Kirjoittaja Aihe: Joulukasvit  (Luettu 2248 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Joulukasvit
« : 05.12.14 - klo:17:26 »
Onko kenelläkään kokemusta hyasintin uusistutuksesta, siis onko kukaan viljellyt kerran kukkineita toistamiseen istuttamalla ne maan multaan?

Pitääkö niitä siinä tapauksessa käsitellä, pestä ja kuivata ja säilyttää pimeässä tai jotain? Hyvin etäisesti muistan tällaista tehdyn, mutten mitään muuta.

Miten atsalean saa olemaan kuolematta heti?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #1 : 05.12.14 - klo:17:40 »
Minä istutan aina keväällä edellisjouluiset sipulit kukkapenkkiin, elleivät ne ole muuttuneet tomuksi talven aikana. Kyllä ensimmäinenkin aina hiukan kukkii. Ei siinä ole sellaisen runsas kukka, mutta nätti silti. Ryhmässä on ainakin kolmea väriä, vaal.pun. on onnistunut parhaiten.

Ne onkin sitten eri naiset, jotka saavat syklaamin ja atsalean jatkamaan. molemmat lempikukkiani, mutta ei onnistu.

Olen ostellut nyt joulun alla leikko-amarylliksiä. Kun ostaa nupullisen, se jatkaa pari viikkoa ilonani. Yksinkin on kaunis kapeassa ja korkeassa maljakossa. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #2 : 07.12.14 - klo:10:21 »
Samanlaisia kokemuksia minulla kuin Riitta-mummilla hyasintin suhteen. Kukkasipuleille on sellainen nyrkkisääntö, että ne tulisi istuttaa niin syvään, että sipulin verran on maata päällä. Narsissit mieluummin vaikka vähän syvempään. Jos piha on myyrien valtakuntaa, niin ne luulevat, että ihmiset ruokkivat niitä kaivamalla niille kukkasipuleita maahan.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #3 : 07.12.14 - klo:12:59 »
Samanlaisia kokemuksia minulla kuin Riitta-mummilla hyasintin suhteen. Kukkasipuleille on sellainen nyrkkisääntö, että ne tulisi istuttaa niin syvään, että sipulin verran on maata päällä. Narsissit mieluummin vaikka vähän syvempään. Jos piha on myyrien valtakuntaa, niin ne luulevat, että ihmiset ruokkivat niitä kaivamalla niille kukkasipuleita maahan.

Niillä on tämä valitettava väärinkäsitys. Hiki niskassa yritin kaivaa sillä on tuota pensasaitaa ja joku istuttanut pihalle erillispensaitakin, juurakkoa on riivatusti,

Jostakin  luin, että narsissi maistuisi paremmalta myyrän suussa kuin tulppaani. Onko myyrällä kommenttia?

Milloin ja mihin on hyasinttisipuleita istutettu? Maa ei ole roudassa vielä, eli voiko ne istuttaa jo nyt vai kuinka olisi kaivaa ne kukkaruukkuun? Kyseessä on tämä toisiokukinta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #4 : 07.12.14 - klo:17:07 »


Jostakin  luin, että narsissi maistuisi paremmalta myyrän suussa kuin tulppaani. Onko myyrällä kommenttia?

Molemmat kauniita katsella mutta luultavasti pahanmakuisia. Kermalehmät on parempia.

Tulikin mieleeni, että meillä Suolahdessa aikoinaan vesimyyrät nousi järvestä syömään kukkia kukkapenkistä. Oli sellainen pitkä penkki rinteessä ja järven lahti vieressä. Sieltä se tai ne tuli veneen vierestä. Näin kerran ikkunasta kun isä oli paksun koivun takana pitkän seipään kanssa vaanimassa vesimyyrää. Liekö taktiikka onnistunut?

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #5 : 09.12.14 - klo:23:15 »
Sipuleita voi istuttaa niin kauan, kun lapio maahan pystyy. Jos nyt istutat juuri kukkineen hyasintin, niin se ei varmaankaan jaksa ensi keväänä kukkia. Se saattaa ensi kesän kasvatella lehtiä ja kerätä voimia kukkasilmun tuottamiseen. Ja jos myyrä tai muu tuho ei sitä löydä, se kukkinee seuraavana keväänä.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joulukasvit
« Vastaus #6 : 10.12.14 - klo:02:09 »
Mainiota, säätieto povaa useiden päivien lapiokelejä. Ne tulee kätkeä myyrältä ja muulta tuholta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.