Kirjoittaja Aihe: Petroskoin kirkon vihkiminen  (Luettu 12514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #15 : 10.09.09 - klo:18:44 »
Onkohan vielä ihan tolkuissaan, kun ajelee taivaansinisillä itäautoilla.

myyrä

  • Vieras
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #16 : 11.09.09 - klo:04:32 »
Olipa hyvä ja erittäin asiapitoinen kirjoitus Jussi Rytköseltä päivän Kotimaa lehdessä. Kiitos Jussille.  Haastattelin yhtä nuortenkuoron tyttöä englanniksi ja kysyin häneltä, montako suomea puhuvaa on heidän suuressa kuorossaan ja vastaus oli, että kolme tyttöä osaa suomea. Tämä tyttö sanoi olevansa Pitkärannasta siis Laatokan rannalta. Kyllä siellä kirkon tulevaisuus on venäjänkielinen, olimme sitten mitä mieltä tahansa asiasta. Nuoriso ei osaa suomea. Muuten minulle oli yllätys, että heillä oli Petroskoissa nimetty nuori nuorisopastori. Loistava asia tulevaisuuden kannalta. Onnea uudelle kirkolle ja sen seurakunnalle.

On sääli, että venäjänkieli jyrää suomensukuiset kielet. Nyt kielirintamalla sielläpäin taitaa olla suvantovaihe (mistä on ollut lehdessä), mutta tilanne saattaa taas muuttua huonompaan suuntaan. Suomea nuorison ei tarvitsekaan välttämättä osata kunhan osaisivat omaa kieltään.

Nenetseistä olisi kuulemma tullut kaunis pieni ohjelma telkkarista, mutta jäipähän katsomatta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #17 : 11.09.09 - klo:06:40 »


    Kuten tässä ketjussa todettu on: "asialtaanen" oli ja on Rytkös-Jussin juttu Kotimaassa. Jutusta näki, että sen kirjoittaja on pappi-toimittaja. Kainalojuttu nuoresta kristitystä kirkkoaktiivista passasi kokonaisuuteen kuin valkoparta joulupukille. :023:

   Toimittaja Toive Tynjälä upottaa sanomalehti Pohjalaisen uutisjuttuunsa ( julkaistu ainakin nettiversiossa 11. syyskuuta, todennäköisesti ko. uutisstoori on myös mainitun päivän printtilehdessä )  Petroskoin kirkon vihkiäisistä kiitettävästi ja sujuvasti myös taustaa. Näin toteaa Toive:

  ... Herättäjä - Yhdistyksellä on lähettää ammattijoukkoa, koska Petroskoin kirkko on jo 12. kirkkohanke Venäjällä. Lisäksi on tehty ja kunnostettu parikymmentä muuta rakennusta, mm. Kelton koulutuskeskus ja Pyhän Marian Inkerin kirkon keskus Pietariin.

  - Viimeisen kymmenen vuoden aikana Venäjällä on tehty talkoita yli 100.000 tuntia viidensadan eri talkoolaisen voimin, kertoo vihkiäisjuhlan liturgi, talkoopastori Alpo Järvi.

  Kun luterilainen alkoi Inkerin kirkossa elpyä neuvostovallan rautaesiripun takana 40 vuotta sitten, oli Petroskoin seurakunta siinä uranuurtajana. Työ levittäytynyt laajalle, sillä nyt Inkerin kirkossa on 83 omaa seurakuntaa eri puolilla Venäjää. :023:




 

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #18 : 11.09.09 - klo:06:44 »



   Toive toteutui, Toive kirjoitti lehteen ( yllä otteita jutusta ) uutista ja taustaa. Kerettiläisesti tai jotenkin vaan yhteen kohtaan vähän puutun. Alpo sanoo ( ja Toive kirjoittaa ), että viimeisen kymm.... Lienee parempi sanoa: viimeisimmän kymm..

    Sillä eihän nyt maailmanloppu tule ihan justiinsa. Eihän. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #19 : 11.09.09 - klo:08:13 »
Ei oo tietoo.
Vieläkö petroskoilaiset muistelevat Maria Kajavaa?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #20 : 11.09.09 - klo:08:45 »
Ei oo tietoo.
Vieläkö petroskoilaiset muistelevat Maria Kajavaa?

 Kyllä Maria Kajavaa muistellaan P:n kaupungissa. Mariasta oli myös valokuva kirkossa. Matkanjohtajamme, talkoopastori, Alpo Järvi kertoi myös muistojaan ja kokemuksiaan reissuistaan Petroskoihin 1980-luvun keskivaiheilla. Maria Kajava oli aina ollut Alpoa ja hänen matkalaisiaan vastassa.

  Eeva Mesiäinen on kirjoittanut Mariasta elämäkerran: Maria Kajavan Pitkä taival ( Karas-Sana, 1990 ).

 
 

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #21 : 12.09.09 - klo:16:00 »
Kiitos Seppos kuvalinkistä! Tuttuja maisemia osin tämän kesäiseltä retkeltä, osin vanhemmilta reissuilta.

Muutama vuosi sitten näin Läskelän kaupassa kaunista vahakangasta. No, minä sitä ostamaan. Siitä sitten sukeutuikin aikamoinen menestysartikkeli kyseiselle kaupalle. Yks' sun toinen linja-automme kyydissä olleista havahtui vahakankaiden huokeaan hintaan ja kauniiseen kuviointiin. Oltiin varmaan omituinen turistiryhmä sikäläisestä näkövinkkelistä....jos myös meikäläisestä.  :icon_lol:
Pyryharakka

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #22 : 13.09.09 - klo:12:25 »



   Petroskoi oli osa pitkää prosessia, monta naulaa on prosessin kestäessä kirkon seiniin lyöty, monissa kylissä käyty. Rapattu on ja rakennettu, ruokapussien ja virsien kera kuljettu. :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #23 : 13.09.09 - klo:15:34 »
Koville otti Petroskoin matka. Tänään kirkonmmmmmenojen jälkeen lääkäri oli sitä mieltä, että nyt mennään heti toimenpiteeseen. Oli katsellut nilkutustani kirkossa.Lääkärin vaimo hyppäsi vaimoni kyytiin ja minä menin lääkärin kyytiin ja ajoimme terveyskeskukselle. Vaimot ajoivat kotiin. Bussin penkki oli minulle pikkuisen ahdas ja polveni tulehtui edessä olevaan penkkiin nojaamisesta. Menimme suoraan toimenpidehuoeneeseen ja ensiapuhoitaja tuli avuksi. Ensin päästettiin liiat vedet pois polvesta ja sitten sinne iskettiin kortisonipiikki. Enpä ole ennen mennyt lääkärin kyydissä päivystykseen. Nyt on määrätty pari päivää ehdotonta lepoa. Onneksi minulla on tämä kymmentuumainen pikkukone, jolla voi kerjoitella missä vaan. Tämänkin hankin naisten vaatimuksesta, eli tyttäreni halusi tämän lainaksi Amerikan matkalleen, kun tämä on niin kevyt. Siis verkossa ollaan, vaikka astella ei saa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #24 : 13.09.09 - klo:19:40 »
Koville otti Petroskoin matka. Tänään kirkonmmmmmenojen jälkeen lääkäri oli sitä mieltä, että nyt mennään heti toimenpiteeseen. Oli katsellut nilkutustani kirkossa.Lääkärin vaimo hyppäsi vaimoni kyytiin ja minä menin lääkärin kyytiin ja ajoimme terveyskeskukselle. Vaimot ajoivat kotiin. Bussin penkki oli minulle pikkuisen ahdas ja polveni tulehtui edessä olevaan penkkiin nojaamisesta. Menimme suoraan toimenpidehuoeneeseen ja ensiapuhoitaja tuli avuksi. Ensin päästettiin liiat vedet pois polvesta ja sitten sinne iskettiin kortisonipiikki. Enpä ole ennen mennyt lääkärin kyydissä päivystykseen. Nyt on määrätty pari päivää ehdotonta lepoa. Onneksi minulla on tämä kymmentuumainen pikkukone, jolla voi kerjoitella missä vaan. Tämänkin hankin naisten vaatimuksesta, eli tyttäreni halusi tämän lainaksi Amerikan matkalleen, kun tämä on niin kevyt. Siis verkossa ollaan, vaikka astella ei saa.

Osanotto. SV 1:2 (Pohjois-Savosta).

ps1 tänään on ollut kivuliain päivä - toivottavasti yöksi hellittää
ps2 hiivatin tyynyt - niiden alta ei löydä jalkoja

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #25 : 13.09.09 - klo:20:04 »



  Ukot, seppos ja Myyrä, käyttäkää nyt siis itsehypnoosia ja Siionin virsiä kipujen lievittämiseen. Ylipäätään: te kestätte kyllä!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #26 : 14.09.09 - klo:08:41 »
Myötätunnostako sepposia ja myyrää kohtaan minäkin rupesin potemaan. Mitä lienee, syysflunssaa vai allergiaa, aika näyttää. Heikko on olo, mutta foorumille piti silti päästä!
 :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #27 : 14.09.09 - klo:10:03 »
Myötätunnostako sepposia ja myyrää kohtaan minäkin rupesin potemaan. Mitä lienee, syysflunssaa vai allergiaa, aika näyttää. Heikko on olo, mutta foorumille piti silti päästä!
 :kahvi:

Hoito tuntuu auttavan, vaikka eilen se hoidon jälkeen vasta kipeä olikin. Siis enää ei kannata sympatiseerata vaan parantukaa muutkin. Lääkäri tiesi mitä pitää tehdä. Toinen, juttu on se, että kannattaa mennä kirkkoon, sillä siellä voi olla lääkäri paikalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #28 : 30.09.09 - klo:19:23 »
  Harvakseltaan olen seuraillut tätäkin foorumia, ja ihmetellyt ovatko kaikki kirkkokirvesmiehet ja putkihurskaat talkoomiehet ulkopuolella keskustelupalstan.
 Hienoja olivat kuvat, jopa muutama sadekuva minulle ennestään tuntemattomista kohteista.
 
Vasara ni on napsahdellut kuudessa uralilaisen rovastikunnan kohteessa ja silmitellyt olen sisältä noin 40 Inkerin kirkon rukoushuone/kirkkorakennusta.
Jotta mukava olisi vaihtaa kokemuksia ja kuvia talkoomiesten kesken, jos heitä löytyy.....
 Vihkiäisten kävijöitä kyllä löytyy, vaan monttuihin menneitä liperimiehiä tunnen vain Pinolan ja Pelkosen, pysyi kirveskin kädessä molemmilla. :eusa_clap:


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Petroskoin kirkon vihkiminen
« Vastaus #29 : 30.09.09 - klo:22:05 »
  Harvakseltaan olen seuraillut tätäkin foorumia, ja ihmetellyt ovatko kaikki kirkkokirvesmiehet ja putkihurskaat talkoomiehet ulkopuolella keskustelupalstan.
 Hienoja olivat kuvat, jopa muutama sadekuva minulle ennestään tuntemattomista kohteista.
 
Vasara ni on napsahdellut kuudessa uralilaisen rovastikunnan kohteessa ja silmitellyt olen sisältä noin 40 Inkerin kirkon rukoushuone/kirkkorakennusta.
Jotta mukava olisi vaihtaa kokemuksia ja kuvia talkoomiesten kesken, jos heitä löytyy.....
 Vihkiäisten kävijöitä kyllä löytyy, vaan monttuihin menneitä liperimiehiä tunnen vain Pinolan ja Pelkosen, pysyi kirveskin kädessä molemmilla. :eusa_clap:


Ei muuta kuin uusi ketju alkuun ja sille sopiva nimi, jonka kirkkokirvesmiehet ja putkihurskaat tunnistavat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.