Kirjoittaja Aihe: Positiivisten asioiden ketju vol.9  (Luettu 35729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #15 : 19.09.09 - klo:21:05 »
Vorwärts, Frau Pirska, vorwärts!

Saksan kielen harrastusta Suomessa vaikeuttaa aineiston huono saatavuus. Esim. seriööseistä päivittäissanomalehdistä Helsingissä myytäviä ovat vain Frankfurter Allgemeine, Die Welt ja Neue Zürcher Zeitung. Laatulehti Süddeutsche Zeitung pudotti Suomen pois myyntimaistaan vuosia sitten. Kaunokirjallisuutta löytyy suurimmista kirjakaupoista jonkin verran, mutta tietokirjallisuutta ei juuri lainkaan. Kirjastoista ei ole kovin paljon apua. Esim. erään keskisuuren rannikkokaupungin kirjastoon ei ole puolen vuoden aikana ole tullut yhtään saksankielistä lehteä ja tietokirjallisuutta (postimerkkikatalogit ja oppikirjat pois lukien) vain pari monikielistä matkamuistokuvakirjaa. Saksan historiaa käsittelevistä kirjoista vain yksi on saksankielinen, mutta sen kirjoittaja on amerikkalainen.

Saksankielistä tietokirjallisuutta voi onneksi tilata netistä, mutta sen joutuu tekemään sokkona, kun niitä kirjoja ei missään näe.

Foorumin erikoisalaan liittyy se, että saksa on luterilaisen teologian ja Pohjoismaiden kirkkohistorian kannalta varsin keskeinen kieli. Joitakin vuosia sitten katselin netistä teologisen tiedekunnan kirjalistoja. Saksalaisia sai etsiä tikun kanssa. Nuorten ja kai myös keskipolven teologien saksan taitoa kysellessäni olen saanut vältteleviä vastauksia.

Edellä olevan jeremiadin perusteella nostan lakkia Pirskalle ja kannustan muita foorumilaisia etenemään hänen viitoittamaansa tietä kohti minipuolisempaa kielitaitoa.

Esim. Großmutter Riitta voisi löytää kulinaarista innoitusta Johannes Mario Simmelin kirjasta Es muß nicht immer Kaviar sein. Die tolldreisten Abenteuer und auserlesensten Kochrezepte des Geheimagenten wider Willen Thomas Lieven.“

Mit herrlichen Grüßen,

Mt


Danke schön, mt! Kylläpä tämä lämmitti mieltä. Saksa on muuten tärkeä kieli myös musiikin opiskelun kannalta. Saksasta ja Itävallasta löytyy pilvin pimein todella hyviä opettajia ja musiikkioppilaitoksia.

On muuten ihan totta, että lukemalla vieraskielisiä lehtiä voi parantaa omaa kielitaitoaan ihan huomaamatta. Täytyy tunnustaa, että oma saksan kielen taitoni vaatii tosi paljon kieliopin kertausta ennen kuin voin ajatellakaan mitään saksankielisiä lehtiä. Aikanaan vuonna nakki ja pottu minun täytyi suorittaa erillinen todistus ruotsin kielen taidosta, vaikka olin lukenut sitä koulussa 7 vuotta. Niinpä tilasin Hemmets Veckotidning -lehden ja luin siitä kiinnostavia juttuja. Opettaja, jolle tentin, luuli, että olen ollut töissä / asunut Ruotsissa.

Jahka saan kielioppini parempaan kuntoon, niin voisinkin harkita vaikka jonkin saksankielisen lehden tilaamista. Aber jetzt ist es für mich sehr schwer Deutsch zu sprechen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #16 : 19.09.09 - klo:21:21 »
Danke schön, mt! Kylläpä tämä lämmitti mieltä. Saksa on muuten tärkeä kieli myös musiikin opiskelun kannalta. Saksasta ja Itävallasta löytyy pilvin pimein todella hyviä opettajia ja musiikkioppilaitoksia.

On muuten ihan totta, että lukemalla vieraskielisiä lehtiä voi parantaa omaa kielitaitoaan ihan huomaamatta. Täytyy tunnustaa, että oma saksan kielen taitoni vaatii tosi paljon kieliopin kertausta ennen kuin voin ajatellakaan mitään saksankielisiä lehtiä. Aikanaan vuonna nakki ja pottu minun täytyi suorittaa erillinen todistus ruotsin kielen taidosta, vaikka olin lukenut sitä koulussa 7 vuotta. Niinpä tilasin Hemmets Veckotidning -lehden ja luin siitä kiinnostavia juttuja. Opettaja, jolle tentin, luuli, että olen ollut töissä / asunut Ruotsissa.

Jahka saan kielioppini parempaan kuntoon, niin voisinkin harkita vaikka jonkin saksankielisen lehden tilaamista. Aber jetzt ist es für mich sehr schwer Deutsch zu sprechen.

Saksa on ihan kiva kieli, mutta pitäisin sanavaraton kartuttamista ensijaisena ja sitten vasta kielioppia, kun se tulee mukana siinä sanavarastoa kartuttaessa.

Bitte schön
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #17 : 19.09.09 - klo:22:28 »
Saksankielisistä kirjoistani taitaa suosikkini olla Die Eisenbahnen in den einst deutschen Schutzgebieten DAMALS UND HEUTE, jonka tilasin kirjakaupasta löydettyäni netistä tiedot.

myyrä

  • Vieras
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #18 : 20.09.09 - klo:15:18 »
Huomenna hakaset pois leikkaushaavoista. :)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #19 : 20.09.09 - klo:22:07 »
olen saanut raivattua olohuoneeseen lattia näkyville jo 10-15 neliötä
kahteen huoneeseen olen laittanut itse ja yksin  :023: tapetit ja ne pysyvät seinällä ja ovat suorat ja sileät
keittiöstä olen sorkkaraudalla pilkkonut viimeisenkin komeron ja vienyt pihalle
hohhoijaa näin se putkiremontti poikii kaikenlaista - kaksi huonetta vaihtavat paikkaa ja
kaikenlaista muutakin muutosta tiedossa, taitaa tulla ikuisuusprojekti

mulla ei taaskaan toimi isot kirjaimet  :icon_eek:
eilen en saanut välilyöntejäkään, mikä tätä vaivaa - oisko betonipölyä...
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #20 : 21.09.09 - klo:11:02 »
Huomenna hakaset pois leikkaushaavoista. :)

Oli niin siisti haava, ettei tarvinnut edes jälkiseurantalomaketta täyttää. :109:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #21 : 21.09.09 - klo:17:36 »
Oli niin siisti haava, ettei tarvinnut edes jälkiseurantalomaketta täyttää. :109:
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Mukavaa, että hava on parantunut. :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #22 : 26.09.09 - klo:22:20 »
Vanha kaveri vuosien takaa kävi yllättäen kylässä vaimonsa kanssa. Istuttiin, juteltiin ja juotiin teetä. Onneksi oli kanelikorppuja ja omenoita tarjota. :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #23 : 26.09.09 - klo:22:45 »
Illalla olin aikonu mennä kokemahan Tuamiokirkkohon Kalevi Kiviniämen johtaman tilavaloteoksen Finlandian, mutta hellyyn lapsenvahariksi Sofialle 5 v. :061: Nyt sain likan nukkumahan kun aikani keksin sille satuja. :eusa_shhh:
Ainahan nämä satuserän hommat yhyret urkufestarit voittaa. :031  http://www.lapuanurkufestivaali.fi/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #24 : 27.09.09 - klo:09:15 »
Lutherhan sanoi, että kristinuskon kieli on saksa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #25 : 27.09.09 - klo:11:33 »
Yks ihana mies tarjosi eilen leivoskahvit   :109: :eusa_clap: :kahvi: :023:
- pienet on ihmisen ilot
Herra armahda.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #26 : 27.09.09 - klo:12:15 »
Tässä ohjelma jota suosittelen, saa nauraa oíkein kunnolla!
TV1 lauantaisin uutisten jälkeen


http://www.youtube.com/watch?v=0x0_cQ3DCLM
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #27 : 27.09.09 - klo:12:46 »
Luther luuli saksaa kristinuskon kieleksi vain siitä syystä, että silloin ei vielä tunnettu ndongaa.

Omedhina lya Kalunga He, no lyOmuwana, no lyOmbepo Ondjapuki. Amen

myyrä

  • Vieras
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #28 : 27.09.09 - klo:12:47 »
Käydä kepsuttelin äsken lähisiwassa kyynärsauvojen kanssa. :hiipia: Matkaa tulee 300m suuntaansa. Nyt täytyy kuulostella, oliko jalalla jotain sanomista asiaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Positiivisten asioiden ketju vol.9
« Vastaus #29 : 27.09.09 - klo:13:57 »
Kirkossa oli paljon väkeä, kirkkokuorossa oli monta uutta laulajaa, kirkkoherran lapset
olivat penkissä, muitakin lapsia oli tuotu jumalanpalvelukseen. Näimme ystäviä taas kesän jälkeen (viime sunnuntaina ei ollut mitään näistä mainituista). Vahva sanan saanti ja yhteenkuuluvuuden tunne vallitsivat. :eusa_pray: :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)