Kirjoittaja Aihe: Islam  (Luettu 9601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Islam
« : 20.09.19 - klo:16:04 »
Jumala on yksi. Hän ei ole minkään uskonnon oma vaan maailmankaikkeuden Luoja ja Ylläpitäjä. Eri uskonnot kurkottavat Häntä kohti, mikä milläkin tavoin vajavaisesti ja vääristyneesti. Kristittyinä meillä on Hänestä oma käsityksemme, joka on meille oikein ja paras. Se poikkeaa tietysti muiden uskontojen jumalakuvista. Kuitenkaan emme saa sanoa, että vain meillä on todellinen Jumala ja muut palvovat jotain aivan muuta, kenties sepitettyä jumaluutta.

Kristillisyyden tekee ainoalaatuiseksi usko Kristukseen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Islam
« Vastaus #1 : 28.09.19 - klo:14:28 »
Lainaus käyttäjältä: luterilainen
Mielestäni koraanin allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala, koska allah on yleisnimi kuun jumala Hubalille, joka oli arabialaisen Pantheonin ylijumala.

Vaan kun myös arabiankielisessä Raamatussa jumala on allah  :017: (Arabiassa ei ole erikseen isoja ja pieniä kirjaimia, toim. huom.)

.فِي الْبَدْءِ خَلَقَ اللهُ السَّمَاوَاتِ وَالارْضَ

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Ihan sama sana اللهُ, allah, siellä on kuin Koraanissakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Islam
« Vastaus #2 : 28.09.19 - klo:14:50 »
^ Ja todettakoon tuohon vielä, että tietenkin arabiankielisia kristittyjä on ollut olemassa ennen kuin oli olemassa arabiankielisiä muslimeja. Sama sana on kelvannut kummillekin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Islam
« Vastaus #3 : 29.09.19 - klo:07:03 »
Juu, tämän ainakin itse olen kohdannut.

Meillä myyskentelee vilkas ja juttelias kirpparikauppias tavaraa radan ylikululla kuten moni muu. Hurskas muslimi. Hänen kanssaan olen joskus jutellut, ja hänen näkemyksensä taitaa olla aika yleinen:  Ennen oli yksi Jumala. Tuli kristinusko, yhtäkkiä on kolme Jumala. Tule profetta, jälleen yksi Jumala. Ja voiko sinä kuvitela, että Jumala otta vaimo? Saa poika?

Kolminaisuusoppi, joka kai on tapa selittää Jumalan läsnäoloa, on hänellä muuttunut täysin konkreettiseksi.  Meillä oli kerran kiinnostava juttuhetki kun otettiin vähän toinen näkökulma, Kristuksen kuninkuus ja kaste, joka merkitsi voitelua taivaan ja maan herraksi, ja jätettiin syrjään nämä isät ja neitsytvaimot ja pojat.   Kuningasta kutsuttiin aina Jumalan tai jumalan pojaksi koko antiikin kulttuurissa. Hän ihan kiinnostui mutta tuli ostaja, ja pitihän hänet päästää hommiinsa.

Joo okei, tämä on varmasti pelkkää heresiaa,ja selitettiinhän se näinkin ja peräti Raamatussa, Herran Henki tulee päällesi, Korkeimman voima varjoaa sinut.  En nyt viitsi ilmaista tätä ihan niin kuin luokkakaverin aikanaan.

Silti neitsyt Maria ei ollut Jumalan vaimo. Ei se mennyt ihan niin.
« Viimeksi muokattu: 29.09.19 - klo:07:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam
« Vastaus #4 : 29.09.19 - klo:09:42 »
Jumala on yksi. Hän ei ole minkään uskonnon oma vaan maailmankaikkeuden Luoja ja Ylläpitäjä. Eri uskonnot kurkottavat Häntä kohti, mikä milläkin tavoin vajavaisesti ja vääristyneesti. Kristittyinä meillä on Hänestä oma käsityksemme, joka on meille oikein ja paras. Se poikkeaa tietysti muiden uskontojen jumalakuvista. Kuitenkaan emme saa sanoa, että vain meillä on todellinen Jumala ja muut palvovat jotain aivan muuta, kenties sepitettyä jumaluutta.

Kristillisyyden tekee ainoalaatuiseksi usko Kristukseen.

Juuri siksi Kristus on vastaus muslimillekin, jos hän meinaa päästä taivaaseen. :)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam
« Vastaus #5 : 29.09.19 - klo:09:51 »
Vaan kun myös arabiankielisessä Raamatussa jumala on allah  :017: (Arabiassa ei ole erikseen isoja ja pieniä kirjaimia, toim. huom.)

.فِي الْبَدْءِ خَلَقَ اللهُ السَّمَاوَاتِ وَالارْضَ

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Ihan sama sana اللهُ, allah, siellä on kuin Koraanissakin.

Juuri näin! Muslimien allah ei olekaan erisnimi, ja sillä sanalla voidaan viitata myös muiden uskontojen jumaliin. 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Islam
« Vastaus #6 : 29.09.19 - klo:11:18 »
Juuri näin! Muslimien allah ei olekaan erisnimi, ja sillä sanalla voidaan viitata myös muiden uskontojen jumaliin.

Jumala myöskään ei ole erisnimi, sillä voidaan viitata minkä tahansa uskonnon jumaliin.

En ole varma, ymmärsitkö, mitä tarkoitin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Islam
« Vastaus #7 : 29.09.19 - klo:11:25 »
Jumalan nimi on  Olen se Joka olen. Jahve ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Islam
« Vastaus #8 : 29.09.19 - klo:12:19 »
Juuri näin! Muslimien allah ei olekaan erisnimi, ja sillä sanalla voidaan viitata myös muiden uskontojen jumaliin.

Eihän Jumalakaan ole oikeastaan erisnimi. Suurella alkukirjaimella korostetaan, että tarkoitetaan ainoaa todellista Jumalaa. Jumalan nimi kirjoitetaan usein JHWH.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Islam
« Vastaus #9 : 02.10.19 - klo:20:56 »
Jotenkin, kun Raamatussa on että Jumalan hulluuskin on isompi kuin ihmisten isoinkin viisaus, niin noin mä näen Jumalan.

Eli et ei voi tajuta, mutta Kristuksessa Jumala on ilmoittanut itsensä millainen hän on ja mitkä on hänen painotteensa tai oppinsa.

Lähimmäisen rakastaminen ja Jumalan rakastaminen.
Vaikkakin Jumala on mysteeri ja suuri on uskon salaisuus.

En tiedä, mutta Usko Jeesukseen on enempi kuin sanoja Raamatussa tai uskonnollinen opetus, vaikka sitä ennen kaikkea.
Kun muslimit kertovat kokemuksistaan, siis hengellisistä, että Jeesuksen ylivertaisuus on ainot miksi itse uskon Jeesukseen Jumalan armosta.

Kun lukee evankeliumit, niin voiko olla uskomatta tai mistä löytyy enempi uskottavaa.
Onhan paljon hyvää aasialaisessa budhismissa ja Islamissa ja afrikkalaisissa uskonnoisa, mutta kyllä jos ne laitetaan Jeesuksen opetusten kanssa vierekkäin, niin kristinusko on ihan ylivertainen muihin uskontoihin verratessa, vaikka joskus itse ufologina mietin avaruuden mysteerejä ja ehkäpä siellä.
No taas, jos ufot veis mut kolmanteen tai sadanteen ulottuvuuteen, niin kysymys synnistä, oikeasta ja pahasta olisiko sama kysymys sielläkin.
Varmaan olisi.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Islam
« Vastaus #10 : 10.10.19 - klo:10:26 »
Se oli laillaan mainio se ruåtsalaisen kirjailijan teos ” Jumalasta” ( om Gud). Tästä jos voisin hypätä Googleen, kertoisin miehen nimen, mutta kun en pääse takaisin, ja nimimuisti alkaa rapista siinä neljänkympin iässä, niin tällä iällä se alkaa olla aika kaput.

Hän kirjoitti myöhemmin jatkoa, Jeesuksesta,  mutta se ei enää napannut aivan yhtä tehoilla. Ykkösosaa. kuljetettiin kodin ja kirjaston väliä täällä ja mummolassa ja siitähän sain nyt hoksatessani äidille oivallisen joululahjan, tilaan Antikka.netistä.

............

Sanon” tavallaan” varovaisuuttani, kirjallisesti se oli loistava ja hän tarkastutti sisällön kolmen yliopiston, siis ruotsalaisen, eksegeeteillä. Suomessa teologinen vastaanotto oli nuivempi. Helsingissä, siis, yhden miehen käsissä. Toivoin tarkempaa virheiden osoittamista sentään.

Ei tuo kristinuskollekaan periytynyt Jumala vielä pronssikaudella aivan semmoinen ollut kuin nyt ajattelemme.

Tosin VT kirjoitettiin Betlehemin seudulla kokonaisuudessaan keräten perimätietoa ja  tarustoa, profeettojen julistusta. Halusta säilyttää Israelin kansan identiteetti ja kirjallinen perintö pakkosiirtolaisuuden jo tapahduttua, sehän uhkasi tuhota tuon kaiken. ” Sinä Betlehem Efrata ( huh) et ole vähäisin” jne viitannee alkuaan tähän, mutta kuinka se ei saattaisi merkitä vielä suurempaa lupausta en ymmärrä.  Siitä käytiin joskus jossain, ei täällä, niin  t u r h a tappelu. Alkuun koottiin lupaus, ja Messiaan oli johdonmukaista syntyä  siellä missä lupaus kirjattiin.

..................

Oli siitä joku radio- ohjelma, äiti otti kasetille minua varten kun ratska oli rikki ja netti juuri ja juuri tullut. Kyllä ne tarinat pronssikaudelle periytyvät, ja Jumala oli lähinnä kotijumala, joka piilotettiin naisen hameisiin.  Nimikielto oli kai vanhaa perua.  Saa oikaista mielellään, jos tietää, eikä luule. Siitä joku tutkija sanoi koko lailla lumoutuneensa.että kun taustalla pilkottaa se beduiinien leirivalkea. Siinä on jotain.

...........

Joskin jälleen höpäjän  juttua jonka luullakseni jokainen täällä tietää, on kuullut, on lukenut....   

............


 
« Viimeksi muokattu: 10.10.19 - klo:10:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Islam
« Vastaus #11 : 11.10.19 - klo:14:08 »
Jotenkin, kun Raamatussa on että Jumalan hulluuskin on isompi kuin ihmisten isoinkin viisaus

Ihminen viisaudessaan monesta muusta ihmisestä ajattelee, että ihan hullua että tuollainenkin pitää olla olemassa. Likvidoida pitäisi. Mutta joo, tuli luotua. Missä lienee hulluuden puuskassa  :icon_biggrin:

Joo ei liittynyt asiaan mitenkään. Kunhan tuli mieleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Islam
« Vastaus #12 : 11.10.19 - klo:14:12 »
Se oli laillaan mainio se ruåtsalaisen kirjailijan teos ” Jumalasta” ( om Gud). Tästä jos voisin hypätä Googleen, kertoisin miehen nimen

Hyppäsin täkäläisen kirjaston hakujärjestelmään, ja siellä on tarjolla nimeksi Jonas Gardell. Sitäkö meinasit?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Islam
« Vastaus #13 : 12.10.19 - klo:10:19 »
Hyppäsin täkäläisen kirjaston hakujärjestelmään, ja siellä on tarjolla nimeksi Jonas Gardell. Sitäkö meinasit?

Häntä juu meinaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Islam
« Vastaus #14 : 13.10.19 - klo:06:59 »
Lainaus I Johanneksen kirjeestä:
Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. 
Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

Tässä on eräs ohje, jolla voi testata erilaisia uskomusmaailmoja, josko heillä on Oikea Jumala vaiko epäjumala.
Siinä on myös eräs työkalu, jolla voi testata, josko uskomusmaailmassa on oikea Jumala vaiko ei.
Toki muiatakin työkaluja on ja tarvitaan.