Äänestys

Jos saat mielipiteestäsi negatiivista palautetta, mitä teet?

perut sanasi ja pyydät anteeksi
2 (9.5%)
väistyt takavasemmalle ja siirryt sivustaseuraajaksi
2 (9.5%)
muutat mielipidettäsi ja yrität vastaisuudessa esittää muuta kuin todellisuudessa olet
0 (0%)
harkitset vastausta vähän aikaa ja sitten annat tulla mitä ajattelet
13 (61.9%)
vastaat heti ja sanot suorat sanat ja kerjäät turpaasi
4 (19%)

Äänestäjiä yhteensä: 20

Äänestys päättynyt: 02.09.09 - klo:11:12

Kirjoittaja Aihe: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?  (Luettu 19276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #30 : 26.08.09 - klo:13:06 »
Mitä on olla "reilusti oma itsensä"?
Minusta jokaisella ihmisellä on monia rooleja, eikä rooli tässä tarkoita teeskentelyä vaan tilannetajua.
Eri rooleista seuraa erilainen tapa kommunikoida.
Minä ainakin ilmaisen itseäni eri lailla keskustellessani satavuotiaan (kyllä, luitte oikein! satanen lasissa) sukulaistädin kanssa kuin jutellessani nuorten kanssa. Jne. Teeskentelynä en sitä pidä.

Joskus ärsyttää, kun joillekuille (enka tarkoita pelkästään pappeja enkä suinkaan kaikkia pappeja; kaikilla ei onneksi ole ko. nuottia) on jäänyt "saarnanuotti" päälle. Asiat posmotetaan seurasta, tilanteesta ja asiayhteydestä riippumatta samalla tyylillä.

Täälläkin uskallan olla reilusti oma itseni. Hillitsen toki kiroilemista, koska minusta se ei kuulu tänne -- ja saataisipa moderaattorikin siihen puuttua. Yksin ollessani manailen joskus roisisti.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #31 : 26.08.09 - klo:13:31 »
Voisiko "oma itse" olla kolme sisäkkäistä palloa? Sisin olisi tiedostamaton, keskimmäinen arkiminä, jonka itse tietää parhaiten, ja suurin pallo erilaisten sosiaalisten tilanteiden kulloinkin muokkaama minä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #32 : 26.08.09 - klo:13:48 »
Voisiko "oma itse" olla kolme sisäkkäistä palloa? Sisin olisi tiedostamaton, keskimmäinen arkiminä, jonka itse tietää parhaiten, ja suurin pallo erilaisten sosiaalisten tilanteiden kulloinkin muokkaama minä.

Hmm. Ovatko pallot mielestäsi erillisiä? Vai vaikuttavatko ne toisiinsa -- ja jos, niin miten? Muuttavatko kokemukset ihmisen tiedostamatonta ydintäkin?
Kunahan kyselen, mileestäni aika mielenkiintoinen asia  :icon_biggrin:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #33 : 26.08.09 - klo:14:34 »

Hmm. Ovatko pallot mielestäsi erillisiä?

Eivät. Niiden rajapinnat ovat erittäin läpäisevät.

Vai vaikuttavatko ne toisiinsa -- ja jos, niin miten?

Vaikuttavat. Ne "keskustelevat" keskenään. Yöllä sisin pallo järjestää keskimmäisen asiat. Uloin pallo ruokkii päivällä keskimmäistä.

Muuttavatko kokemukset ihmisen tiedostamatonta ydintäkin?

Keskimmäinen pallo ruokkii päivällä tiedostamatonta, kerää sisimmälle materiaalia, jonka sisin sulattaa yöllä ja tarjoaa aamulla kultalautasella.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #34 : 26.08.09 - klo:14:42 »
En ole ennen törmännyt tuollaiseen näkökohtaan. Miksi Kekkonen käytti nimimerkkiä? Ollaan tekemisissä sosiaalisten suhteiden kanssa, kun po. aihe problematisoidaan. Mielipiteen liittyminen yhteen tiettyyn henkilöön paaluttaa sen ao. ihmisen verkostoon, johon kuuluu monia muita. Jotta voi vastata mielipiteestään, täytyy olla tunnistettava.

Mielestäni mielipiteen arvo ei riipu sen esittäjästä vaan sen sisällöstä.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #35 : 26.08.09 - klo:14:48 »
Jatkan oikeastaan tästä pääaiheesta: a) Uskallanko olla oma itseni b) tällä foorumilla. En uskalla olla oma itseni millään foorumilla, koska tapanani on hassutella vaikeillakin asioilla. Olen aina ihmetellyt, miksi monet tarvitsevat alkoholia vapautuakseen sisäisistä rajoistaan. En tarvitse alkoholia vapautuakseni sisäistä rajoista: Olen täyskahjo selvänäkin. Ongelma on siinä, etten voi päästää itseäni irti, koska minut ymmärrettäisiin väärin.
Acta, non verba.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #36 : 26.08.09 - klo:15:04 »
Mielipiteen liittyminen yhteen tiettyyn henkilöön paaluttaa sen ao. ihmisen verkostoon, johon kuuluu monia muita. Jotta voi vastata mielipiteestään, täytyy olla tunnistettava.


Salista peesaan: sisältö > esittäjä.

Nettifoorumien asiakeskuteluissa arvostan sitä, että keskustelukumppanit esiintyvät nimimerkin takana. Kun ei tuoda nimeä, ikää, asemaa tai sukupuolta esille, voidaan keskustelussa vaikuttaa argumenttien vahvuuden eikä auktoriteetin turvin. Ja asiat pääsevät paremmin esille, kun ei keskitytä henkilöihin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #37 : 26.08.09 - klo:15:08 »
Mielipide ei kuitenkaan ole elävä ilman sen esittäjän tunnistettavuutta. Kun tiedän esittäjän, mielipide on vahvemmin kiinni todellisuudessa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Heta A.

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #38 : 26.08.09 - klo:15:39 »
Mielestäni mielipiteen arvo ei riipu sen esittäjästä vaan sen sisällöstä.

...ja juuri tätä yritin tavoittaa.  :eusa_clap:

Kyllä, on totta että nimimerkin taakse kätkeytyminen ei luo suurta luotettavuutta, sillä luotettavuuden luo kirjoituksen sisältö ja kirjoittelun jatkuvuus, sekä selkeät mielipidesuuntaukset.

Nimimerkillä on kuitenkin vaikutus, sillä
esim. jos nimimerkki on kirjoittanut vain yhden rienaavan kirjoituksen, ei nimimerkillä ole mitään painoa. Mutta jos yksi ja sama nimimerkki kirjoittaa paljon ja omaa tunnistettavan mielipiteiden suuntauksen, nimimerkki tuo luotettavuutta.

=> eli; sisältö on tärkein, ei se seikka minkälaisen nimen alla kirjoittelemme; oikean tai keksityn.

Kuitenkin tunnistettavuus tuo keskusteluun luontevuutta ja lisää mukavuutta. Kuten täällä körttifoorumilla.  :kahvi:
Ja nytkö sen vasta näen, en ole ihmeellisempi kuin sinä
sinä jota olen aina vihannut, halveksinut ja pelännyt
me vierekkäisiin narunnokkiin ripustetut ressukat
ja sätkittyämme aikamme meidät kuoppaan heitetään
[A. W. Yrjänä]

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #39 : 26.08.09 - klo:16:41 »
Minusta on sama onko vakiintunut nimimerkki tai oikea nimi, josta ei tiedä mitään. Kirjoittelu tänne muodostaa täällä persoonan, joka voi olla vain aito kun aikaa kuluu. Tullaan hiljalleen tutuiksi kuten täällä on käynyt aika isolle porukalle. Ajan myötä henkilöstä ja henkilöllisyydesta aukeaa paljon, mutta se ei ole olennaista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #40 : 26.08.09 - klo:18:41 »
Ihan aluksi täytyy myöntää, että olen lukenut tätä nykyä aika hutiloiden nämä viestit. Haluan kuitenkin esittää mielipiteeni oman nimen ja nimimerkin käyttöön. Käytännössä olen tullut siihen tulokseen, että mieluummin käytän nimimerkkiä kuin omaa nimeäni. Olen ollut nuoresta saakka aika innokas ottamaan kantaa asioihin, joita pidän tärkeänä. Alussa panin "reilusti" oman nimeni alle. Siitä seurasi, että minulle tultiin sanomaan ihan päin naamaa, että et sinä nyt ole käsittänyt tätä asiaa oikein, vaan se on näin. Toinen juttu oli, kun eräs oikein superlukenut sukulainen tuli vinoilemaan jutussani sellaisesta painovirheestä, joka oli lehden toimituksen moka. Siitä on aikaa vuosikymmeniä, mutta vieläkin muistan sen ja vieläkin harmittaa.

Tällä foorumilla voi kuitenkin ottaa kantaa sellaisiin asioihin, mistä ei oikein mielellään keskustella itse seuratilanteissa. Sitäpaitsi en halua, että jopa lapseni tulevat leimatuksi sillä, mitä minä täällä sanon (mikäli käytän omaa nimeäni). En halua, että heille pidetään ristikuulusteluja sen perusteella, mitä mieltä minä olen asioista.

Olen sepposin kanssa samaa mieltä siitä, että vakiintunut nimimerkki muodostaa täällä persoonan. Kieltämättä paremmin oppii tuntemaan ihmistä, kun lukee häneltä useampia kommentteja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33757
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #41 : 26.08.09 - klo:18:57 »
Onko foorumin historiassa esiintynyt sellaista, että rekisteröidytään useammilla nimimerkeillä?
Tämän vajaan vuoden aikana en ole mielestäni sellaista havainnut. Lars Mikael poistui, mutta sama vaivattu sielu sieltä palasi. Muutamat ovat vaienneet, mutta niinhän meille kaikille voi käydä. Kyllä käsialasta on oppinut aktiivikirjoittamat tuntemaan niin hyvin, että vaikka ei olisi nimimerkkiäkään, tietäisi, kuka kirjoittaa.
Epärehellisyyteen ja naamioitumiseen ei tällä foorumilla pitäisi olla tarvetta.
Oma kirjoitteluni lähtee pelkästään omista kokemuksista, ja tulos on sen mukainen.
Seuraan kyllä mielelläni oppineempien älyllisiä pohdintoja. Ne ovat tukevin osa tätä
foorumia, mutteivat liian puuduttavia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #42 : 26.08.09 - klo:19:44 »
Onko foorumin historiassa esiintynyt sellaista, että rekisteröidytään useammilla nimimerkeillä?
Tämän vajaan vuoden aikana en ole mielestäni sellaista havainnut. Lars Mikael poistui, mutta sama vaivattu sielu sieltä palasi. Muutamat ovat vaienneet, mutta niinhän meille kaikille voi käydä. Kyllä käsialasta on oppinut aktiivikirjoittamat tuntemaan niin hyvin, että vaikka ei olisi nimimerkkiäkään, tietäisi, kuka kirjoittaa.
Epärehellisyyteen ja naamioitumiseen ei tällä foorumilla pitäisi olla tarvetta.
Oma kirjoitteluni lähtee pelkästään omista kokemuksista, ja tulos on sen mukainen.
Seuraan kyllä mielelläni oppineempien älyllisiä pohdintoja. Ne ovat tukevin osa tätä
foorumia, mutteivat liian puuduttavia.

Tätä on tapahtunut muutaman henkilön kohdalla, että palattuaan tauon jälkeen foorumille ovat tuleet uudella nimimerkillä. Tästä opiksemme saaneina muutimimme Liisan kanssa siltä osin sääntöjä. Emme enää erota pyynnöstä ketään, vaan vaietkoon kaikessa rauhassa. Jos mieli muuttuu, niin nimimerkki on tallella ja tervetuloa takaisin. Tämä toimii nyt paremmin. Nimimerkin vaihtoja ei enää sallita.

Epärehellisyyttä ei salita, mutta oikean nimen voi piilottaa vapaasti, eikä syytä kysytä. Joillekin kynnys on niin matalampi. Nimimerkkien kohdalla on myös moderoinnin puuttumiskynnys matalampi. Piilosta ei tulla riehumaan ja huutelemaan. Toivottavasti osasin sanoa selkeästi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #43 : 26.08.09 - klo:21:40 »
Tätä on tapahtunut muutaman henkilön kohdalla, että palattuaan tauon jälkeen foorumille ovat tuleet uudella nimimerkillä. Tästä opiksemme saaneina muutimimme Liisan kanssa siltä osin sääntöjä. Emme enää erota pyynnöstä ketään, vaan vaietkoon kaikessa rauhassa. Jos mieli muuttuu, niin nimimerkki on tallella ja tervetuloa takaisin. Tämä toimii nyt paremmin. Nimimerkin vaihtoja ei enää sallita.

Epärehellisyyttä ei salita, mutta oikean nimen voi piilottaa vapaasti, eikä syytä kysytä. Joillekin kynnys on niin matalampi. Nimimerkkien kohdalla on myös moderoinnin puuttumiskynnys matalampi. Piilosta ei tulla riehumaan ja huutelemaan. Toivottavasti osasin sanoa selkeästi.
Kyllä osasit sanoa selkeästi.
Nyt vain tuli mieleeni, että jos esimerkiksi tästä meidän koneelta joku toinen perheenjäsen (en kyllä usko sitä, mutta teoriassa) haluaisi rekisteröityä Körttifoorumiin, niin kävisikö niin, että hänellä ei olisi tänne mitään asiaa, koska Pirska täällä jo soittaa suutaan? :icon_eek:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Uskallatko olla reilusti oma itsesi tällä foorumilla?
« Vastaus #44 : 26.08.09 - klo:21:41 »
Olen mielestäni tällä foorumilla oma itseni. Olen synnynnäisesti ujo ja tykkään tarkkailla tilanteita ja ihmisiä hiukan sivusta, ja samalla olen aivan uskomaton hölösuu ja sosiaalinen kuin mikä! Hämmentävää? Kyllä, niin minustakin. Koskaan en aamulla tiedä minkälainen tyttö olen päivän ajan...ja silti olen oma itseni juuri silloin, kun annan itseni olla hämmentävän ristiriitainen koheltaja. Syy nimimerkkiin on se, että Tiitiäinen kuvaa miuta enemmän kuin oma nimeni. Olen metsän pieni menninkäinen. Sitä ei ristimänimeni kerro, mutta nimimerkki kertoo. Ja olen joskus muinoin linkittänyt tälle foorumille linkin, josta paljastuu miun haastattelu kyamk:n sivuilta. Se löytyy sieltä edelleen, siinä on kuva ja nimi...ja epäaitoa siinä haastattelussa on vain kuvan kettupipo, joka on jostain käsittämättömästä syystä terrorisoitu vihreäksi! :icon_surprised:

Kuvani paikalla on Kiroilevan siilin tyttösiili. Olen mielestäni hyvin siilimäinen otus, vaikka kettu onkin ehdoton lempieläimeni. Eikä miulla ollut käytössäni kuvaa ketusta tai Tiitiäisestä. Eikä miulla ollut myöskään sellaista kuvaa pärstästäni, jossa miulla olis ollu miun lävistys...Niinkuin sitä nyt varmaan pienestä kuvasta kukaan olis edes nähnyt, mutta kyse onkin periaatteesta. Olen pieni rautanaama, jos ei kelpaa, saa luvan olla kelpaamatta.