Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 47681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #105 : 14.04.14 - klo:13:15 »
Kirkonkellarissa on nyt mielenkiintoisia kirjoituksia evankeliumeista ja Paavalista. Kannattaa tutustua.
http://kirkonkellari.fi/johannes-vai-luukas-valitsiko-kirkko-vaarin/

Eri palstoilta kun lukee uskovaisten kirjoituksia, niin ei voi muuta kuin hämmästellä sitä kuinka vähän eksegetiikkaa kirjoittajat näyttävät tuntevan.
Vaikkei kaikkein liberaalimpia tulkintoja ei hyväksyisikään, niin edes eksegetiikan päälinjan näkemyksien luulisi olevan yhtenä vakaumuksen pohjana.

Mutta ilmeisesti monen usko on siten rakennettu (hiekalle?), että ilman Nooan arkkia ym. kaikki romahtaa kasaan?
Niin kuin nämä nuoren maan kreationistit. Aivan käsittämätöntä selitystä.

Siellä on aina välillä.  Välillä ei. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #106 : 14.04.14 - klo:14:17 »
Joskus on pakko ihailla, millaisilla ajatuksen akrobatiatempuilla Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä puolustetaan. Joonan nielaisseen kalan luurankokin on varmaan rekonstruoitu johonkin Bibleparkiin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #107 : 20.04.14 - klo:19:22 »
Minusta on mukavaa, että vielä toisen pääsiäispäivän tekstissä jatketaan siitä, mihin ensimmäisen pääsiäispäivän tekstissä jäätiin. Jouluna on vähän ankeaa, kun toisen joulupäivän tekstissä puhutaan Stefanuksen kivittämisestä. Se on kuin tyrmäys.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #108 : 20.04.14 - klo:19:33 »
Joh 20:16-17

 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.
Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

Joh. 20:26-27

Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!"

Lienen ihmetellyt aiemminkin näitä, mutta taas nämä tulivat mieleeni. Miksi Maria ei saanut koskea Jeesukseen ja miksi Tuomas sai? Eihän Jeesus ollut tuossa välillä noussut Isän luo.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #109 : 21.04.14 - klo:13:40 »
Minusta on mukavaa, että vielä toisen pääsiäispäivän tekstissä jatketaan siitä, mihin ensimmäisen pääsiäispäivän tekstissä jäätiin. Jouluna on vähän ankeaa, kun toisen joulupäivän tekstissä puhutaan Stefanuksen kivittämisestä. Se on kuin tyrmäys.


Tehvaanuksen päivänä minulle pistettiin rautapallo jalkaan... meillä oli häät!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #110 : 21.04.14 - klo:14:16 »
Rakasta ja kärsi, kun olet luvannut !  :002:

Meillä oli hääpäivänä Voiton-päivä, nykyinen Ystävän-päivä. Yli viisikymmentä rakkauden ja kärsimisen vuotta, ja vihdoinkin ystäviä, ei voitettuja.

Pirskalle, olen unohtanut mitä Jeesuksen Tuonelassa-käynnistä ortodoksit opettavat. Ehkä se liittyy tämän ennen ylösnousua tahatuneeseen Marian kohtaamiseen. :017:
Onko siis niin, että naiset näkevät kuolleen ja miehet ylösotetun Jeesuksen ? Ehkä tämäkin on salaisuus jota on parempi on olla ratkomatta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #111 : 21.04.14 - klo:14:24 »
Ehdin jo iloita, että nyt pappi ottaa kantaa, miksi Maria ei saanut koskea Jeesukseen ja Tuomasta Jeesus pyysi koskemaan haavojaan. Usein odottaisin papeilta juuri tämmöisiin kannanottoa, mutta turha toive.


Niinpä kuuntelin Jukka Norvannon Raamattu kannesta kanteen -ohjelmasta hänen käsityksensä asiasta. Hän oli sitä mieltä, että Maria ei ollut vielä valmis ymmärtämään, että Jeesuksella on ylösnousemusruumis. Maria oli tottunut palvelemaan Jeesusta ja ehkä kuvitteli, että nyt kaikki on taas samoin kuin ennen Jeesuksen kuolemaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #112 : 21.04.14 - klo:14:48 »
Ehdin jo iloita, että nyt pappi ottaa kantaa, miksi Maria ei saanut koskea Jeesukseen ja Tuomasta Jeesus pyysi koskemaan haavojaan. Usein odottaisin papeilta juuri tämmöisiin kannanottoa, mutta turha toive.


Niinpä kuuntelin Jukka Norvannon Raamattu kannesta kanteen -ohjelmasta hänen käsityksensä asiasta. Hän oli sitä mieltä, että Maria ei ollut vielä valmis ymmärtämään, että Jeesuksella on ylösnousemusruumis. Maria oli tottunut palvelemaan Jeesusta ja ehkä kuvitteli, että nyt kaikki on taas samoin kuin ennen Jeesuksen kuolemaa.

Minun mielestäni nämä ovat kuriositeetteja... Kristus riittää!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #113 : 21.04.14 - klo:22:02 »
Minun mielestäni nämä ovat kuriositeetteja... Kristus riittää!

Aha, vai niin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #114 : 22.04.14 - klo:04:49 »

    :)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #115 : 03.07.14 - klo:10:11 »
Joh 20:16-17

 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.
Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

Joh. 20:26-27

Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!"

Lienen ihmetellyt aiemminkin näitä, mutta taas nämä tulivat mieleeni. Miksi Maria ei saanut koskea Jeesukseen ja miksi Tuomas sai? Eihän Jeesus ollut tuossa välillä noussut Isän luo.

Olen muuten ihmetellyt samaa.

Olen sitten koettanut haeskella erilaisia selityksiä koska ei minunkaan mielestäni pappi tätä koskaan ole selittänyt, mutta tulee tarpeettoman pitkä jaaritus jos ne ynnätään tänne. Lisäksi sen koommin psykologiset kuin miettien saadut kuin tekstikriittisetkään kehitelmät eivät ole ainoankaan tuntemani teologin kuulemia, ja kovasti ovat muuttuneet sen mukaan mitä kulloínkin sain päähäni opiskella. Viimeinen on että kun nuo on joka tapauksessa palasista koottu niin olisiko kaksi lähinnä vanhinta pergamentinpalaa selittänyt tuon eri tavalla. Siis kaksi kertomusta liitetty toisiinsa. Antiikin ajan toimitustapaa. Liuta muita saakoon jäädä nyt tästä. Toivoisin joskus kuulevani ihan samoin saarnan. Saarna saa sisältää myös tietoa. Sen ei tarvitse olla ylentävä harras puhe.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #116 : 16.07.14 - klo:08:55 »
Olen kuullut papin selittävän tätä kuriositeettiä, mutta ehkä hän ei kelpaa kun on vapaissa suunnissa toimiva. Ei ainakaan minulle kelpaa. (Mutta minulle kelpaa lähinnä körttipapit, juutalaiset rabbit (ei kaniinit), ja iranilaiset turbaanipäiset). Joka tapauksessa, tämä sanoi Jeesuksen tehneet sillä aikana pikavisiitin Isän luona taivaassa ja palanneen Isän suostumuksella, että häntä voi sen jälkeen koskettaa. Hän jopa lainasi amerikkalaista Raamatuntulkitsijan Ellen Whitea.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #117 : 24.07.14 - klo:00:31 »
Tämän olen kuullut. Jeesuksen saattaisi olettaa sen maininneen.

Joskus ajattelin Marian mahdollisesti säikähtäneen jo valmiiksi tarpeeksi paljon. Tuomasta ei vähä hetkauttanut.

Sitten mietin taas, kuinka rabbi selittäisi tämän. Kuka saa koskettaa ketä ja kun on sapatti, saako todeta eksituksen joka ei ollutkaan eksitus. Jotakin tällaista.

Sitten mietin varhaisia kirkkoisiä, traditoreja sun muita jne. Oliko nyt sopivaa todella ilmoittaa että nainen hapuili ranteita ja nilkkoja ja kylkiä. Jotain.

Viilein ja välinpitämättömin tulkinta on sitten että löytyi kaksi tekstipätkää jotka selvästi kuuluivat samaan juttuun mutta työvuoro oli toimituksessa välillä vaihtunut, siis.

Pitäisiköhän tarkastaa mitä heistä on todella kirjoitettu. Kyllä oletan näitä tutkitun, ja huomaan monen miettineen aivan samaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #118 : 24.07.14 - klo:09:11 »
Jos todella halutaan katsoa tätä vakavasti, luulenpa John Gillin selityksen Joh 20:17sta vielä pätevän. Hän vastaa juuri tähän kysymykseen, miksi Jeesus ei antanut Mariaa koskettaa häntä, kun myöhemmin käski Tuomasta niin tehdä. Syy oli yksinkertaisesti se, että hänellä oli kiireinen tehtävä Marialle, siis, viedä nopeasti ylösnousemuksen sanoman muille. Hän ei halunnut Mariaa viipyvän. Olisi Marialla aika myöhemmin kunnian ja rakkauden osoituksella koskettaa Jeesuksen jalkoja, sillä Jeesus ei ollut vielä palannut Isänsä luo.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #119 : 24.07.14 - klo:16:26 »
Ristus riittää...
wilhelmi niskasen jäljillä