Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie  (Luettu 7219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« : 30.06.16 - klo:21:59 »
Piti perustaa uusi ketju ihan vain tiedottaakseni, että olen lopultakin oppinut syömään silliä. Merkistä se oli kiinni - ei-itse-kattamastani juhannuspöydästä löytyi Vesta-merkkistä, jossa ei ollut liikaa sokeria eikä sipulia lainkaan. Juhannuksen jälkeen ostin itselleni kokeeksi vielä purkillisen, ja se on jo syöty. Voi sitä siis vähän vanhempanakin uuteen makuun mieltyä. Edellinen aluevaltaus taisikin olla läskisoosi parikymmentä vuotta sitten. Vai joko siitä(kin) on 30 vuotta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #1 : 01.07.16 - klo:00:06 »
Muistan Vesta-sillin hyvin siltä ajalta kun presidentit oli kekkosia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #2 : 01.07.16 - klo:00:49 »
Onko mielestänne eri silleissä paljonkin eroja, ja oletteko johonkin tietynlaiseen erityisesti mieltyneitä? Taikka epämieltyneitä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #3 : 01.07.16 - klo:04:49 »
Onko mielestänne eri silleissä paljonkin eroja, ja oletteko johonkin tietynlaiseen erityisesti mieltyneitä? Taikka epämieltyneitä?

Mielestäni kyllä, juuri tuosta Vestasta pidin itsekin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #4 : 01.07.16 - klo:06:54 »
Parhainta minun mielestä on Islannin kokonainen rasvasilli. Sen käsittelyn opetti minulle tyttösenä jo naapurin täti Kärkölässä.
Hiukan töhnäistä hommaahan se on. Pieni liotus ensin, kuivaus ja sitten peukalo vatsaonteloon ja niin edelleen...

Yleensä meillä on aina jääkaapissa Rainbowin kilon ravintolasillifileepurkki. Siitä sitten vain saksimaan milloin mihinkin tarjoiluun.

Vestasilli tulee Vestanfjärdistä Kemiönsaarelta. Hyvää on, ja kalliinpuoleista.

Olen pikkulapsesta asti syönyt silliä. Vallan mainio yhdistelmä on mannavelli ja sillivoileipä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #5 : 07.07.16 - klo:01:06 »
Nyt on sitten sitä leipääkin mukana, kun pyöräytin patakukon uuniin muhimaan. Ainoa vain että nukuttaa jo, vaikka mielelläni kypsentelisin kukkoa vielä tunnin. Jos pistäisi uunista lämmön pois ja antaisi kukon hautua kunnes johonkin aikaan yöstä herään niin ei kai se pilalle menisi?

Kun on ollut nämä viileämmät ilmat, pystyy taas uuniruokiakin tekemään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #6 : 18.07.16 - klo:08:15 »
Jokamaanantainen kysymykseni, Mitä tänään syötäisiin sai äsken yllättävän vastauksen , Borssikeittoa Matti tilasi.
Yleensä sitä keitän parikolme kertaa talvella, mutta olkoon.

Aito borssi keitetään tuoreesta naudan lihasta. Tässä kohtaa oikaisen. Laitan kasvisten joukkoon kiehumaan savulihaa. Näin ruoka ehtii lounasaikaan valmiiksi.

Marttojen reseptiä muuten noudatan;      http://www.martat.fi/ruoka/reseptit/borssikeitto/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #7 : 18.07.16 - klo:11:41 »
Kyllä maistui hyvältä, ' vaikka itte kehun' ( sanoo palasjokelainen )

Onhan siinä tekemistä kun kuoritaan tai kaltataan, huuhdotaan ja raastetaan, silputaan ja pilkotaan, maustetaan, keitetään ja maistellaan, mutta  "On Vaivan Arvoista" kiitti Matti kun syötiin.

Tein kaksijapuolikertaisen satsin. Viiden litran kattila tuli täyteen. Tänään syötiin, huomena syödään ja pakkaseen panen liki kaksi litraa jahka jähtyvät. :023:

Savulihan lisäksi paistoin hiukan nakin palasia ja lisäsin ne joukkoon, jotta on suutuntumaa. Prisman edullinen smetana käy hyvin. Jotkut tykkää että kermaviili on paree.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #8 : 22.07.16 - klo:10:56 »
Taas on kukko uunissa. Nyt muikkukukko. Ja uuniomenat perään samaan lämpöön.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #9 : 22.07.16 - klo:12:47 »
Vesta on kyllä kallis tuote, mutta moni kehuu hyväksi.  Itse tykkään kokonaisesta islannin sillistä, jonka ite palottelen tai sitten käyn erikseen K-kaupasta valmiiksi viipaloitua vaguumissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #10 : 22.07.16 - klo:13:38 »
Samoin minusta kokonainen Islannin rasvasilli, niin sitä ennen kutsuttiin, on sillien aatelia. Siinä on vain se siivoaminen.

Kun laitan juhlapöytään sillilautasen jossa kananmunalohkot, hakattu sipuli ja punajuuri smetanahunnun kera, näen sen vaivan. Samoin Lasimestarin sillin jouluksi teen kokonaisesta.

Tavanomaiseen käyttöön, sillilaatikkoon ja sillisuttuun ostan kilon purkin ravintolasillifileitä.

Vestasilli valmistetaan Kemiönsaaren Vestanfjärdissä. Siellä asuu mm. Jan-Erik Enestam.  Olemme käyneet siinä kirkolla. Ja komeaa Ylämankarjaa käyskenteli kirkon alapuolella.

http://norinojanylamaankarja.omasivu.fi/files/2015/11/1939680_696451477058056_7830872435760304477_n.jpg

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/93660d1f-5d55-4993-9f95-52528de6b2aa_l.jpg
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #11 : 22.07.16 - klo:15:35 »
Aito borssi keitetään tuoreesta naudan lihasta. Tässä kohtaa oikaisen. Laitan kasvisten joukkoon kiehumaan savulihaa. Näin ruoka ehtii lounasaikaan valmiiksi.

Borssiauktoriteettini on V. V. Pohlebkinin mainio opus "Neuvostoliiton kansalliset keittiöt", jonka olen isovanhemmiltani perinyt. Sen mukaan "Ukrainalaisesta borssista on monta muunnelmaa. Lähes jokaisella paikkakunnalla on oma valmistamistapansa." Erilaisia borssiohjeita kirjassa onkin viisi kappaletta. Pultavalainen borssi tehdään linnunlihasta ja -luista. Usein käytetään valmistusaineena sianrasvaa, jossa kasviksia haudutetaan ennen kuin ne lisätään liemeen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #12 : 12.08.16 - klo:17:34 »
Ai että hoyrytetty kukkis on hyvää! Sekä kuumana voin kanssa, että nyt jämät kylmänä jääkaapista napsittuna! Meilla oli sitä kotona lapsena ollessani kesällä aina joku kerta. Tosin se taisi olla keitettyä; en muista että olisi ainakaan ihan heti ollut höyrytyskattilaa. Siis iso kypsä kukkakaalinkerä nostettuna keskelle pöytää ikään kuin pääruoaksi, jota sitten juhlallisesti leikattiin. Isäni oli sen ajan mieheksi siitä erikoinen, ettei nyrpistellyt nenäänsä rehuille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #13 : 12.08.16 - klo:18:36 »
Kukkakaali on hyvää, myös sinältään. Sitä voi myös gratinoida valkokastikkeela jossa on juustoa. Sitten teen siitä laatikkoruokaa perunan ja parsakaalin kanssa.
Siihen , ja keitettyyn kaaliin sopii valkokastike joka on maustettu curryllä ja punaviinietikalla.

Huomena paistan ison kaalipiirakan voitaikinakuoreen. Kaali- sipulihaudutus, jossa myös on hyvin hiukan riisiä, on maustettu suolalla, siirapilla, pippureilla varovasti, samoin kuin lorauksella etikkaa.

Olen myös lapsesta saakka tykännyt kaaliruoista, niinkuin karjalaiset tykkäävätkin.
Punakaali ei oikein maistu muutoin kuin jouluna haudutettuna omenan kanssa.
Ruusukaalit syödään kinkun kanssa ja myös pääsiäisen aikaan lampaan kanssa.

Onhan niitä lajeja muitakin, mutta esim. lehtikaalia en ole käyttänyt. Siis, sitä ei ole tainnut olla Prismassa tarjotteella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme, osa mikälie
« Vastaus #14 : 12.08.16 - klo:18:39 »
Kerran tein (edullista) rapukutsuille kukkakaaligratiinin kuorruttamalla kokonaisen kukkakaalin. Ihan yllätyin, kuinka kaikki sitä kehuivat ja söivät paljon. Oli myös näyttävä ruoka.

Reissusta ostin paikallisten pikkutuottajien tuotteita: makkaroita, puuroryynejä, cheddar-juustoa ja Kylmäsen myymälästä palvattua siankylkeä (ei ylikypsää), savustettua poron maksaa ja veripalttua. Saamme tehdä rössypottua, munuaiskeittoa ja porokastiketta. Rössypottu on opiskelemaan lähtevän esikoisen herkkuruokaa, johon hän tutustui ja ihastui esikoulussa.