Kirjoittaja Aihe: Onko Jeesus kiltti?  (Luettu 17364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Onko Jeesus kiltti?
« : 20.02.07 - klo:21:02 »
Tuossa äsken pastori kertoi lapsensa kysyneen tuon kymyksen. En ole itse sitä koskaan tullut ajatelleeksi tuosta näkökulmasta. Miten on? Onko Jeesus Kiltti?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #1 : 20.02.07 - klo:21:47 »
Minusta kiltti kuvaa jollakin lailla kesyä hyvätapaisuutta. Jeesus on hyvä, mutta ei minusta kesy.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #2 : 20.02.07 - klo:22:15 »
Minä en tiedä, mutta toivon niin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #3 : 20.02.07 - klo:22:24 »
Nopeasti sanottuna, ulkomuistista, ymmärryksen mukaan ja ilman käsillä olevia lähteitä Jeesus oli vilpitön, suora,  oikeudenmukainen ja lämpimänväkevä. Hän näki pienet yksityiskohdat ja hoksasi suuret linjat.  Hän tiesi mitä teki. Hän näki monta tasoa samanaikaisesti. Hän eli tässä ajassa, ihmisten keskuudessa, ja hän tiesi mitä hänelle tapahtui - hänen ei tarvinnut käydä selvänäkijän pakeilla. Samaan aikaan kun hän oli täällä, hän oli myös toisaalla.

 Hän tiesi ajatukset, tunsi teot. Hän erotti totuuden valheesta. Häntä rakastettiin, kadehdittiin, vihattiin, autettiin, tuupittiin... Oli Jeesus kiltti, mutta hän ei ollut sitä yksioikoisella tavalla.  Hänen kiltteydessään oli sävyjä ja tasoja. Henki kuljetti häntä, paha hän ei ollut, ei voinut olla. Jos sanoisi asian eteläpohjalaisittain: Jeesus oli sopiva miäs.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #4 : 21.02.07 - klo:03:08 »
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni..."
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #5 : 21.02.07 - klo:10:27 »
Mukava aihe... Jos lapsi kysyy onko tuo setä kiltti, lapsi varmaankin tarkoittaa lähinnä "onko se kiltti minulle, tartteeko minun pelätä. "
Kiltteyttä halveksutaan joskus, se ymmärretään naiviksi, hyväuskoiseksi pehmeydeksi. Kai kiltteydessäkin pitää aikuistua. Kiltti aikuinen ei tarkoita lapsellista aikuista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #6 : 21.02.07 - klo:11:28 »
Lapselle sanottuna 'ole nyt kiltisti' tarkoittaa usein melkein samaa kuin 'ole niinkuin et olisikaan'.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #7 : 21.02.07 - klo:11:53 »
Lapsen kielessä on varmaan iso ero juuri tuossa millainen on "kiltti" aikuinen (eli mukava ,ei ankara ja pelättävä) ja sitten käskyssä (usein ankarastikin sanotussa) "olehan kiltti!".

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #8 : 21.02.07 - klo:12:25 »
Ei ollut Jeesus kiltti vaan silloisiin yhteiskunnallisiin ja tarkkoihin moraalioppeihin nähden erittäin radikaali, jopa vallankumouksellinen.

En ole koskaan sanonut lapselleni, että olepa kiltisti. Minusta se on
jonkinlaista lasten alistamista "kiltteydelle": Täytyy olla hiljaa, ei saa itkeä, ei rymistellä, ei saa, ei saa jne....
Acta, non verba.

uskova

  • Vieras
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #9 : 21.02.07 - klo:14:10 »
Jeesus on mielestäni erittäin kiltti ja lapsenkaltainen, Hän on juuri sitä, mihin Hän haluaisi meidät viedä.

Jeesus ei suvainnut uskonnollisuutta (perinnäissääntöjen kirjoa hengellisessä elämässä ja ihmisten järkeisoppeja rituaaleineen)

Hän oli erittäin radikaali ja vallankumouksellinen kun oli pahuutta vastassa, edellämainitut asiat ovat osa sitä pahuutta.

Kuitenkin, Hän on erittäin kiltti. Erittäin rakastava ja rakas, suuri on se rakkaus että Hän tuli maan päälle vain yksittäisten ihmisten takia kärsiäkseen ja kuollakseen heidän puolestaan ja noustakseen kuolleista. Jokaisen henkilön puolesta Hän kärsi ja kuoli henkilökohtaisesti.

Hänen omiaan kohtaan Hän on erittäin kiltti ja haluaa huolehtia kaikista tarpeistamme, koska Hän on hyvä paimen joka ruokkii ja kaitsee lampaitaan.

Näin minä näen asian Hänen kiltteydestään :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #10 : 21.02.07 - klo:15:04 »
Jeesuksen 'kiltteyden' määrittelyssä on käytetty vanhastaan sanoja kuuliainen (Jumalan tahdolle) ja laupias (ihmisiä kohtaan).

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #11 : 26.02.07 - klo:19:04 »
voisi vaikka sanoa, että jeesus oli kiltti niille joille halusi, ja joiden uskoi tarvitsevan sitä

mutta jos aletaan halkomaan sanaa "kiltti", niin tarkoitin sitä ylläolevassa niin, että kohteli ystävällisesti, kunnioittavasti yms "perus kohteliaisuutta"

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #12 : 26.02.07 - klo:19:50 »
Ei ollut. Jeesus vittuili aika ankaraan sävyyn opetuslapsilleen ja muillekin. Minun mielestäni Jeesus on paikoin aika pelottavakin hahmo. Jos siis eläydyn alle kymmenen vuotiaan Jaakon maailmaan, niin oletettavasti olisin pitänyt Jeesus jotensakin pelottavana ja epäkilttinä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #13 : 26.02.07 - klo:20:55 »
Ai se skottilainen hame? En olekaan tullut miettineeksi

(Kaikenmaailman tulkintaliberaaleja sitä nykyään näkee, mutta...)

Ei vaan: Olihan se kiltti ja aika pelottava. Minusta se on ainakin aina vaikuttanut paljon kiltimmältä kuin isänsä, kiltteys kun on aika tollanen ihmisjuttu.

Ei, kukaan jolla on lampaita voi olla oikeasti ilkeä , kuten veljeni tapasi sanoa(ei sillä että Jeesuksella olisi ollut lampaita...)
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Onko Jeesus kiltti?
« Vastaus #14 : 28.03.07 - klo:05:31 »
Eikö Jeesus puhunut että taivastenvaltakunta on lastenkaltaisten? Ja jos lapsi kysyy onko Jeesus kiltti, ei siihen mielestäni voi vastata kuin kyllä.
Sallikaa lasten tulla Minun tyköni...