Äänestys

Hyväksytkö eutanasian?

Kyllä
11 (27.5%)
En
4 (10%)
Riippuu tilanteesta
25 (62.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Äänestys päättynyt: 12.04.05 - klo:15:57

Kirjoittaja Aihe: Eutanasia  (Luettu 40980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iiwi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
Re: Eutanasia
« Vastaus #15 : 25.04.05 - klo:20:10 »
Jaahas, jos vaikkapa tähän nyt vastataan :)

1. Miksi hyväksyt/et hyväksy eutanasiaa?
Vastasin "Riippuu tapauksesta" kun arvelin että tässä on ajateltu myös sitä että annetaan vanhan ihmisen kuolla. Vedän kyllä tähän rajan, sillä on eri asia pitää ihminen väkisin hengissä kuin se että tappaa ihmisen. Joskus pitää vain hyväksyä kuolema ja unohtaa ajatus ikuisesta nuoruudesta ja elämästä.

2. Pitäisikö eutanasia laillistaa Suomessakin?

Ei missään tapauksessa aktiivista eutanasiaa. Kuolema korjaa kyllä. Pitäisi tosin keskittyä esim. kivunhoitoon sekä hyväksyä se että myös kuolema on osa elämää.

3. Onko ihmisellä oikeus päättää oma kuolinaikansa?

Kukaan ei siihen kuitenkaan pysty


4. Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

No, sanotaanko että "tiedän mistä puhun". Olen ollut jonkun verran töissä vanhusten puolella laitoksissa ja muuten. Välillä sydäntä riipii se että hoidetaan niin hyvin että ihmiselle ei anneta mahdollisuutta kuolla. Olen iloinen siitä että välillä uskalletaan tehdä saattohoitopäätöksiä sellaisen ihmisen kohdalla, josta näkee että kuolema on lähellä. Tämä on vähän niinkuin kehittyneen lääketieteen toinen puoli. Välillä pelottaa ajatella kuinka itselle sitten vanhuudessa käy, kun on kaikki sairaudet hoidettu niin samperin hyvin että joutuu kuolemaan ihan vaan vanhuuteen sitten lopulta.
Vielä heitän sellaisen ajatuksen joka entisestään avartaa eutanasian käsitystä. Mitä tehdä vanhukselle joka ei enää pysty kunnolla nielemään ja tätä kautta saamaan tarpeeksi ravintoa? Täytyykö silloin laittaa vanhus tippaan ja pidentää näin elinaikaa? Nykyään tällä tavalla ei toimita. Ihan hyvä näin.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Eutanasia
« Vastaus #16 : 25.04.05 - klo:23:10 »
Keksinkin tässä juuri, että koska minulle ei anneta suoneen ravintoliuosta, kun en jaksa enää niellä, käsken syväjäädyttää itseni ja nousen siten neljännellä vuosituhannella synteettisten elinten avulla hallitsemaan maailmaa.

Poissa Jari L

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Eutanasia
« Vastaus #17 : 03.06.05 - klo:18:50 »
en hyväksy armomurhaa....
sillä Jumalalla on vain oikeus päättää elämästä..
Vaikka ihminen ois kuinka sairas, niin Jumala voi parantaa..
sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta...sanoo sana

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Eutanasia
« Vastaus #18 : 04.06.05 - klo:18:41 »
Lainaus
3. Onko ihmisellä oikeus päättää oma kuolinaikansa?

Kukaan ei siihen kuitenkaan pysty


kylläpä muuten pystyy, oletko seurannut itsemurhatilastoja?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Eutanasia
« Vastaus #19 : 20.06.05 - klo:12:40 »
Hmm. Aihe tulee piakkoin itselleni ajankohtaiseksi, sillä olen luultavasti menossa aivoleikkaukseen ja jos jokin menee pieleen, haluanko olla loppuikäni koneissa vai passiivista eutanasiaa (leikkaus on kyllä kuulemma vallan helppo). En kyllä itse pelkää kuolemaa, mutta meiltä on jo yksi lapsi kuollut ja entäs ystäväni sitten :?:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanna

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 62
Eutanasia
« Vastaus #20 : 20.06.05 - klo:22:28 »
Kiitoksia kaikille vastanneille, kouluthan ovat loppuneet jo (onneksi) aikoja sitten, ja lopputyökin tuli palautettua. Lopputulos oli opettajan mukaan kiitettävä! :] Mutta keskustelu jatkukoon, onhan eutanasia kuitenkin vakavuudestaan huolimatta aika mielenkiintoinen aihe.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Eutanasia
« Vastaus #21 : 03.03.23 - klo:04:55 »
Päätin tehdä uskonnon lopputyöni kyseisestä aiheesta, ja haluaisin liittää siihen ihmisten mielipiteitä siitä. Eutanasiahan tarkoittaa siis armokuolemaa, eli annetaan vakavasti sairaan ihmisen kuolla, kun hän itse niin pyytää, tai toivoa ei enää ole. Eutanasiaa on kahdenlaista. Joko hoito keskeytetään, kun siitä ei enää olisi mitään apua, ja keskitytään vaan potilaan kivun lievittämiseen, eli annetaan saattohoitoa. Toinen tapa taas on antaa esim. vaikeasti halvaantuneelle ihmiselle myrkkyä, niin että hän saa kuolla "kunniallisesti". Eutanasiaa ei saa tehdä ilman henkilön lupaa, ja ainakin tämä toiseksi mainittu on laitonta Suomessa. Haluaisin kuulla seuraavia mielipiteitänne aiheesta:

1. Miksi hyväksyt/et hyväksy eutanasiaa?
2. Pitäisikö eutanasia laillistaa Suomessakin?
3. Onko ihmisellä oikeus päättää oma kuolinaikansa?
4. Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Loppuun pieni vetoomus; älkää kirjoittako romaania, mahdollisimman tiivistetty vastaus riittää. En kopioi kenenkään tekstiä suoraan lopputyöhöni, saatan vain yleisesti mainita ihmisten mielipiteistä, ja kerron kyllä "lähteeksi" körttifoorumin. Jos aihe lähtee elämään omaa elämäänsä, niin laittakaa ensin selkeä vastaus noihin ylempiin, ja vasta sitten niitä omia kommentteja.

Minä kiitän ja kumarran. :]
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Eutanasia
« Vastaus #22 : 12.03.23 - klo:19:38 »
Tähän kysymykseen oon törmännyt facebookissa ja siellä sairaanhoitajat kun näkee kipuja ihmisissä ovat eutanasian puolesta.

Toivottavasti ei siellä ole niitä sairaanhoitajia, kun se yksi kun surmasi ties kuin monta.
Uskoisin että nämä kun purkautuvat eutanasian puolesta ovat kuitenkin niitä " sisar hento valkoinen" hoitajia.

En tiedä itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin on elämää on toivoa, mutta kaverini veti töpseliä seinästä kun veljensä oli aivokuollut jo pidemmän aikaa ja rukouksensa ja muut ei tepsinyt.
Hän oli syvästi uskovainen ns.

En tiedä kamala paikka olisi, siis kaverini ei itse vetänyt töpseliä seinästä, mutta antoi sen luvan oliko lääkärille, ni jollekkin.

En osaa sanoa asiaan mitään.
Kärsivät eläimet kyllä päästetään kivuista herkästi tappamalla.

Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Eutanasia
« Vastaus #23 : 30.04.23 - klo:08:36 »
Eutanasian suositus on noussut sen mukaan kuin katolisuus on heikentynyt: katolinen kirkko on taistellut sitä vastaan ainakin katarien ajoilta lähtien, jolloin endura oli pyhyyden korkein ihanne. Ollaan menossa takaisin siihen, ja syy on uskonpuhdistus, tulos, jota Calvinus ja Lutkerus eivät arvanneet.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Eutanasia
« Vastaus #24 : 24.05.23 - klo:17:57 »
Jotenkin tuntuu, että uskonto ei oikein istu tähän kysymykseen.

Uskonto on hyvä, mutta tälläisessä asiassa se vääristää minusta itse aihetta kun aihe ei ole minusta ihan yksiselitteinen ja sille ei yksiselitteistä vastausta ole.

Uskonnolla puollustavilla kuitenkin tuntuu sellainen olevan ja vahva.
Tik toc.