Kirjoittaja Aihe: Saastainen huone  (Luettu 10576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #15 : 07.10.10 - klo:11:01 »
...hellästi
Sen verran hellästi, että menettää kokonaan uskonsa, no, mikäs siinä. Calvin oli varmasti oikeassa siinä predestinaatio-opissaan. Joku on valittu pelastukseen, toista ei. Kyllä Raamattu siitä puhuu ja monin kohdin. Kuka kieltää häntä ottamasta uskoa/luottamusta/uskottavuuttaan kokonaan pois? Jos otetaan niin otetaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #16 : 07.10.10 - klo:11:51 »
Leena, hei, lepi lepi.

Älä suutu, syntinen, vaikka vaivas kovat
kuitenkin ne Jeesuksen hallus aina ovat.

Siksi voinet rukoilla
Kristus kansas kulkee
paineet, tuskat hirmuiset
pois sun sisältäsi sulkee.

Usko, toivo, rakasta
Herra näyttää tietä
Ihmisien uskossa
se on aivan pientä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #17 : 07.10.10 - klo:14:37 »
Leena, hei, lepi lepi.

Älä suutu, syntinen, vaikka vaivas kovat
kuitenkin ne Jeesuksen hallus aina ovat.

Ei minulla mitään erityisen kovia vaivoja ole.  Jollakin tapaa vakuutuin jo sairaalassa pouolitajuttomana, kun minulla oli sellainen "kuolemanläheisyyskokemus" jollaisista ihmiset puhuvat, ettei tämä ole minulle.  Se oli varsin vakuuttava, enkä saa sitä mitenkään muutettua.  Hyvinhän minulla on kaikki.  Edes Sadettan putkahtaminen avuksi ei poista sitä vakuuttuneisuutta, että lunastus ei koske minua --- ja jotakuinkin nyt löydettyäni  Calvinilta sanat osaan sen sanoakin, tai pikemminkin Raamatusta: Minä armahdan ketä minä armahdan.  En heti sitä ajatellut kun olin pari viikkoa puolipyörtynyt, nyt on ollut aikaa ja pakkokin käydä se(kin) läpi.

Tämä piinaava tunne vaivasi minua nuorena niin että hellitin otteen kaikesta hengellisestä, ja joskin uskon Jumalaan, en usko sovitukseen omalla kohdallani.  Jotenkin ajattelen kuten reformoidut, luulisin. 

Emmehän me pääse siitä eteen, emme taakse, että me olemme hyvin karismaattisen ja älykkään mutta sittenkin vain yhden miehen vanhurskauttamisopin ja vakuuttuneisuuden lumoissa, me luterilaiset.  Jo Atanasialla olisi varmaan ihan toista kerrottavaa oman kirkkonsa opetuksesta. Sen verran ennätin perehtyä, että vain oikeauskoisen kirkon jäsen voi pelastua, mutta ei nyt ihmeessä aleta kinata siitä eikä repiä keskusteluun toisia... ja Raamattu ei ainakaan ole minua vakuuttanut.  Jumala on armollinen, muttei minulle --- tosin ei ole juuri syytäkään... sama koskee teitä... mutta Hän ei vain valinnut minua, ja se siitä.  Ei ihminen voi siihen vaikuttaa mitenkään. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #18 : 07.10.10 - klo:15:10 »
...en minä ole kalvinistifani
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #19 : 07.10.10 - klo:15:28 »
...en minä ole kalvinistifani
En minä liioin, mutta joskus joku toinen on osannut ilmaista asian jolle ei oikein itse löytäisi sanoja, ja koska ne sanat eivät ole alunperin omia, niin täytyyhän sanoa kenen ajatuksesta on kysymys.  En taida tietää tarpeeksi ollakseni puolesta sen koommin kuin vastaankaan.

Mutta ettekö sitten uskokaan, että usko on lahja? Tarkoitan uskolla nyt luottamusta siihen että teidät on Kristuksen työn tähden, hänen ansiostaan, lunastettu? Joku uskoo lisäksi että juuri hän saa pyytämänsä konkreettiset hyvät asiat, että juuri häntä johdatetaan, mutta ydin lienee tuossa ensimmäisenä, loppu on vähän ehdonvallan ja herätysliiketaustan asiaa.  

 Ettekö näe että se on lahjaa siinä kuin perhe, koti, terveys, rauha, ravinto?  Eikö Jumala saa antaa ja ottaa oman päätöksensä mukaan kaikkia lahjojaan - myös uskon lahjaa?  Ettekö usko, että se saatetaan myös ottaa kokonaan pois? Millä perusteella --- otetaanhan terveys. monelta otetaan työ, toimeentulo ja monella tässä maailmassa ei niitä ole ikinä edes ollut... niin kyllä uskoin että me joudumme siitä joskus tuomiolle, kun jaoimme itsekkäin periaattein kaiken, enää en tiedä. Mutta siis hei -- usko on lahja -- eikö? Eikö Jumala saa sen antaa tai ottaa tahtonsa mukaan?  

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #20 : 07.10.10 - klo:15:38 »
pelastuu yksin armosta uskon kautta
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #21 : 07.10.10 - klo:16:20 »
Viime sunnuntaina eräs seurapuhujista sanoi niin vakuuttavasti : Jeesus tuli k a i k k i a  ihmisiä varten, ei vain kristittynä. Siitäpä tuli miettimistä.
Ainakin se on minusta selvää että me ei sitä määrätä kuka pelastuu iankaikkisuuteen. Onko siellä sitten eri osatoja eritavoin uskoville onkin vielä kummempi asia.
Mitä sanoo juhani?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #22 : 08.10.10 - klo:09:44 »
Onko siellä sitten eri osatoja eritavoin uskoville onkin vielä kummempi asia.
Mitä sanoo juhani?

Yksi "karsina"; tuumaa Huru-Ukko.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #23 : 08.10.10 - klo:10:00 »
Monta huonetta
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Saastainen huone
« Vastaus #24 : 08.10.10 - klo:10:27 »
Viime sunnuntaina eräs seurapuhujista sanoi niin vakuuttavasti : Jeesus tuli k a i k k i a  ihmisiä varten, ei vain kristittynä. Siitäpä tuli miettimistä.
Ainakin se on minusta selvää että me ei sitä määrätä kuka pelastuu iankaikkisuuteen. Onko siellä sitten eri osatoja eritavoin uskoville onkin vielä kummempi asia.
Mitä sanoo juhani?
Kiitos Riitta, tuo seurapuheen referointi lohdutti. Ehkä se ei ollut sittenkään sitä miltä vaikutti eli selvä ennuste tulevasta, kuinka ihminen jäisi eloon sellaisen jälkeen... vaikkei kai mikään mahdotonta ole. Juhanin kannanottoa odottelemme. Mutta mahdottoman oudolta tuntuu, ellei usko predestinaatioon, ajatella ratkaisukeskeisen hengellisyyden tavoin niiden pelastuvan joilla on oikea suhde juuri kristittyjen Jumalaan. Kautta maailmanhistorian niin äärimmäisen harva saa koko tarinaa kuulla, moni kuolee kastamatta ja niin poispäin.  Tietty predestinaation ajatus sopivasti tarjoaa kuin puuttuvaa palaa: Pelastukseen valitut syntyvät aikaan ja paikkaan jossa on tämä valinnan mahdollisuus ja he saavat kasteenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.