Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 12  (Luettu 38654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #120 : 23.08.12 - klo:21:15 »
Sana tänään:
   
     Herra, avaa minun huuleni,
        niin suuni julistaa sinun kunniaasi.
            Ps. 51:17                                                          Dagens bibelord:
   
                                                                                                 Herre, öppna min mun,
                                                                                                              jag vill sjunga ditt lov.
                                                                                                                           Ps 51:17
                                     
                                                             
                                                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #121 : 24.08.12 - klo:21:52 »
Sinä tahdot sisimpääni totuuden -
ilmoita siis minulle viisautesi!
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut, anna vahva henki.

Ps. 51:8,12         

Du som älskar ett uppriktigt hjärta,
ge mig vishet i mitt innersta.
Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta,
ge mig ett nytt och stadigt sinne.

Ps 51:8,12       

Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka,
ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja anna minulle uusi, vahva henki.

Raamattu 1933/38       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #122 : 24.08.12 - klo:22:18 »
Sinä tahdot sisimpääni totuuden -
ilmoita siis minulle viisautesi!
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut, anna vahva henki.

Ps. 51:8,12         

Du som älskar ett uppriktigt hjärta,
ge mig vishet i mitt innersta.
Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta,
ge mig ett nytt och stadigt sinne.

Ps 51:8,12       

Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka,
ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja anna minulle uusi, vahva henki.

Raamattu 1933/38       

Kiitos taas. Minusta on mielenkiintoista vertailla tekstejä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #123 : 25.08.12 - klo:09:41 »
Kiitos taas. Minusta on mielenkiintoista vertailla tekstejä.

Niin minustakin. Tämä teksti on jäänyt mieleen paremmin siitä vanhemmasta käännöksestä, joten en millään malttanut jättää sitä pois. Itse asiassa nämä jakeiden numerot ovat suoraan kirkkovuosikalenterista, mutta eivät näköjään pidä yhtä Raamattu uskonkirjat net -sivuston jakeiden kanssa. Mistähän sekin johtunee?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #124 : 25.08.12 - klo:09:52 »
Sunnuntai 26.08.2012       13. sunnuntai helluntaista

Jeesus, parantajamme

Ihminen on kutsuttu ylistämään Jumalan nimeä. Synti estää meitä tekemästä näin, mutta Jeesus voi antaa meille näkevät silmät, kuulevat korvat ja Jumalan tekoja ylistävän kielen. Jeesuksen teot todistavat hänen rakkaudestaan ja voimastaan auttaa hädässä olevia ihmisiä.
                                  

Ensimmäinen lukukappale

2. Kun. 5: 1-15

Syyrian kuninkaan sotapäällikkö Naaman oli arvossa pidetty mies ja kuninkaansa suosiossa, sillä Herra oli käyttänyt häntä aseenaan pelastaessaan Syyrian sen vihollisilta. Naaman oli mahtava soturi mutta sairasti spitaalia. Kun syyrialaiset kerran olivat Israelissa ryöstöretkellä, he toivat sieltä mukanaan pienen tytön, joka sitten joutui Naamanin vaimon palvelijaksi. Tyttö sanoi emännälleen: »Kunpa herrani pääsisi käymään sen profeetan luona, joka on Samariassa! Se mies parantaisi hänet spitaalista.» Naaman meni kuninkaansa puheille ja kertoi, mitä israelilaistyttö oli sanonut. Syyrian kuningas sanoi: »Mene vain sinne, minä lähetän kirjeen Israelin kuninkaalle.» Niin Naaman lähti ja otti mukaansa kymmenen talenttia hopeaa ja kuusituhatta sekeliä kultaa sekä kymmenen juhlapukua.
    Naaman vei Israelin kuninkaalle kirjeen, jossa sanottiin: »Tämän kirjeen tuo sinulle palvelijani Naaman. Olen lähettänyt hänet luoksesi, jotta parantaisit hänet spitaalista.» Luettuaan kirjeen Israelin kuningas repäisi vaatteensa ja sanoi: »Olenko minä muka Jumala, jolla on elämä ja kuolema vallassaan, kun hän lähettää spitaalisen minun parannettavakseni! Hän selvästikin vain hankkii riitaa kanssani!»
    Kun Jumalan mies Elisa kuuli, että Israelin kuningas oli repäissyt vaatteensa, hän lähetti sanomaan kuninkaalle: »Miksi repäisit vaatteesi? Lähetä tuo mies minun luokseni, niin hän tulee tietämään, että Israelissa on profeetta.» Naaman tuli hevosineen ja vaunuineen ja pysähtyi Elisan talon oven eteen. Elisa lähetti hänen luokseen sananviejän ja käski sanoa: »Mene Jordanille ja peseydy siellä seitsemästi. Silloin ihosi palaa entiselleen, ja olet taas puhdas ja terve.» Mutta Naaman vihastui ja lähti pois. Hän sanoi: »Minä luulin hänen sentään tulevan ulos luokseni ja rukoilevan Herraa, omaa jumalaansa. Minä luulin, että hän liikuttaa kättään sairaan paikan päällä ja sillä tavoin ottaa pois spitaalini. Eivätkö Damaskoksen joet Abana ja Parpar ole kaikkia Israelin vesiä paremmat! Yhtä hyvin minä voin peseytyä ja puhdistua niissä!» Hän kääntyi vihoissaan takaisin ja lähti pois.
    Mutta hänen palvelijansa alkoivat taivutella häntä ja sanoivat: »Herramme! Jos profeetta olisi määrännyt sinulle jonkin vaikean tehtävän, etkö olisi täyttänyt sitä? Saati sitten, kun hän sanoo, että sinun on puhdistuaksesi vain peseydyttävä!» Niin hän meni Jordanille ja kastautui joessa seitsemän kertaa, niin kuin Jumalan mies oli määrännyt. Silloin hänen ihonsa tuli lapsen ihon kaltaiseksi, ja hän oli taas puhdas.
    Naaman palasi saattueineen Jumalan miehen luo. Hän astui Elisan eteen ja sanoi: »Nyt minä tiedän, ettei Jumalaa ole missään muualla kuin Israelissa. Otathan siis kiitoslahjan palvelijaltasi.»
                                 

Toinen lukukappale

Ap. t. 3: 1-10

Pietari ja Johannes menivät temppeliin. Oli rukoushetken aika, yhdeksäs tunti. Silloin sinne kannettiin miestä, joka oli ollut rampa syntymästään saakka. Hänet pantiin joka päivä temppelin niin sanotulle Kauniilleportille, jotta hän voisi kerjätä temppeliin meneviltä. Kun mies näki Pietarin ja Johanneksen menossa temppeliin, hän pyysi heiltä almua. Pietari loi katseensa häneen, samoin Johannes, ja Pietari sanoi: »Katso meihin.» Mies katsoi tarkkaavasti odottaen saavansa heiltä jotakin. Mutta Pietari sanoi: »Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.» Hän tarttui miestä oikeasta kädestä ja auttoi hänet ylös, ja siinä samassa mies sai voimaa jalkoihinsa ja nilkkoihinsa. Hän hypähti pystyyn, seisoi jalkojensa varassa ja käveli, ja hän tuli heidän kanssaan temppeliin, hyppeli kulkiessaan ja ylisti Jumalaa. Kaikki näkivät, kuinka hän käveli ja ylisti Jumalaa. He tunsivat hänet samaksi mieheksi, joka oli istunut Kauniillaportilla kerjäämässä, ja olivat hämmästyksestä suunniltaan sen johdosta, mitä hänelle oli tapahtunut.
                                 

Evankeliumi

Joh. 9: 1-7, 39-41

Jeesus näki tien sivussa miehen, joka oli syntymästään saakka ollut sokea. Opetuslapset kysyivät häneltä: »Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?» Jeesus vastasi: »Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä. Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.» Näin sanottuaan Jeesus sylkäisi maahan, teki syljestä tahnaa, siveli sitä miehen silmiin ja sanoi: »Mene Siloan altaalle ja peseydy.» - Altaan nimi merkitsee: lähetetty. - Mies meni, peseytyi ja palasi näkevänä.
    Jeesus sanoi: »Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita.» Muutamat fariseukset, jotka olivat siinä lähellä, kysyivät tämän kuullessaan: »Et kai tarkoita, että mekin olemme sokeita?» Jeesus vastasi: »Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä.»
                                 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #125 : 25.08.12 - klo:09:56 »
Niin minustakin. Tämä teksti on jäänyt mieleen paremmin siitä vanhemmasta käännöksestä, joten en millään malttanut jättää sitä pois. Itse asiassa nämä jakeiden numerot ovat suoraan kirkkovuosikalenterista, mutta eivät näköjään pidä yhtä Raamattu uskonkirjat net -sivuston jakeiden kanssa. Mistähän sekin johtunee?

Tuon teologit vastatkoon. En tiedä, mutta tiedän, että on monta pikkuisen poikkeavaa versiota. Ilkeyksissäni olen jokus kysynyt fundamentalistilta, joka sanoo uskovansa Raamatusta joka pilkunkin, että mihin niistä uskot. Erot eivät ole dramaattisia eivätkä haittaa minua, sillä henki on kirjainta tärkeämpi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #126 : 25.08.12 - klo:10:29 »
Minulla on äitini vanha Päivän Sana, koonnut Martti Simojoki.
Siinä tälle päivälle on Psalmi 36:10

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.36.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #127 : 25.08.12 - klo:16:16 »
1. Johanneksen kirje 5
4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #128 : 26.08.12 - klo:17:31 »
Sananl. 17:15
   
Syyllisen syyttömäksi ja syyttömän syylliseksi tekijä ovat kumpikin Herralle kauhistus.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #129 : 27.08.12 - klo:15:16 »
Luukas 17:
3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
4 Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #130 : 27.08.12 - klo:22:06 »
Kuka voi sanoiksi pukea Herran voimateot,
kuka voi häntä kyllin ylistää?

Ps. 106:2     

Vem kan beskriva Herrens storverk,
vem kan prisa allt han har gjort?   

Ps 106:2
                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #131 : 28.08.12 - klo:10:20 »
Herra, minun Jumalani,
sinua minä huusin avuksi,
ja sinä teit minut terveeksi.

Ps. 30:3

Herre, min Gud,
jag ropade till dig
och du gjorde mig frisk.

Ps 30:3

                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #132 : 28.08.12 - klo:19:22 »
Room. 14:11
   
Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa".

Fil. 2:11
   
ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #133 : 29.08.12 - klo:05:12 »

   Mökin hyllystä löysin enoni raamatun. Painovuosi on 1917. Enoni kaatui sodassa.

Otan siitä Vanhan Testamentin puolelta sormivärssyn: "Ja kun olette saaneet kaupungin, sytyttäkää se tuleen ja tehkää Herran sanan mukaan; katsokaa, minä olen sen määrännyt teille."" (Josuan kirja 8:8 )

Uuden Testamentin puolelta: "Ja hän vaelsi kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti, kulkien Jerusalemia kohti." (Luukkaan Evankeliumi 13:22)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Päivän teksti vol 12
« Vastaus #134 : 29.08.12 - klo:07:58 »
   Mökin hyllystä löysin enoni raamatun. Painovuosi on 1917. Enoni kaatui sodassa.

Otan siitä Vanhan Testamentin puolelta sormivärssyn: "Ja kun olette saaneet kaupungin, sytyttäkää se tuleen ja tehkää Herran sanan mukaan; katsokaa, minä olen sen määrännyt teille."" (Josuan kirja 8:8 )

Uuden Testamentin puolelta: "Ja hän vaelsi kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti, kulkien Jerusalemia kohti." (Luukkaan Evankeliumi 13:22)

Tämä on hyvä esimerkki Vanhan ja Uuden testamentin ratkaisevasta erosta. Joosua valloitti kaupunkeja aseilla ja tulella, Paavali Sanalla ja kastevedellä.