Kirjoittaja Aihe: Ole vähäpuheinen  (Luettu 2408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ole vähäpuheinen
« : 10.12.21 - klo:14:09 »
https://yle.fi/uutiset/3-12220801

Tiedä oikeutesi!
Sinulla on oikeus loukkaantua.
Voit harjoituksen kautta laskea loukkaantumiskynnystäsi.
Mielestäni ajan henki kannustaa ihmistä loukkaantumaan mahdollisimman pienistä asioista ja kuvittelemaan omia oikeuksiaan suuriksi ja velvollisuuksiaan vähäisiksi.
Meistä tehdään entistä herkkähipiäisempiä.

Jos olet eri mieltä kanssani, niin toivottavasti tuot sen mahdollisimman kovin sanoin julki, haluan mennä vastavirtaan.
Mielellään, jos sopii, niin kirjoittaisit minulle vihaisen agressiivisesti, se aina parempi. Pieni (tai miksei suurempikin) nimittelykään ei ole pahitteeksi.
Mutta muista, että tämä koskee vain minua. Muita sinun tulee käsitellä silkkisormikkain, elleivät ole erikseen antaneet sinulle lupaa ronskimpaan käytökseen heitä kohtaan.

Pienennän lukijoiden mielipahaa toteamalla, että ajan henki ei tuo pelkästään pahaa. On myös asioita, jotka ovat nyt paremmin, kuin ennen.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #1 : 10.12.21 - klo:14:32 »
Kössi pystyt varsin suorasanaisesti jutustamaan kaikenlaista, se on hyvä taito ja tapa.
On kuulijan/lukijan vastuulla vetääkö herneen nenään, loukkaantuuko, pahoittaako mielensä,
pistääkö rukkaset naulaan, saako uutta intoa ja inspistä.

Kun ollaan foorumilla kirjoittelemassa, lienee edellytys että pystytään pitämään
asiat ja ihmiset erillään.

Miksi meitä muita pitäisi käsitellä silkkihansikkain?

Olen kateellinen taidostasi haastaa miettimään asioita!   :023:

Oma tyylini on olla hiljaa ja vetäytyä syrjään kun aiheet ei kiinnosta enkä itse jaksa / osaa
tuoda sillä hetkellä muuta esille.
Siis olen kai vähäpuheinen, en tiedä miksi, en haluaisi olla sellainen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #2 : 10.12.21 - klo:14:49 »
En ymmärrä. En ymmärrä mitä tällä haet. En tiedä mikä on Ajan henki, onko sellainen laulu ?

Eri aikakausina, vuosikymmeniä ainakin, pukeutumistyyli vaihtuu, autojen ulkonäkö ja polttiainekin muuttuu. Muuten henki kulkee vaihdellen johtuen kansainvälisistä tapahtumista, kotimaan politiikasta ja muutoksesta joka meissä jokaiseesa luonnollisena tapahtuu.

Ole vähäpuhein ! Benkku mainitsi silloin tällöin että kirjoitan liikaa, vien palstatilaa !

Luulin että jatkat siitä mihin Benkku jäi.

Miten minä voisin olla vähäpuheinen kun minut on tällaiseksi luotu. Olen puhelias karjalainen, oman sukuni joukossa en edes se puheliain.

Livenä en puhu yhtä paljon kuin täällä kirjoitan. Täällä on aika-ajoin niin kinnostavia aiheita, että on pakko osallistua. Ymmärtää nyt tätä ken voi!

Siis, pitäisikö sinua ryhtyä hutkimaan kunnolla ? Vaikka ei olisi eihettakaan.

Hyi sinua masokisti !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #3 : 10.12.21 - klo:19:14 »
Jos olet eri mieltä kanssani, niin toivottavasti tuot sen mahdollisimman kovin sanoin julki, haluan mennä vastavirtaan.
Mielellään, jos sopii, niin kirjoittaisit minulle vihaisen agressiivisesti, se aina parempi. Pieni (tai miksei suurempikin) nimittelykään ei ole pahitteeksi.

Ööh, nyt en vaihteeksi tajua. Oikeastiko pyydät tuota?

Lähinnä en useinkaan ymmärrä ajatuksiasi sen vertaa, että osaisin olla eri mieltä, ja koetan kysyä selitystä.

Mitä nimittely siinä auttaisi? Sillähän vain leimaisin sinut jonkin mielipidesuunnan edustajaksi, naulaisin kantasi mielessäni kiinni.

Tiedän kyllä, että en osaa kysyä niin, että sitä pidettäisiin kysymyksenä ja haluna ymmärtää. Se on siis muualtakin elämästä minulle tuttua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #4 : 10.12.21 - klo:19:41 »
Ööh, nyt en vaihteeksi tajua. Oikeastiko pyydät tuota?

Lähinnä en useinkaan ymmärrä ajatuksiasi sen vertaa, että osaisin olla eri mieltä, ja koetan kysyä selitystä.

Mitä nimittely siinä auttaisi? Sillähän vain leimaisin sinut jonkin mielipidesuunnan edustajaksi, naulaisin kantasi mielessäni kiinni.

Tiedän kyllä, että en osaa kysyä niin, että sitä pidettäisiin kysymyksenä ja haluna ymmärtää. Se on siis muualtakin elämästä minulle tuttua.
Älä välitä en minäkään hänen puheistaan ymmärrä puoliakaan.
Eikä kannata alkaa tekemään kuten hän haluaa, siis haukkumaan ja nimittelemään.

Ihmisiä on ihan mahdoton tajuta, itse mietin kyllä paljonkin miksi joku kirjoittelee noin ja miksi joku on ehdontahdoin ilkeä, nyt foorumilla ei ole ketään, jos nyt mun piikittelyjä ja ironiaa siksi lasketa, mutta ihan hyvätahtoinen olen kaikkia kohtaan.

Vähäpuheisuus ei kuulu hyveisiini. Nyt vanhana olen aina kertomassa juttuja ja tarinoita. Enään ei jaksa niin väitellä ja olla varmaa omaa mielipidettä ja tietoa kaikista asioista, mutta yksi pappi joskus sanoi, että pelkuri saa olla tai peloittaa, mutta ei koskaan niin paljon ettei uskoltaisi omaa mielipidettään sanoa. Sen mukaan yritän ja vaikka joskus tulee ihan tyhmiä omia mielipiteitä ja niiille nauretaan, niin mitä sitten saa nauraa ja naureskella, silti mielipiteeni olen antanut.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #5 : 12.12.21 - klo:06:32 »

   Mikroaggressio on puhetta ja tekoja, joilla vahvistetaan vähemmistön tunnetta siitä, etteivät he kuulu valtaväestöön. Kommentit voivat loukata, vaikkei niillä tarkoiteta pahaa. Toimittaja Heidi Kononen haastattelee kotouttamisvalmentaja Iana Kubyshkinaa Forssasta ja dosentti Maria Frickia Oulun yliopistosta.

https://yle.fi/uutiset/3-12220801


   Mikroagressio turhentuu luottamuksen ilmapiirissä. Luottamuksen rakentaminen edellyttää rakastavaa asennetta. Rakastavan asenteen kulmakivi on maailmankatsomus. Maailmankatsomus rakentuu taustasta ja ympäristöstä.
   Epävarmassa tilanteessa on mahdollista edetä luottamusta rakentavasti tai epäluottamusta lisäävästi. Tällöin ratkaisevaa on tahtotila, ajatus. Tutkimalla itseä selviää, missä mennään. Tekoa edeltää ajatus, ajatusta asenne. Kuinka asemoin itseni? Missä asennossa olen? Olisiko tarpeen kääntää kylkeä - tai toinen poski?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #6 : 12.12.21 - klo:08:46 »
Lämmin kiitos Pekka V. Tämä selvitti myös sen mitä foorumilla yritetään,: lisätä epäluottamusta ja murtaa rakkauden ilmapiiri.

Toisaalta, keskustelu asioista vilkastuu, jos ja kun yhteishenkeä uhataan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #7 : 12.12.21 - klo:19:37 »
Lämmin kiitos Pekka V. Tämä selvitti myös sen mitä foorumilla yritetään,: lisätä epäluottamusta ja murtaa rakkauden ilmapiiri.

Toisaalta, keskustelu asioista vilkastuu, jos ja kun yhteishenkeä uhataan.
Aamen! Kun yhteishenkeämme uhataan me olemme veren suojassa.  :icon_xmaslol:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #8 : 15.12.21 - klo:08:15 »
no joo, putosin ehkä perusteellisesti tästä pulkasta.

Jos tahtoo koetella omaa kiukkukynnystään, sen voi kyllä tehdä aika monessa paikassa ja monella tavoin, mutten minä pidä mielekkäänä että semmoiseen puuhaan ryhdytään täällä.  Joskus se on haasteellista vaikkei koettaisi saisiko jonkun kuittailemaan tai ihan vaikka väittämään vastaan  tai ylisummaan kirjoittamaan tänne yhtään mitään.

Haastaisinm köpin ´harrastamaan niitä mitä hän ehkä pitää silkkihansikkaina.  Perustelisin näin, ettei meistä kukaan lopulta tiedä, kuinka murheelliselle masentuneelle romuttuneelle ihmiselle täräyttää jotain joka saa kokemaan itsensä  niin toivottomaksi ettei muuta kuin sovitella köyttä kaulaan.  Kun et sitä näe, yritä armahtaa.

.............."
Eiks se köpin tekstien "ajanhenki meinaa pahahenkeä joka elää ja voi hyvin tässä ajassa. Näin luulen ymmärtäneeni.


Yritän pitää mielessä ajattoman hengen, joka sitten viimeisenä seisoo multieni päällä ja meidän kaikkien. 


Oliko riittävän lähellä sitä mitä tilattiin?  tunnustan pitkät poissaolot ja sangen kehnon ymmärtämyksen teemasta joka tässä on liiukenteessä...  ääääh, mitä jos jättäis vastaamstta kun ei mitään ymmärrä
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #9 : 15.12.21 - klo:08:18 »
no joo, putosin ehkä perusteellisesti tästä pulkasta.

Jos tahtoo koetella omaa kiukkukynnystään, sen voi kyllä tehdä aika monessa paikassa ja monella tavoin, mutten minä pidä mielekkäänä että semmoiseen puuhaan ryhdytään täällä.  Joskus sitä saa koetella aivan noin joka tapauksessa.  Mittee sie oikeestaan tahot?  Riidellä vai? Miksvarten?

Haastaisinm köpin ´harrastamaan niitä mitä hän ehkä pitää silkkihansikkaina.  Perustelisin näin, ettei meistä kukaan lopulta tiedä, kuinka murheelliselle masentuneelle romuttuneelle ihmiselle täräyttää jotain joka saa kokemaan itsensä  niin toivottomaksi ettei muuta kuin sovitella köyttä kaulaan.  Kun et sitä näe, yritä armahtaa.

.............."
Eiks se köpin tekstien "ajanhenki meinaa pahahenkeä joka elää ja voi hyvin tässä ajassa. Näin luulen ymmärtäneeni.


Yritän pitää mielessä ajattoman hengen, joka sitten viimeisenä seisoo multieni päällä ja meidän kaikkien. 


Oliko riittävän lähellä sitä mitä tilattiin?  tunnustan pitkät poissaolot ja sangen kehnon ymmärtämyksen teemasta joka tässä on liiukenteessä...  ääääh, mitä jos jättäis vastaamstta kun ei mitään ymmärrä
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #10 : 15.12.21 - klo:17:32 »
https://yle.fi/uutiset/3-12220801

Mielestäni ajan henki kannustaa ihmistä loukkaantumaan mahdollisimman pienistä asioista ja kuvittelemaan omia oikeuksiaan suuriksi ja velvollisuuksiaan vähäisiksi.


Loukkaako se sinua?

Onko ihmiset myös saatu kuvittelemaan, että on esim. mielipiteenvapauden nimissä oikeus pamauttaa toisilleen päin naamaa mitä nyt mieleen sattuu juolahtamaan, ilman mitään velvollisuutta ottaa vastuuta seurauksista?

Näytätkö konkreettisin esimerkein, missä tuota loukkaantumaan kannustamista tapahtuu? Sen isjaan että puhuisit epämääräisesti ajan hengestä (jommoisen henkiolennon olemassaoloon todellisena toimijana en taida uskoa).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #11 : 16.12.21 - klo:20:39 »
Minun mielestäni saa sanoa lujastikkin ja loukkaavasti tai kärkevästi asioista, mutta silloin pitää olla itse niiden takana ja vastata sanomisista ja mielellään mainita, että nyt on kyse vain minun subjektiiveistä sanomisista tai kirjoituksista.

vn kyllä laittoi hienon kirjoituksen aiheesta.
Mikrovaikuttaminenko oli se sana?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole vähäpuheinen
« Vastaus #12 : 26.12.21 - klo:11:35 »
Tuotatuota.

Ajattelisin kyllä yhdenlaiseksi haasteeksi,  että edes yrittää ilmaista näkemyksiään toisia loukkaamatta.  Vähintään kannattaisi kai ajatella mitä kirjoittaa usein umpioudoille ihmisille. 

Kuinka voittaa toinen omalle kannalleen riittävän hyvin perustellen,  se  ehkä olisi tarkoituksenmukaisinta.   Jos sanoillaan sohii loukaten ei kai voi voittaa.   Tai saattaa käydä vaikeasti.

Ajattelisin, että jos sanoillani lisään ymmärtämystä olen toiminut tarkoituksenmukaisemmin kuin silloin, kun paiskon mielipiteitäni miten sattuu vain siksi että toisten on nyt kerta kaikkiaan pakko niitä sietää kun ne ovat mielipiteitä.  Obatkohan edes joka kerta?  Sietää ajatella, paljonko voittaa vaikka nyt karkealla kielellä tai nälvivällä hölynpölyllä.


5-weisaaja, vaikka tämä teksi jatkaa tuumailua sinun tekstisi jälkeen,  en kyllä muista että olisit kirjoittanut tai puhunut livenä häijysti tai mitenkään toista haavoittaen.   :kahvi:   
« Viimeksi muokattu: 26.12.21 - klo:11:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.