Kirjoittaja Aihe: Nettipiratismi.  (Luettu 1985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
Nettipiratismi.
« : 17.04.09 - klo:18:37 »
Kun, haluan tuoda omia ajatuksiani esiin foorumilla.
Ne harvat sanat mitä sitten saan ilmaistua, jäävät kyllä hyvin usein kopioidun sivuston alle. Siksi on syytä minun kysyä itseltäni, annanko muiden ihmisten pistää minulle sanoja suuhuni ja jopa muokata ajatukseni. :evil:
Siis onko vuorovaikutustaidot minulla tänään, kopioi ja liitä?  :(
Tämä ei sitten ole kohdistettu kehenkään teihin, hyvät körttifoorumin osallistujat. Vaan niin kuin tiedätte, tänään on Pirate Bayn tapaus ollut mediassa esillä. Tapaus herätti ”omissa” ajatuksissani kaamean totuuden.
Mato pieni on päässyt aivoihini.  :smt022

Ehkä esitin asiani vähän liian karrikoidusti, mutta omatuntoani vähän soimaa. En ole aina kunnioittanut toisen ihmisen ajatuksia ja hänen työtään. :cry:
Ps. No, nämä olivat minun ajatuksia omasta Internetin käytöstä. :-k

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Nettipiratismin.
« Vastaus #1 : 17.04.09 - klo:18:44 »
Minun ajatukseni lähtevät fair playsta eli liiallinen tekijänoikeuksien suojaaminen johtaa siihen, ettei edes yksityisesti voi mitään kuulla, lukea tai katsoa. Tekijänoikeuksien ohittaminen merkitsisi taas sitä, että kaikkea saisi ilman taitelijan/artistin/tekijän lupaa julkaista. Mielestäni näiden kahden ääripään välimaastossa on tehtävä ratkaisu. Ja joka tapauksessa on niin, että ilman Bay:täkin albumit, singlet, videot ja elokuvat liikkuvat pojalta/tytöltä toisella kopioinnin kautta. Tämä tapahtuu yksittäisten verkkoyhteyksien kautta, jotka muodostavat oman verkostonsa.

Tähän liittyen erikoista on ollut Facebookin pyrkimys saada aikaan sellainen käyttäjäsopimus, jonka mukaan yksittäisen käyttäjän tekemä tai muokkaama aineisto sekä henkilökohtaiset kuvat olisivatkin Facebook-yrityksen omaisuutta. Facebook pyrkii ikäänkuin ohittamaan kokonaan kansallisen lainsäädännön koskien ihmisen oikeuttaa omiin teksteihinsä ja kuviinsa.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
sanakirjasta kaikki kopioitua?
« Vastaus #2 : 18.04.09 - klo:16:10 »
Ennenvanhaan sai kaseteille ja videoille kopioida mistä ja mitä halusi paitsi yrityssalaisuuksia.
Nykyään telkusta saa ladata tallentaville dvd:eille ja kait tietokoneelle, mutta internetistä ei.

Vai oliko se niin, että videolaitteiden valmistajat yrittivät laittaa estoja, että videoille ei saisi kopsattua, mutta joku äly sitten alkoi suoraan ruudusta kameralla nauhoittamaan?
 Jokotapauksessa musta toi tekniikka vaan menee sellaiseksi, että vain ihmisten oma omatunto on se joka rajoittaa kopioimista, ei lait pysty siihen vaikka haluaisivat.
Ehkä parasta kaikkien olisi nostaa kädet pystyyn, kuten Kimi Räikkönen ja sanoa, että ei voi mitään.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Nettipiratismi.
« Vastaus #3 : 18.04.09 - klo:20:12 »
En ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, mutta tarkoititko sitä, että vastaa johonkin viestiin esimerkiksi jonkun virren värssyllä tai Raamatun tekstillä.  :?:

Vuorovaikutustaitojahan voi kehittää, mutta kyllähän toisilla on luonnostaan sana hallussa enemmän kuin toisilla. Jos ei kertakaikkiaan saa ilmaistuksi itseään itse tuottamallaan tekstillä, niin silloinhan voi olla ihan paikallaan vastata jollain valmiilla tekstillä. Raamattu on varsinainen aarreaitta ja virsirunoilijat ovat monesti "keitetyt monenlaisissa liemissä". Aivan uskomattomalle tuntuu, kun kuulee joistain virsirunoilijoista, millaisia menetyksiä he ovat joutuneet kärsimään elämässään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.