Tämä aihe olisi sopinut "Kastajaiset" -ketjuun, mutta se tuli jo päätökseen. Muutan hieman nimeä, koska asia on hyvin merkityksellinen ja kauaskantoinen. Kun olen lukenut herännäisyyden historiaa, niin minulle on tullut semmoinen käsitys, että seuroja jatkettiin keskusteluilla yömyöhään ja joskus jopa aamuun asti. Kun tämmöinen käytäntö on joskus ollut, niin on hyvin helppo kuvitella, että myös tämä aihe olisi kiinnostanut monia seuravieraita. Mutta yritetään tällä modernimmalla tyylillä.
Irrallisten jakeiden asemesta kannattaa aiuna lukea koko kirje tai koko kirja, ja katsoa konteksti. Muistan kyllä nämä "saitteko Pyhän Hengen kun teidät kastettiin" ja olen niillä perusteluihin jo aika kyllästynytkin. Eikä silläkään ole merkitystä ollut kastettiinko tai kastetaanko upottamalla vai valelemalla. Sillä epäilemättä on, kastettiinko "siinä nimessä jossa me ainoastaan voimme pelastua" eikä esimerkiksi parannuksen kasteella.
Muuten kysyisin, oletko siis kerta kaikkiaan sitä mieltä ettei pikkulapsi voi saada kasteessaan Pyhää Henkeä, koska "ei pysty vielä uskomaan". Onko tästä kyse?
Jos nämä kysymykset on osoitettu minulle, niin yritän vielä jotain vastata, vaikka olin jo jättämässä keskustelun. Toisaalta täällä on aika hankalaa keskustella; jos perustelee asiansa Raamatulla, niin syytetään raamatunlauseiden heittelemisestä, tai siitä, että ei huomioida kontekstiä. Miten voi kirjoittaa kristinuskon perusasioista ilman viitteitä Raamattuun ja millainen konteksti on riittävä, ettei näitä syytöksiä tulisi?
Kasteuudestisyntyminen ei kuitenkaan kestä tarkempaa Raamatun tutkimista, koska selvää mallia siihen ei Raamatusta löydy.
Kirjoitin aiemmin:
Tuotatuota. Leena hyvä, mitä teemme niille Raamatun paikoille, jotka puhuvat aivan muuta? Pyhä Henki saadaan uskossa kuulemisen kautta (Gal. 3:2,5). Pyhä Henki tulee joskus ennen kastetta (Ap. t. 10:47) tai kasteen jälkeen (Ap. t. 8:17). Voi olla, että Pyhä Henki tulee joskus jopa kasteen hetkellä, se taitaa kuitenkin olla harvinaista (ehkä ensimmäisenä helluntaina kävi niin (Ap. t. 2:41). Efesossa tapahtui niin, että ensin oli kaste, sitten tuli Pyhä Henki (Ap. t. 19:5,6).Mielestäni tämä on erittäin tärkeä kysymys, koska se liittyy ihan perusasioihin. Muutoin käy, kuten siinä kuulussa papin takissa, kun ensimmäinen nappi menee väärin, niin muutkin menevät väärin. Myönnän, että käsitykseni ei vastaa luterilaista eikä helluntailaista käsitystä, mutta asiasta voinee kuitenkin keskustella (luterilaisen opin sanotaan perustuvan Raamattuun). Minusta opin (kasteuudestisyntymästä) sementoiminen on varsin kohtalokasta, koska se poikkeaa selvästi Raamatun kokonaisilmoituksesta.