Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien kokonaisuudistus  (Luettu 57871 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #60 : 22.06.10 - klo:08:32 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku

No näin hän se on kai, että on tiettyjä asiota mitä "arvoton" on syytä olla kommentoimatta.

Hierarkia on valitettavasti käsite mikä ilmenee silloin tällöin, asiassa kuin asiassa.

Mutta hieman voisi ...no jospa jätän sanomatta.

jotka "eivät ole täydellisiä", tai vastasinko edes heidänkään puolesta. Sillä jokainenhan täällä keskustelualueella vastaa omista teksteistään.

Lainaus käyttäjältä: Leena

- hyvä, Leena  :repee: mutta ne sokeat kanat saattavat löytää jyvän- joskus.


Aivan turhaan, Leena, provosoiduit taas tästäkin aiheesta ja kirjoituksestani. En juurikaan ymmärrä taas kannanottojasi. En ole tietääkseni missään vaiheessa kutsunut itseäni myöskään täydelliseksi.

Siionin virsien uudistuksesta pitääkin keskustella. Onkin hyvä, kun Samuli jaksaa paneutua asiaan täällä foorumilla. Hyviä kannanottoja on esiintynyt ja ne ovat tarpeellisia. Suurin osa kantaanottaneista onkin tietääkseni ihmisiä, jotka ovat veisanneet virsiä jo kauan. Kuitenkin voimakkaat kannanotot henkilöiltä jotka eivät virsistä mitään tiedä, eivät minua ilahduta. Niitä saa toki minun puolestani esittää.

Minulla on myös ymmärtääkseni yli 70-vuotta niitä veisanneena - kolmesta eri painoksesta (kymmeniä virsiä aikoinaan ulkoa osanneena ja niitä tutkineena) - esittää mielipiteeni.

En enää oikein tiedä miten kirjoittaisin tällä foorumilla, etteikö siitä joku aina närkästyisi?

[:opettaa: Anonyymivalvoja muokkasi viestiä. Korjasin lainatun jakson kirjoittaja. Toivottavasti meni oikein.
« Viimeksi muokattu: 22.06.10 - klo:15:23 kirjoittanut anonyymivalvoja »
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #61 : 22.06.10 - klo:08:51 »
Älä huoli sieluni vaivattu! Jos yksi tai kaksi on väärinymmärtäjiä, enemmistö kuitenkin hyväksyy ja ymmärtää. Leena on hyvin komplisoitunut nimimerkki. Tiedän hänen tarkoittavan hyvää. Saattaa olla, että hänen asiantuntemuksensakin ja mielikuvituksensa tekevät tepposia.
Useammat voisivat tukea silloin kirjaimellisesti, kun siihen on syytä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #62 : 22.06.10 - klo:10:16 »
Aivan turhaan, Leena, provosoiduit taas tästäkin aiheesta ja kirjoituksestani. En juurikaan ymmärrä taas kannanottojasi. En ole tietääkseni missään vaiheessa kutsunut itseäni myöskään täydelliseksi.

Kule, Vaivattu Sielu, meniköhän mutama kirjoitus sekaisin?  En minä ole puhunt kenenkään täydellisyyksistä tai epätäydellisyyksistä mitään. Sen sijaan mietin jälleen kerran ihan tosissani sitä, mikä minä olen ottamaan kantaa asioihin joista en mitään ymmärrä - en todellakaan!  Ja tuo oli kyllä minulle itselleni siuunnattu tuo missä on paljon puhetta... yritän josks vähän pehmennellä sitä että todella kirjoitan aika paljon ja siitä on joskus huomautettu - ei täällä mutta kotipostissa, joten sitä ei voi foorumia lukien tietääkään.

Kelailehan taaksepäin niin löydät varmaan ihan erilaista kommentointia sinuun "minaisjäänteenä".  Joskus kyllä tuskastun itsekin. En tiedä kuinka Sinulle vastata, kun koet kaiken provosoitumiseksi!   Ehkä joku nälvii, en minä. Jos olisi kyseessä aivan toisen liikkeen laulukirja voisin osata jotakin sanoa - nyt en. Ja silti sanon. Ei mistään sen ihmeemmästä ollut kyse.  Ole kiltti ja katso tarkemmin. Ja yritä ajatella, että tämä on totta: En missään nimessä ainakaan ole tarkoittant kuittailla Sinulle mistään, en liioin ole provosoitunut. Tuo oli ihan asialliseksi tarkoitettua pohdiskelua. En väitä ollenkaan, että täällä olisi niin helppoa olla - ilman herännäisjuuria - muttei se ole sellaisen syytä, jolla ne on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #63 : 22.06.10 - klo:11:33 »

    edellisestä kirjoituksestasi ja yksityisviestistäsi, Leena.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #64 : 22.06.10 - klo:11:42 »
    edellisestä kirjoituksestasi ja yksityisviestistäsi, Leena.

Jos osaisin lähettää kukkakimpun, lähettäisin Sinulle nyt, mutta kun en vieläkään osaa vaikka Pirska neuvoi...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #65 : 22.06.10 - klo:20:27 »
Taivas ja helvetti ovat edelleen olemassa ja ihmisiä saa ja pitääkin herätellä. Mutta nykykatsannon mukaan on vaarallista vetää pietistiseen tapaan voimakkaita rajoja "meidän"  ja "muiden" välille. Siinä jos missä piilee omavanhurskauden ja kiiltopyhyyden vaara. Parannusta tehdään omista ja vain omista synneistä, ei naapurin.
Ehdottomasti näin. Kouluaikainen ystäväni sanoi minulle, että on typerää lukea esim. historiaa, filosofiaa, teologiaa.... koska jos Jeesus on sydämessä, se riittää.
Se todellakin riittää oli sitten syntynyt minä vuonna tahansa tai veisannut Siionin virsiä kuinka kauan tahansa

Mikä erottaa kenetkin Jumalasta. Kyllä se niin on, että kenenkään on turha mennä vouhkaamaan toiselle, että menet helvettiin, kun noin teet tai näin et tee. Keskustella aina voi. Ja omia käsityksiään voi muuttaa, jos niin kokee.

Näin on, että joudun varmasti omia käsityksiäni muuttamaan elämässäni myös Siioni virsien kokonaisuudistuksen  kohdalla

Kun luet seuraavaa, niin muista, että olet minua nuorempi...
Pyrin siihen.

SV 132. 1-5
Abr. Achrenius
Sävel Mikkelistä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #66 : 25.06.10 - klo:12:26 »
Kuunnelkaapa SV 262 kokonaisena. Se löytyy osoitteesta http://www.rukoilevaisuus.com/aanite_2005_kesaseurat.php ja siellä Acrenius 16. Siitä on vielä vanhempi Laguksen versio Siioni 223, muta sitä en löytänyt veisattuna.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #67 : 25.06.10 - klo:15:01 »
Älä huoli sieluni vaivattu! Jos yksi tai kaksi on väärinymmärtäjiä, enemmistö kuitenkin hyväksyy ja ymmärtää. Leena on hyvin komplisoitunut nimimerkki. Tiedän hänen tarkoittavan hyvää.

Syrjähyppy kun en tiedä minne tähän vastaisi:  No hyvä jos edes niin että hyvää tarkoittaa... kurja kokemus tuo, mutta sitä taitaa olla liikkeellä. Vaivattu Sielu edellä valittaa ettei oikein osaa kirjoittaa mitenkään kun aina joku provosoituu...

Se on kyllä totta että Leenan mielipiteet tahtovat vähän muuttua. Niin käy toisinaan kun keskustellaan.  Mutta mitään asiaa Leena ei erityisemmin tunne, ja on kyllä yrittänyt sitä täällä selittää välillä. Leena toivoo, että tänne muuta tietä uinut tieto hänen ammatistaan ei herätä sellaisia kuvitelmia liioin. Leena esittää aivan todestaan tyhmiä kysymyksiä - usein. Se johtu siitä, että herännäisyys on hänelle vierasta maaperää, mutta hän on murheissaan jos niillä on loukannut ylipäitensä ketään. Voisiko hän saada vaikka yksaityispostiin tarkempaa tietoa tästä - vaikka nyt siitä, kuinka olla vähemmän komplisoitu?

Se nyt on totta että hän elää varsin komplisoitua elämää, muttei se saisi kohtuuttomasti tänne valua. Jotenkin se saattaa väistämättä näkyä, muttei häiriöksi saakka. Kurja jos niin on käynyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #68 : 30.07.10 - klo:21:04 »
Siionin virsien pitkän linjan veisaajissa on varmaan paljon semmoisia, joilla ei välttämättä ole nettiä tai jotka eivät ole huomanneet Samulin antamaa linkkiä. Niinpä haastan kaikki körttifoorumilaiset tulostamaan kyseisestä linkistä nämä 8 sivua ja antamaan jollekin netittömälle veisaajalle. Niinpä uudistukseen voisi sitten vaikuttaa laajempi porukka. Joka tapauksessa jälkikäteen tulee sanomista, että miksi tämä ja tämäkin on nyt näin.

Itse totesin järkevimmäksi kopioida tekstit ja liittää Wordiin ja tulostaa sieltä. Jostain syystä meidän tulostin esitti 24 sivua, jos olisin tulostanut suoraan nettisivulta. Voi olla, että vika on meidän tulostimen asetuksissa, vrt. riivatun rakkineet.

                                         
http://www.h-y.fi/sv/sv_uud.html
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #69 : 31.07.10 - klo:00:36 »
Onneksi lähes kaikki uskon olemukseen liittyvä Siionin virsissä säilyy. Se puuttuukin usein tämän päivän seurapuheista.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #70 : 08.08.10 - klo:02:02 »
en ole vielä listaa tutkaillut joten vain pikakommentti:

Tuo 165 on munki mielestä semmonen ettei sitä välttämättä tarvis poistaa mutta kun miettii että kuinka usein tuota sitten veisataan, ei varmaan oikein ikinä.
entä kuinkahan paljon sitäkin luetaan itsekseen? oli ainakin hyvät sanat.

seuroissa sitten ehdotetaan tutumpia.


Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #71 : 08.08.10 - klo:02:37 »
En enää oikein tiedä miten kirjoittaisin tällä foorumilla, etteikö siitä joku aina närkästyisi?
mitä väliä sillä, että joku närkästyy? se on vain elämää.

jatka vain kirjoittelua!

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #72 : 08.08.10 - klo:03:01 »
kai off-topic:

Totta se, että vertaukset ovat hyvin paljolti yhä vieraammasta agraarikulttuurista. Perään voi todeta, että hevosvoimista, vääntömomentista tai huippunopeudesta tulisi kyllä aika kömpelö virsi.
jos Jeesus olisi elänyt nykyaikana, niin vertauksetkin olisivat tästä ajasta.

Sepon esimerkissä on hankalia sanoja mutta hyvä olisi saada lauluja, joilla suora yhteys nykyaikaan. virsikokoelmaan moisia on silti hankala laittaa sillä liian nykyaikaiset vanhenevat sanallisesti aika nopeasti.

onkohan mulla tallessa 15v takaiset silloiseen(kin) tilanteeseen sopivat virsimuunnokset joissa mainittiin ainakin bitit :)



Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #73 : 25.08.10 - klo:16:39 »
Esitän, että Siionin virsien uudistuksessa ennakoitaisiin tuleva tilanne. Sävellettäisiin ja sanoitettaisiin erikseen muutama virsi homo- ja lesbohäitä varten. Yleensäkin sukupuolineutraalit avioliitot tulisi huomioida uudistetussa Siionin virsien painoksessa. Muillakin tavoin olisi Siionin virsien osalta huomioitava tämän päivän vaateet ja aatteet, niin kuin on ilmeisesti ajateltu tehtävänkin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #74 : 25.08.10 - klo:16:43 »
 :040:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024