Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo  (Luettu 48505 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #30 : 20.03.11 - klo:00:10 »
Leenalle. Mulle tuli mieleen, että kristityllä on ongelmatilanteissa mahdollisuus ajatella että "What Would Jesus Do". Se, että on joku esikuva, saattaa auttaa oikean ja hyveellisen ratkaisun löytämisessä... tjsp :017:
Juuri sen edessä tulisikin seisahtua, ja sitä olen ajanut kaiken aikaa takaa. Meille on annettu uskon ja kuuliaisuuden esikuva, joka on tosin kuin majakka merellä;  me emme ikinä saavuta sitä, se on jotakin, jota psykologiassa kutsuttaisiin minäihanteeksi. Mutta  on muutakin. Rakkautemme voitettuaan Jeesus  on meille myös samastumiskohde. Tuosta kysymyksestä tulisi joskus kasvaa jotakin, joka eläisi mielessämme ilman että me sityä edes esitämme itsellemme.  Luulen tuntevani muutaman sellaisen; ja eräs hyvin tyypillinen piirre näissä kohtaamisissa on aina se etten rakastu heihin jos osuvat olemaan miehenpuolia.   Minä en ikäänkuin huomaa heitä, vaan heidän lävitsensä näen muuta.  

Mitä enemmän rakastan häntä, sitä syvemmin suren, että minua ei voi hänen kaltaisekseen nimittää. Mutta se mielikuva räkäviiru nenän alla, silmät kyynelissä, isoveljen tylsillä hokkareilla rosoista jäätä pitkin tumppunsa kadottaneesta, koko ajan kompastelevasta kilvoittelijasta minua lohduttaakin. Aika kaukana Laura Lepistöstä ja Kiira Korvesta. Mutta rakkaudessaan rämpii eteenpäin, rukoillen ihan lapsellisesti: Tee minusta edes pikkuisen kaltaisesi, toisten tähden, herra Jeesus Kristus, olithan sinäkin täällä meidän takiamme, et itsesi.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #31 : 20.03.11 - klo:00:50 »

En tiedä mitään tehokkaampaa kasvattajaa kuin Jumalan armo. Mutta ei se kasvata, ellei ihminen ole osallinen armosta. Laki johtaa juuri siihen, minkä se kieltää. Jos ihminen jatkuvasti valittaa syntisyyttään ja takkuaa sen kanssa, ei hän ole päässyt ymmärtämään armoa sen varsinaisessa merkityksessä. Oman syntisyyden valittaminen kertoo paremminkin siitä, ettei ole vielä nähty syntisyyden todellista syvyyttä, ja kuvitellaan löytyvän itsestä jotain Jumalalle kelpaavaa. Sen näkeminen, etten ole ainoastaan syntinen, vaan olen kokonaan pilalla, avaa ymmärryksen armon omaksumiseen.
Olen itse joutunut toteamaan, että paras kasvattajani on sittenkin ollut, ei laki, ei syntisyyden tuijottaminen, ei armon puntarointikaan, vaan kärsimys. Sen  keskellä on kyllä tavallisesti kuin ihmeen kautta järjestetty paikalle joku, joka tukee tai jokin, joka lohduttaa. Mutta se on käsittämättömällä tavalla ollut tie, jolla Jumala on tullut läheisemmäksi, Jeesus tutummaksi.  

Hieman toistakymmentä vuotta sitten kyselin tuskastuneena, johdattaako Jumala meitä, vai olemmeko täällä sattuman viskeltävinä. Minulle vieras pappi, jolta kyselin,  vastaili varovasti, syynkin ymmärsin myöhemmin, hän oletti minun kaipaavan joitakin extra-annoksia, ja minun olisi pitänyt osata esittää kysymykseni niillä sanoilla jotka hän olisi käsittänyt.  No, puihin mentiin. Täytyi kai.  Bonhoefferia tutkiessani ihmettelin, ajatteleeko tämäkin mies että Herra kerran pani pallon pyörimään ja jätti kaiken silleen. Eli täällä nyt sattuu mitä tapahtuu. Vastuu itselle. Ja samasta käänteestä josta hän kirjoittaa Bethgelle: En usko että Jumalan tahto täällä suinkaan aina tapahtuu, hän kirjoittaa morsiamelleen: Luottakaamme siihen että Jumala meitä johdattaa.   Kyllä, hän oli kaikessa rehellinen. Ja kaiken allekirjoitan, juuri opettajinani. Loputtomista umpikujista huolimatta.

Kolme lisätuskittelun vuotta lisää, sillä tärkeän lauseen olin onnistunut sivuuttamaan:  Jokaisesta elämänkohtalosta, joka vastoinkäymisestä,  on tie Jumalan luo, sillä tiellä tarvitsen Hänen johdatustaan, sillä tiellä Jeesus Kristus tulee minulle tutummaksi, sillä minun on vähintään pidettävä tiiviisti yhteyttä sinnepäin. Ja on, kuin tapahtuisi muutakin, ainakin huomaan, että tuskinpa minun valikostani löytyy hänelle vierasta kokemusta.

Kannattiko tuskitella viisitoista vuotta? Se oli kauheaa.  Mutta tätä hiljaista auringonpaistetta en mihinkään vaihtaisi.  Ihmiset - no, tietenkin sattuu kaikkea ikävää...  tietenkin on harmillista, kun on huimausta ja tajuttomuutta ja väärinkäsityksiä ja sättimisiä ja pahoinvointia ja kipuja sun muuta...  muttei se sittenkään ole yhtään mitään, sillä tämän ojentaa rakastava käsi. Siten, kaikesta huolimatta, on  juuri onnellinen Vakavoittaa ajatella, mitä mahdollisesti on edessä, millaisten kamppailujen takana tulee olemaan se polun pään löytyminen. Mutta nämä "pimeän syvyyksien aarteet" ja "kätketyt kalleudet" ovat jotakin, jota tuskin vaihtaisin muuhun, ja nyt olen kiitollinen - kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:00:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #32 : 20.03.11 - klo:09:02 »
Mikä on "rivikristitty"? Ei uskossa ole kysymys siitä, että oltaisiin hyviä tai pahoja, vaan siitä, että ollaan uskon kautta pahoinakin osalliset sovituksesta. Vaikka kaikki ovat sovitettuja, kaikki eivät ole siitä osallisia, jos olisivat, niin kaikki pelastuisivat. Näinkin ajatellaan, mutta tätä oppia sanotaan universalismiksi, jota on kristikunnassa pidetty yleisesti harhaoppina ja niinhän se näyttää Raamatunkin mukaan olevan.

Rivikristitty tarkoittaa sitä, etten harjoita turhia teologisia viisasteluja. Olen niitä riittävästi kuullut, koska ex-vaimoni on pappi.

Emme ole uskon kautta missään osallisena. Usko on ihmisen ajattelua, jota Jumala saattaa joskus auttaa. Jumala on kuitenkin se, joka pelastaa ja vain armosta.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #33 : 20.03.11 - klo:09:06 »
"Murehdi ajatellessasi, kuinka monet ovat kastettuja ja ulkonaisesti seurakunnan jäseniä, mutta eivät ole armosta osallisia."

Thomas Wilcox: Kallis hunajanpisara

Ok. Julistaudun kastetuksi ja seurakunnan jäseneksi en ulkonaisesti vaan vain jäsenksi. Olen yhtä lailla armosta osallinen kuin uskoon tullut onesimus. Saatan jopa päästä taivaaseen onesimuksen sijasta. En ylpeile uskollani, hyvillä teoillani, teen syntiä joka päivä, mutta siitä huolimatta minulla on mahdollisuus. Ja se on aivan yhtä hyvä kuin St. Onesimuksella.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #34 : 20.03.11 - klo:09:21 »
Ei tulisi ikinä kysellä toisen tiestä sitä eikä tätä saati mestaroida, me olemme niin erilaisia että meitä tulee kai hoitaakin eri tavoin. Eikä tähän siis millään muotoa ainakaan niin ollen vastata tarvitse.  Mutta Onesimus, ehkä sinun tiehesi on sitten välttämättömänä kouluna  kuulunut neljäkymmentä vuotta suorituskristillisyyttä,mutta en malta olla kysymättä  oletko miettinyt, olisiko se taival voinut olla vähän lyhyempi, tai mitä opit sillä?  Itse kestin tasan kolme, sitten aika epätoivoisena luovutin, ja olin monta vuotta onneton.  Minun mielestäni meiltä riistettiin Jumala, ja se oli vakavinta.  

Mikä sen sinulla nyt muutti?  Itselleni herännäisyydestä on löytynyt jotakin jossa lepään, voin olla tosissani yhtaikaa syntinen ja silti ikävöidä Jumalan luo, Jumalan kaltaisuutta, ja saan yrittää sitä kohti -- en pelastuakseni, vaan, koska täällä on muitakin kuin minä.

Tuosta puoliöin kirjoittamastani saa kuvan kuin olisin hyvinkin jalostettu kärsimyksen ansiosta. Katin kontit. Mutta lyhentäen: Jos muut hylkäävät, kuulee hyvin selvänä:  Minä en heitä ulos.   Kun ei voi nousta vuoteeltaan, ei taatusti voi tehdä yhtään mitään omaksi hyväkseen.  Siksi mietinkin vastata Kyöstille, kun hän kysyy voiko kukaan  olla tekemättä mitään ihmistekoa pelastuakseen:  Tarpeeksi sairas voi. Se John Donnen kirja on hieno (Rukouksia sairasvuoteelta).   Vähän vähemmänkin sairaalta se alkaa sujua.  Tuntuu, että pystyttää mitä tahansa, niin se on heti nurin. Ja se, että muuttuisin edes hieman Kristuksen kaltaiseksi, tuntuu unelmalta - no, saahan niitä olla, unelmia...  oleellista on, että Kristus on sellainen kuin on.  Jotakin tännepäin:

Jumala, Sinun puoleesi minä huudan päivän koittaessa:
Auta minua rukoilemaan,
ja kokoamaan ajatuklseni Sinun tykösi;
itse en voi sitä tehdä.
Minussa on pimeää
mutta Sinun luonasi on valkeus
minä olen yksinäinen
mutta Sinä et minua hylkää
minä olen pelokas
mutta Sinulla on apu
minä olen levoton
mutta Sinun luonasi on rauha
minussa on katkeruus
mutta Sinun luonasi kärsivällisyys,
minä en ymmärrä Sinun teitäsi,
mutta Sinulla on tie minulle   :026:
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:09:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #35 : 20.03.11 - klo:09:37 »
Usko on ihmisen ajattelua, jota Jumala saattaa joskus auttaa.

Ohoo.
 :taistelu:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #36 : 20.03.11 - klo:09:47 »
Ei uskosta ole apua, kun ihminen on mäntti.
Ja tämä on taivaan tosi!
Minä mäntti kyllä ajattelen hieman toisin, sillä jos ei olisi mänttejä ei silloin ihmiskunta tarvitsisi Kristusta.
Joten en tiedä mitä Te olette, mutta minä olen mänttien mäntti, Amen :icon_wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #37 : 20.03.11 - klo:10:31 »
Minä mäntti kyllä ajattelen hieman toisin, sillä jos ei olisi mänttejä ei silloin ihmiskunta tarvitsisi Kristusta.
Joten en tiedä mitä Te olette, mutta minä olen mänttien mäntti, Amen :icon_wink:

Ajattelun vapaus on olemassa. Siksi voi ajatella toisin. Haluan vain korostaa yhtä asiaa. Ihmisen uskolle ei ole olemassa mittapuita. Emme voi todentaa, kuka uskoo laadullisesti tai määrällisesti eniten. Sen takia uskoon tuleminen ja uskossa oleminen ei ole sen kummempaa kuin rivikristittynä oleminen.

Olen jo kertonut,mikä olen. En tunnustaudu mäntiksi vaan rivikristityksi ja rivikördeksi.
Acta, non verba.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #38 : 20.03.11 - klo:10:34 »
Omalta osaltani olen kertonut, mikä ole. Ajatteluvapaus on olemassa.
No mikä olet?
Ajatteluvapaus on olemassa

ps. ei sinun nimimerkki Salis sitä minulle tarvitse kertoa, sillä aikuisten oikeesti en ole niin hirveesti edes kiinostunut. :kahvi: sillä rivi siellä ja rivi tuolla samaa laatua kaikki Me olemme Hänen edessään joten ...
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:10:43 kirjoittanut vanha lihava mies »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #39 : 20.03.11 - klo:10:54 »
Olen samaa mieltä Saliksen kanssa.  Usko ei pelasta ketään! On virhe ajatella että usko pelastaa: Kristus pelastaa jos pelastaa!

Tämä ketju käsittelee Onesimuksen, ja sen ja sen ja sen ja sen uskoa. Kristuksesta ei puhuta mitään.

Mutta näinhän se aina menee näillä "uskovaisilla":  minäminäminä...minunusko minunusko minunusko... kaikki "todistuksetkin" kertovat vain itsestä ja omasta uskomisesta,-siitä kuinka MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ uskon ja muutuin ja tulin paremmaksi ihmiseksi kuin nuo muut "jotka ovat armosta osattomia"...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #40 : 20.03.11 - klo:10:58 »
Lainaus
]"ILAHDU ajatellessasi, kuinka monet ovat kastettuja ja ulkonaisesti seurakunnan jäseniä, mutta eivät ole armosta osallisia

Tuossa yllä käyttämänne lause muunnettuna vastaamaan paremmin ajatusmaailmaanne ja ideologiaanne.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #41 : 20.03.11 - klo:11:00 »
Mutta Onesimus, ehkä sinun tiehesi on sitten välttämättömänä kouluna  kuulunut neljäkymmentä vuotta suorituskristillisyyttä,mutta en malta olla kysymättä  oletko miettinyt, olisiko se taival voinut olla vähän lyhyempi, tai mitä opit sillä?  Itse kestin tasan kolme, sitten aika epätoivoisena luovutin, ja olin monta vuotta onneton.  Minun mielestäni meiltä riistettiin Jumala, ja se oli vakavinta.

No, en voinut ottaa kaikkea kuulemaani haudanvakavasti. Jos olisi niin ollut, niin lopputulos olisi vain aavisteltavissa. Mutta ihmisellä on itsepuolustusmekanismeja. Minun mekanismini oli kyynisyys. Mikään ei enää koskettanut ja moni kuultu asia meni kuin vesi hanhen selästä. Mutta se alussa ollut ilo katosi. Seuroista palatessa oli vain paha olo. Minun olisi pitänyt olla jotain sellaista, mitä en ollut. Milloinkaan en tullut kelpaavaksi "tämmöisenäni".

Sitten tuli vaihe, jossa sanat "antakaa sovittaa itsenne" muuttui korvissani ja sydämessäni mitä ihanimmaksi evankeliumiksi. Se päätti taisteluni siitä, että minun tulisi olla jotain. Pelastukseni perustus, joka lakihenkisen opetuksen alla oli siirtynyt minuun itseeni, palasi entiselle paikalleen. Nyt "antakaa sovittaa itsenne" kuulostaa mitä kirkkaimmalta evankeliumilta. Niin helposti  ihminen kääntyy lain puoleen ja yrittää itsestään tulla Jumalalle kelpaavaksi. Vaikka vain siten, että yrittää kaikin voimin olla "kelpaamaton".

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #42 : 20.03.11 - klo:11:05 »
OUsko ei pelasta ketään!
Mistäs sen tiedät?
Minä en ainakaan tiedä, mutta jos todella varmasti tiedät, niin silloin ainakin minun on ... ajateltava kuka Sinä olet ja etkö olekkaan sitten "mäntti".

ps. toiseksi hyvä nimimerkki Jampe kaikella kunnioituksella kun hieman olen tutustunut keskustelualueeseen. Niin kuka se onkaan hyvin pontevasti esittämässä
Lainaus
MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ
ps.ei sen puolen niin taidamme muuteen okaikki "kuvitella" olevamme kaikki tietäviä ja jopa kaikkivaltiaita,
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:11:08 kirjoittanut vanha lihava mies »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #43 : 20.03.11 - klo:11:07 »
Mistäs sen tiedät?
Minä en ainakaan tiedä, mutta jos todella varmasti tiedät, niin silloin ainakin minun on ... ajateltava kuka Sinä olet ja etkö olekkaan sitten "mäntti".

ps. toiseksi hyvä nimimerkki Jampe kaikella kunnioituksella kun hieman olen tutustunut keskustelualueeseen. Niin kuka se onkaan hyvin ppontevasti esittämässä


Hohhoijaa...  -mistä näitä senttejä oikein tulee?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #44 : 20.03.11 - klo:11:12 »

Hohhoijaa...  -mistä näitä senttejä oikein tulee?
Sitä en tiedä, mutta ilmeisesti sinä varmasti tiedät. Mutta et ilmeisesti halua kertoa meille...tällä kertaa :icon_wink:

ps. jos voin heittää hieman huumoorin puolle, niin omalta osaltani aika kivasti tuli eilen ovella senttejä. Mutta minä tiedän mistä ne tuli :icon_wink: