Kirjoittaja Aihe: Kuka on kristitty  (Luettu 25818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #15 : 10.06.18 - klo:08:43 »
 :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #16 : 11.06.18 - klo:21:36 »
Moni nimittää itseään kristityksi ja väittää, että eliitti vainoaa kristittyjä Suomessa. Herää kysymys kuka on todella kristitty ja elää sen mukaan ja antaa muiden elää? Mitä on vaino?

On parempi, että minua vainotaan, kuin että minä vainoaisin muita, sillä Kristuskin oli voitollinen ristiinnaulittuna eikä ristiinnaulitsijana. (http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyh%C3%A4_Johannes_Krysostomos_korosti_k%C3%B6yhien_ihmisarvoa#Kirkkois.C3.A4_korosti_k.C3.B6yhien_ihmisarvoa)

Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa.

(No joo, minut on kastettu joten voin nimittää itseäni kristityksi, mutta kummempaa vainoa en sen takia ole Suomessa kokenut. Eliitin pippaloissa, kuten valtiopäivien avajaisissa, on piispoja sun muita kristittyjä mukana.)

Ja vielä vaino-aiheesta:

"Krysostomoksesta tuntui, että hän puhui ihmisille, joille Kirkon usko oli vain ulkoinen tapa, pelkkä muodollisuus eikä juuri mitään muuta. Hänen mielestään hyvinvointi on pahempi vaara kuin avoin vaino."

Jotta olisiko vainotuilla aihetta olla tyytyväisiä?

Minä kyllä näin kansalaisena olen huolissani, jos joku kokee itsensä vainotuksi.
« Viimeksi muokattu: 11.06.18 - klo:21:48 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #17 : 11.06.18 - klo:21:40 »
En nyt tiedä oliko ketjun pointti pohtia sitä, kuka on kristitty (Urho Muromalla taisi olla kirja jolla tasan tuo nimi; lienen sen lukenutkin mutta ehkä eri linjoilla), vai sitä kuka kuuluu eliittiin (kai me noin maailmanlaajuisesti ajatellen ollaan kaikki sitä), vai jokin muu.

Olen siis Isän, Pojan ja pyhän Hengen nimeen kastettuna hyvinvointivaltion asukkaana eliittikristitty  :icon_biggrin:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #18 : 12.06.18 - klo:07:17 »
Sen pohtiminen, kuka on kristitty, johtaa valitettavan usein kristittyjen luokitteluunkin. Ensin jaetaan lauma nimikristittyihin ja uskoviin. Sitten erotetaan erikseen tosiuskovaiset. Ehkä heidänkin pienestä joukostaan löydetään varsinaisia uskon sankareita. Tämähän onkin sitten elitismiä. Pidän tällaista hyvin epäkristillisenä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #19 : 12.06.18 - klo:08:11 »

   Kastetut tyyliin Kaikki ovat körttiläisiä, kaikki vaan eivät tiedä sitä. Tässä usko ei ole tiedon väärti.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #20 : 12.06.18 - klo:17:58 »
Luen itseni kuuluvan enemmän ihan taviksiin, en mielestäni edusta minkään sortin eliittiä.

Tavis mikä tavis.  :icon_eek:

Itseni luen kuuluvani pohjamutaan.

Ja joidenkin muiden mielestä se on totta.

No se sopii paremmin kuin hyvin ja toivottavasti sitä olen lhamaan maailman loppuun asti.

Oli kyllä hieno jutska seppokselta ja vastaukset.
Mielenkiintoinen juttu.

Tämä vastaus oli kiva:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin, että työpaikan menetys on iso asia. Jos se tapahtuu mielipiteiden vuoksi, voisi sitä sanoa vainoksi. No, onhan meillä tietysti sosiaaliturva näitä "vainottuja" hengissä pitämässä, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa henkilöllä varmaan niin hyvät verkostot, että uuden työn löytää.

Mutta se minua kiinnostaa, saako työntekijällä olla mielipiteitä. Olen minäkin joistakin asioista jotakin mieltä julkisuudessa ihan oikealla nimelläni ollut, ja ajoittain tulee se vainoharhainen ajatus, siksikö en saa töitä (vaikkei työnantaja lain mukaan mitään googlailla saisi). Tuossa tapauksessa työnantajalle toki uhkasi niiden julkilausuttujen mielipiteiden takia koitua merkittävää taloudellista tappiota. Ehkä se on vähän eri sitten.

Kuka on sanonut, että eliitti vainoaisi kristittyjä?
____________
Taisi olla rakas ystäväkansan Öppis.
Jota Herra koittelee, vaan ei hylkää noiden työ asioiden kanssa?

No henkilöihin sen enempi kohdistamatta tai kantaa ottamatta, niin itte toi jutska on  oikeasti musta ainakin aika iso ja en voi kieltää, että eikö olisi työelämässä muakin koskettanut, vaikka mulla nyt niin voimakas toi vakaumuksellisuus ole.

Eli uskonsa tähden vainottu työelämässä.

No toi Porin oliko jazz pomon erottaminen, kun ei ollut samaa mieltä oliko homojen ehettämisestä tai heidän muuten vaan olemisistaan ei sopinut maailmoja syleilevään jazz toimikunnan hyväksynmiseen heidän arvoillaan.

Mulla oli nuoruudessa ongelma, no pikkasen kristillisten arvojen takia, kun en suostunut liittymään oliko kemian tai rakennusteollisuus ammattiliikkeen jäseneksi ja ne meinas, et sitten ulos koko tehtaasta tai raksalta.
Se oli 70 tai 80 lukua, kun oli sitä kommunismi aikaa.
Itte sanoin, et en liity, kun en hyväksy, että ammattiliittonne on niin punainen, että jäsenrahoituksesta tukevat oliko se Nigaraguan ja latinalaisen amerikan vapauden teologiaa.
Nykyään olen kääntänyt pään ja tuen heitä ja heidän pyrkimyksiään täysin, mut se oli silloin.

Himpe, kun ei muistu, mutta joku tollanen aatteellinen mielipide ero oli ja alkoi kauhea painostus 17 vuotiasta tai jotain nuorta miestä kohtaan isojen miesten taholta.
Yritin selitellä, että oon kokenut uskonnollisen murroksen ja konnumismi on anti kristillistä ja teitä punikkeja en voi taloudellisesti tukea itseäni tuhoamaan tai jotain.
No sillon olin idealisti ja tyhmä, nykyään vain tyhmä.

Ihan varmahan se on, että kristityt joutuvat vainotuksi tai ainakin syrjityksi, jos ovat kovasti vakaumuksellisia.
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #21 : 12.06.18 - klo:18:27 »


Kuka on sanonut, että eliitti vainoaisi kristittyjä

Ei sitä Öppis lausahtanut, vaan Ryttylän lääkäri Räsänen. Havainto oli minulle uusi ja siksi otin sen esille, kullakseni mitä mieltä syvät kansan rivit ovat asiasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #22 : 12.06.18 - klo:19:09 »
Itseni luen kuuluvani pohjamutaan.



Istahdan viereesi pohjamudassa ja vieläkin alemmas jos se on mahdollista.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #23 : 12.06.18 - klo:19:56 »

En tiedä, mutta minusta on paljon pappeja joiden ei tulisi olla pappeja ja sellaisia, kun eivät ole vaikka pitäisi, kuten tämä.

https://www.youtube.com/watch?v=XvS5dipBQDs

Foorumin porukassa en tiedä, muuta kuin riitan ja malla jonka niin ja seppoksen joiden voisin hyvin ajatella olevan pappeja, mutta sitten juhani ja ketä nyt onkin, niin en voisi kuvitella, mutta myyrä ja öppis myös ja jokunen muu joilla on tollanen papillinen tatsi.

Pena olisi hyvä paavina, kun hällä aina pakko puuttua opettavalla asenteella muiden hulluuksiin, vaikka aina hänenkään jutut, niin kaukana hulluudesta.

Muut laskisin enempi tekijöiksi kuin papeiksi.
Niihin kun pistää hulinaksi ja tekee ratkaisuja käytännössä, kun muuttaa maailmaa.

Joku viisas on todennut, että maailma pyörii siksi, kun katalisaattorina on hullujen ideat ja niitä sitten fiksut korjailee ja maailma pyörii.

Omaa kutsumusta en ole löytänyt, mutta kait se on lähinnä se hyvä huono esimerkki?

En tiedä, mutta toivottavasti ilmat lämpenee. Nyt tuli tänään sadetta, voinee tulla paljon marjojakin?

Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #24 : 12.06.18 - klo:20:18 »
Meille tänne Lahteen valittiin uusi kaupunginjohtaja. Häneltä kysyttiinn mm. Tuleeko hän tässä urheilukaupungissa toimeen hiihtohullujen kanssa. Johon Pekka Timonen vastasi: Tulen oikein hyvin juttuun kaikenlaisten hullujen kanssa.

Hyvä neuvo kenelle vain, erittäinkin papeille , sekä kaikille jotka itseään kristityksi uskaltavat mainita. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #25 : 12.06.18 - klo:21:18 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #26 : 12.06.18 - klo:21:29 »
Alkuperäiset sanat ovat tässä

The logic of the song is there can be many different hallelujah's. Hallelujah can be said in many different circumstances.

Lennard Cohen uses this theme to talk about the hardships of love.

There are many biblical references in the song (King David, Samson and Delilah). I will not go in to them, other have already explained these references in great detail.

There are many versions of this song. Even LC did not always sing the same verses.
I believe the version he performed during his 2008 tour (maybe still does) is the most logical (complete):

Verse 1:
Now I've heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah

David loves music, but his love does not. He does not understand this (is baffled) and tries to explain (the cords are matched by the actual song), thus composing the Hallelujah.
I believe this is about unmatched intrests in a relationship.

Verse 2:
Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew you
She tied you
To a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

The man (David) falls in love, but the relation is not a healty one. It ends up with him submitting and losing his powers. It is a distructive relationship and the Hallelujah is one of dispair.

Verse 3:
Maybe there's a God above
But all I've ever learned from love
Was how to shoot somebody who outdrew ya
And it's not a cry that you hear at night
It's not somebody who's seen the light
It's a cold and it's a broken Hallelujah

Maybe the most "black" verse, reflecting on the bitterness of love. When you hear a Hallelujah it's probably not because of joy (seeing the light), but because someone is hurting.

Verse 4:
Baby I have been here before
I know this room, I've walked this floor
I used to live alone before I knew you.
I've seen your flag on the marble arch
Love is not a victory march
It's a cold and it's a broken Hallelujah

The relationship still exists, but it's hollow. It is like it was when he was alone. He has seen the glorious side of love (the flag on the marble arch), but the love is not lasting and his hart is broken, therefore the Hallelujah is cold and broken.

Verse 5:
There was a time you let me know
What's really going on below
But now you never show it to me, do you?
And remember when I moved in you
The holy dove was moving too
And every breath we drew was Hallelujah

He remembers when things were good, how their lovemaking made him feel like they were really together, and their Hallelujahs were those of joy and ecstasy.

Verse 6:
I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you
And even though
It all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

The conclusion of the song: Here LC turns from looking back to looking forward.
We try, but often fail in love. We start with the best intentions and though it can go wrong, we need to try. In the end it is worth it. This Hallelujah is optimistic, because it shows that the hardships have not defeated him.

This last verse is not included in most covers, but for me the last verse makes the song complete. It takes it full circle, bringing back the biblical relationship between the subject and a (the) Lord. It also gives the song a hyperbolic ending, which I prefer.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #27 : 19.06.18 - klo:21:34 »
Eräs esimerkki väärästä kysymyskestä: löitkö kissaasi vai potkaisitko sitä?
Tämä on oikea kysymys vain siinä tapauksessa, jos henkilö todellakin on tehnyt jomman kumman asian. Muussa tapauksessa kysymys on väärä. Vääriä kysymyksiä voi olla monenmoisia.

Uskovatko nämä oikeaasaolijat arvostella Luojankin töitä. Eikö Jumala ole osannut luoda oikein. Vain mies ja nainenko ovat Hänen  ' oikein luotuja ihmisiään.

Eikö samoja ihmisiä olekaan kolmatta sukupuolta olevat, tai laulutaidottomat tai vammaisiksi syntyneet ?
Tekeekö Luoja virheita jotka ' oikeassa olevat' katsovat asiakseen oikaista.


Riitta, minun mielestäni kysymyksesi on väärä.

Alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, fyysisisesti ja henkisesti terveeksi ja yhteyteen itsensä kanssa. Ei ollut mitään kolmatta sukupuolta. Sukupuolia oli kaksi.

Sitten tuli syntiinlankeemus ja pakka meni sekaisin.
Jos joku syntiinlankeemuksen jälkeen syntyy vaikkapa ilman kättä tai jalkaa, tai jos syntyy kaksoset, joilla on yhteisiä elimiä tai muuten sellaisena, kuin ennen syntiinlankeamista oli tarkoitus, ei ole oikein kysyä, että "tekikö Jumala virheen, kun noilla lapsilla on yhteiset aivot tai että tuo syntyi jollain lailla epänormaalina,
Oikea kysymys on, että "tekikö ihminen väärin kun teki syntiä ja lankesi pois Paratiisista?"

Syntiinlankeamisen jälkeen kukaan ei enää ole syntynyt täysin normaalina. Kaikilla on jo syntymästään epänormaaleja ominaisuuksia, jotka siis periytyvät meille syntiinlankeamisen seurauksena.

Mitä sitten tulee siihen, että synnymme enemmän ja vähemmän epänormaaleina, niin se ei vaikuta meidän ihmisarvoomme tai oikeuteemme elää.

Olen erittäin ehdoton mm. siinä, että ihmistä ei saa tappaa iän, sukupuolen, kansallisuuden tai minkään muun ominaisuutensa tai mielipiteensä tähden. Lapsen tappaminen kohtuun tai vaikeasti sairaan tappaminen tai vanhuksen tappaminen viimeisillä hetkillään on murha, rikos ihmisyyttä kohtaan.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #28 : 19.06.18 - klo:21:45 »
Porin Jazz on irtisanonut juuri työhön otetun toiminnanjohtajansa. Syynä on hänen myöhemmin paljastunut aktiivisuutensa homojen kristillisessä ’eheytyksessä’. Sen sanotaan olevan vastoin jatsijuhlien arvoja.

Tätä kai nimitetään joissakin piireissä kristittyjen vainoksi.

Jos ihminen joutuu kärsimään toimiessaan omantuntonsa mukaan, hän on
a) vainon uhri VAIN silloin, kun hän on toiminut ajan hengen arvojen mukaan.
b) halveksittava luuseri, rikollinen, kun hän on toiminut vastoin ajan henkeä.

Nykyään ajan henki käy varsin voimakasta taistelua kristillisiä arvoja vastaan, ja näinhän Raamatussa on ennakoitukin käyvän viimeisinä aikoina: oikea muutetaan vääräksi ja väärä oikeaksi.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #29 : 19.06.18 - klo:21:57 »
Kukapa muukaan kuin:

https://www.verkkouutiset.fi/paivi-rasanen-eliitti-ja-media-hyvaksyyy-uskovien-syrjinnan/

Minulle tuli sellainen kuva, että Riitta rivien välistä antaa ymmärtää, että Päivi on tässä pahis.
Ehkä kuvani on väärä.
Mitä tulee tuohon linkin takana olleeseen kirjoitukseen, niin itse koen yleisen ilmapiirin Suomessa itseäni kohtaan sen verran kireänä (kun on kyse kristillisestä maailmankatsomuksestani), että ei ole kovin pitkää matkaa siihen, että joutuisin itsekin kärsimään mielipiteitteni johdosta. Kun seuraan uutisointia Suomessa, niin välillä minua pelottaa.
Pelottaa ja suututtaa. Suuttumus tosin menee nopeasti ohi, kun tiedostan, että näin pitääkin tapahtua ja Jumala lausuu viimeisen tuomion, ei minun tarvitse.

Mitä tulee Päivi Räsäseen, en ole nähnyt yhtään lausumaa häneltä, joka voitaisiin luokitella vihapuheeksi. Olen toki kuullut paljon vihaista puhetta, jossa väitetään hänen siihen syyllistyneen, mutta kukaan ei heitä mitään todisteita pöydälle.
Kuuluminen KD:hen tai tunnustautuminen kristityksi monelle riittää siihen, että voi haistatella hänelle julkisuudessa.