Pelastusvarmuusasia on toki eräs kristilliseen uskoon liittyvä asia, josta on useanlaista näkemystä.
Välillä näkemyserot ovat näennäisiä eli eivät todellisia, johtuen siitä, että eri termit ymmärretään eri lailla eri keskustelijoiden välillä.
Siitä ainakin voinemme olla yhtä mieltä, että eräs hyvä ehdokas körttiliikkeen alulle on Paavo Ruotsalaisen aika ja Paavoa voidaan hyvällä syyllä pitää eräänä körttiliikkeen isistä?
Siitäkin voinemme olla yhtä mieltä, että körtti-isät, kuten Ruotsalainen ja Lagus opettivat, että pelastusvarmuus kuuluu kristitylle ja sitä pitää aktiivisesti etsiä. Ei passiivisesti odottaa vaan etsiä aktiivisesti?
Ja siitä voinemme myös olla yhtä mieltä, että nykypäivän körttiliike edustaa vastakkaista näkemystä pelastusvarmuuden suhteen, kuin Ruotsalainen ja Lagus?
Ja siitä ei voine olla yhtä mieltä, että onko Ruotsalainen ja Lagus tai nykykörttikäsitys oikea/väärä?