Kirjoittaja Aihe: Jehovantodistajat  (Luettu 17887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Jehovantodistajat
« : 17.10.09 - klo:17:52 »
Tänään meille tuli kaksi oikein hyvinpukeutunutta ja hyväkäytöksistä miestä, jotka puhelivat oikein mukavia. Melkein siitä jo arvasin, että taitavat olla jehovantodistajia. Heillä on ilmeisesti taktiikka muuttunut entisajoista. Eivät he alkaneet käännyttää minua, vaan heillä oli kaksi lehteä, Herätkää ja Vartiotorni, jotka he halusivat jättää meille. Olen joskus kuullut ohjeen, että heiltä ei pitäisi ottaa lehtiä. Minä kuitenkin ihan silkasta uteliaisuudesta otin heidän lehtensä ja aion myös lukea ne. Herätkää lehdessä puhutaan perheistä ja niiden hajoamisista, Vartiotornissa Pyhästä Hengestä. Sen verran päällisin puolin vilkaisin juttuja perheistä ja totesin, että niissä oli todella hyvää asiaa. Aion myös tarkistaa omasta Raamatustani ne kohdat, joihin siellä viitataan.

Muuten olen sitä mieltä, että jehovantodistajat ovat vääräoppisia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #1 : 17.10.09 - klo:18:01 »
Tänään meille tuli kaksi oikein hyvinpukeutunutta ja hyväkäytöksistä miestä, jotka puhelivat oikein mukavia. Melkein siitä jo arvasin, että taitavat olla jehovantodistajia. Heillä on ilmeisesti taktiikka muuttunut entisajoista. Eivät he alkaneet käännyttää minua, vaan heillä oli kaksi lehteä, Herätkää ja Vartiotorni, jotka he halusivat jättää meille. Olen joskus kuullut ohjeen, että heiltä ei pitäisi ottaa lehtiä. Minä kuitenkin ihan silkasta uteliaisuudesta otin heidän lehtensä ja aion myös lukea ne. Herätkää lehdessä puhutaan perheistä ja niiden hajoamisista, Vartiotornissa Pyhästä Hengestä. Sen verran päällisin puolin vilkaisin juttuja perheistä ja totesin, että niissä oli todella hyvää asiaa. Aion myös tarkistaa omasta Raamatustani ne kohdat, joihin siellä viitataan.

Muuten olen sitä mieltä, että jehovantodistajat ovat vääräoppisia.

Täällä siitä käydään keskustelua http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3781 Se on aika rankkaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #2 : 17.10.09 - klo:19:45 »
Hei karjalaisenkyösti, huomaa, että tämä on 666. aihe. Sinun on ehdottomasti vastattava tähän.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #3 : 17.10.09 - klo:20:18 »
...Muuten olen sitä mieltä, että jehovantodistajat ovat vääräoppisia.

Uskon että aika moni ihminen on ollut ja on, varmasti Hänen katseen alla vääräoppinen. Itse ainakin myönnän sen, siksi en nyt tiedä missä tai keiden kanssa on se todellinen oppi tässä maailmassa. Jotenkin olen vähän ”kyllästynyt” arvostelemaan ihmisten arvomaailmaa tai heidän periaatteitaan. Oli heidän lautatarhansa liiterin takana tai suolla.
Toivottavasti kumminkin se oppi mikä minulle on annettu Hänen armostaan. Niin toivoisin että oppisin edes hiukan elämäni tulevina päivinä tekemään ja noudattamaan niin kuin Hän on opettanut.
Mutta suunnattomasti epäilen…

Joten oli sitten Jehovan todistaja, körtti, katolinen, hippeli,  hoppeli, tumma ihoinen jne …     

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #4 : 17.10.09 - klo:22:17 »
Sain juuri luetuksi Herätkää -lehden. Siinä on paljon todella hyvää asiaa perheistä ja niiden koossa pysymisestä. Itse hieman ihmettelen, kun siinä mainitaan, että jehovalaiset ovat kristittyjä. Minä olen päässyt siihen käsitykseen, että jehovalaisille Jeesus ei ole lunastaja. Mielestäni kristitty on sellainen, joka turvautuu Jeesuksen lunastustyöhön. Siispä minun mielestäni jehovalaiset eivät ole kristittyjä. Mainitsevatko he kristitty -nimen siksi, että saisivat joukkoonsa uusia jäseniä?

Sinänsä tuollaista opetusta perhe-elämässä soisi harrastettavan enemmän kristityissäkin piireissä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #5 : 17.10.09 - klo:22:57 »
Sain juuri luetuksi Herätkää -lehden. Siinä on paljon todella hyvää asiaa perheistä ja niiden koossa pysymisestä. Itse hieman ihmettelen, kun siinä mainitaan, että jehovalaiset ovat kristittyjä. Minä olen päässyt siihen käsitykseen, että jehovalaisille Jeesus ei ole lunastaja. Mielestäni kristitty on sellainen, joka turvautuu Jeesuksen lunastustyöhön. Siispä minun mielestäni jehovalaiset eivät ole kristittyjä. Mainitsevatko he kristitty -nimen siksi, että saisivat joukkoonsa uusia jäseniä?

Sinänsä tuollaista opetusta perhe-elämässä soisi harrastettavan enemmän kristityissäkin piireissä.

Jehovan todistajien perusvaatimus on esimerkillisyys kaikessa. Kyllä heilläkin avioeroja sattuu, mutta silloin erotaan yleensä ensin liikkeestä ja heti perään toisista. Huomaa, että kristitty on heidän valitsemansa sana, jonka totuusarvo voi olla mitä tahansa. Hehän tavoittelevat siinä sinun jäsenmaksujasi, siis miksi kirjoittaisivat negatiivista. Mieti aina ensin miksi se on kirjoitettu ja sitten mitä on kirjoitettu. Tavoite on houkutella sinut joukkoon. Käy nyt suomi24.ssä lukemassa mitä siellä mukana olleet kirjoittavat ihan vaan tasapainon vuoksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #6 : 18.10.09 - klo:09:09 »
Jehovan todistajien perusvaatimus on esimerkillisyys kaikessa. Kyllä heilläkin avioeroja sattuu, mutta silloin erotaan yleensä ensin liikkeestä ja heti perään toisista. Huomaa, että kristitty on heidän valitsemansa sana, jonka totuusarvo voi olla mitä tahansa. Hehän tavoittelevat siinä sinun jäsenmaksujasi, siis miksi kirjoittaisivat negatiivista. Mieti aina ensin miksi se on kirjoitettu ja sitten mitä on kirjoitettu. Tavoite on houkutella sinut joukkoon. Käy nyt suomi24.ssä lukemassa mitä siellä mukana olleet kirjoittavat ihan vaan tasapainon vuoksi.
Minä kävin jo lukemassa suomi 24 ssä. Sitäpaitsi tiedän joitakin jehovalaisia tyyppejä ja olen aina ollut sitä mieltä, että he ovat vääräoppisia. Olen kuullut heistä paljonkin juttuja, joista käy ilmi, että heillä on todella tiukka kuri ja heidän liikkeestään on erittäin vaikea lähteä pois. En ole koskaan kuvitellutkaan liityväni heihin. Ei yksinkertaisesti ole semmoista tarvetta.

Ihmettelen vain tuota heidän kristitty-nimitystään, mistä asti he ovat ylipäätään käyttäneet sitä. Muistan, kun muuan mies oli saanut jehovantodistajat lähtemään pois kotoaan sillä, että oli ehdottanut laulettavaksi jouluvirren. Kait heistä saa sentään keskustella täällä. :102:

Heidän juttunsa siitä perheiden koossa pysymisestä oli niin hyvä, että soisin, että meillä körttiläisissä piireissäkin nykyäänkin uskallettaisiin tuoda asiaa esiin yhtä rohkeasti. Meillä liikaa kumarretaan joka suuntaan ja yritetään olla kauhean kantaa ottamattomia nykyajan meininkiin. Todetaan vain, että maailma muuttuu ja kaikki ei ole niin mustavalkoista j.n.e.

Väittäisin, että meidän hiljainen hyväksyntämme kaiken maailman kotkotuksille antaa jehovalaisille hyvän markkinaraon värvätä uusia jäseniä (lue: uhreja) omaan puljuunsa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #7 : 18.10.09 - klo:11:08 »
Kokemukseni Jehovan todistajista oppilaan huoltajina ovat pääosin myönteisiä. Vanhemmat ottavat vastuun lapsistaan hyvin tosissaan ja asiallisesti. Koulu koetaan yhteistyökumppaniksi. Peruskoulun päättyessä tulee kuitenkin ilmi jonkinlainen nurja puoli. Nuoret nähtävästi ohjataan opiskelemaan aloja, jotka takaavat turvatun toimeentulon. Sinänsä hyvä tarkoitus johtaa joskus lahjakkuuksien hukkaamiseen ja lupaavien vaihtoehtojen sulkeutumiseen.
Heillä lienee perimmäisenä tavoitteenaan seurakuntansa edun ajaminen. Jäsenen tulee pärjätä hyvin voidakseen osallistua yhteisön toimintaan ja talouden tukemiseen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #8 : 18.10.09 - klo:16:30 »
Ihmettelen vain tuota heidän kristitty-nimitystään, mistä asti he ovat ylipäätään käyttäneet sitä.

Jehovan todistajien luokittelu ei näy olevan vakiintunut. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisema ja Kimmo Ketolan toimittama kirja "Uskonnon Suomessa 2008" käsittelee sen luokassa "Muut kristilliset yhteisöt", jonka muut yhteisöt ovat mormonit ja unitaariuniversalistit.

Sen sijaan sivusto Uskonnot.fi (tutkijoiden ylläpitämä) luokittelee Jehovan todistajat luokkaan "Uudet ja luokittelemattomat yhteisöt". Tulkitsen tämän niin, että myöhemmin on tarkoitus luokitusta tältä osin tarkentaa, sillä kyseinen luokka on ns. kaatopaikkaluokka.

Osmo Tiililä mainitsee kirjassaan "Kristilliset kirkot ja muut yhteisöt" (1963) Jehovan todistajat yhdessä virkkeessä todeten adventismin antaneen herätteitä "niinkin etäälle kristinuskosta kulkeutuneelle liikkeeille kuin Jehovan todistajille".

Luokitteluperusteet ratkaisevat. Jos esim. kolminaisuusoppia ja Kristuksen uskontunnustuksissa määriteltyä asemaa ja luontoa pidetään ratkaisevina (systemaattinen lähtökohta), Jehovan todistajat eivät kristinuskon sisäisestä näkökulmasta ole kristillinen yhteisö. Jos sen sijaan katsotaan historiallinen ja kulttuurinen tausta ratkaisevaksi, Jehovan todistajia samoin kuin mormoneja on pidettävä kristillisinä yhteisöinä, ovathan niiden kummankin juuret pohjoisamerikkalaisessa 1800-luvun protestanttisuudessa. Juuri tämä aatehistoriallinen näkökulma on Kimmo Ketolan käyttämä luokitteluperuste. Voisi kuvitella, että tähän tapaan yhteisöjä luokittelisi myös kristinuskon tradition ulkopuolelta tuleva tutkija, esimerkiksi kiinalainen uskontotieteilijä.

Siitäkään ei päästä mihinkään, että uuden ajan kristinuskon historiaa kuvaava esitys olisi perin vajavainen, jos siitä jätettäisiin pois nämä kaksi mainittua yhteisöä.

Pirskan alkuperäiseen kysymykseen joudun kaivamaan vastauksen baskeristani: epäilemättä Russel ahkerana Raamatun tutkijana piti itseään ja perustamaansa yhteisöä kristittynä.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #9 : 19.10.09 - klo:10:45 »
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Hei karjalaisenkyösti, huomaa, että tämä on 666. aihe. Sinun on ehdottomasti vastattava tähän.

Tunnen kyseistä liikettä jonkun verran.
Liikeen edustajienkin kanssa olen ollut myös tekemisissä.
Olen huomannut sen, että muissa kristillisperäisissä järjestöissä on kovin yleisesti varsin vääristynyt kuva jehovantodistajista.
Liikenteessa on paikkansa pitämättömiä urbaani-maatiaislegendoja heistä.
Luullaan kaikenlaista, mikä ei sitten pidäkään paikkaansa.

Jehovantodistajien puolella tilanne on vastaava.
Osa heidän argumentaatiostaan liittyen muihin uskonsuuntiin on varsin hyllyvällä pohjalla.
Siis aivan sama tilanne, kuin tuolla toisella (ei-jehovantodistajat) tietämättömällä puolella.

Tunenn myös erään henkilön, joka juuri äskettäin erotettiin jehovantodistajista.
Hän ei olisi halunnut erota.

Mitä sitten tulee suomi24-keskustelupalstaan, suhtautuisin siihen varauksella, mitä siellä kirjoitetaan.
Ei savua ilman tulta, mutta savu on monesti vääristyneesti väritettyä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #10 : 19.10.09 - klo:14:53 »
Lainaus
tämä on 666. aihe

Aihe nro 666 käsittelee jehovantodistajia.
Jokainen edes vähän numeroiden päälle ymmärtävä tuskin voi vetää tästä muuta johtopäätöstä, kuin sen, että kannattaa suhtautua varauksella ja varovaisesti jehovantodistajiin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #11 : 19.10.09 - klo:15:48 »
Aihe nro 666 käsittelee jehovantodistajia.
Jokainen edes vähän numeroiden päälle ymmärtävä tuskin voi vetää tästä muuta johtopäätöstä, kuin sen, että kannattaa suhtautua varauksella ja varovaisesti jehovantodistajiin.
Huom! Nimenomaan sen takia, että aihe on 666.  :icon_lol:
Onneksi en tullut kirjoittaneeksi tähän väliin körttiaiheista aloitusta. :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #12 : 19.10.09 - klo:16:09 »
Minä suhtaudun varauksella ja varovaisesti 'numeroiden päälle ymmärtäviin'.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #13 : 19.10.09 - klo:16:24 »
Minä suhtaudun varauksella ja varovaisesti 'numeroiden päälle ymmärtäviin'.
Mitä sanot huumorin päälle ymmärtävistä?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jehovantodistajat
« Vastaus #14 : 19.10.09 - klo:16:28 »
Lainaus
Mitä sanot huumorin päälle ymmärtävistä?

Itse suhtaudun ainakin kovin avoimin mielin huumorin päälle ymmärtäviin ihmisiin.