Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II  (Luettu 12621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« : 30.10.14 - klo:10:10 »
Kun tänään Liinan kanssa kerroimme valoisammista vuosistamme, nousi muistoja  kohta 32 vuotta sitten ja
sen jälkeen minulle puhutuista asioista.   Kuin taikausko, ne yhä kummittelevat mielessäni ja sen vuoksi haluan jakaa niitä muillekin. Ehkä joku muukin raukka pelkää samoja sanoja.

Kun sitä minun " uskoontuloani "  tutkailtiin raamattupiirissä, kuulin mm.  Kaksi tahi kolme kertaa jumala kutsuu. Varo jos et ota häntä vastaan, se voi olla sitten " ovien ulkopuolelle jäänti " !

Myöskin mainittiin, että nuoria jumala kutsuu.  Yli nelikymppisillä sen kuuleminen on jo heikompaa. 
Onneksi kuuloni oli kohdallaan silloin tammikuun 1983 alussa. Oli 39 v. 6 kk.

Se erämaataival juutalaisilla oli myös 40 v.

Onko muut kuulleet tällaista ?

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #1 : 30.10.14 - klo:16:43 »
Mielessäni rupesi soimaan: "Tule Jeesuksen luo, tule nuorena, oi! Hälle uhriksi tuo kevätpäiväsi koi!" Miten ihmeessä seuraavat laulun sanat, jotka nousivat mieleeni olivat: "Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä kutreissa tuoksuavat nuorteat kukkaset on"?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #2 : 30.10.14 - klo:19:42 »

Ei vähä mitä. Olen tänään tapaillut myös:

Ateenalaisten laulu

   
    Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut,
    Taistellen puolesta maas, puolesta heimosikin.
    Hehkuvin mielin puoltaan nouse syntymämaatas,
    Riemuiten lastesi vuoks uhriksi henkesi suo!
    Eespäin voittohon siis, te sankarit vahvat ja nuoret!
    Väistymys mielestä pois! Pelvosta tunnetta ei.

    Joukon maine mustuvi aina, kun vimmassa taiston
    Nuorien eessä sä vaan vanhuksen kuolevan näät.
    Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä
    kutrissa tuoksuavat nuorteat kukkaset on.

    Naisista kaunis, miehistä rohkea aina hän olkoon,
    Taistossa kaatuen hän kaunis on kuolossa myös.


http://fi.wikisource.org/wiki/Ateenalaisten_laulu_%281933%29


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #3 : 30.10.14 - klo:19:50 »
Minäkin.  Katsokaa näitä poikia !     https://www.youtube.com/watch?v=7Ul98nfFM5A
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #4 : 31.10.14 - klo:10:15 »
Kun tänään Liinan kanssa kerroimme valoisammista vuosistamme, nousi muistoja  kohta 32 vuotta sitten ja
sen jälkeen minulle puhutuista asioista.   Kuin taikausko, ne yhä kummittelevat mielessäni ja sen vuoksi haluan jakaa niitä muillekin. Ehkä joku muukin raukka pelkää samoja sanoja.

Kun sitä minun " uskoontuloani "  tutkailtiin raamattupiirissä, kuulin mm.  Kaksi tahi kolme kertaa jumala kutsuu. Varo jos et ota häntä vastaan, se voi olla sitten " ovien ulkopuolelle jäänti " !

Myöskin mainittiin, että nuoria jumala kutsuu.  Yli nelikymppisillä sen kuuleminen on jo heikompaa. 
Onneksi kuuloni oli kohdallaan silloin tammikuun 1983 alussa. Oli 39 v. 6 kk.

Se erämaataival juutalaisilla oli myös 40 v.

Onko muut kuulleet tällaista ?

Tuo ikärasismi on minulle uutta! Jumala kai katsoi ettei siinä iässä enää firma hyödy. Nuori ja nätti käännyttää kadullakin tehokkaimmin.

Sen sijaan kaksi tai kolme kertaa, kyllä.  :repee: Sitten jumala ei enää, mitä niin? Usko siihen ihmiseen?

Minusta vaativinta oli "uskossapysyminen" kun en ymmärtänyt missä piti pysyä ja mitä tehdä ja kuinka tiesi ettei salaa pudonnut uskosta.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #5 : 30.12.14 - klo:15:03 »


Minusta vaativinta oli "uskossapysyminen" kun en ymmärtänyt missä piti pysyä ja mitä tehdä ja kuinka tiesi ettei salaa pudonnut uskosta.

Leena ja minä, me körttiläiset, jätetään ne asiat Ristukselle. Ei meidän Jumppu, tykkäisi juoksupoikajumpun rientämisestä rukouksiin, että "sanoppa niin 7 oikein lotossa".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #6 : 21.01.15 - klo:14:27 »
Otin ja luin illalla myöhään jostakin syystä Roomalaiskirjeen 7. ja 8. luvut.
En muista niissä aiemmin olleen mitään käsittämätöntä.  Nyt jäi pari kohtaa vaivaamaan.

Miten ymmärrät 7. luvussa olevan maininnan: myyty lain alaisuuteen.  Oliko Edenin omena se hinta ?

8. luvussa taas puutaan synnin laista   ja hengen laista.  Vai tarkoitetaanko Hengen lakia ?


Hyvin muistossani on 8.sta luvusta kohta: Sitä hyvää mitä tahdon en tee...


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #7 : 21.01.15 - klo:14:59 »
Enpä osaa kysymyksiin vastata.
Noteeraan vaan tuon Room. 8 luvun itselleni varsin tärkeänä ja rohkaisevana lukuna...
"Kuka voi erottaa Kristuksen rakkaudesta...."   siis kyllähän meille on annettu varsin
vahvat lupaukset ja siteet...  :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #8 : 22.01.15 - klo:07:47 »
Tarkoitatko näitä ajatuksia: "Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. - - - Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty." Minusta Paavali koettaa ilmaista sitä, että ihminen ei ole omasta halustaan Jumalaa vastaan, vaan synnin valtaan petoksella myyty. Jumalan lakikaan ei pelasta, koska lakia voi käyttää myös väärin. "Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista." Kiero kauppa on purkautunut, kun sen kohde on kuollut. Uusi alku on mahdollinen, kun kuolema on voitettu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #9 : 22.01.15 - klo:09:12 »
Tätä etsin.  Vaan, tapahtuiko sen synnin valtaan myyminen silloin kun Eeva otti omenan.
Vai onko se Eden vain tarina ? Onko lihamme saatanan hallussa ?

Lihan kautta olemme synnin vallan alla, Hengen kautta olemme syntisinä armon alla ? Näinkö on ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #10 : 22.01.15 - klo:18:06 »
Tätä etsin.  Vaan, tapahtuiko sen synnin valtaan myyminen silloin kun Eeva otti omenan.

Liittyisikö kultainen vasikka tähän petokseen? Mooses oli vuorella Jumalan lakia noutamassa ja kansa hädissään teki sonnimullikan jumalakseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #11 : 22.01.15 - klo:22:16 »
Tätä etsin.  Vaan, tapahtuiko sen synnin valtaan myyminen silloin kun Eeva otti omenan.
Vai onko se Eden vain tarina ? Onko lihamme saatanan hallussa ?

Lihan kautta olemme synnin vallan alla, Hengen kautta olemme syntisinä armon alla ? Näinkö on ?

Tääl Docens!  :026:  Tosi se on, Jumala näyttää meille nimittäin kuvia opettaessaan meitä. Tässä minä toteen että lankeamiseen tarvittiin kaksi kuten minä totesin, kun oli luotu ihminen tousta varten oli luotu kirkko.

Leena on aivan pudonnut, että kirkko sitten lankesi siis. Noh, johonkin tarvittiin Jeesus Kristus, ja minä näen kirkon näin. Lunastetut olemme.

Perisynti on sekin sellainen vähän sekava seikka. Se on Septuagintassa af' o ( omega eikä pikku o ) ja datiivi siinä mutta Hieronymus käänsi in quod josta syntyi viite että perityy geeneissä. Itse asiassa taipumuksemme punovat kuin verkon johonka jokainen syntyvä pikku kalanen takertuu ja jää pinnan alle. Siinä lähitaholla saattaa jotain pientä hyvää tehdä ja sitä verkkoa repiä pitää,  mutta tarvitaan suuri Olevainen nostamaan se kuiville ja kaikki kalat keräämään talteen. 


Olemme kalastuspäällä ja kuumeilemme, en arvannut että aavekuumetta olisi olemassa. Minä olen hyvin myötätuntoinen aave.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #12 : 23.01.15 - klo:09:16 »
Hieronymuksen käännöksessä taitaa olla hänen kinkkisestä luonteestaan johtuvia vivahteita. Minua on jäänyt kaivelemaan vanhojen rouvien (πρεσβυτερας) kääntäminen akoiksi (anus).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #13 : 23.01.15 - klo:11:09 »
Hieronymuksen käännöksessä taitaa olla hänen kinkkisestä luonteestaan johtuvia vivahteita. Minua on jäänyt kaivelemaan vanhojen rouvien (πρεσβυτερας) kääntäminen akoiksi (anus).
Pseudopohjalaisena minä olen oppinut käyttämään positiivisena "akka" -sanaa. Olen naimisissa akan kanssa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #14 : 23.01.15 - klo:17:05 »
Minua on jäänyt kaivelemaan vanhojen rouvien (πρεσβυτερας) kääntäminen akoiksi (anus).
Presbyteerit?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.