Kirjoittaja Aihe: Körttipuku  (Luettu 38224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körttipuku
« Vastaus #45 : 03.07.14 - klo:20:03 »
Ihan hyvä mainos. Uskonsa tunnustavat taiteilijat ajassa. Tämän punahuulisen, punakenkäisen Lauran olemus kuvaa nykykörtille sitä, että jokaisessa meissä on tuon verran syntiä. Jos on saunapuhdasta, jotakin on piilossa.

Onko taiteilijoissa ja taiteessa edelleen jotakin tuomittavaa ,  uskoa vähentävää.  ?


p.s. Kansallispukuiset naisetkin meikkaavat nykyään. 

Tiedä tuosta synnistä tässä. Syntinen on, olipa mustissa, punaisissa tai valkoisissa. Ja jokaisella lie jotain piilossa, ei siinä sinänsä pahaa ole. Ei kaikkea tarvitse ulos jakaa. Saunapuhdas on paljaampi kuin jollakin kuorrutettu.

Kansallispuku ja lenkkarit? Iltapuku ja kumisaappaat? Itse laittaisin nuo punaiset kengät iltapuvun kanssa, niin perinteinen olen.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttipuku
« Vastaus #46 : 03.07.14 - klo:22:06 »
Minusta konserttimainoksen naishahmon asu viestii varsin paljon. Ilman körttipukua punaiset kengät ja punaiset huulet jäisivät irrallisiksi. Herännäisyyden historiaa tunteville perinteinen suhtautuminen punaiseen ("helvetin peräseinä paistaa") on tuttu. Jollekin saattaa tulla mieleen myös tuttu varoitustarina tyttöä tanssittavista kengistä.

Vaikeammin tulkittavia minulle ovat kuvan mieshahmon attribuutit. En tunne miesten kansanpukuja, mutta epäilen, että miehen asussa on yhdistelty elementtejä varsin vapaasti. Juhla-asu on ilman muuta kyseessä: koristeellinen puukko, liivit, helavyö ja koristellut pieksut. Viulu kertoo, että mies on pelimanni, kuuluu siis samaan luokkaan kuin naisen asun punaiset elementit. Punaista on miehenkin asussa runsain mitoin.

Kyseessä on pariskunta, mutta ehkä vasta in spe, koska he ovat selin toisiinsa, vaikkakin lähekkäin. Käsi kädessä ei vielä oikein uskalla olla, mutta jos sentään rohkenisi yhdessä pitää hatunlieristä kiinni...

Kuva on ilmeisen harkittu kokonaisuus, jossa on otettu huomioon konteksti eli esityspaikka ja ajankohta. Edellä hahmoteltu tarinanpoikanen tukee otsikkoa ja kuvaa varmaan konsertin teosten kysymyksenasettelua. Se selviäisi paikan päällä.

Mitä tulee körttipuvun käyttöön ns. elävässä elämässä, olen samaa mieltä niiden kirjoittajien kanssa, jotka kannattavat tyylinmukaisuutta. En vetäisi jalkaan lenkkareita, jos käyttäisin körttipukua. Toisaalta herättäjäjuhlilla voi tutkia, millainen on 2010-luvun körttipuku, siis tämän hetken kansanpuku.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttipuku
« Vastaus #47 : 04.07.14 - klo:07:19 »
Oikein hyviä huomioita mt:ltä. Lisäisin vielä pari. Entisestä poiketen, tyttö ei käytä huivia. Hiukset eivät ole kummallakaan oikeaan körttityyliin.
Pojan kiharat pitäisi kurittaa. Poikki hartioiden korkeurelt ja selevä keskijakaus. Tytön hiukset on vallattomasti auenneet. Äkkiä siliäks kammal ja nuttura niskaan.
Kuva on hyvä kuvaamaan vanhaa ja uutta . Yhyres mennään, rakkauren pauloos !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttipuku
« Vastaus #48 : 04.07.14 - klo:08:20 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttipuku
« Vastaus #49 : 04.07.14 - klo:09:12 »

   Körttipuvun käyttö voimaannuttaa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttipuku
« Vastaus #50 : 06.07.14 - klo:19:25 »
Sakramenttijonossa Eija-Riitan lapsenlapsi nyki minua repunremmistä. Käänteyssäni katsomaan, mikä siellä on, sain hurmaavan lapsen hymyn, voin vain todeta "eikö sinua vaari pelota". Eija-Riitta oli hyvin chic.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Körttipuku
« Vastaus #51 : 06.07.14 - klo:21:48 »
Mainoksesta huolimatta kuuntelimme konsertin, ja pidimme siitä. Hauska encorepyyntötaputusten lopetus oli solistilta laulaa yhdessä yleisön kanssa Herraa hyvää kiittäkää, sen jälkeen ei todellakaan enää muuta esitetä :eusa_clap: ja väsynyt talkoolainenkin pääsi nukkumaan.

Poissa karlbaxter

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Vs: Körttipuku
« Vastaus #52 : 08.07.14 - klo:10:07 »


Miehen körttipuvusta: paitsi herättäjäjuhlilla olen käyttänyt pukuani mm. poikani häissä, hautajaisissa, sopii tilaisuuteen kun tilaisuuteen.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10442398_582874611834299_4531740947211539_n.jpg
« Viimeksi muokattu: 08.07.14 - klo:10:12 kirjoittanut karlbaxter »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttipuku
« Vastaus #53 : 13.07.14 - klo:14:08 »
Todettu ainakin naisten körttipuku tajuttoman helpoksi kiskaista päälle kun nukkuu pommiin kämppiksensä kanssa ja toiset on jo menossa majoituksesta juhlakentälle, mukavaksi päällä ja sellaiseksi että sen kuin voi unohtaa.  En varmasti saisi lupaa pitää työssä (hajuton mauton väritön) mutta monikulttuurisessa Helsingissä kohta rupean pitämään vähän lyhkösempää harmaata jotta se käy arkipuvusta joten tahrat eivät niin erotu (jos Sadetta ompelee)  ja musta jää juhlapuvuksi. Näin olen ajatellut hänen kohdastaan.   

Ei se voimaannuta, mitä koko sanahirviö sitten onkin tarkoittavinaan, mutta on helppo vaate. Miten mahtais olla. Harmaata ja vähän lyhkösempi hame kuin nykyisessä. Sadetta kiltti, sinul on kaavatkin. Ompelisitko tän toisenkin. Minä rupeen siinä kuleskelemaan täällä. En jaksa yhtäpäätä miettiä mitä tänään taas päälle ja noin.
Motiivia väitän juur alkuperäiseksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttipuku
« Vastaus #54 : 15.07.14 - klo:09:21 »

   v Tädilläni ja yhdeksällä sedälläni oli/on körttipuku. Heistä kolme elää vielä.
   .
   .
   .


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttipuku
« Vastaus #55 : 15.07.14 - klo:15:31 »
   v Tädilläni ja yhdeksällä sedälläni oli/on körttipuku. Heistä kolme elää vielä.
   .
   .
   .




Jos tämä täti akuutisti tarvitse pukuaan, pyydä myymään minulle.  Tosin tietty mitat lienevät väärät.
Minun sukuni on elänyt satavuotiaaksi aivan vaateparresta riippumatta, mutta minä käyttäisin mielelläni tumman harmaata ei-aivan-nilkkapituista pukua. Motiivin mainitsin.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttipuku
« Vastaus #56 : 15.07.14 - klo:15:52 »
   v Tädilläni ja yhdeksällä sedälläni oli/on körttipuku. Heistä kolme elää vielä.
   .
   .
   .

Pekka nuukailee. Kymmenes veljes, jolla oli körttipuku oli hänen isänsä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttipuku
« Vastaus #57 : 16.07.14 - klo:15:13 »
Tämmöistä "sisäpiiritietoa" on kiva lukea. Körttivästin päällensä otto oli ennen vanhaan kova juttu, ei saanut tulla enää "maailma" mieleen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttipuku
« Vastaus #58 : 16.07.14 - klo:18:19 »
Tämmöistä "sisäpiiritietoa" on kiva lukea. Körttivästin päällensä otto oli ennen vanhaan kova juttu, ei saanut tulla enää "maailma" mieleen.

Minä panen heti körttipuvun, kun löydän sopivan kirpputorilta. Ei sitä uskaltaisi panna kuitenkaan julkisesti, etteivät körtit saisi huonoa mainetta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttipuku
« Vastaus #59 : 16.07.14 - klo:20:26 »
Thomas McElwainilta tekisi mieleni tiedustella, millaisiin eri ryhmien tunnusasuihin ja -asusteisiin hän on näköjään kirjavan elämänsä varrella tutustunut. Oletan valikoiman laajaksi.