Kirjoittaja Aihe: kirkko vuotaa  (Luettu 39555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #90 : 20.07.13 - klo:20:25 »
Asia on vähäpätöinen, kun sen saa pienellä rahalla?

Pikkurahalla on totuttu ostamaan kaikenlaista palvelua. Jos minä maksan siitä että saan postipaketin kotiinkannettuna mutta naapurilla ei ole tähän varaa, ostanko etuoikeuden?

Siivouksestahan voi päästä ostamalla (verraten huonopalkkaisen) siivoojan kotiinsa. Rippileirillä tehtiin samoin, itsensä sai ostaa siivoamisesta vapaaksi. Olisiko pitänyt opettaa, että juuri siivouspalvelua ei saa ostaa?

Häh, eiks toi oo arkirealismia.
Täällä Espoossa on ainakin, josko joku nuoripappikin uskoo kaiken olevan rahalla saatavissa, niin ei se ihme ole.

Se kylläkin ei sovi Raamatun sanoman tai hengen mukaan hengelliseen elämään.

Kummalista että fundamentalismikristittyjen takia kirkosta tapahtuu joukko eroamista.
Muistaaksenoi Isokynä Lindholm lauloi joskus, että oppi kaatoi mut ojaan.

Jotenkin kai kuten oli oppi isämme Lutherin aikaan, niin nytkin kansa ja Luther ovat toista mieltä kuin fundamentalistit joiden mielestä oppi ja moraalin julistus on tärkeitä.
Tavalinen kansa ja isoin osa papeista ja piispoista on kuitenkin ihmisten hyväksymisen puolesta ja vaikka eivät ehkä hyväksyisi fundamentalistien tapaan joitain moraalisia asioita, eivät niistä ala mesomaan, vaan antavat Jumalan vaikuttaa muutoksia jos muutosia tarvitsisi.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #91 : 20.07.13 - klo:21:11 »
Periaatteessa näin. Arvelen kyllä, että juuri lääkärin ammattiin hakeudutaan usein ihan väärin perustein. On se vain niin hienoa olla lääkäri. Totta kai huippupaperein ylioppilaaksi kirjoittanut hakeutuu juuri lääkikseen! Kun suvussakin on lääkäreitä. En usko, että kaikki 19-vuotiaat tajuavat, mitä se työn todellisuus on. -No joo, jos toteaa, ettei kestä sitä, voihan sitä hakeutua paperihommiin.

Voin varmuudella puhua vain itsestäni, mutta opiskeltuani vuoden biologiaa, huomautti opintoneuvoja, että niihin aineisiin joista minulla oli palavin mielenkiinto, perehdyttäisiin vähän eri tiedekunnassa, ja niin vaihdoin lääkikseen.  Opintojen pitkä kesto, kärsimyksen näkeminen läheltä klinikkajaksoilla, joita opinnoista oli 2/3, minusta muuttivat oman kurssini alkuun vähän keikailevaa ilmapiiriä.  Silloinkin suurin osa oli vaatimatonta maalaisnuorisoa - Westendin sykkiläiset erottuivat.  

Itse kirjoitin terveyskeskusjaksollani useita aborttipapereita. Minun tutkimukseni jälkeen tuli vielä gynekologin tutkimus, sen jälkeen vasta itse toimenpiteeseen suorittajalääkäri.  Satuin terveysasemalle, jolla pitkään olin ainut naislääkäri, ja kaikki ns, pikkugynekologia kertyi tietysti minulle.  Se ei ollut helppoa silloin eikä tunnu helpolta vieläkään. Olisin saanut kieltäytyä, sillä alueterveysasemista se oli vain yksi. Ainakin arvelen niin.  Mutta mietin jostakin syystä, että minun syntini sysään sitten toiselle, onko sekään oikein?  Jokin vähän kumma yhteisen väärän kantaminen kai sai minut hommiin.  Lisäksi jututin naisia, annoin lisäajan, ja pyysin miettimään, sillä moni syöksyi heti kun gravitest oli plussalla.  Joku muutti mielensä  ja luuli sitten minua hyväksi lääkäriksi...     Siis että osaan kaikkia...
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:21:18 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #92 : 20.07.13 - klo:21:16 »
Mutta ajattelin ketjun aihetta juuri. En ihmettelisi, jos Suomen evl kirkko lopulta hajoaisi, siinä määrin siellä nyt ollaan eri linjoilla.  Mietin, kumpi olisi minun, ei kai kumpikaan.  Kirkko, joka ei kanna taakkaa toisen kanssa, tule avuksi toista varten,  toisen puolesta synnintunnustuksessa vie Jumalalle maailman syntiä, ei oikeastaan seuraa Kristusta.  Sitä odottaisin ja toivoisin enemmän, kuin osoittelua, otti minua sitten vaikka kuinka päähän nyt toisaalta Päivi, toisaalta Kirkko ja Kaupungin Seppo Simola, jonka pääkirjoitus kyllä meni törkeyksiin.  Onko pakko potkia seiniä nurin?
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:21:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #93 : 20.07.13 - klo:21:32 »

Mitä sitten on se " seurata kristusta"?

Moralismia jota päivi edustaa?

Laki henkisyyttä?

Vai armoa armon päälle.?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #94 : 20.07.13 - klo:22:25 »
Itse kirjoitin terveyskeskusjaksollani useita aborttipapereita. (...) Olisin saanut kieltäytyä, sillä alueterveysasemista se oli vain yksi. Ainakin arvelen niin.  Mutta mietin jostakin syystä, että minun syntini sysään sitten toiselle, onko sekään oikein?  Jokin vähän kumma yhteisen väärän kantaminen kai sai minut hommiin.
Hieno asenne, hyvä lääkäri. En yhtään ihmettele, että joku hätääntynyt ja hätiköivä potilas (asiakas?) muutti mielensä ja pyörsi päätöksensä.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #95 : 20.07.13 - klo:22:35 »
Sitä odottaisin ja toivoisin enemmän, kuin osoittelua, otti minua sitten vaikka kuinka päähän nyt toisaalta Päivi, toisaalta Kirkko ja Kaupungin Seppo Simola, jonka pääkirjoitus kyllä meni törkeyksiin.  Onko pakko potkia seiniä nurin?

Ilmeisesti on. Minuakin ottaa päähän. Tuntuu että kaikki (no, eivät onneksi aivan kaikki) ajavat vain omaa asiaansa. Päivi Räsänen politikoi, Seppo Simola todistaa olevansa merkittävä, kriittinen journalisti. Kas kummaa, että juuri heinäkuussa, kun muuten kotimaan uutisrintamalla on melko hiljaista.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #96 : 20.07.13 - klo:22:57 »
Mitä tarkoittaa tuo "armoa armon päälle" -ilmaisu? Olen kuullut näin sanottavan... milloinkaan en ole saanut kysytyksi mitä se on.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #97 : 21.07.13 - klo:05:08 »

   paikka paikan päälle


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #98 : 21.07.13 - klo:08:15 »
   paikka paikan päälle




Ei aukene minulle tuo uskonnollinen ilmaisu.  :017: Mietin, että jos on armoa armon päällä, niin miksi sitä pitää tulla tuplaten? Nimenomaan kun on kyse herännäisyyden terminologiasta, niin tuo ilmaisu on ristiriidassa sen kanssa, että kun pelastusvarmuutta ei ole, niin ajattelisin etteihän se tuollakaan kontilla sen kummemmaksi muutu. Tuohan oikeastaan sisältää ajatuksen, että on saanut armoa ja sitä on tullut lisää. Kuitenkin Paavo Ruotsalainen puhui vain armonvilahduksista.  :017:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #99 : 21.07.13 - klo:08:40 »

   Siinä onkin miettimistä, en osaa muuta kirjoittaa, valitettavasti.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #100 : 21.07.13 - klo:12:19 »
Ei aukene minulle tuo uskonnollinen ilmaisu.  :017: Mietin, että jos on armoa armon päällä, niin miksi sitä pitää tulla tuplaten? Nimenomaan kun on kyse herännäisyyden terminologiasta, niin tuo ilmaisu on ristiriidassa sen kanssa, että kun pelastusvarmuutta ei ole, niin ajattelisin etteihän se tuollakaan kontilla sen kummemmaksi muutu. Tuohan oikeastaan sisältää ajatuksen, että on saanut armoa ja sitä on tullut lisää. Kuitenkin Paavo Ruotsalainen puhui vain armonvilahduksista.  :017:

 :) :) Täältä ilmeisesti ei saa vastauksia, kuin juutalaiseen tapaan vastataan kysymyksiin kysymyksillä :)

Armoa armon päälle näkisin itse olevan armoa armon, ei synnin päälle.
Lestadiolaiset yleensä käyttää sanontaa uskoa päälle. Uskon Jeesuksen päälle.
Se tarkoittanee uskon Jeesukseen.

Armonvilaukset on kiva sanonta Paavolta, mutta sekin on niinkuin pelastusvarmuuskin sellaisia, että niiden tai sen varaan laskeminen tai perustaminen ei kanna pitkälle.
Joillekkin on armonkokemus ja pelastusvarmuus jotain mitä he vaativat muilta, jotta olisivat hyväksytyt johonkin uskonnolliseen yhteisöön ja saamaan ehtoollista.
Aika raivostuttavaa ja harmittaa tollainen vaatimusten ja erottelemisen meininki.

Armoa armon päälle on minusta juuri sitä kun saa jotain, vaikkapa armonvilauksia, niin ne on armoa armon päälle, ei tekojen päälle ei sen mukaan jotta on oikein uskova ja sitten palkkioksi. :102:

Tiiä nyt sitten, mut mun näkemykseni ja oon useasti väärässä, että sen mukaan tutkimaan asiaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Benkku

  • Vieras
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #101 : 21.07.13 - klo:12:25 »
paikka paikan päälle

Ei aukene minulle tuo uskonnollinen ilmaisu.  

Siinä onkin miettimistä, en osaa muuta kirjoittaa, valitettavasti.

Jos ei aukee niin olkoot aukeamatta. Minä ymmärsin kyllä PekkaV:tä, mutta en jaksa muuta kirjoittaa, sillä kyllä joku säveltää  jatkoa.




Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #102 : 21.07.13 - klo:15:33 »
"Armoa armon päälle" on sitaatti Raamatusta, Johanneksen evankeliumin 1. luvun jakeesta 16.
Nykyinen kirkkoraamattu:
Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, armoa armon lisäksi.

1938:
Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.

Biblia 1776:
Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta.

Selittämisessä voisi liikkeelle lähteä siitä, että katsoo, mitä jotkin selitysteokset tästä luvusta ja tästä  nimenomaisesta kohdasta sanovat. Esim. Aimo Nikolaisen Uuden testamentin moniosainen selitysteos on varsin hyvin saatavana kirjastoista. Itselläni sitä ei ole nyt käsillä.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #103 : 21.07.13 - klo:16:23 »
Minulle tuo Armoa armon päälle liitettiin syntisyyteemme kun kävin viidesläisissä opetuksissa. Se sanottiin: Vaikka synti on suureksi tullut, niin armo on tullut ylenpalttiseksi. Onko tämä Raamatusta ?

Se on kyllä hyvin lohduttava sanonta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #104 : 21.07.13 - klo:16:53 »
Minulle tuo Armoa armon päälle liitettiin syntisyyteemme kun kävin viidesläisissä opetuksissa. Se sanottiin: Vaikka synti on suureksi tullut, niin armo on tullut ylenpalttiseksi. Onko tämä Raamatusta ?

Se on kyllä hyvin lohduttava sanonta.

Room 5.20
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi