Kirjoittaja Aihe: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019  (Luettu 22212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #15 : 31.10.19 - klo:15:20 »
Kävi varmasti ilmi että olen perinteisen avioliiton kannattaja omalta osaltani. En kuitenkaan kiellä rakastavia ihmisiä olivatko sitten miespari tai naispari, tyytymään salasuhteeseen.

Kun rakastaa on siinä Jumala läsnä kuten Daavidin ja Jonatanin suhteessa taikka Jeesuksen ja Johanneksen välisessä rakkaudessa.
Rakkaus on Jumalasta. Laki on omaisuuden ja jälkeläisten turvana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #16 : 31.10.19 - klo:16:09 »
Kävi varmasti ilmi että olen perinteisen avioliiton kannattaja omalta osaltani. En kuitenkaan kiellä rakastavia ihmisiä olivatko sitten miespari tai naispari, tyytymään salasuhteeseen.

Kun rakastaa on siinä Jumala läsnä kuten Daavidin ja Jonatanin suhteessa taikka Jeesuksen ja Johanneksen välisessä rakkaudessa.
Rakkaus on Jumalasta. Laki on omaisuuden ja jälkeläisten turvana.
Raamattu ei tunne homoavioliittoja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #17 : 31.10.19 - klo:16:36 »
Eikä transsukupuolisia. Eikä kansanedustajia jotka säätävät lait.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #18 : 31.10.19 - klo:16:43 »
Raamattu ei tunne homoavioliittoja.

Tekee mieli pikkuisen oikaista. Oikampi sanonta on, että Raamatun aikana ei tunnettu muita kuin miehen ja naisen välinen liitto ja ikäeroa voi olla vaikka rouva 12v ja mies 50v. Se siitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #19 : 31.10.19 - klo:17:07 »
Raamattu ei tunne homoavioliittoja.

Mutta polyamorian tuntee! Kuinkas monta vaimoa sillä Salomollakin oli?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #20 : 31.10.19 - klo:17:16 »
mitkä ovat ne parisuhdetta pitkään koossa pitäneet ja kantaneet asiat. Itse näen erittäin tärkeänä sen, että kummallakin puolisolla on suurinpiirtein samanlainen älykkyystaso ja lisäksi puolisoilla on oltava yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Näin sinkkuna ei varmaan pitäisi aihetta edes kommentoida. (Myönnän, joitakin suhteita on ollut, jopa joku pitkäkin, mutta se siitä.)

Samaa älykkyystasoa enemmän uskon samanlaiseen huumorintajuun.

Ja jonkilaiseen perus-samanlaiseen arvopohjaan. Jos yksi uskoo että ihminen on oman onnensa seppä ja toinen, että korkealle kurottamisen mahdollistaa muiden hartioilla seisominen, niin voi tulla vaikeaa.

Itse olen viihtynyt parhaiten varattomista oloista tulleiden kanssa, vaikka en itse ihan sellaisista olekaan (jos kohta en köyhimmistäkään). Ja että kirpparikalusteet ja -vaatteet on ihan ok. Koulutus ihan samantekevää, olen tavannut niin monta fiksua kouluttamatonta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #21 : 31.10.19 - klo:17:37 »
öppiäinen :  Kuinkas monta vaimoa sillä Salomollakin oli?

Eräs Raamatun tunteva kirkkoherra, taisi olla Risto Santala, sanoi että Salomonilla oli 200 vaimoa ja niinollen 400 appivanhempaa. :icon_lol:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #22 : 31.10.19 - klo:17:50 »
No jopas, kaikenlaista jutustelua pitkästi pitkin päivää... 
Jeesus kehoitti meitä seuraamaan itseään ja ottamaan joka päivä "ristin"
Koen että tuo risti on varsin laaja ja monivivahteinen käsite, siihen kuuluu
myös parisuhde luokkaeroineen tai ilman niitä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #23 : 31.10.19 - klo:18:14 »
Raamattu ei tunne homoavioliittoja.

Jumalan edessä solmittu liitto tämä kuitenkin oli: "Saulin poika Jonatan tuli sinne hänen luokseen, rohkaisi häntä Jumalan nimessä ja sanoi: 'Älä pelkää! Isäni Saul ei tavoita sinua, vaan sinusta tulee Israelin kuningas ja minusta sinun lähin miehesi. Myös isäni Saul tajuaa sen.' He solmivat sitten keskenään liiton Herran edessä."

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #24 : 31.10.19 - klo:19:34 »
Kumpi lienee merkittävämpi asia älykkyystaso vai koulutustaso?

Mielestäni älykkyystaso. Samasta koulutustasosta voi tosin nousta yhteisiä mielenkiinnon aiheita, mikä on tärkeä asia sekin.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #25 : 31.10.19 - klo:19:41 »
Niin, ne luokkaerot, joista hesari mainitsee. Siinä oli esimerkkejä ihmisten viesteistä, joilla he vastasivat verkkokyselyyn. Todella heitä oli, jotka joutuivat kamppailemaan sen asian kanssa, jotta toisen elämä oli muodostunut vaikkapa rahan suhteen tuhlailevaksi, kun taas toisen oli ollut aina harkittava rahan käyttöään. Yleisesti ajatellen tämä on hankala juttu. Kun toinen alkaa neuvoa toista, jotta "älä nyt tuhlaa, kun tarvitsemme rahamme tuohon ja tuohon  tärkeämpään", siitä voi sitten aiheutua riitaa. Juuri tässä tulee mielestäni esiin se, että älykkyystaso tulisi olla melko samanlainen pariskunnalla, jotta voitaisiin käytännön tasolla ymmärtää, mitä esim. eri rahankäyttötavoista seuraa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #26 : 31.10.19 - klo:19:44 »
Näin sinkkuna ei varmaan pitäisi aihetta edes kommentoida. (Myönnän, joitakin suhteita on ollut, jopa joku pitkäkin, mutta se siitä.)

Samaa älykkyystasoa enemmän uskon samanlaiseen huumorintajuun.

Ja jonkilaiseen perus-samanlaiseen arvopohjaan. Jos yksi uskoo että ihminen on oman onnensa seppä ja toinen, että korkealle kurottamisen mahdollistaa muiden hartioilla seisominen, niin voi tulla vaikeaa.

Itse olen viihtynyt parhaiten varattomista oloista tulleiden kanssa, vaikka en itse ihan sellaisista olekaan (jos kohta en köyhimmistäkään). Ja että kirpparikalusteet ja -vaatteet on ihan ok. Koulutus ihan samantekevää, olen tavannut niin monta fiksua kouluttamatonta.

Näin 37 vuoden avioliittokokemuksella olen Öppiäisen kanssa samaa mieltä. Matti J. Kuoronen sanoi joskus, että avioliitossa on kaksi erityisen tärkeää asiaa. Ne ovat amor ja humor.
Yhteinen arvopohja meillä on. Antin vanhan opettajan mukaan, olemme vihkikuvassa aivan saman näköiset. ??  :102:  :102: ?? Ilmeisesti meillä on naimanäköä, niin kuin täkäläisittäin on tapana sanoa.

Kyllähän sitä monet täkäläiset ihmetteli, kun kaupunkilaistyttönä tulin maataloon emännäksi ja aloin huushollata kolmen miehen ja lypsykarjan taloutta. Jotenkin kyllä näen menneitä muistellessani, että juuri tähän paikkaan minä olen kasvanut. Kaikki se, mikä minua jo lapsesta on kiinnostanut, jossa olen ollut vahvoilla, on tässä päässyt oikeuksiinsa. Tämä pieni maatila on ollut meidän yhteinen projekti. Rakkaus luontoon ja siellä liikkumiseen.

Siis koulutyttönä tulevaa ammattia miettiessäni, ihmettelin, mikä minusta voisi tulla. Parhaiten kouluaineista onnistui kotitalous, käsityöt ja matematiikka. No, matematiikkaa en ole juurikaan tarvinnut. Lukion pitkän matikan opit on erittäin ansiokkaasti unohtuneet.  :003:

Sitä olen myös miettinyt, miten kotoa saatu malli vaikuttaa avioliiton kestävyyteen. Vanhempani, sisareni, kaksi veljeäni ja moni muukin sukulaiseni on eläneet pitkät avioliitot ilman eroa. Kun vanhempien avioliitto kestää onnellisena kuolemaan asti, niin lapset varmasti ehtivät nähdä myös ne karikot ja huonot hetket, mistä vanhemmat ovat yhdessä selvinneet. Silloin on mielessä jo joitain malleja omalle avioelämälle.
Pyryharakka

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #27 : 31.10.19 - klo:19:47 »
On myös erittäin tärkeä tuo kotoa saatu malli. Hyvä, hyvä Pyryharakka, jotta hoksasit mainita tuon.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #28 : 31.10.19 - klo:20:05 »
Sitä olen myös miettinyt, miten kotoa saatu malli vaikuttaa avioliiton kestävyyteen.

Niin. Vanhempani muuttivat erilleen siinä viisissäkymmenissä ollessaan, mutta meni lähemmäs 30 vuotta, ennen kuin saivat viralliset eropaperit allekirjoitettua. Ja riitainen se liitto oli enkä tiedä solmittiinko muusta syystä kuin että olin tekemässä tuloani.

Mutta sitä ihmettelen, kun äitini kuitenkin on jotenkin konservatiivisempi, ihan silkka maalainen alkujaan, niin juuri hänen isossa sisarusparvessaan eroja on paljon, ja toisaalta naimattomaksi jättäytyneitä sisaruksia myös. Isänikin lapsuuden perhe kyllä asui maalla, mutta oli vähän boheemimpi pikkuvirkamiesperhe. Ja siellä on lasten liitot isääni lukuunottamatta kestäneet. Jotenkin voisin kuvitella tasan toisin päin.

Aitini isä kyllä kuoli jo äitini ollessa ihan nuori, että sikäli ei ollut kotona otettavissa avioliitolle mitään mallia. Kummakin perhe asui pitkiä aikoja hajallaan ts. ajan tavan mukaan lapsia saattoi tarpeen mukaan sijoittaa sukulaisiin asumaan. Ja olihan sisarusten välillä ikäeroakin niin että äitini vanhimmat sisarukset hänen lapsuudessaan olivat jo aikuisiä, kävivät osa muualla töissä (tai sotimassa).

En nyt tiedä oliko vanhempieni avioliitossa luokkaeroa - mitä se sellainenkin sitten lienee? Äitini oli virallisesit koulutetumpi, mutta lähtökohdiltaan ehkä alemmasta luokasta. Ja aika erilaiset ilmapiirit oli mummoloissani. Äitini toisaalta teki tavallaan eroa taustaansa, esim. meillä oli kyllä kotona kirjoja paljonkin, vaikkei hänen lapsuudenkodissaan saanut lukea muuta kuin läksyt ja virsikirjaa (isäni kodissa oli kirjoja enemmän kuin pienessä kirjastossa). Mutta oliko siinä sitten joku tiukkakin käsitys siitä, millaista se hyvä keskiluokkaisempi elämä nyt sitten on?
« Viimeksi muokattu: 31.10.19 - klo:20:11 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #29 : 31.10.19 - klo:20:10 »
Joo, Pyrtsi, niihä se onkii jot amori ja humori on hyväs liitos hyvä olla, ja riijan jälkee sopu tulla.

Ja tottaha sekkii on jot teis on ukko-kullan kans jotakii sammaa näkköö. Oliha meiskii jotakii sammaa ko yhtee jouvuttii, pitkii ihmisii kumpikii ja miulkii valkia tukka ( yhen roolin takia )ja Mattihan on ain olt vaaliaverinen. Aluks hänel olj punertava hius, mut jo kolmekymppisen harmaata. Nyt hänel tukka on lumivalkonen niiko lumikko,  mie oon ku vesirotta, tai koiranraato raihnainen. Mut ai ko meil on välil lustii !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)