Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 47484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #15 : 17.07.13 - klo:21:41 »
Ei sekään ihan varmaa ole. "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte taivaalle tuijottelemassa?"...saattaa viitata kovaan muutonhavainnointiin.

Muuttolinnut harvoin keräävät varastoja matkan varrella
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #16 : 17.07.13 - klo:21:42 »
Ei sekään ihan varmaa ole. "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte taivaalle tuijottelemassa?"...saattaa viitata kovaan muutonhavainnointiin.

Kyllä sinun pitäisi ruveta vakavasti erikoistumaan Uuden testamentin eksegetiikkaan!

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #17 : 17.07.13 - klo:22:18 »

Kaveri (biologi) muuten teki joitakin vuosia sitten tutkielman Raamatun linnuista.

Tainnut ennenkin tämän linkittää.

www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010-05-13/lintuharrastaja-tutustui-raamatun-lintuihin

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #18 : 18.07.13 - klo:03:50 »
Usein päivitellään, kuinka eivät opetuslapset tunteneet Mestariaan Emmauksen tiellä.  Mutta kun siinä maassa tulee pimeä, tulee tosipimeä, eikä niillä ollut katuvaloja. 

Ja päivä tai yö, yksi lysti. Usein "opetuslapsiksi" ajatellaan niitä kahtatoista, mutta jokin evankeliumi puhuu huolettomammin ylisummaan kannattajista.  Noita ei mainita nimeltä. 

Ja itse mietin tätä.  Eikö teille milloinkaan käy niin, että kohtaatte tutun ihmisen vaikka ihan muualla kuin odotitte, ettekä tunnista?  Minulle käy vallan usein.  Enhän minä odottanut muuan oman yksikön kollegaa Herättäjän kirkkopyhän kahveille, ihminen tulee juttelemaan, ja minä miettimään että mistä tuo minut tuntee, ja kuka tuo on?  No keskiviikkona totesin, lääkärikokouksessa.  Ja kerran jouduin taksiin hyppäämään, kuski kysyy että enkö ihan todella tunne.  No en.  Minä siivoon teidän rappukäytävät torstaina, sanoo.  Niin juu.  Ja minä aina jään hänen kanssaan  kaikkea höpöttämään kun kuivuuhuoneesta haen keskiviikkoillan pyykkini.  Vähän olin nolo.  Mutta kun ei odota tapaavansa! 

Minä tämän mietin, sillä tästä ylösnousemuskertomuksesta jostakin syystä pidän ja tämä tulee aina mieleen, kun joku tervehtii ja minä ihmettelen, että mihin rasiaan tuo palikka pitäis sijoittaa...    On hyvä, kun omassa elämässä on jokin muistuttaja. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #19 : 18.07.13 - klo:09:17 »

---  Eikö teille milloinkaan käy niin, että kohtaatte tutun ihmisen vaikka ihan muualla kuin odotitte, ettekä tunnista?  ---

Kysy vain, kuinka usein käy niin. En ollut koskaan huomannut liittää sitä tähän raamatunkohtaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #20 : 18.07.13 - klo:22:04 »
Juu, tutulta kuulostaa. Siihen vaikuttaa vielä sekin, että eri ympyröissä ja eri vaatteissa. Siis jos opin tuntemaan jonkun sairaanhoitajan nimen omaan sairaalassa, hoitajan vaatteissa, hiukset ponihännällä tai muuten kiinni. Sitten hän tupsahtaakin hengelliseen tilaisuuteen siviilivaatteissa, hiukset valtoimenaan. Näyttää ehkä hieman tutulta, mutta en osaa yhdistää. Jos en pääse juttusille ja kasvojen tuttuus vaivaa, alan pohtia, missä vaatteissa hän näyttäisi tutummalta. Sitten se saatta valjeta tai ei.  :017:
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #21 : 18.07.13 - klo:22:30 »
Tässä iässä tavanomaista.
Enpä tunnista uimahallikavereita, edellisen vuoden puutyökavereita, sairaanhoitajia, kuorokaverit suunnilleen...

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #22 : 20.07.13 - klo:22:48 »
Tässä iässä tavanomaista.
Enpä tunnista uimahallikavereita, edellisen vuoden puutyökavereita, sairaanhoitajia, kuorokaverit suunnilleen...


Jos sinulla on joku nainen tuttu siellä uimahallilla ja näet hänet joskus vaikka kaupassa. Sanopa hänelle kuuluvalla äänellä: "Enpä ollut tuntea sinua vaatteet päällä."   :003:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #23 : 21.07.13 - klo:13:49 »
Jos sinulla on joku nainen tuttu siellä uimahallilla ja näet hänet joskus vaikka kaupassa. Sanopa hänelle kuuluvalla äänellä: "Enpä ollut tuntea sinua vaatteet päällä."   :003:

Tuon voisin tehdäkkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #24 : 03.08.13 - klo:20:48 »
Huomisen evankeliumitekstin (Luuk 19:41-48) lopusta: "Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä."

Kuulostaa jotenkin tutulta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #25 : 03.08.13 - klo:21:25 »
Huomisen evankeliumitekstin (Luuk 19:41-48) lopusta: "Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä."

Kuulostaa jotenkin tutulta.

Miten tuo sinun vihjaileva loppulauseesi on ymmärrettävä. Meillä Suomessa ei ole mitään tuohon verrattavaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #26 : 04.08.13 - klo:08:17 »
Miten tuo sinun vihjaileva loppulauseesi on ymmärrettävä. Meillä Suomessa ei ole mitään tuohon verrattavaa.

Tuli mieleeni se, mitä Hakomaan Auri monesti jaksoi muistuttaa, että uskovaisuudessa on tapana nykyaikanakin lukea Raamattua valikoiden niin, että luetaan sieltä vain ne "mukavat" ihmiselle itselleen ihmisen itsensä mielestä sopivat paikat.

Minun mielestäni kirkon johto ei puhu julkisuudessa kristinuskon ytimestä, eli Kristuksesta ristiinnaulittuna sovittajana ja näinollen ikäänkuin raivaavat tämän ytimen pois.  Ehkä puhuvat siitä sitten kotonaan, kun minä en ole kuulemassa.
Lutherin mukaan on niin, että jos sanomasta puuttuu tuo ydin, kyseessä ei enää ole kristillinen kirkko.

Tällaiselta minusta tuntuu. Jostakusta voi tuntua joltain muulta.
Se on kuitenkin selvää, että luopumus koko ajan etenee kirkossa liian lujaa. Nukkuuko kirkon johto? Vai mitä se haluaa?
Lue
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/3227/vain_joka_toinen_naispappi_uskoo_jeesuksen_syntyneen_neitseesta
sekä uutisen alla olevat muut linkit, jotka avautuvat.

Jos omistaisin yrityksen, en kovin helposti palkkaisi sellaisia työntekijöitä, jotka eivät usko yritykseni myymiin tuotteisiin ja jotka epäilevät, että kannattaako ihmisten niitä edes ostaa. Konkurssiin kuvitteellinen yritykseni joutuisi.
« Viimeksi muokattu: 04.08.13 - klo:08:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #27 : 04.08.13 - klo:08:31 »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #28 : 04.08.13 - klo:08:46 »

   Luopumus ei, luovumus kyllä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #29 : 04.08.13 - klo:09:06 »
Huomisen evankeliumitekstin (Luuk 19:41-48) lopusta: "Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä."

Kuulostaa jotenkin tutulta.

Miten tuo sinun vihjaileva loppulauseesi on ymmärrettävä. Meillä Suomessa ei ole mitään tuohon verrattavaa.

Siinä olet oikeassa, että eihän meillä ole itse Jeesus Kristus opettamassa eikä koko kansa ole jatkuvasti heitä kuuntelemassa. Mutta meillä on kyllä näitä "ylipappeja, lainopettajia ja muita kansan johtomiehiä (ja -naisia)", jotka miettivät, kuinka saisivat raivatuksi kirkosta työntekijöitä, jotka kyseenalaistavat heidän käsityksiään. Olen läheltä seurannut, kuinka kirkon virasta on erotettu ihminen, joka on pysynyt täysin kirkon tunnustuksessa. Siinä on seinät ahtaalla ja katto matalalla.

Kun seuraa, mitä uudistuksia kirkkoon ollaan tuomassa, niin ei tarvitse ennustajan taitoja, kun tietää, että raivaaminen jatkuu.

Olisi tietysti helppoa uskotella itselleen, että nou hätä, mutta kun on kuitenkin opetettu ajattelemaan omilla aivoilla, niin eipä sitä tässäkään asiassa osaa luottaa hyssyttelyyn. Jos meillä Suomessa onkin nyt suht koht hyvä tilanne, niin ei tämä ole välttämättä mikään saavutettu etu, jota ei voida ottaa pois.
« Viimeksi muokattu: 04.08.13 - klo:09:09 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.