Kirjoittaja Aihe: Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet  (Luettu 23670 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #30 : 24.07.07 - klo:20:55 »
Kansalaissota-keskustelu tuntuu täällä jotenkin oudolta, kun se ei ole pahemmin koskettanut pohjoisempia alueita pikkukuntineen.

Siis itsekään en tiedä ketään sukulaista, joka olisi ollut kansalaissodassa. Tokihan vastakkainasettelua on ja Lapinlahden sankarihautausmaalla on muistaakseni n. 10 valkoisten puolella taistellutta, jotka tosin taitavat (ainakin melkein?) kaikki olla Viipurin valtauksessa tai muualla kaatuneita, kun lähtivät sinne vapaaehtoisena. Sitten paikalliset punaiset ovat jonkun valkoisten junavaunun pysäyttäneet täällä, mutta junaan oli tullut varoitus ja ihmiset olivat lähteneet junasta edellisellä asemalla. Siinä on siis ollut kahakka lähellä, mutta verenvuodatukselta vältyttiin ennakkovaroituksen ansiosta.

Muistaakseni kerroinkin jossain ketjussa (vai kerroinko?) että isoukkiani oli varoitettu lähtemästä suojeluskunnan tiettyyn kokoukseen, kuulema punaiset olisivat mäen alla vahtimassa, että henki lähtee jos meinaa kokoukseen illalla lähteä. Isoukki jätti siis kokouksen suosiolla väliin.

Jotain tämmöistä kapinahenkeä on siis ollut, mutta ei varsinaisia taisteluja. Liekö kansalaissota koskettanut enemmän esim. Kuopiota, en tiedä.

Huomaa kuitenkin selvän eron 2. maailmansotaan, kun se koskettaa taas jokaista suomalaista tavalla tai toisella.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #31 : 25.07.07 - klo:06:50 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Jonkin evankeelisen sanomana oli se, että körttiläiset kansankirkossa puhuu erilaisista näkökulmista... "toisaalta ja sitten toisaalta". Se oli kritiikkiä. Mutta kun se on näin. Pseudopohjalaisena puhun vapaussodasta, mutta sisällissota tai luokkasotakin on totta. En ole subjektivisti enkä emotivisti, mutta meillä on erilaisia näkökulmia tähän sotaan. Ärsyttää se, ettei asiasta saisi puhua.


Ei vapaus-/kansalais-/sisällis-/luokkasodasta ole kielletty puhumasta. Vai tuntuuko siltä, että oikeuttasi ja vapauttasi puhua asiasta on jotenkin padottu?
Acta, non verba.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #32 : 26.07.07 - klo:13:27 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Jonkin evankeelisen sanomana oli se, että körttiläiset kansankirkossa puhuu erilaisista näkökulmista... "toisaalta ja sitten toisaalta". Se oli kritiikkiä. Mutta kun se on näin.

itsekin olen saanut samaa kritiikkiä, kuulemma se on väistelyä. Mutta minulle tämä "toisaalta, toisaalta" puhuminen on yksi syy miksi juuri pidän körttiläisyydestä, pitää olla tilaa ajatella, sallittua olla epävarma jne. Toisaalta, kaipa se on tottumus/persoonakysymys, joillekin sopii "yhden näkökulman liike" paremmin, se voi tuntua heidän kannaltaan jotenkin turvallisemmalta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Niin tai näin tai noin?
« Vastaus #33 : 26.07.07 - klo:20:10 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Jonkin evankeelisen sanomana oli se, että körttiläiset kansankirkossa puhuu erilaisista näkökulmista... "toisaalta ja sitten toisaalta". Se oli kritiikkiä. Mutta kun se on näin.

itsekin olen saanut samaa kritiikkiä, kuulemma se on väistelyä. Mutta minulle tämä "toisaalta, toisaalta" puhuminen on yksi syy miksi juuri pidän körttiläisyydestä, pitää olla tilaa ajatella, sallittua olla epävarma jne. Toisaalta, kaipa se on tottumus/persoonakysymys, joillekin sopii "yhden näkökulman liike" paremmin, se voi tuntua heidän kannaltaan jotenkin turvallisemmalta.


Körttien tapa tarkastella on parempi.
Olen sitä mieltä, mutta samaan hengenvetoon lisään, että kyllä sitä saa olla mielipuolta asiasta ja seisoa sanomisensa takana.

 Körttien pohdiskeleva ja erinäköaloja tarkasteleva tapa on hieno.
Kuitenkin miten se reaalimaailmassa toimii? Jos minä töissäni alkaisin liikaa pähkäilemään eritapoja miten työ tehdä tuskin saisin mitään aikaiseksi.
 Aika on suunnitella, mutta aika on toteuttaa suunnitelmat ja pysyä niissä. Vaikka tulisi neuvojia ja olisivat oikeassakin niin parempi tehdä niinkuin on suunnitellut, sillä neuvojat voivat olla väärässäkin.


Viimeaikoina olen miettinyt tota pieneksi tulemista ja alatien kulkemista.
Se sopii niinkauan kunnes tulee joku tilanne jossa toinen tekee väärin ja siihen tulee ottaa kantaa.
 Miten sitä voi sanoa asettumatta samalla toista ylemmäksi?
Miten voi yleensäkään pitää kiinni näkemyksestään ja tulisiko antaa toisen tehdä väärin ja antaa periksi, koska se on muuten omaa itsensä koroittamista kun alkaa mesomaan?
 Nöyränä maanmatosena kulkemisessa on hyviäpuolia, mutta miten se onnistuu käytänössä?

 Jos alkaa pitämään puoliaan ja viemään asioita väkisin vääntämällä eteenpäin, onko se aina paha?

Olisipa mullakin työ jossa voisi vaan olla humaani ja hyväksyvä, mutta kun joutuu väkisinkin selittelemään miksi näin ja pitää päänsä ja taistella ihmisten kanssa.
 Asiakkaille ei mikään ole koskaan hyvää ja aina kallista, olisihan se kivaa kun voisi vaan antaa periksi kaikessa ja olla pienellä paikalla vaatimaton ja hyväksyvä, mutta kun mun reaalielämässä ei voi.
Ei voi tulla pieneksi vaan on pakko tehdä ja uskoa eikä alkaa tarkastella asioita erinäkökulmista kovinkaan paljoa.

Vaikkakin Jumallalle kiitos ihan kivasti on asiakkaat nykyään suhtautunut ja maksellut laskunsa nikottelematta.
Tik toc.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #34 : 27.07.07 - klo:20:45 »
Alas nyt Viisveisaaja liikaa oio mutkia suoriksi. Jeesukseltahan se on lahtoisin se "toisenkin posken kaantaminen", mut kyllahan hankin heikkojen puolella oli. Ja kylla se on maailma sen verran minullekin opettanut, et "turpaansa saa" jos ei itseaan puolusta. Voisihan sen niinkin ajatella, et se on sita rakkauden kaksoiskaskyssa maariteltya itsensakin rakastamista kun itseaan puolustaa. Korttilaisyys on kuitenkin siita hyva "lahko" :lol: et en ainakaan itse koe olevani tilivelvollinen kun korkeintaan Jumalalle. Tuppaamma vaan ennemmin ajattelemaan Siionin virren sanoin pois ota mestarointi ja tuomitseva sointi, minunkin aanestani, ylhainen ystavaniJa kyllahan ne asiansa voi niin monella tapaa sanoa, kaipa siitakin tassa on kysymys?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Niin tai näin tai noin?
« Vastaus #35 : 29.07.07 - klo:21:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Olisipa mullakin työ jossa voisi vaan olla humaani ja hyväksyvä, mutta kun joutuu väkisinkin selittelemään miksi näin ja pitää päänsä ja taistella ihmisten kanssa.
 Asiakkaille ei mikään ole koskaan hyvää ja aina kallista, olisihan se kivaa kun voisi vaan antaa periksi kaikessa ja olla pienellä paikalla vaatimaton ja hyväksyvä, mutta kun mun reaalielämässä ei voi.
Ei voi tulla pieneksi vaan on pakko tehdä ja uskoa eikä alkaa tarkastella asioita erinäkökulmista kovinkaan paljoa.

Vaikkakin Jumallalle kiitos ihan kivasti on asiakkaat nykyään suhtautunut ja maksellut laskunsa nikottelematta.

Monet näkemykset ja suhtautumistavat, jotka soveltuvat hengelliseen elämään, eivät toimi työelämässä, jossa on saatava asioita aikaan. Kyllä Paavalikin hoiti käsityöläisen hommansa julistamisen väliaikoina, eikä Joosefkaan liene välttynyt napinalta, kun julkisti Egyptissä tuloverolinjauksensa.
 
Toimeksi on saatava, korosti Jaakko Eleniuskin taannoisessa seurapuheessaan Helsingin Seuratuvalla. Hän otti lähdön juuri veisatusta Siionin virsien iltavirrestä 234. Sen ensimmäisessä värssyssä sanotaan:
"Et aikaa turhuudessa saa viettää, ihminen. On aika Jumalamme, sen pitää omanamme vain hetken saamme, tiedät sen." Ja toisessa vielä tylymmin: "Kun väärin päivän käytin, sen tyhjin toimin täytin, en tyhmä valvonut". Tästä hän kehitteli Siionin virsien eettistä linjaa jotenkin niin, että hommat on hoidettava, ne maallisetkin. No, JE tapansa mukaan hivenen kärjisti, mutta tämäkin näkökulma on hyvä pitää mielessä.

Mt

P. S. Ja yrittäjänä tiedän, että asiakas on aina oikeassa, paitsi silloin, kun hän on väärässä, ja sen ilmoittaminen kuuluu palvelukokonaisuuteen ilman lisämaksua.

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Vielä Löytyn puheesta.
« Vastaus #36 : 31.08.07 - klo:11:39 »
Täällä on runsaasti otettu kantaa Löytyn herättäjäjuhlilla pitämän puheen sisällöstä.
  Nostaessani esiin juhlilla Löytyn pitämän puheen aiheen, tarkoitin sillä vanhojen, jo sovittujen asioiden uudelleen esiin nostamista, siis arpeutuneiden haavojen auki repimistä.
  Kieltämättä ne olivat tälle kansalle kipeitä asioita vuosikymmenet, mutta viimeistään Talvisodan kynnyksellä asiat oli sovittu ja painettu unholaan, siitä oli väkevänä todistuksena Talvi- ja jatkosodan yksituumaisuus. Seistiin rinnakkain, niin vasemmistoon kuin oikeustoonkin lukeutuvat. Ei tunnettu minkäälaisia luokkaeroja. Meille oli tärkeää puolustaa kotejamme, kulttuuriamme, sekä ennenmuuta isiltä perittyä isänmaata.
  Aivan oikein, satman kyseli; mitä on anteeksi pyytäminen ja -saaminen ?
Samoin Seppos; antaa arpisten haavojen jo olla.
   Kun tässä keskustelussa toistuvasti on pyritty kaivamaan esiin syyllisiä, lienee samalla aihetta todellakin kysyä näin hengellisistä asioista keskustelevalta joukolta;Mitä on anteeksi pyytäminen ja- antaminen ? Vieläkö senkin jälkeen on kaivettava esiin ikävät asiat syyllistämällä joitakuita.?
  Me veteraani sukupolven edustajat emme halua enää keskustella jo sovituista ja anteeksi annetuista kipeistä asioista. Tuntuu ikävältä, että jatkuvasti jauhetaan näitä ja kuvittelen, että niin tullaan edelleenkin tekmään vaikka se ei kenenkään mieltä enää huojenna.
veteraani

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #37 : 31.08.07 - klo:12:09 »
Voisiko Löytyn puheen innoitus olla tosiasiassa, että eriarvoisuutta on edelleen; että ei saisi sekoittaa erilaisuutta ja eriarvoisuutta nykytilanteessa, jossa nimenomaan eriarvoisuus on lisääntynyt ja erilaisuus vähentynyt? Veikkaisin, että kaksinapaistumisen juuria löytyy vielä myös kansalaissodan tapahtumista.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #38 : 03.09.07 - klo:15:03 »
Kansalaissodasta puhuminen tuntuu ikävältä arpien auki repimiseltä. Eikö se tarkoita, että arvet eivät ole vielä parantuneet. Niiden alla on yhä kätkössä joitakin tulehduspesäkkeitä. Sovinto ja anteeksiantaminen ovat vielä kesken.

Sen vuoksi kansalaissodasta pitääkin puhua ja sovintoa rakentaa edelleen. Sitten vasta asia on käsitelty loppuun, kun siitä voidaan puhua yhtä tyynen asiallisesti kuin esimerkiksi 30-vuotisesta sodasta tai nuijasodasta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #39 : 03.09.07 - klo:15:30 »
Toki on syytä puhua ja käydä läpi tehtyjä hirmutöitä ja rikoksia kuten on tehtykin. En vain ymmärrä, että kenen nimessä oltaisiin enää pahoittelemassa ja pyytämässä anteeksi - itse olen syntynyt 60-luvun lopulla sosiaalidemokraattis-körttiläiseen perheeseen Etelä-Pohjanmaalla. En tunne olevani missään vastuussa valkoisten tai punaisten töistä, enkä tee erotteluja heidän suhteensa vaan näen kummankin osapuolen traagiseen historialliseen myrskyyn joutuneina suomalaisina, jotka eivät pystyneet vastustamaan väkivallan kutsua siinä hetkessä ja paikassa. En vain näe että olisi enää olemassa valkoista tai punaista, joiden puolesta Löytyn henkeen tehdä jotain postuumia tiliä, nyt on vuosi 2007, sotikoot ja setvikööt kuolleet hautuumailla asioitaan jos kiinnostaa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #40 : 03.09.07 - klo:21:55 »
Kevään -18 tapahtumia ei saada koskaan unholaan. Eilen (su) oli neloskanavalla ohjelmaa, jossa kerrottiin ko vuoden tapahtumista. Näin vain loppuosan ohjelmasta. Kirjallisuus kertoo tapahtumista varsin monipuolisesti: F.E S  'Hurskas kurjuus'. Juhani Ahollakin oli jotain kerrottavaa, samoin Iki-Kiannolla. (teosten nimiä en nyt muista). Runoilija Eino Leinollakin on sanottavaa.Vielä on muitakin, joita ei mainittu.
Maiju Lassila -> Ilmari Rantamala -> Algot Tietäväinen liittyy ko. vuoden tapahtumiin. Säveltäjä Toivo Kuulallakin on oma traaginen osansa.
Tapahtumat ovat vaikuttaneet tavalla tai toisella; histirian kirjoittamiseen, kirjallisuuteen, runouteen, säveltaiteeseen, maalaustaiteeseen ja elokuvien tekoon.
Näitten asioitten yli ei voi hypätä.

- On muistettava, punaiset lähtivät talvisotaan puolustamaan Suomea saatuaan luvan Tukholmasta Arvo Poika Tuomiselta. Hän oli siellä 'paossa' JVS:ia. 'Vieras valta ei saa loukata Suomen oikeuksia'.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #41 : 03.09.07 - klo:22:00 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"


- On muistettava, punaiset lähtivät talvisotaan puolustamaan Suomea saatuaan luvan Tukholmasta Arvo Poika Tuomiselta. Hän oli siellä 'paossa' JVS:ia. 'Vieras valta ei saa loukata Suomen oikeuksia'.


Tuohon lisäisin, että punaisia oli kahden värisiä. Oli Tannerilaisia demareita, jotka eivät Arvo Poika Tuomiseen päin katsoneetkaan ja sitten kommunistit, jotka kysyivät lupaa Tuomiselta. Näiden välinen rako oli todella suuri ja välit hyvin huonot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #42 : 09.09.07 - klo:17:36 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
itse olen syntynyt 60-luvun lopulla sosiaalidemokraattis-körttiläiseen perheeseen Etelä-Pohjanmaalla.


Minäkin kokoomuslaisena eli kokkarina olen sosiaalidemokraatti, mutten sosialidemokraatti! :wink:
Acta, non verba.

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #43 : 16.09.07 - klo:01:37 »
Piti kesällä lähettämäni kiitokset Löytyn Jaakolle puheestaan Lahdessa, mutta niin vain jäi aikomukseksi (tie kadotukseen on kivetty hyvillä aikomuksilla), joten kun tällaisen keskustelun tänne pitkästä aikaa harhailtuani löysin, niin pistänpä sen sitten tähän:

Kiitos, Jaakko!!!

Nimimerkki
Itsekin kahden rintaman reunamilla kasvanut

- - -

Niitä, joita Löytyn puhe kummastuttaa vanhojen asioiden kaivelemisena pyytäisin vielä ajatuksella paneutumaan seuraaviin lainauksiin puheesta:

"Minä käytän siitä sodasta nimitystä: veljessota. Ukkini kahden sedän kerrotaan olleen nimittäin taisteluissa vastakkaisilla puolilla. Rintama meni siis keskeltä meidän sukuamme. Toinen veli oli valkoisten joukossa ja kaatui vallatessaan Tamperetta. Ja toinen veli, joka oli punaista Tamperetta puolustamassa, joutui vankileirille tänne Lahden Hennalaan ja palattuaan myöhemmin kotiinsa hän ensimmäistä kertaa syötyään kuoli. Suvullani on siis se tieto, ettei kumpikaan puoli voittanut sodassa, vaan kumpikin hävisi."

"Kuvittelen vankileirin yhdeksi veisaajaksi ukkini sedän, sittemmin Urjalassa ensimmäiseen leivän syöntiin kuolleen sukulaiseni. Minusta hänen ja kohtalotovereidensa veisuuseen oli oikeutus. Hävinneenkin kuuluu saada äänensä kuuluviin. Ehkä tarkasti kuunnellen se kaikuu yhä täällä Salpausselän hongikoissa. Yhtyykö sen särkynyt sävel näihin meidän veisaamiin armonkerjäläisten Siionin virsiin? Toivottavasti, sillä nyt voisi olla sovinnon aika."

"Näin minäkin uskallan toivoa, sillä puna-valkoinen rintama halkaisee yhä mieleni, muistoni ja sukuni. Näin uskallan toivoa, sillä pienten poikain housujen taskut ovat aikaa sitten ratkenneet heittokivien painosta, ja polvien haavat ovat arpeutuneet. Ja näin uskallan toivoa, jos kerran ”Kerjäläisten valtakuntaan pääsee kaarnalaivalla vain”!"

- - -

Neljän polven takaiset tapahtumat, joihin olen ihan osaton, määrittävät kuitenkin sitä, mitä minä olen, millaisen henkisen ja hengellisen perinnön olen saanut. Minun taustastani löytyy Suomen 1900-luvun alun historiaan vähintäänkin kaksi näkökulmaa. Ymmärrän erinomaisen hyvin kumpaakin. Vaan pystynkö edes omassa päässäni tekemään sovintoa niiden välille?

Kenties armo kannattaa silti.

- - -

Ps. Olen muuten sitä mieltä, että Suomen ev.lut. kirkon suurin virhe 1900-luvun loppupuolella oli poistaa tuo Löytyn lainaama Vähäväkisten virsi virsikirjasta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Lahden herättäjäjuhlien seurapuheet
« Vastaus #44 : 29.09.07 - klo:00:02 »
joo
wilhelmi niskasen jäljillä