Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 47475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #30 : 17.03.14 - klo:21:14 »
Eilinen evankeliumiteksti:
Mark. 9: 17-29

Eräs mies väkijoukosta sanoi Jeesukselle: ”Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi. Hänessä on mykkä henki. Se ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi. Pyysin, että opetuslapsesi ajaisivat hengen pois, mutta ei heistä ollut siihen.”
    Silloin Jeesus sanoi heille: ”Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun on vielä oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika minun luokseni.” He toivat pojan Jeesuksen luo. Jeesuksen nähdessään henki heti kouristi poikaa, ja tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. Jeesus kysyi pojan isältä: ”Kuinka kauan hänellä on ollut tämä vaiva?” ”Pienestä pitäen”, vastasi mies. ”Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!” ”Jos voit?” vastasi Jeesus. ”Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.” Silloin pojan isä heti huusi: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”
    Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: ”Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!” Henki huusi, kouristi poikaa rajusti ja lähti hänestä. Poika jäi makaamaan elottoman näköisenä, ja monet sanoivatkin: ”Nyt hän kuoli.” Mutta Jeesus tarttui häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille, ja hän nousi.
    Kun Jeesus sitten oli mennyt sisään ja vain opetuslapset olivat paikalla, nämä kysyivät häneltä: ”Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?” Hän vastasi: ”Tätä lajia ei saa lähtemään muulla kuin rukouksella.”


Kuulin tästä kaksi saarnaa ja molemmissa niissä selitettiin, että pojalla oli epilepsia. Pappi selitti, että sen ajan tiedon mukaan pojassa oli mykkä henki, mutta nyt tiedetään, että se on epilepsiaa. Tekstissä kuitenkin sanotaan ihan selvästi, että pojassa oli mykkä henki ja Jeesus ajoi hengen ulos:  ”Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!” Jos pojalla olisi ollut epilepsia, niin miksi Jeesus olisi ajanut hänestä hengen pois. Kyllä kai Jeesuksella oli jo silloin tiedossa, että on olemassa epilepsiaa ja on olemassa pahoja henkiä, jotka voivat mennä ihmiseen.

Silloin kun Jeesus paransi sairaita, niin hän koski sairaaseen. Sitten kun hän ajoi pahan hengen pois, hän ei koskenut sairaaseen vaan käski pahaa henkeä poistumaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #31 : 17.03.14 - klo:21:22 »
Hyvinpä selvität tuossa.
Jeesus on Jumala ja ihminen. Voiko ajatella että maan päällisen vaelluksensa aikana Hän toimi
ihmisten tavalla, vaikkakin aikaan nähden varmasti hyvin edistyksellisellä ja viisaalla tavalla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #32 : 17.03.14 - klo:22:56 »
Eilinen evankeliumiteksti:
Mark. 9: 17-29

Eräs mies väkijoukosta sanoi Jeesukselle: ”Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi. Hänessä on mykkä henki. Se ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi. Pyysin, että opetuslapsesi ajaisivat hengen pois, mutta ei heistä ollut siihen.”
    Silloin Jeesus sanoi heille: ”Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun on vielä oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika minun luokseni.” He toivat pojan Jeesuksen luo. Jeesuksen nähdessään henki heti kouristi poikaa, ja tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. Jeesus kysyi pojan isältä: ”Kuinka kauan hänellä on ollut tämä vaiva?” ”Pienestä pitäen”, vastasi mies. ”Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!” ”Jos voit?” vastasi Jeesus. ”Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.” Silloin pojan isä heti huusi: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”
    Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: ”Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!” Henki huusi, kouristi poikaa rajusti ja lähti hänestä. Poika jäi makaamaan elottoman näköisenä, ja monet sanoivatkin: ”Nyt hän kuoli.” Mutta Jeesus tarttui häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille, ja hän nousi.
    Kun Jeesus sitten oli mennyt sisään ja vain opetuslapset olivat paikalla, nämä kysyivät häneltä: ”Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?” Hän vastasi: ”Tätä lajia ei saa lähtemään muulla kuin rukouksella.”


Kuulin tästä kaksi saarnaa ja molemmissa niissä selitettiin, että pojalla oli epilepsia. Pappi selitti, että sen ajan tiedon mukaan pojassa oli mykkä henki, mutta nyt tiedetään, että se on epilepsiaa. Tekstissä kuitenkin sanotaan ihan selvästi, että pojassa oli mykkä henki ja Jeesus ajoi hengen ulos:  ”Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!” Jos pojalla olisi ollut epilepsia, niin miksi Jeesus olisi ajanut hänestä hengen pois. Kyllä kai Jeesuksella oli jo silloin tiedossa, että on olemassa epilepsiaa ja on olemassa pahoja henkiä, jotka voivat mennä ihmiseen.

Silloin kun Jeesus paransi sairaita, niin hän koski sairaaseen. Sitten kun hän ajoi pahan hengen pois, hän ei koskenut sairaaseen vaan käski pahaa henkeä poistumaan.

Valitettavasti olet oikeassa. Oireet ovat epilepsian kanssa identtiset, mutta tauti on eri.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #33 : 18.03.14 - klo:07:09 »
minulla on epilepsia... mutta ei kyllä tällaista
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #34 : 18.03.14 - klo:10:08 »
Minulla oli luokkatoveri, joka sai koulussa juuri tuollaisia oireita. Nykyään hänellä ei ole enää oireita kun ne on saatu lääkkeillä hallintaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #35 : 25.03.14 - klo:16:24 »
Lisäksi epilepsia oppimani mukaan merkitsisi samaa kuin "kuunvaihetautinen".  En viitsi kirjoittaa koko pitkää kulttuurisidonnaista selvitystä.  Toisekseen en itse olisi jaksanut kuunnella tuollaista saarnaa. Eksegeettisesti se meni päin seiniä, vähintään jäi puutteelliseksi,  toisekseen mielestäni se Dosentin kommentti "Jumala näyttää meille kuvia opettaessaan meitä" tulisi pakottaa etsimään tuonkin kuvan takaa sitä, mitä Jumala kenties tahtoi meidän oppivan. Kolmanneksi nuo tuon tason "tulkinnat" ovat pinnallisia ja opettavat harvoin mitään.  Teksti ei kuin ole puhutellut saarnaajaa itseään - hän pysähtyy johonkin jonka osa seurakuntalaisista päättelee mahdolliseksi selitykseksi ilman häntäkin. On lupa saarnata muustakin kuin evankeliumitekstistä, ellei keksi siitä puhuttavaa.

Sitä toisinaan ajattelen - puhutaan siitä kuinka Jeesus "tyhjensi itsensä, ja otti orjan muodon". Kyselen toisin ajoin, merkitseekö tuo "kenosis" eli tyhjentäminen myös siitä, että hän suostui luopumaan jumalallisesta tietomäärästään syntyessään ihmiseksi, siitä kaikesta, joka sitten oli Isän hallussa. Ja sitäkin tietty, että hän opetti kyllä Jumalan Sanaa "niin kuin se, jolla on valta, toisin kuin kirjanoppineet" (Uusi Testamentti). Samoin hän näyttää saaneen koko olemuksensa esimerkiksi Kirkastusvuorella takaisin, mutta luopuneen siitä taas ihmisten hyväksi.

Täytyy skarpata ja katsoa tuo mitä Pirska kirjoittaa koskettamisesta ja puhumisesta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #36 : 25.03.14 - klo:16:27 »
Itse olen tuumiskellut kaikille tuttua, varsin loistavaa esitystä rakkauden olemuksesta 1 Kor 13. Tällä elämänkokemuksella ei saata kuin olla pahoillaan siitä, kuinka vähäisessä määrin tuo on vaikuttanut minun elämässäni niin että olisi muovannut kaltaisekseen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #37 : 25.03.14 - klo:16:44 »

No taidan olla aika noviisi ja vaikka ollut vaikeaakin, niin armossaan hän on pitänyt hyvää huolta terveydestä.

Kärsimyksen mysteeriin ja sairauksiin ja mitä ihmisllä onkaan on aika mahdoton sanoa mitään.
Aina se vetää hiljaiseksi ja sanattomaksi.
Kun yks ex oli kuolemassa syöpään ja pyysi kirjoittelemaan, kun hän asui Tanskassa ja olin itse Suomessa, niin alussa jotain osasin kirjoitella, mutta kun syöpä oli jo päässä ja aivoissa, niin en osanut kyllä mitään enään kirjoittaa.
Vaikea oli kirjoittaa, koita hetki ja hetki eteenpäin toivossa.

Ihminen vaan on avuton ja sanaton Jumalan edessä tosissa paikoissa.
Miksi sana varmasti nousee, mutta vieressä oleva ei pysty kyllä olla kuin hiljaa.

Kerran kun oli sellainen tuntu, et ei jaksa, ei haluu ja hävettää ja muutenkin paha olla ja nousi se miksi kysymys, niin jotenkin tuli sellainen sana mieleen, että Rakkaus opettaa ymmärtämään.
Se auttoi silloin.

Kerran kanssa kun olin nuorempana jotain korkeaa oliko asemaa vai mitä tavoittelemassa, niin matkallamme jotenkin ajauduttiin yhteen maalaiskylään, jossa oli navetta tai joku missä oli kaikenlaisia eläimiä, vuohia ja lampaita ja kukkoja ja muita, mitä tällänen kaupunkilainen niistä tajuaa mitään, niin siellä jotenkin ajatus. Jeesus syntyi tälläisessä paikassa.
Jotenkin se paikan hajut ja vaatimattomuus ja alkeellisuus ja kaikki veti nöyräksi.

Jeesuksen vaellus ei ollut riemuvoittoja ja koreudessa kulkua, vaan ristin tietä.
Se on hyvä palauttaa mieleen kyllä aina välillä ja onneksi nyt kun pääsiäinen tulee, se korostuu.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #38 : 31.03.14 - klo:18:23 »
1. Joh. 4:1
Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

Matt. 24:11
Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan.

Jos kuuntelemme puhetta tai luemme tekstiä, niin yleensä olemme siitä jotain mieltä. Kumpi meille on tärkeämpää, sekö, että puhe on Jumalasta vai se, kuka esittää asian?

Joskus tuntuu, että jos arvostelee vaikkapa herättäjäjuhlilla pidettyä puhetta, niin se on vikoilua. Jos taas arvostelee jotain  :074: toisen herätysliikkeen puhetta, niin arvostelu ei ole vikoilua, olipa sisältö mikä tahansa.

Eikö kaikkia puheita pitäisi arvostella sillä perusteella, onko se Jumalasta, olipa puheen esittäjä kuka tahansa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #39 : 31.03.14 - klo:18:26 »
1. Joh. 4:1
Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

Matt. 24:11
Eikö kaikkia puheita pitäisi arvostella sillä perusteella, onko se Jumalasta, olipa puheen esittäjä kuka tahansa?

Kyllä

Viime kesänä yksi porukka oli etukäteen valmistautunut ja kerääntynyt yhteen ja yrittivät aloittaa virren Heinimäen puheen päälle. Joukko ei yhtynyt heihin ja he istuivat alas.
« Viimeksi muokattu: 31.03.14 - klo:18:30 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #40 : 31.03.14 - klo:19:05 »
Kyllä

Viime kesänä yksi porukka oli etukäteen valmistautunut ja kerääntynyt yhteen ja yrittivät aloittaa virren Heinimäen puheen päälle. Joukko ei yhtynyt heihin ja he istuivat alas.

Mitä tämä kertoo? Minusta tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, oliko puhe Jumalasta vaiko ei.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #41 : 31.03.14 - klo:20:18 »
Mitä tämä kertoo? Minusta tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, oliko puhe Jumalasta vaiko ei.

Ehkä se kertoo sen, että he olivat jo etukäteen arvioineet puheen jumalattomaksi. Ne, jotka vaivautuivat kuuntelemaan, taisivat arvioida toisin.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #42 : 31.03.14 - klo:20:24 »
Asiaa hieman sivuten, millähän suomalaiset saisi barrikadeille? Olisiko mitään sellaista, ja millaisessa tilanteessa mahdollisesti?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #43 : 01.04.14 - klo:09:18 »
Kyllä

Viime kesänä yksi porukka oli etukäteen valmistautunut ja kerääntynyt yhteen ja yrittivät aloittaa virren Heinimäen puheen päälle. Joukko ei yhtynyt heihin ja he istuivat alas.

Ehkä se kertoo sen, että he olivat jo etukäteen arvioineet puheen jumalattomaksi. Ne, jotka vaivautuivat kuuntelemaan, taisivat arvioida toisin.

Minusta se kertoo enemmänkin siitä, että on lähes mahdotonta saada veisuu pienellä joukolla kuulumaan yli koko kentän ilman äänentoistolaitteita. Toisekseen monet eivät kertakaikkiaan kehtaa veisata puheen päälle, vaikka olisivatkin sitä mieltä, että puhe on sopimaton.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #44 : 01.04.14 - klo:10:14 »
Minusta se kertoo enemmänkin siitä, että on lähes mahdotonta saada veisuu pienellä joukolla kuulumaan yli koko kentän ilman äänentoistolaitteita. Toisekseen monet eivät kertakaikkiaan kehtaa veisata puheen päälle, vaikka olisivatkin sitä mieltä, että puhe on sopimaton.

Minulle kyllä jäi sellainen käsitys, että suurin osa kuunteli ihastellen asiallista puhetta eikä provosoitunut etu- eikä jälkikäteen. Jos joukko olisi ollut yksimielinen, niin kyllä he olisivat tohtineet lähteä mukaan virteen. Tämä, että oli etukäteen puhujan nimen perusteella valmistauduttu tuomitsemaan puhe, ei ole kovin körttiläistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi