinen puoli oli seimi. Se oli upean näköinen kun puolet pyörähtivät esiin. Eivät olleet ristiriidassa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #35 : 15.12.10 - klo:18:28 »
Mitä olisi ite miettimäni,  tarina Pyhästä Nikolauksesta, "Santaclauksen" eräästä esikuvasta? Suomalaista klansanperinnettä en myöskään tunne, ellei sitten joku keskiaikainen piispa olisi pyhimystarinoissaan tullut levittäneeksi jotakin jolla olisi linkitetty keskitalven juhlan riittiin tämä... en usko kylläkään mutten pidä mahdottomana.

Pyhä Nikolaus oli Smyrnan piispa jolloinkin 300-luvulla. Hän oli erityisen lapsirakas, ja piti tapanaan antaa lapsille lahjoja, erityisesti köyhille lapsille.  Hän on jokin tarinan mukaan selittänyt lapsille että hän antaa ne sen tähden,  koska Kristus annettiin meille kaikille lahjaksi., ja näin lapset ymmärtäisivät yhdistää lahjan saamisen Kristukseen.   Olisi tosin mukava tuntea Nikolauksen tarina, miten hänet on kanonisoitu pyhimykseksi, onko hän kenties kuolllut marttyyrina. Kun tenavat oli pieniä, mietin tarjoillako tällaista, mutta he syntyivät niin peräperää, ja joulut olivat hirveää hässäkkää ja kaaosta ennen kuin isovanhemmat siirsivät päättäväisesti niiden vieton Anttolanhoviin. Nyt on ilmeistä että heiltä putoaa itsestään ja selittämättä sekä joulupukki että pääsiäiskana pois, kristinuskoon liittyvä on juurtunut lujasti.  Aika ihme oikeastaan, sillä kyllä nämä satujutut olivat totta jonnekin kouluikään. Ja itsestään.

 Joka tapauksessa, hän on joissakin maissa se lahjojen tuoja, ja vähän tuo kyllä on kuvissa erinäköinen kuin nämä punapukuiset...minul oli joskus pikkuriikkinen pyhän Nikolauksen ikoni,  nimittäin.  Atanasia varmaan tietäisi linkittyykö ortodoksisessa jouluperinteessä tämä tarina, ellei Suomessa niin jossakin vaikka Kreikassa. Wikistäkin tosiaan voisi jotain katsoa.    Katolisissa maissa on mutkatonta, lahjat tuo Kristuslapsi, ja esimerkiksi Alankomaissa juhlitaan tämmöistä lahjapäivää, Pyhän Nikolauksenm päivää, samoin erikseen, se on 6.12. eli meillä tulisi kiire jos juhlittais vielä sitäkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #36 : 15.12.10 - klo:18:41 »
Wikipedian artikkeli Nikolaos Ihmeidentekijä kertoo kenestä on kysymys.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Odotatko joulua?
« Vastaus #37 : 19.12.10 - klo:22:17 »
Haluaisin kysyä miten foorumilaiset ovat kertoneet lapsilleen/lapsenlapsilleen joulusta. Mä oon kertonut lapselleni pienestä asti kuvakirjojen avulla kristillisestä joulusta. Sanoin, että ihmiset antavat lahjoja toisilleen niinkuin itämaan tietäjät kerran toivat Jeesukselle lahjoja. Liimasin joulupukin selitykseen päälle niin, että joulupukki sitten tuo ne lahjat. Meillä on aina lukenut paketissa keneltä lahja on. Edelleen kuitenkin mietin miten yhdistää maallinen ja hengellinen joulu lapselle...

Porvoossa lelukaupan näyteikkunassa oli hieno "karuselli"; toinen puoli oli joulupukin paja tonttuineen ja toinen puoli oli seimi. Se oli upean näköinen kun puolet pyörähtivät esiin. Eivät olleet ristiriidassa.

Itse olen kertonut lapsilleni joulun sanoman ihan omin sanoin ja käyttänyt apunani myös Lasten Raamattua. Samoin pyhäkoulussa ja päiväkerhossa he ovat saaneet asiasta tietoa. Seimiasetelman olemme tehneet yhdessä lasten kanssa.

Joulupukki meillä on joskus käynyt ja joskus vain "jättänyt lahjat kuusen alle" sillä aikaa, kun lapset ovat olleet saunassa. Koskaan en ole pelotellut lapsia joulupukilla enkä ole väittänyt, että on olemassa vain yksi oikea joulupukki. Olen vain kertonut, että kun joku ihminen panee joulupukin tamineet päälle, niin silloin hän on joulupukki. Pikkulapsihan tajuaa asian ihan omalla tavallaan. Minusta lapsen ajattelussa on kaiken huippu se, että kun olen laittanut käteeni käsinuken ja puhunut lapselleni nuken äänellä, niin lapsi on kirkkain silmin selittänyt nukelle, että äiti teki minulle sitä ja tätä. Aivan samalla tavoin lapsi kyllä luonnostaan "uskoo" joulupukkiin, vaikkei hänelle yritäkään väittää, että joku on oikea pukki.

Pukin tuomat lahjat he ovat myös tienneet, että joku on mummolta ja papalta j.n.e.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.