Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 5  (Luettu 26092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #30 : 23.11.12 - klo:21:07 »
Minä koin jotakin samankaltaista tänään kauppareissulla.
Kassalta tultuani oli läheisen kassan ulkopuolella tuttu mies jota olin muutama aika sitten kuunnellut samassa kaupassa pitkään. Hän halusi kertoa
kahdesta pojastaan jotka tunsin kun he olivat alle kouluikäisiä, ja myöhemminkin heitä näin tämän isän kanssa.

Veljekset asuivat yhdessä. Nuorempi sairastui akillisesti johonkin vakavaan juttuun, leikattiin, siirrettiin sairaalasta toiseen ja sitten lähes heitettiin jälkimäisestä ulos. Siinä tilanteessa tarvittiin sosiaalihoitajaa. Mutta tämä ammattilainen osoitti hyvin epäammattimaisia otteita.
Pojan olisi muka kuulunut hommata turvakaiteita veljeksien asuntoon ja myös hissittömän talon portaikkoon pyörätuoliluiskat jo  ennen sairastumistaan (!!!) . Hän on  nyt lähes liikuntakyvytön. Hän oli veljensä avun varassa.
Nyt kun kysäisin isältä mitä pojalle kuuluu hän sanoi että kaikki on mennyt nurinpäin. Se terve veli on kuollut lääkärin vastaanotolla vakavaan
sydänjuttuun. Hänet haudataan huomena. Sairas veli on tuotu vanhempiensa hoitoon. Isä on eläkkeellä, vaimonsa käy vielä kai töissä.

Siinä voin vain pidellä itkevää isää kädestä ja toivottaa Taivaan Isältä apua.
« Viimeksi muokattu: 23.11.12 - klo:21:11 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #31 : 26.11.12 - klo:20:59 »
Lähden unta odottelemaan kirja kädessä. Aloitin Antti Tuurin sukutarinan kirjoista keskeltä. Wallenberg on jatkoa Pohjanmaan kansanhesätysten
sarjaan. Nyt on luvun alla sen ensimmäiset yltiöpietistit, Eerikinpojat, sitten seuraa Ullan tarina.

Wallenberg oli niin kiinnostava kuvaus kai aika tuntemattomasta vasulaisuudesta. Olen tutkinut siitä paljon linkkejä googlesta. Toinen kirjakin pitäisi samasta lasimestarista löytyä.
Liikutaan niissä samoissa maisemissa joissa herännäisyys sai sijansa ja elää yhä.

Se käärmeenpäänpolkemisvirsi olisi mukava tietää. Siitähän se pahennus syntyi. Ei se Kauhavalla ollut mitään rietastelua, vaan Jakob Böhmen oppien todeksielämistä uskon junnulle pääsemisineen ja taivaallisine morsiamineen.
Mystinen juttu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #32 : 27.11.12 - klo:13:41 »
Omar Nasiri - Jihadin sydämessä. Elämäni al-Qaidan taistelijana ja sen vakoojana.  :109:  :003:

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #33 : 29.11.12 - klo:00:33 »
Omar Nasiri - Jihadin sydämessä. Elämäni al-Qaidan taistelijana ja sen vakoojana.  :109:  :003:

La hawla wa-la-kuata il abi-allah (s.178).

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #34 : 29.11.12 - klo:08:20 »
kulttuuri ja lääketiede-kirja menossa,

sairaudet/sairastaminenkaan ei ole ihan yksinkertaista
eikä itsestään selvää,
jospa tämäkin nuhatautini johtuu siitä, että joku on
katsonut minua pahalla silmällä  :icon_eek:

Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #35 : 29.11.12 - klo:08:31 »
Tutustuin taannoin samaan aiheeseen.
Jokaisella on aina flunssaviruksia elimistössään. Kun nenän lämpötila laskee alle +33 asteen puhkeaa nuhakuume. Näin kävi minulla kun seisoskelin pakkasessa pihatöissä. Lisäksi olin hionnut paitani märäksi takin alla. Sillä varmistin että lentsu iski. Se on normaalia että sen saa 1-5 kertaa vuodessa. Minulla se kesti kolme viikkoa.
Noidista ei tietikirjani puhunut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #36 : 29.11.12 - klo:16:39 »
Antti Tuurin Jaakko (Jakob 1756–1798) Wallenberg oli miälenkiintoonen kirja, kun tapahtumapaikat on mun kotoseutua ja suvun kirkonkiriat sanoo, että Sanna Kaisa Tamppari s.1861 meni naimsihin v. 1892 Juho Wallenbergin kanssa. Isän ja äitin pualen suvut on molemmat lähtöösin Kuortaneen länsirannalta Vasunmäentiän suunnalta.
Jakob Wallenbergin perustama herätysliike Vasulaisuus oli siihen aikahan varsinaanen uskonnollinen hippiliike :003: . Kirkonmiähet tuamitti hippi Jakobin toiminnastaan kualemahan :-\.
http://historiatieto.wordpress.com/vasulaisuus/

Olen jäänyt ihan koukkuun näihin Antti Tuurin suvun tarinoihin. Menossa on Eerikinpojat. En pääse montaa sivua eteenpäin kun jo täytyy hypätä tietokoneelle tarkastamaan milloin mitäkin paikkakuntaa. Herrnhut oli aivan Tsekkoslovakian rajalla ja Altona 1700-luvun Tanskassa aivan Saksan rajalla.
Pietismin eri suunnista Olavi Peltola kertoo tarpeeksi laajalti minulle. Ihan alan varmistua että olen osa-herrnhutilainen. Sen lempeintä laitaa kai.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #37 : 29.11.12 - klo:23:29 »



  Juha Seppälä: Mr. Smith

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #38 : 30.11.12 - klo:12:42 »
Omar Nasiri - Jihadin sydämessä. Elämäni al-Qaidan taistelijana ja sen vakoojana.  :109:  :003:

..."Perjantai oli al-jum'a, kokoontumisen päivä. Sen sijaan, että olisimme suorittaneet keskipäivän salatin (rukoushetki , myyrän huomautus), kokoonnuimme moskeijaan kuuntelemaan saarnaa. Toisinaan joku opettajistamme oli khatib, puhuja, Abu Suhail ja Abu Hamam olivat usein äänessä...

...Perjantai-iltaisin Abu Suhail piti luentoja egyptiläisen teologin Sayyid Qutbin teologiasta ja ideologiasta. Osallistuin niille aina. Abu Suhail luki meille Qutbin teoksista, erityisesti kirjoista Fi zilal al Qur'an (Koraanin varjossa) ja Ma'alim fi-l-Tariq (Tienviittoja); ne olivat hänen tärkeimmät kirjansa...

...Qutb uskoi vallankumoukseen..."

(s. 218-220)

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #39 : 01.12.12 - klo:11:31 »
Omar Nasiri - Jihadin sydämessä. Elämäni al-Qaidan taistelijana ja sen vakoojana.  :109:  :003:

Olen päässyt kirjan loppusivuille enkä muista pitkään aikaan lukeneeni kirjaa, joka on samalla näin viihdyttävä ja ajatuksia herättävä. Katsoin, mitä netissä kirjasta sanotaan ja kiinnostavin oli musliminaisen blogi. Hyvin paljon olen itsekin noin ajatellut kuin hän.

http://uusmusulmaani.blogspot.fi/2008/04/jihadin-sydmess.html

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #40 : 04.12.12 - klo:09:05 »
Olen kiinnostuksesta etsinyt taustatietoja Antti Tuurin kirjaan Eerikinpojat. Tässä eräs hyvä linkki:
http://www.vanhakalvia.fi/erikssonin_veljekset.htm

Muutakin löytyy Pohjanmaan separatisteistä, yltiöpietisteistä tms.

Ovatkohan nämä kuolleet liikkeet suotuisaa kasvupohjaa seuranneelle herännäisyydelle ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10402
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #41 : 04.12.12 - klo:10:35 »


Olen kiinnostuksesta etsinyt taustatietoja Antti Tuurin kirjaan Eerikinpojat. Tässä eräs hyvä linkki:
http://www.vanhakalvia.fi/erikssonin_veljekset.htm

Muutakin löytyy Pohjanmaan separatisteistä, yltiöpietisteistä tms.

Ovatkohan nämä kuolleet liikkeet suotuisaa kasvupohjaa seuranneelle herännäisyydelle ?



   Luonnollista ainakin, ja Paavohan niitä sitten aikanaan ohjaili säällisiin uomiin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #42 : 07.12.12 - klo:00:01 »
Kansallisarkiston sivuilta löytyviä sotapäiväkirjoja.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #43 : 07.12.12 - klo:03:25 »
Kansallisarkiston sivuilta löytyviä sotapäiväkirjoja.

Luin kerran saman arkiston lakonmurtajien luetteloa. Sieltä tuli vastaan yksi mies lisäyksellä körtti. Siis vain yhdellä oli tämä arvonimi ja hän oli Vihtori Pekkarinen Nilsiästä.Sikäli mielenkiintoinen tapaus, että oli tavannut hänet useamman kerran, kun hän oli Nilsiän kellokas ennen nykyistä Toivo Tolppasta. Hänen kyytimiehenään oli aina PekkaV.n setä, joka oli kuulu siitä, että ajoi Fiat 600:sta "rukkaset kädessä"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #44 : 07.12.12 - klo:09:42 »
Luin kerran saman arkiston lakonmurtajien luetteloa. Sieltä tuli vastaan yksi mies lisäyksellä körtti. Siis vain yhdellä oli tämä arvonimi ja hän oli Vihtori Pekkarinen Nilsiästä.

Olen nähnyt tuon luettelon vähän toisaalla ja lukenut sitä eri tarkoituksessa kuin SeppoS. Valitettava tapaus.