Kirjoittaja Aihe: Raamattu ehdoton totuus  (Luettu 20954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #15 : 02.10.07 - klo:22:35 »
ou, hyvä Ilwyd!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Käsky käskyn päälle
« Vastaus #16 : 03.10.07 - klo:13:40 »
Mistähän johtunee mun fundamentalistinen suhtautuminen Raamattuun?

Minusta se on kokonansa Jumalansanaa.

Joku jossain väittelyssä Raamattua vastaan vastaili järkevästi alkaen luomisesta, Nooan arkista ja orjista yms sellaisesta vaikeasti ymmärrettävästi asioista.
Hän vastaili hyvin perustellen, ei vain sanoen: No se oli sen aikainen tapa.

Hän kait osaltaan sai mut näkemään koko Raamatun olevan aivan järkevä ja Jumalallinen ilmoitus.

 Raamatuntulkinnat sitten sen käskyistä ja neuvoista sitten on sellaisia, että ihmettelen joidenkin tulkintoja, esim pappeudesta, mutta kun se rauhallisesti perustellen mulle on selitetty sen ymmärrän ja suostun siihen.
 Sitä taas en hyväksy kun jotkut vaan sanoo: Sun on mentävä upotuskasteelle tai vietettävä Sapattia siloin ja noin ja noin.
 Milloin millaisiakin vaatimuksia ja käskyjä ilman perusteluita miksi.

 Yksi mitä en jaksa hyväksyä on näkemys että ohitetaan tai vesitetään mitä Raamatussa on ja perustellaan se sillä, että sanotaan; se nyt  on ihmisten kokoama kirjasto.

 Amerikkalaisilla on hyvä ote Raamatun puollustamisessa. Heillä on opetusiltoja, miksi ei Darwinismille ja miksi ei homoudelle, koska Raamattu ne kieltää.
He puollustavat Raamatun näkemyksiä kivasti silleen tieteellisesti ja perustellen.
 
Itse jos ajattelen vaikka homoutta tai lesboutta, niin ihan ok mielestäni jos pari miestä tykkää toisistaan tai tyttöä ja haluavat olla niin yhdessä kuin yhdessä vain voi olla. Sehän on heidän asiansa en heitä vieroksuisi sen takia.

Mutta jos Raamatunsanan äärellä olen ja ajattelen asiaa niin Raamatun tekstit saa aikaan sen, että en voi hyväksyä moista.
 Luen Raamatusta; sellainen on kauhistus Jumalalle.
 Alan ajattelemaan sitä ja sitten mietittyäni huomaan, kyllä Raamattu on oikeassa ja homouden harjoittaminen ja hyväksyntä on väärin.

Tälläistä Raamatun ehdotonta totuutta ja sitä, että se vaikuttaisi muutosta ihmisessä olen tässä päkäillyt.
 Kun tuntuu että jos Raamattua ei pidetä Jumalansanana, niin ei oikeanlaista kristilisyyttä ole. On vain jotain ihmiselle itselleen sopivaa oppia, joka ei ole Raamatunsanan mukainen.

 No körteillä uskominen on Raamatullista en sitä sillä, mutta näin yleisesti ajatellen.

On tää uskonnollinen pähkäily raskasta. Tajuan miksi lestadiolaiset käy välillä seuroissa ulkona vetämässä hermosauhut. :roll:
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #17 : 03.10.07 - klo:14:27 »
Minä otan Raamatun todesta, kun se sanoo Sanan tulleen lihaksi asumaan meidän keskellämme. Tämä on eri asia kuin se, että Raamattu julistautuisi Jumalan erehtymättömäksi sanaksi. Jeesus Kristus on Jumalan Sana ja sanoma hänestä on Raamatun keskeinen sisältö. 'Rukousviitan tupsut ja simpukoiden syöminen' eivät ole.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #18 : 20.01.08 - klo:15:45 »
Taisi taas tämä asia nousta pinnalle, kun menneellä viikolla on Savon sanomien yleisönosastolla puitu Luther-säätiötä, joka on Kuopiossa kastanut lapsia. Eikös se säätiö perusta oppinsa ainoastaan Raamattuun, vai mikä ero siinä on perusluterilaisiin? Naispappeuden tiedän, että ovat jyrkästi eri mieltä, mutta onko se ainoa syy, minkä vuoksi he ovat omassa leirissään ja kirkon tuomion alla?

Olen miettinyt asiaa tässä viikon aikana, kun yhtenä päivänä oli lehdessä artikkeli, jossa haastateltiin säätiötä puolustavan nuorisojärjestön osanottajia. Kyseessä siis OPKO. Olen joskus miettinyt, että kävisin tutustumassa johonkin tilaisuuteen, mutta sain vasta artikkelin pohjalta tietää, että se on kai jossain määrin Luther-säätiön asialla. Jännä oli lukea, kun artikkelissa oli muistaakseni puolenkymmentä nuorta (n. 20 v.) naispuolista aktiivia, miehiä en muista oliko artikkelissa. Sen verran olen kuitenkin kuullut, että tyttöjä on tilaisuuksissa iso osa. Osan ihmisistä tunnen joten kuten, siis kun he käyvät sellaisissakin seurakunnan tilaisuuksissa, joissa olen ollut itsekin. Rupesin sitten miettimään, että onko säätiöstä annettu vähän turhan negatiivista kuvaa tuon naispappeus-jupakan myötä vai onko Luther-säätiöllä jotain muutakin, mitä virallinen luterilainen kirkko ei hyväksy?

Ihan näin uteliaisuudesta kyselen, jos jollain on enemmän tietoa? Parempi tietää etukäteen, jos joskus käyn katsomassa millaista meininkiä siellä on. Järjestävät niin paljon tilaisuuksia, ettei se toiminta järin pientä kuulemani mukaan ole ja ajattelin, että voisin käydä tutustumassa, että tietäisin, mistä puhutaan, kun asia on niin pinnalla paikallismediassa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

hm

  • Vieras
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #19 : 20.01.08 - klo:16:05 »
Tuolla on jotakin www.luthersaatio.com ja tuolla www.opko.fi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #20 : 20.01.08 - klo:20:44 »
Raamattu arvioi myös itse itseään. Tarkoitan tällä sitä, että Uusi testamentti näkee Vanhan testamentin asioita uudessa valossa. Esimerkkinä olkoon Matteuksen evankeliumin vuorisaarna. Jeesus sanoo siinä näin: "Teille on opetettu: 'silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin." Jakeessa viitataan Mooseksen kirjan toistamaan sääntöön: "Älkää tunteko sääliä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta."

Ei siis pidä uskoa jokaista Raamatun jaetta Jumalan sanelemaksi järkähtämättömäksi laiksi, jota pitää totella järjen ja tunteiden vastalauseista huolimatta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #21 : 20.01.08 - klo:21:27 »
OPKO:n sivuihin olen tutustunut ennenkin, kun tässä taannoin kyselin siitä jossain ketjussa, mutten ole vieläkään selvinnyt (=kerennyt) ottamaan selvää mitä se käytännössä on.

Juuri luin tuon linkin kautta Luther-säätiöstä. Siis pakko myöntää, etten itse näe tuossa mitään ylivoimaisen pahaa. Kumpa tuo tilanne ratkeaisi ja löydettäisiin kaikkia osapuolia miellyttävä ratkaisu. Vähän keljumaista tuommoinen aktiivinen ulosajaminenkin kirkosta, vaikka toki ymmärrän kirkonkin motiivin, että yritetään saada homma pysymään kasassa, kun on niin eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Mutta silti toivoisin jonkinlaisen yhteisymmärryksen löytyvän ja yhteistoiminnan mahdollistuvan jollakin tapaa. Pääkohdista kun kuitenkin ollaan niin samaa mieltä. Paljonkohan ihmisiä on oikeasti mukana säätiön toiminnassa, kun en sivuilta sitä löytänyt?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #22 : 23.01.08 - klo:15:27 »
Eikö Luther-säätiöllä ollut myös jotain kuolleista herättämistä yms. kukkua? Joskus saatiin uskonnontunnilta semmonen moniste missä oli muistaakseni 17 kohtaa mitä pitää noudattaa jos luther-säätiö meinaa pysyä luterilaisen kirkon sisällä. Yks niistä oli että ei mitään kuolleistaherättämiskukkua.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Pooh
« Vastaus #23 : 23.01.08 - klo:15:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Siis kysymys kuului. Jos Raamatussa on, että Jumalalle on kauhistus joku homous niin miten voi olla, että ei ole saanut aikaan sitä Raamatun äärellä jo vuosia kasvaneella, että ei pidä moista syntinä tai paheksuttavana.

Mielessä ei varmaankaan ole käynyt että Raamatun aikoihin homoja pidettiin vaan jonain ihme pervoina ja omana keksintönä että nussinpas mieluummin miestä kuin naista. Nykyään tiedämme, että homoseksuaalisuus on luonnollinen asia. Luonnollinen kun tarkoittaa asiaa, joka toistuu jatkuvasti suunnilleen samana prosenttilukuna riippumatta lajista tai kulttuurin vaikutuksesta.

Ja mitä ilmeisimmin heviletti on paha paha synti, sanoihan Paavali, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

hm

  • Vieras
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #24 : 23.01.08 - klo:15:45 »
En tiedä Luther-säätiöstä, mutta eikös se ollut piispakandi Koivisto, joka kavereineen oli mennyt jonnekin ruumishuoneelle herättelemään kuollutta. Pieleen meni hyvä yritys. :?:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #25 : 23.01.08 - klo:15:47 »
Eiku niin, meni Luther-säätiö ja Nokia Missio sekasin  :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Huh mitä kieltä.
« Vastaus #26 : 23.01.08 - klo:15:47 »
Jaah..Mutta jos Raamattu ilmoittaa Jumalan pitävän jotain asiaa vääränä, niin eikö se ole eriasia kuin mitä sen ajan ihmiset asioista ajattelevat.

Ei kai Jumala ole alkanut muuttumaan ja vaihtamaan ajatuksiaan asioista joita hän on aiemmin kauhistunut.

Henk,koht mulle melkein yks ja sama mitä aikuiset keskenään tekevät peiton alla.
Mutta noin yleisesti jos joku asia on Jumalalle kauhistus niin se on sitten niin ja Raamattu on ehdottomasti viisaampi nykyajan liberaaleja ja humanisteja.

Hevillä ei päse taivaaseen, sano saarnaaja muusikolle  :mad:
Tik toc.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #27 : 23.01.08 - klo:15:51 »
Mitä mulle on Raamatusta koulussa ja rippikoulussa opetettu. Raamattu on paitsi jumalallinen, myös inhimillinen teos. Tekee ison pahan virheen jos menee irrottamaan sen kontekstistaan ja sillä varjolla määräilemään muita.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Huh mitä kieltä.
« Vastaus #28 : 23.01.08 - klo:15:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jaah..Mutta jos Raamattu ilmoittaa Jumalan pitävän jotain asiaa vääränä, niin eikö se ole eriasia kuin mitä sen ajan ihmiset asioista ajattelevat.


Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja? Ihmisvälitteisenä siihen voi sisältyä vaikka mitä virheitä? Siksi siihen jää tuota tulkinnanvaraakin? Ja vielä pitkä pitkä toimitustyö käännöksineen, siinäkin on voinut jokin vivahde muuttua. Noin yleisesti.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
No selevähän tuo
« Vastaus #29 : 23.01.08 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Mitä mulle on Raamatusta koulussa ja rippikoulussa opetettu. Raamattu on paitsi jumalallinen, myös inhimillinen teos. Tekee ison pahan virheen jos menee irrottamaan sen kontekstistaan ja sillä varjolla määräilemään muita.


No selevä.

Jotenkin Raamatun luulisi muuttavan sitä lukevia enempi toistensa kaltaisiksi, eli hengenhedelmien "Appelsiini" ja muut lisääntyisivät. Todellisuudessa Raamatun tutkiskelu muuttaa ihmisiä erilaisiksi asenteiltaan ja muutenki jotenki.
Tik toc.