Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien kokonaisuudistus  (Luettu 57861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #45 : 16.06.10 - klo:12:36 »
Udiatamisessa näyttää vallitsevan puhdasoppisesti valistunut teologia. Halutaan poistaa saman suuntaiset virret. Evankeliumitkin ovat samansuuntaisia. Eikö niitä uudisteta? Uudistetuilla virsillä ei päästä sen pitemmälle kuin uusistamattomillakaan. Niillä päästään hautaan asti - lopussa toisten kantamina.  Kuka määrittelee nykykörtin? Onko se kykykörtti.
Tätä kyselee vaivainen mato

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #46 : 16.06.10 - klo:16:17 »
Lainaus
Halutaan poistaa saman suuntaiset virret.


Olin ymmärtänyt, että tämän lisäsi myös virret, jotka eivät enää sovi nykykörttiläiseen uskonoppiin/käytöstapoihin, poistetaan.



Lainaus
Evankeliumitkin ovat samansuuntaisia. Eikö niitä uudisteta?

Onko tällainenkin uudistuskomitea jossain?
En usko, että aika vielä on kypsä siihen, että evankeliumista poistetaan omaan oppiin sopimattomat tai huonoina pidettävät kohdat, kuten esim. helvetillä uhkailut. Virsikirjasta tuolaliset tekstit voi poistaa, koska virsikirjalla ei ole samaa asemaa, kuin Raamatulla.

Väitän, että jossain vaiheessa luopumus kristinopista on sen verran pitkällä, että Raamattuakin ryhdytään karsimaan.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #47 : 20.06.10 - klo:06:58 »
"Itsenäisinä virsinä uudistetaan Siionin virret...169"

Itse olen oppinut tämän virren nykyisessä muodossaan: "Silmäisi eteen, Jeesus..."

Äiti kertoo oppineensa tämän muodossa "Jeesuksen silmäin eteen..."

Tuntuu vähän ihmeelliseltä tämän kohdan edellinen uudistus tämän virren kohdalla. Minusta tässä on tuo vanha muoto paljon parempi. Voitaisiinko tähän virteen ottaa takaisin tuo edellinen muoto.

Joidenkin ihmisten olen kuullut kritisoivan virren 4. säkeistöä nykyisessä muodossaan:

"4. Silmiisi katson, Jeesus.
Jos tuomionkin kuulisin,
katsoisin hyljättynäkin
silmiisi helliin, Jeesus."

Löytäisikö joku sen vanhemman muodon? Kiinnostaisi, onko siinä ajatus erilainen. Pitäisikö siihen kiinnittää huomiota uudistettaessa tätä virttä?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #48 : 20.06.10 - klo:12:52 »
Tässä edellinen virsi kokonaisuudessaan. Tämä virsi löytyy myös virsikirjasta ja Siionin kanteleesta.


175 Jeesuksen silmäin eteen Mä käyn näin vaivaisna kuin lien. Mun velkan', köyhyyteni
   vien Jeesuksen silmäin eteen.    
2. Jeesuksen silmäin eteen Mä synnin painamana jään. Hätäisnä katson yhtenään Jeesuksen silmiin
   helliin.    '
3. Jeesuksen silmäin eessä Mä rikoin käskyt jumalan. Nyt tuomiotan odotan Jeesuksen. silmäin eessä
4. Jeesuksen silmiin helliin Mä katson, jos hän hylkää, niin viel’' katson vaipuissanikin Jeesuksen silmiin helliin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #49 : 20.06.10 - klo:13:27 »
:017: Mikä lienee hyvä körttiläinen tai huono sellainen? Ainakin körtti-ihmisten näkemyksiä eri asioista on laidasta laitaan. Vai luuleeko sitä olevansa körtti, eikä sitten olekaan.. Körtti tai ei, ei sillä asialla viimeisellä portilla ole mitään merkitystä.

Minä olen "pinkokördenä" nykymittapuun mukaan huono körttiläinen. Joku ilmoitti kerran tällä foorumilla minun olevan muinaisjäänne, joka ei oikein istu tähän päivään. Mahdanko siis olla körtti-ihminen ollenkaan? Perillä ei körtille - eikä muillekaan - ole olemassa omaa karsinaa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #50 : 20.06.10 - klo:14:28 »

4. Jeesuksen silmiin helliin Mä katson, jos hän hylkää, niin viel’' katson vaipuissanikin Jeesuksen silmiin helliin.


"4. Silmiisi katson, Jeesus.
Jos tuomionkin kuulisin,
katsoisin hyljättynäkin
silmiisi helliin, Jeesus."

Enpä kauheasti tajua, mikä on tärkein merkitysero näiden säkeistöjen välillä. Kuitenkin tyyppi, joka kritisoi nykyistä versiota, oli sitä mieltä, että ajatus vanhassa on oikein ja uudessa väärin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #51 : 20.06.10 - klo:18:47 »
Minä olen "pinkokördenä" nykymittapuun mukaan huono körttiläinen. Joku ilmoitti kerran tällä foorumilla minun olevan muinaisjäänne, joka ei oikein istu tähän päivään. Mahdanko siis olla körtti-ihminen ollenkaan? Perillä ei körtille - eikä muillekaan - ole olemassa omaa karsinaa.

Jaha, no, vai niin, oli nyt joka tapauksessa mukava tutustua,  olen pitänyt niistä jutuistasi, ja silleen... kun ne ovat toisinaan olleet antamassa jotakin jota voisi ehkä sanoa että herää "oikea itseni tunto" --  jota saatettaisiin kutsua itsekriittisyydeksi (joskin sillä on taipumus hyvin herkästi kadota).  Niin että etkö voisi kirjoittaa lisää, hyvä herra muinaisjäänne, sanasi tekevät ainakin itselleni hyvää.

Tämä oli ns syrjähyppy - tarkoitus oli kommentoida tuota edellä ja sanoa etten oudompana ymmärrä alkuperäistä  tekstin sanamuotoa ihan tarkkaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #52 : 21.06.10 - klo:15:39 »
Etenkin olen pelännyt sitä, että vanhojen kansantoisintojen osuus sävelmistä vähentyisi radikaalisti. Kun teologit päästää valloilleen niin kaikki huomio tuppaa keskittymään (ohuesti ja pinnallisesti) teksteihin, mutta meillä on nyt valtaisan hienoja, valtaisan kauniita virsisävelmiä, jotka tuovat kieleen aivan uusia ulottuvuuksia.

Tilanne on päinvastoin kuin llwyd pelkää. Sävelmäjaosto lähtee siitä, että pyritään löytämään kaikkiin Siionin virsiin sävelmäksi kansantoisinto. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että viime uudistuksessa 70-luvun alussa kokoelmaan liitetyt kansantoisintojen juurisävelmät (saksalaisten ja ruotsalaisten koraalien "perusmuodot") poistetaan nyt. Ne eivät ole juurikaan juurtuneet käyttöön ja ovat vähän vieraita Siionin virsien perinteelle. Samalla kuitenkin muistutan, että sääntöön kuuluvat aina myös poikkeukset: tiettyihin virsiin on jo niin vakiintunut moderni sävelmä tai alkuperäiskoraali, että niitä ei enää oikein voi irrottaa toisistaan. Mutta pääsääntö on siis se, että Siionin virren sävelmä on suomalainen kansantoisinto.

Mistäs tämä tämmöinen ajatus tulee, että uudistusta olisivat tekemässä vain teologit? Tai että teologinen ote tarkoittaa ohuutta ja pinnallisuutta? Toivoisin, että tällaiset heitot joko perusteltaisiin tai jätettäisiin sitten kokonaan sanomatta. Ketään ei rakenna eikä palvele epämääräisten kauhukuvien luonti.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #53 : 21.06.10 - klo:15:57 »
Udiatamisessa näyttää vallitsevan puhdasoppisesti valistunut teologia. Halutaan poistaa saman suuntaiset virret. Evankeliumitkin ovat samansuuntaisia. Eikö niitä uudisteta? Uudistetuilla virsillä ei päästä sen pitemmälle kuin uusistamattomillakaan. Niillä päästään hautaan asti - lopussa toisten kantamina.  Kuka määrittelee nykykörtin? Onko se kykykörtti.
Tätä kyselee vaivainen mato

En nyt ihan ymmärrä tätä kommenttia. Toivoisin tämän tyyppiseen keskusteluun perusteltuja näkemyksiä, eikä epämääräisiä heittoja. Ymmärränkö oikein, että vaivainen mato haluaisi Siionin virsien (ja samalla koko herännäisyyden) olevan vahvasti pietististä? Kun määritellään "nykykörttiä", on se tietysti vaikea - mahdotonkin tehtävä. Itse ajattelen toisaalta aikamme keskeisiä körttiajattelijoita - kuten juuri edesmenneitä Viljo Porkolaa ja Jaakko Eleniusta, joista kumpikaan ei ollut pietisti - ja toisaalta ketä tahansa tässä liikkeessä mukana kulkevaa ihmistä. Ajattelen myös, että nykyisen seuroissa kuultavan julistuksen ja Siionin virsien pitäisi myös kohdata. Ne eivät saa ajautua liian kauas toisistaan - ja molempien pitäisi vaikuttaa molempiin.

Jatkakaa siis täälläkin sisällöllistä keskustelua. Kyllä näitäkin kommentteja luetaan uudistustoimikunnassa. Muistutan, että palautetta voi laittaa myös osoitteeseen sv-palaute@h-y.fi

Vaivaisen madon viittaus evankeliumeihin on mielestäni kaukaa haettu. Mutta kun se nyt kerran on heitetty, niin vastataanpa siihenkin. Kun aikoinaan päätettiin Uuden testamentin kaanonista, kaikkia olemassa olevia evankeliumeita ei otettu Raamattuun. Nämä neljä katsottiin silloin tarpeelliseksi ja katsotaan edelleen. Siionin virsissä esim. kärsimysvirsiä on useita kymmeniä. Monet niistä on olleet alunperin samaa virttä ja nyt niitä yhdistellään. Lisäksi korostan sitä, että kaikkia kärsimysvirsiä ei poisteta. Vaikka päällekkäisyyttä vähennetään, ei se tarkoita koko aihepiirin poistamista. Mutta onko todella niin, että jos sama asia sanotaan suuressa määrässä virsiä ja osa niistä on hyvin vähäisessä käytössä, on ne kaikki kuitenkin pidettävä mukana, koska Raamatussakin on edelleen neljä evankeliumia?

Siinä vaivainen mato on aivan oikeassa, että nykyisilläkin päästään hautaan - ja lopulta toisten kantamina. Myös virsi kantaa, sen olen itse saanut kokea monet kerrat, vaikka nuori olenkin. Ja tietenkin kukin saa veisata mitä laitosta haluaa, Lagusta, Malmivaaraa, nykyistä tai tulevaa. Toivottavasti nykyaikana ei kuitenkaan tule mitään rajanvetoja liikkeen sisällä tämän asian takia (kuten esim. Iisalmessa 1900-luvun alussa, jossa heränneet eristäytyivät naapuripaikkakuntien ystävistä, koska eivät hyväksyneet Malmivaaran Siionia, vaan veisasivat Lagusta muistaakseni aina 1930-luvulle asti).

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #54 : 21.06.10 - klo:16:38 »
Siioni virsien kokonaisuudistus.
Samuli puolustelee ja perustelee Siioni virsien kokonaisuudistamista , hyvinkin voimakkaasti. Vähän samalla tavalla kuin itse puolustelen omia näkemyksiäni eri viestien suhteen keslustelualueella.
Jopa niin että minusta tuntuu kuin Samulilla itsellään  ja työryhmällä(vaikka olettekin ammattilaisia) on vain se oikea näkemys, Siioni virsien uudistuksessa.  
Mutta onko oikea tai väärää tapaa uudistaa Siionin virsiä, siihen en usko että meillä on kenelläkään oikeata vastausta.
Vai onko… sen aika tulee varmasti näyttämään.
Henkilökohtaisesti minua ei paljon hetkauta sinne tai tänne miten uudistatte Siioni virsiä.
Sillä, sen Siioni virsikirjan minkä sain itselleni aikoinani rippikoulussa, Aholansaaressa, se kelpaa.
Mutta katsotaan miltä sitten aikanaan kokonaisuudistettu Siionin virret kuulostavat ja mitä sisältö antaa ”arvottomalle maantien pölyjä nielleelle”.

SV.156: 1-6
Arkkivirsi  1790
Sävel .Eurajoelta

Toivottavasti nykyaikana ei kuitenkaan tule mitään rajanvetoja liikkeen sisällä tämän asian takia (kuten esim. Iisalmessa 1900-luvun alussa, jossa heränneet eristäytyivät naapuripaikkakuntien ystävistä, koska eivät hyväksyneet Malmivaaran Siionia, vaan veisasivat Lagusta muistaakseni aina 1930-luvulle asti).

ps. toivotaan niin.
« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:16:42 kirjoittanut Benkku »

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #55 : 21.06.10 - klo:19:17 »
Tilanne on päinvastoin kuin llwyd pelkää. Sävelmäjaosto lähtee siitä, että pyritään löytämään kaikkiin Siionin virsiin sävelmäksi kansantoisinto. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että viime uudistuksessa 70-luvun alussa kokoelmaan liitetyt kansantoisintojen juurisävelmät (saksalaisten ja ruotsalaisten koraalien "perusmuodot") poistetaan nyt. Ne eivät ole juurikaan juurtuneet käyttöön ja ovat vähän vieraita Siionin virsien perinteelle. Samalla kuitenkin muistutan, että sääntöön kuuluvat aina myös poikkeukset: tiettyihin virsiin on jo niin vakiintunut moderni sävelmä tai alkuperäiskoraali, että niitä ei enää oikein voi irrottaa toisistaan. Mutta pääsääntö on siis se, että Siionin virren sävelmä on suomalainen kansantoisinto.

Tämä on erittäin hyvä uutinen! Mitä sitten tulee tuohon huomioon teologien, teologian ja tekstien keskeisyydestä niin tällä tavoin se vain tuntuu käytännössä menevän. Mutta toivottavasti siis tämä uudistushanke olisi poikkeus. Suuri aarre on tosiaankin käsissämme, ja tietty perusvarovaisuus täytyy tälläisissä "kokonaisuudistuksissa" olla.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #56 : 21.06.10 - klo:20:21 »
Ymmärränkö oikein, että vaivainen mato haluaisi Siionin virsien (ja samalla koko herännäisyyden) olevan vahvasti pietististä?
En tiedä nimimerkki ”vaivaisesta madosta”, mutta henkilökohtaisesti varmaakin on että pietismi kuuluu kyllä herännäisyyteen, vahvuudesta ja sen merkityksestä en kyllä lähde pohtimaan. Sillä uskon että pietismi on meissä jokaisessa mutta sen vahvuuden varmaan mittakoon jokainen meistä itse. Kuten alla olevista viesteistä jokainen voi pohtia omaa pietismiä omassa herännäisyydessä ja ehkä myös sen merkitystä eräissä Siionin virsissä.

Lainaus
Kauhanen T
Herännäisyys ja pietismi . 02.03.05 - klo:19:36  
Juhani tuolla yleisellä foorumilla äityi vähän arvostelemaan pietismiä ja Väinö Malmivaaran virttä "Ah, vuodata, Herra, jo Henkesi".
Ehdotan keskustelun aloittamista pietismin merkityksestä herännäisyydelle ennen ja nykyään. Käyttäjälistalla on monia aiheen asiantuntijoita ja varmasti vielä enemmän kiinnostuneita, joten näppäimistöt sauhuamaan!
Tunnustan heti kärkeen olevani itse pietistinen, tarkemmin sanottuna "vanhapietistinen" körttiläinen. Mielestäni Wilh. Malmivaara virsiuudistuksessaan ja muissa toimissaan onnistui kytkemään Paavon, J. Laguksen ja isänsä N. K. Malmbergin perinnön varhaisempaan, lähtökohdiltaan pietistiseen, herännäisyyteen (esim. Achreniukset). Siksi Malmivaarojen aika on parasta aikaa herännäisyydessä, ja sieltä löytyy todella paljon ammennettavaa tähänkin päivään.

Lainaus
juhani
 Herännäisyys ja pietismi
Vastaus  02.03.05 - klo:20:11  
n.1880-1974 oli pietististä aikaa meidän kansanliikkeesämme, miltein sata vuotta, jos minä olisin ollut fiksu ja filmaattinen tyyppi sinä aikana niin minä olisin vaihtanut herätysliikettä... vaikka evankeelisuuteen...   mutta en ole vaihtanut... tykkään Wniskasesta kuin hullu puurosta... antipietististä lutteeruksen selittäjää bekkiläisyyden maassa yli sata vuotta sitten - WMalmivaara loi SV:ä... kyynikkona minä yritän salailla kyyneliäni malamivaaran virsiä veisaellessani... akreniuksen.. isän ja pojan... teini-ikäisten tukholmalaisten... minä vänäjän
terv.juhani

Lainaus
Linko J
 Herännäisyys ja pietismi
Vastaus  02.03.05 - klo:21:08 »  
No niin. Tässäpä nähdään, ettei itseään pietistinä pitävä ja vannoutuneeksi piilokatolilaiseksi antipietistiksi tunnettu heppu ole välttämättä ihan eri linjoilla kuiteskaan... Ainakin mitä näiden Siionin virsien historiaan ja siihen liittyviin sympatioihin tulee. Olen itsekin jotenkin alkanut ihastua tuohon Malmivaaran siioniin. Pitäisi muuten sellainen läpyskä saada jostain haltuun. Kauhanen taisi taannoin minulle sellaista kirjasta vähän lupaillakin...
Itse näen pietismin olleen aikanaan vallan tarpeellista kapinaa paikoilleen jämähtänyttä kirkollista lässyilyä kohtaan. Ilman jotain herrnhutilaisuutta ei meillä olisi edes Siionin virsiä saati mitään körttiläisyyttä. Mutta nykymaailmassa pietismin taakka tuntuu olevan toisaalta pelottavalla tavalla hajottamassa kirkkoa. Luther-säätiöt yms. eriseuralaiset edustavat myös tavallaan pietismiä ja semmoista yksilö(teko)hurskautta joka sulkee huonommat syntiset parempien uskovaisten piirin ulkopuolelle. Älköön körttiläisyys ikinä vajotko toisia ulosrajaavaan sisäpiiripietismiin.
No, jotain hyvääkin voisi tietysti pietismistä sanoa. Taivaan portille on käytävä yksin. Siinäpä semmoinen viisaus, jota voitaneen pitää pietismin perintönä. Toiset ihmiset ovat tärkeitä tässä maailmassa ja ilman toisia on vaikea jaksaa kulkea kohti viimeistä veräjää. Mutta tuomion edessä, toivon mukaan oikeudenmukaisen sellaisen, on jokainen kuitenkin yksin. Se on hyvä muistaa. Toisaalta tulee mieleen myös se eilen Helsingin Seuratuvan tiistaipiirissä esillä ollut viisaus, ettei kukaan selviä kotipesään ilman toisten apua. Matkassa kohti kotia on kenties vain erilaisia vaiheita.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #57 : 21.06.10 - klo:23:07 »
Veisasin äitini ja isäni kanssa 40-luvun alussa 'Jeesu aarteheeni...'

Uudistus on minun mielestäni tarpeen ja sitä toteuttamaan on valittu oikeat henkilöt. Minua korpee se, kun asiaan sekaantuvat foorumilaiset, joilla ei ole näköjänsä Siionin Virsistä tietoa "höläkäsen pöläystä".
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #58 : 21.06.10 - klo:23:29 »
Veisasin äitini ja isäni kanssa 40-luvun alussa 'Jeesu aarteheeni...'
Uudistus on minun mielestäni tarpeen ja sitä toteuttamaan on valittu oikeat henkilöt. Minua korpee se, kun asiaan sekaantuvat foorumilaiset, joilla ei ole näköjänsä Siionin Virsistä tietoa "höläkäsen pöläystä".

No näin hän se on kai, että on tiettyjä asiota mitä "arvoton" on syytä olla kommentoimatta.
Hierarkia on valitettavasti käsite mikä ilmenee silloin tällöin, asiassa kuin asiassa.
Mutta tulihan pohdittua ja niin kuin sanoi minua sydäntäni ei Siionin virsien kokonaisuudistus särje.
Mutta hieman voisi ...no jospa jätän sanomatta.

ps. En muuten sitten ottanut "vaivatun sielun " kommentia henkilökohtaisesti. Uskon että vastasin niiden puolesta jotka "eivät ole täydellisiä", tai vastasinko edes heidänkään puolesta. Sillä jokainenhan täällä keskustelualueella vastaa omista teksteistään.Olkoon nyt sitten vaikka minun henkilökohtainen vastaus tähän keskusteluun. Piste.
« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:23:37 kirjoittanut Benkku »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #59 : 22.06.10 - klo:01:05 »
Veisasin äitini ja isäni kanssa 40-luvun alussa 'Jeesu aarteheeni...'

Uudistus on minun mielestäni tarpeen ja sitä toteuttamaan on valittu oikeat henkilöt. Minua korpee se, kun asiaan sekaantuvat foorumilaiset, joilla ei ole näköjänsä Siionin Virsistä tietoa "höläkäsen pöläystä".
On se tietty noinkin. Toisaalta nämä jotka eivät tiedä Siionin Virsistä sitä "hölökäsen pöläystä" ovat mahdollisesti sitä tulevaa käyttäjäväkeä - parhaassa tapauksessa perheineen vielä.  Jokin kommentti suuntaan "en oikein ymmärrä mitä tässä sanotaan" saattaapi olla uudistustyössä pakertaville hyödyllinenkin. Siis, tässä on kansalainen, joka körttifoorumia seuraa, saattaa käydä seuroissa, saattaa näitä lauleskella itsekseen - ja toteaa ettei ymmärrä sanoja.  Olisikohan sanoja vähän uudistettava tai jotain. Ja onhan se niinkin, että useampi täällä taitaa nykyään olla varttunut muussa kuin herännäisperheessä.  Mutta kun sille ei mitään mahda, ettei syntymäpaikkaansa voi valita. Mitään näistä ei todella tiedä - se on totta. Samuli tosin piti hirmu hyvän sananselityksen näistä keväällä Myllypuron kirkolla tai jossain - mutta ei niistä sillä tuttuja tullut - on totta että ne eivät ole omaa perinnettä useimmille ja oikeastaan ne vain sitä reittiä voisivat olla kunnolla tutut.

Toisaalta en ehkä aivan ymmärrä, häiritseekö jokin täällä kirjoitettu lyhyt kommenttti uudistustyötä järin, jos se kuitenkin on päätetty tehdä.  Se nyt on vanha juttu että missä on paljon puhetta siellä on tyhmä äänessä - hyvä, Leena  :repee: mutta ne sokeat kanat saattavat löytää jyvän- joskus.
« Viimeksi muokattu: 22.06.10 - klo:01:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.