Kirjoittaja Aihe: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010  (Luettu 11489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #15 : 07.03.10 - klo:15:39 »
Ohi on :icon_sad: ja alkaa arki.

Hyvä oli olla veisuissa. Ensi talvena sitten Mikkelissä...

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #16 : 07.03.10 - klo:18:09 »
Koska valaissee kointähtönen (SV 90) on yksi körttiläisten rakastetuimpia ja heidän tuntojaan parhaiten kuvaavia virsiä. Se on myös ensimmäinen Siionin virsi, joka meikäläiseen kolahti todella kovaa. Veisuissa virren ilmeisesti enemmän veisatun sävelmän historiasta kertoili seurapuheessaan pohjoiskarjalaisten rakastama maallikkopuhuja Vilho Turunen. Hän sanoi myös, että vanhallakin miehellä voi olla toiveita - niin myös hänellä yksi: virsi soitettaisiin hänen muistotilaisuudessaan sellolla. Hänellä oli mukanaan kirja, josta tiedot olivat. Sen kirjoittajia ovat Väinö Maunumaa ja joku toinen, jonka nimeä tällainen puoli-dementikko ei enää jaksa muistaa.

Lapinlahtelainen mies oli ajanut hevosella yöllä kuunvalossa palaillessaan järkyttyneenä (tähän sopii monenlainen hymiö) Paavo Ruotsalaisen seuroista. Mies oli hyräillyt tätä virttä itse keksimällään nuotilla. Lapinlahdella sävelmästä pidettiin ja sitä alettiin käyttämään laajemminkin. Kuoromies Ahti Sonnisen esi-isä - kanttori - oli kuullut sen, ja hänen poikansa, joka muistaakseni oli myös kanttori, oli merkinnyt sen muistiin.

Tässä tarina kaikessa lyhykäisyydessään.

 

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #17 : 07.03.10 - klo:20:37 »
Hänellä oli mukanaan kirja, josta tiedot olivat. Sen kirjoittajia ovat Väinö Maunumaa ja joku toinen, jonka nimeä tällainen puoli-dementikko ei enää jaksa muistaa. 

Kirja oli Jaakko Haavion ja Väinö Maununmaan "Tutustumme Siionin virsiin" (Herättäjä). En minäkään varmaan muuten muistaisi, mutta löytyy hyllystä.

Itse pidin kovasti siitä viimeisestä puheesta, joka liittyi virteen "Suo Jeesus hellä mieli".
Mieleenpainuva tarina Helsingin ylioppilaskodin seuroista ja nuoresta opiskelijasta, joka lyödään maan rakoon.
Itse virrestä puhuja esitti saman näkökulman, joka tuli esille kerran myös Aholansaaressa:
Kun virressä veisataan "sen virrata suo meihin/ ja meistä uupuneihin", niin ei voi suoraan sanoa, virtaako meistä voimaa uupuneihin, vai voimaa meistä uupuneihin. Itse olen aina ajatellut jälkimmäistä tulkintaa, enkä edes meinannut ymmärtää tuota ensimmäistä.

Mutta Joensuun osalta jälleen hiljaisempaa, opiskelijat ja paikallisosastot pitävät jonkin verran ääntä veisaavien bussilastien siirtyessä tahoilleen.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #18 : 07.03.10 - klo:20:47 »
Kun virressä veisataan "sen virrata suo meihin/ ja meistä uupuneihin", niin ei voi suoraan sanoa, virtaako meistä voimaa uupuneihin, vai voimaa meistä uupuneihin. Itse olen aina ajatellut jälkimmäistä tulkintaa, enkä edes meinannut ymmärtää tuota ensimmäistä.

No nii, siinä se eri tavalla ymmärtäminen taas tuli omalle kohdalle. Minä en meinannu tajuta tuota jälkimmäistä, olen aina ajatellut että jos/kun itse saamme voimaa niin sit se voi virrata meistä uupuneihin  :eusa_think:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #19 : 07.03.10 - klo:20:53 »
Hyvä oli olla veisuissa. Ensi talvena sitten Mikkelissä...

Vae Mikkelii myö männää - no ei sit foorumitapaamista samalle viikonlopulle, joohan?  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #20 : 07.03.10 - klo:20:54 »
Tai voishan se tapaaminen olla oikeinkin hyvin siellä veisuissa  :023:

Meinasin vaan et ei eri paikkakunnalla samaan aikaan, tää alkaa väsyttäääää.....
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #21 : 07.03.10 - klo:21:07 »
Tai voishan se tapaaminen olla oikeinkin hyvin siellä veisuissa  :023:

Meinasin vaan et ei eri paikkakunnalla samaan aikaan, tää alkaa väsyttäääää.....

Loistava ajatus. :023: Foorumin talvitapaaminen talviveisuissa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #22 : 07.03.10 - klo:21:34 »
Loistava ajatus. :023: Foorumin talvitapaaminen talviveisuissa.

No jaa...onkohan sittenkään? :017: Tuli vaan mieleen, alkaako foorumi elää omaa elämää jotenkin körttiläisyyden sisällä? Lahko? :003:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #23 : 07.03.10 - klo:21:47 »
No jaa...onkohan sittenkään? :017: Tuli vaan mieleen, alkaako foorumi elää omaa elämää jotenkin körttiläisyyden sisällä? Lahko? :003:

Ei ala elää omaa elämää, vaan ovet on auki tulla ja mennä koko ajan. Meillä ei kukaan puutu siihen. Tullessa yritetään estää häiriköiden tulo ja niin tehdään vähän väliä. Lähtiessä ei kukaan vahdi eikä perään huutele.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Talviveisuut Joensuussa
« Vastaus #24 : 08.03.10 - klo:19:56 »
Kiitokset järjestäjille. Hyvät puheet ja veisuut antoivat levollisen mielen. Tuntui niin syntiseltä olo siellä penkissä. Armon vilauskin tuli ehkä nähtyä. Kotimatkalla kuuntelin puheita edellisiltä herättäjäjuhlilta ja syntisenä olo edelleen jatkui. Siionin virsikirjaa tuli vielä kotona  katseltua ja muisteltua virsistä pidettyjä puheita.  Mutta, nyt se ongelma: mistä saisi siellä messussa pidetyn saarnan tekstin? Puhe oli todella hyvä ja raikas. Olen yrittänyt sitä muistella, mutta kun tuo muisti on...... 

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuussa
« Vastaus #25 : 08.03.10 - klo:20:24 »
 Mutta, nyt se ongelma: mistä saisi siellä messussa pidetyn saarnan tekstin? Puhe oli todella hyvä ja raikas. Olen yrittänyt sitä muistella, mutta kun tuo muisti on......  

Voisivatkohan paikalla olleet Herättäjän työntekijät auttaa? Vähäsen kuitenkin epäilen, ettei tekstiä ole kuin saarnaajalla itsellään.

Saarna oli hyvä, eikä liene jättänyt ketään kylmäksi. Itse odotin saarnalta paljon yhden saarnaajan Kuukauslehdessä olleen kirjoituksen johdosta - enkä pettynyt.
« Viimeksi muokattu: 08.03.10 - klo:20:27 kirjoittanut myyrä »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Talviveisuut Joensuussa
« Vastaus #26 : 08.03.10 - klo:20:57 »
Voisivatkohan paikalla olleet Herättäjän työntekijät auttaa? Vähäsen kuitenkin epäilen, ettei tekstiä ole kuin saarnaajalla itsellään.

Saarna oli hyvä, eikä liene jättänyt ketään kylmäksi. Itse odotin saarnalta paljon yhden saarnaajan Kuukauslehdessä olleen kirjoituksen johdosta - enkä pettynyt.

Saarnaajalla on teksti itsellään ja kohta se on minullakin, joten Antti Juhani saa kopion siitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuussa
« Vastaus #27 : 08.03.10 - klo:21:06 »
Saarnaajalla on teksti itsellään ja kohta se on minullakin, joten Antti Juhani saa kopion siitä.

Samoin itsekin olin järjestämässä asiaa ja kohta olisi järjestynyt  :icon_wink:, mutta eipä kahta kannata lähettää.

myyrä

  • Vieras
Vs: Talviveisuut Joensuussa
« Vastaus #28 : 09.03.10 - klo:22:33 »
Samoin itsekin olin järjestämässä asiaa ja kohta olisi järjestynyt  :icon_wink:, mutta eipä kahta kannata lähettää.

Nonniin, sinne meni kuitenkin.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Talviveisuut Joensuun Rantakylän kirkolla 6.-7.3.2010
« Vastaus #29 : 10.03.10 - klo:20:46 »
Kiitos veljet postista.