Kirjoittaja Aihe: ensikosketus körttiläisyyteen  (Luettu 6595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nile

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
ensikosketus körttiläisyyteen
« : 15.04.06 - klo:09:49 »
Hei!

Hienoa, että tällainen foorumi on olemassa - toivottavasti olen "eksynyt" oikealle sivustolle kysymykseni kanssa?!?!

Tapasin vähän aikaa sitten miellyttävän herrasmiehen ja eilen iltasella sitten jonkin asian yhteydessä tuli esille, että hänellä jonkinlainen körttiläistausta (käynyt mm. körttiläisen rippikoulun). Itse kuulun niihin normi-kristittyihin (?), jotka käyvät kirkossa pari kertaa vuodessa jne.
Mies on kotoisin körttiläisyyden syntyseudulta, jossa parin sukupolven takaa kaikki olivat saman aatteen kannalla.

Joten nyt tässä googletettuani ja heräteltyäni vanhoja koulutietoja körttiläisyydestä tuumailen, että onko jotain tiettyjä asioita, joita meidän tulisi ottaa esille näin tutustelemisen alkuvaiheessa jo?

Olemme keskustelleet avoimesti aiheesta kuin aiheesta, uskonnostakin, ja eilen tullut asia jäi mietityttämään. Pystymme keskustelemaan seuraavaksi muutaman päivän päästä työreissujen vuoksi, ja siksi ajattelin että teiltä saattaisi löytyä hyviä näkökohtia asioista, joista itse haluaisitte keskusteltavan kyseisessä tilanteessa.

Kiitoksia jo etukäteen!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #1 : 15.04.06 - klo:13:44 »
Vaikkapa se olisi hyvä pointti, että jokainen on vastuussa itse Jumalalle. Itse arvostan sitä körttiläisyydessä, että ei puututa toisten henk.koht. asioihin ja ohjailla liikaa. Neuvoa ja ehdottaa toki saa (ja pitääkin), mutta viime kädessä jokainen tekee itse omat ratkaisunsa myös uskonasioissa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #2 : 15.04.06 - klo:15:53 »
Armo on se käsite joka minusta tekee kristinuskon ainutlaatuiseksi ja radikaaliksi - körttiläisyydessä se on korostunut, keskeinen, ja kaikki inhmilliset valtapyrkimykset ovat hämmästyttävässä mitassa jääneet pois. Mutta körttiläisillä on usein tietysti vaikeuksia selostaa liikettä, kun mitään suurta omaa oppia ei ole. On vain hankalasti kuvattava hiljainen lämpö, mikä minusta eniten tätä liikettä eniten yhdistää. Eikä ole mitään "oikeata" vastausta, jonka antamista vahdittaisiin ja mitattaisiin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #3 : 18.04.06 - klo:17:26 »
Emmepä me olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Itse olen tässä nykyisessä opiskelupaikassani keskustellut paljon (syvällisiäkin) luokkakavereitteni kanssa, joista olen ainut körtti. Olen huomannut, että kenties uskonto on minulle suuremmassa osassa elämää kuin useimmille, mutta eniten törmää epätietoisuuteen. Toki riippuu yleissivistyksen määrästä ja yleisestä kiinnostuksesta ja varmaan jo tiedätkin kun olet asioista selvää ottanut, mut körttiläisuus(=herännäisyys) siis on:

Suomen evankelisluterilaisen kirkon herätysliike, eli körttiläiset kuuluvat kirkkoon. Meillä on sama raamattu, mut myös oma virsikirja Siionin virret (jota parhaillaan uudistetaan)

Eikä kannata myöskään sotkea meitä muihin herätysliikkeisiin, eli meidän perheissämme ei ole kymmeniä lapsia.   :lol:  . Evankelisuuden kanssa suurin ero on armokäsitys ja sen mukaisesti muukin (evankelisilla on Siionin kannel, meillä Siionin virret, tosin siikkareiksi kummatkin nimen lyhentävät)

Körttiläisyys on aikalailla aikuisen ihmisen uskoa. Naispappeus ei ole liikkeelle ongelma, eikä körttiläisten uskonnollisuutta ole tarpeen liikkeen taholta vahtia. Ainakin tälläiselle körttisukuiselle muiden suuntien puheet uskoontulosta tuntuvat suorastaan absurdeilta. Ei siihen tarvitse tulla, siinähän on aina ollut.

Meitähän on toki monenlaisia, mut itse tykkään lukea Kotimaa-lehteä. Sen nykyinen linja on mukavan lähellä omaa arvomaailmaani.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #4 : 18.04.06 - klo:17:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Suomen evankelisluterilaisen kirkon herätysliike, eli körttiläiset kuuluvat kirkkoon. Meillä on sama raamattu, mut myös oma virsikirja Siionin virret (jota parhaillaan uudistetaan)


Millon sitä on ruvettu uudistamaan, ei kai taas....  Pitääkö kaiken aina muuttua? Voi kun eivät niitä vanhoja muuttaisi. En sano vastaan, jos näitä lisävihkon virsiä tulee mukaan, mutta kunhan eivät vanhojen sanoja muuttele. Kirkon virsikirjastakin meni pilalle sen vuoksi monta virttä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #5 : 18.04.06 - klo:18:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Suomen evankelisluterilaisen kirkon herätysliike, eli körttiläiset kuuluvat kirkkoon. Meillä on sama raamattu, mut myös oma virsikirja Siionin virret (jota parhaillaan uudistetaan)


Millon sitä on ruvettu uudistamaan, ei kai taas....  Pitääkö kaiken aina muuttua? Voi kun eivät niitä vanhoja muuttaisi. En sano vastaan, jos näitä lisävihkon virsiä tulee mukaan, mutta kunhan eivät vanhojen sanoja muuttele. Kirkon virsikirjastakin meni pilalle sen vuoksi monta virttä.


Siionin virsien lisävihko. Kenties joitain sellaisia virsiä jää pois, joita ei juuri ollenkaan veisata. Käsittääkseni vanhoihin teksteihin ei kosketa. Tätä toteutetaan hyvin rauhallisella aikataululla, pyritään välttämään hätiköinti.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #6 : 18.04.06 - klo:23:56 »
No jos kerran vanhoja ei muutella niin en pane vastaan, mutta tietysti on sääli, jos sellaisia virsiä poistetaan, joita kuitenkin jotkut laulavat paikallisesti. Pitää varmaan sitten taas numerot opetella uudelleen.  :wink:   Itselläni on jo lisävihko ollut vuoden päivät. Ihan kivoja virsiä varsinkin ne ennestään virsikirjan puolelta tutut. Kokonaan uudet eivät vielä ole niin mukavia, kun en niitä osaa ollenkaan ja suurinta osaa en ole edes kuullutkaan. Sen vain huomasin, että on Jaakko Löytty pitänyt puolensa, taitaa itse kuulua valitsijoihinkin. Virsikirjan puolella on sama juttu Niilo Rauhalan ja Anna-Mari Kaskisen kohdalla, heidän virsiään on suhteettoman paljon kun kuuluivat muistaakseni itse komiteaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ensikosketus körttiläisyyteen
« Vastaus #7 : 19.04.06 - klo:17:45 »
Ensi kosketus körttiläisyyteen näyttää tämänkin kirjoittelun mukaan olevan tutustuminen perinteittensä vivahteista herttaisesti kinastelevaan, mutta pääasiasta - omasta pelastuksesta - yhtäläisesti epätietoiseen ystäväparveen.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
JO ENNEN
« Vastaus #8 : 14.10.06 - klo:14:58 »
Jo ennen syntymääni...