Tuo on vihapuhetta! 
Ja tarkoitan sitä. Suostuin jättämään käännökset tänne teidän uskomattoman sivistyksen puutteenne, törkeän vihapuheen ja suorastaan ällistyttävän typeryytenne huolimatta. Kirous jää päälle, niin kauan kun sinulaiset jatkavat. Olen saanut kuulla kaikenlaista. Annoin teille suurenmoisen lahjan, "suuren kulttuuriteon" Kuopion piispan sanoin, ja sain asiallista kiitosta siitä tällä foorumilla. Asian olisi pitänyt jäädä sikseen.
Mutta eräs koki englanninkieliset virret uhkana, koska hän ajoi sitä asia (joka ei kuule minulle millään tavalla), että Siionin virret vaihdetaan englanninkieliseen hevimatallimusikkiin, koska se puhuttelee nuoria. Se oli typerä asenne, koska nämä virret eivät kilpaile ollenkaan. Ne eivät ole Suomessa käytössä. Se on käännös historiallisesta dokumentista. Ei pitäisi tarvita selittää, mutta kun typeryys on täällä niin tiivistynyt, itsestään selvät asiat täytyy selittää niin kuin lasten tarhassa.
Sitten tuli syytös, että ne vahingoittavat herännäisyyttä. Miten? Taas typeryyden huippua.
Sitten tuli huomautus, että ne saa olla, vaikka "minä en veisaa muuta kuin suomeksi." Mitä ihmettä?
Olette niin kuin teinihuligaanit, jotka töhrivät taideteoksia.
Niin kiroukset jäävät. Olen syvästi loukkaantunut ja pysyn loukkaantuneena teidän häpeäksenne. Moni on kääntänyt Kalevalaa ja saanut kiitosta, myös niiltä, jotka eivät lue englantia tai saksaa. Se joka on kääntänyt Eino Leinoa englanniksi on saanut pelkästään kiitosta. Kukaan ei niitä halveksi, loukkaa, tai kritikoi siitä, että niin tekivät. Miksei sitten voi kääntää vanhoja, käytöstä poistettuja Malmivaaran virsiä? Nekin ovat osa Suomen kulttuuria. Kukaan suomalainen ei lue Kalevalaa tai Eino Leinoa saksaksi, mutta jokainen vähäkin sivistynyt ihminen ainakin hyväksyy sen, että ne on käännetty. Moni on jopa niin sivistynyt, että on onnellinen, että ne on käännetty. Miksi minun täytyy itse puolustaa itseäni. Siksi että teidän typeryytenne ja sivistymättömyytenne on uskomatonta. Siis olette täällä törkeyden huippu. Koska ette käytä englantia, ei ole teidän "heiniänne". Niin se vähäpuheinen vihamielisyys, joka on koko aja ollut esille, on tukenut niitä hävyttömiä hyökkäjiä. Täällä on vähintään kymmenkunta syyllistä.
En suostu keskustellä enää ihmisten kanssa, joiden aivoissa ei ole niitä avuja, että voisivat ymmärtää mistä on kysymys. Täytyy vain sanoa pikku lapselle, älä heitä vihreää maalia Järnefeltin lehmisavun taulun päälle. Lapsi ei ymmärrä miksei saa. Niin lopeta kulttuuritekojen töhriminen. Ei ole pakko niitä lukea eikä kommentoida. Mutta on pakko antaa niiden olla. Jos ette voi käyttäytyä, niin ne täytyy sitten poistaa. Täällä käy muita ihmisiä lukemassa kuin sinä, joka et osaa nähdä mitään eroa Rembrandtin taulun ja sikalan välissä.
Niin kiroukset jäävät päälle, etteivät lapset tuhoaisi taideteokia. Pyydän, luterialainen, että lopettaisit puheesi.