Kirjoittaja Aihe: Nykysuomea!  (Luettu 14439 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #30 : 18.08.09 - klo:21:11 »
Minä kirjoittaisin pissiksen ihan samalla peellä kuin pissankin. Asiantuntijan (kuopus) mukaan nimitys on ansaittu sillä, että käydään puistossa pissalla. Sellainenkin muoto on kuin pissaliisa. Bissellä voi tietysti olla osuutta asiassa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #31 : 18.08.09 - klo:21:31 »
Sairaan hyvä, mielettömän hyvä

Joskus 1980 -luvulla oli epistä (epäoikeudenmukaista). Lieneekö enää käytössä, en muista kuulleeni vähään aikaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #32 : 18.08.09 - klo:22:03 »
Me 70-luvun nuoret tsempattiin kauheesti.
Tällä foorumilla olen törmännyt ensi kertaa sanaan: kompata. Minä kompuroin tuon sanan kohdalla. Kai se tulee musisoinnista. Siellä olen kuullut puhuttavan kompista.  :017:  En ole järin musikaalinen. Asiayhteyksistä, tällä foorumilla, olen päätellyt sen tarkoittavan jonkinlaista myötäilyä tai samaa mieltä olemista.
Se kyllä kuulostaa paremmalta kuin "yhdyn edelliseen kirjoittajaan".
Pyryharakka

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #33 : 19.08.09 - klo:00:12 »
Sairaan hyvä, mielettömän hyvä

Joskus 1980 -luvulla oli epistä (epäoikeudenmukaista). Lieneekö enää käytössä, en muista kuulleeni vähään aikaan.

70-luvulla oli tappokivaa, 90-luvulla sikasiistiä. Epis (tai eppa tai epä, "ihan epääää") on vieläkin käytössä.
Välillä oli viileetä, nyt taas kuulemma coolia.
Tsemiä toivotellaan ja välillä vielä häröilläänkin.
Komppaamisen eli samaa mieltä olemisen voi ilmaista myös ytimekkäästi: komps.
Hilpeyttäkin jaetaan: repskops, (tää) putos.

Pohjanmaalle miniäksi päässyt tuttu ihmetteli muinoin, millaisia koreografioita anoppi odotti, kun käski "ravata varista". Sittemmin vadin puhdistaminen on sujunut ilman ylimääräisiä hyppelehtimisiä.

Suosikkini perinteisistä, oikeaoppisista otsikoista (joissa piti olla ainakin subjekti + verbi (aktiivimuodossa ja preesensissä)): "Erkki täyttää eläimiä." (Vieressä mustavalkoinen kuva erittäin synkästä herrasta jonkin täyttämänsä eläimen vierellä. Mieleen tuli ensimmäiseksi, että omaa lemmikkiäni en Erkin lähelle päästä. :icon_biggrin:)

 

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #34 : 19.08.09 - klo:15:21 »
"Epistä, sikaepistä, ihan sairaan epistä", lauloivat Ylen Aamuveturin Ansa ja Oiva 90-luvulla :)

Mää mietin että mistä se oikeen johtuu että jokku ei osaa yksin kertaisimpiakaan yhdys sanoja? Johtuuko se että mää osaan yleensä suoralta kädeltä sanua tuleeko joku sana yhteen vai erikseen siitä että oon niin aikasin oppinu lukemaan ja sitten lueskellukki innolla vai onko se joku luontainen tyhmyys joka estää tenuja oppimasta yhdyssanoja?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #35 : 19.08.09 - klo:16:55 »
Taannoin oli Suomen Kuvalehdessä Jukka Ukkolan juttu koskien ainekirjoitusta
Valioaineita 2015

Äikän opet on aivan turhaan huolissaan siitä, että koululaisten Äidin kielen taito on heikentynyt ja yli oppilas kirjoitusten taso laskenut niin alas, että arvostelu asteikkoa tarttee alentaa. Kuten Suomen Kuvalehdessä julkaistut Valio aineet osoittavat, kirjoitus taito kukoistaa edelleen ja vielä piisaa julkaistavaksi muitakin Valio aineita kuin meijerivoita ja kevytmaitoa. Myös aineiden keski taso on yhä melko korkea, paljon korkeampi kuin esmes parin kymmenen vuoden päästä.
Tilanteen valkaisemiseksi julistamme poikkeuksellisesti jo etu käteen erään käsiimme saamamme Valio aineen vuodelta 2015. Sen on kirjoittanut apiturientti nimeltä Temu R. aiheesta "Eräs kesäpäivä":

Oli synkkä syksyinen öy. Tuuli vonkui ilmassa kuin iso lauma vonkuja. Ukkosen paha enteinen jyrinä muistutti sitä jyrinää, jota ration ääni arkistossa käytetään muistuttamaan ukkosen jyrinää.
Jos sä haluut sellaisena yönä tehdä jotain niinku viileetä, sä isket tietty naisen tai silleen, ajatteli Miihka, kekä asui tyypillisessä lähiössä, jonka ora pihlaja aidat muistuttivat Esko Ahon hampaita. Miihkan tukka kiilsi sateen jäljiltä kuin nenä niiston jälkeen, mutta hänen ajatuksensa syöksähtelivät ja sotkeutuivat päässä kuin sukka housut pesu koneessa ilman Coralia.
Sä menet ulos asap, hän jatkoi ja meni kans. Ulkona tuli vastaan enstesmäisenä Jenna. Miihka ja Jenna ei olleet vielä koskaan tavanneet, sillä he olivat kuin kaksi kyyhkystä, jotka ei myöskään ole koskaan tavanneet.
Oltuaan pitkään julman kohtalon eroittamina onnettomat rakastavaiset kirmasivat toisiaan kohden yli kesäisen niityn kuin kaksi rahti junaa, joista toinen oli lähtenyt Kuopiosta klo 14.13 ja toinen Kontiomäeltä klo 15.02. Kohta pieni vene lipui kohti lammen pintaa täsmälleen sillä tavalla kuin keila pallo ei livu.
Mutta kuiteski Miihka oli ymmällä kuin nörtti, joka on vahingossa kirjoittanut dot fi kun piti kirjoittaa dot com. Hän tunsi olevansa niin huono kuin mikä tahansa, vaikka hän oli iso kuin 185-senttinen puu. Hän ei osannut sanoa edes tyksu, sillä tuntui kuin edessä olisi punainen tiili seinä, joka hohti punaisena kuin tiilen punainen tiili. Selvittyään ajatuksiinsa vaipumisesta Miihka huomasi kadottaneensa Jennan, kuten poika joka on katsonut auringon pimennystä ilman savu lasia ja joutuu lopun elämäänsä katumaan sitä että on katsonut auringon pimennystä ilma savu lasia.
Onneksi onnettomuudessa yön myrsky väistyi kuin hohtimet Saharaan ja tilalle kelmeni uusi aamu, josta sitten alkoikin jälleen eräs kesä päivä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #36 : 19.08.09 - klo:17:11 »
Haha! Olen lukenut tuon Ukkolan jutun joskus, mutta nauratti se nytkin. Toinen hyvä ja vähän aiheeseen liittyvä on se, jossa hän tiivisti maailmankirjallisuuden klassikoita tekstiviesteiksi.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #37 : 19.08.09 - klo:19:38 »
Ilmaisuvoimainen tarina  :icon_lol:

Nyt on tullut uusi hyvä ilmaisu "olen liekeissä" kun
on oikein innoissaan siis töpinöissään.

 

(tää liekeissäoleva taitaa olla ite Paholainen)
Herra armahda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #38 : 19.08.09 - klo:19:51 »
"Epistä, sikaepistä, ihan sairaan epistä", lauloivat Ylen Aamuveturin Ansa ja Oiva 90-luvulla :)

Mää mietin että mistä se oikeen johtuu että jokku ei osaa yksin kertaisimpiakaan yhdys sanoja? Johtuuko se että mää osaan yleensä suoralta kädeltä sanua tuleeko joku sana yhteen vai erikseen siitä että oon niin aikasin oppinu lukemaan ja sitten lueskellukki innolla vai onko se joku luontainen tyhmyys joka estää tenuja oppimasta yhdyssanoja?

Luontainen tyhmyys mulla ainakin.
Siis en tajuu esim. tota luontainentyhmyys tai luontainen tyhmyys kumpi ois oikein.
 Kyöstikarjalainen yritti mulle sitä opettaa että on kaksi eri sanaa?
Kaksi erisanaa ja yhdyssanat. Kuka ihme nekin osaa eroittaa ja miten ne eroittaa?

Jotenkin vaikka sujuvasti puhun 5-6 kieltä ja matikkapää ihan itteänikin ihmetyttää, niin tää kirjoittelu on ihan mystiikkaa.
Tietkoneen shakkipelinkin laitan vaikeimalla ja joskus jopa voitan, et ei toi älli ihan kateissa pitäis olla?
Onneksi kun puhuu ei ole pilkuilla ja yhdyssanoilla niin väliä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #39 : 19.08.09 - klo:20:03 »
Minä kirjoittaisin pissiksen ihan samalla peellä kuin pissankin. Asiantuntijan (kuopus) mukaan nimitys on ansaittu sillä, että käydään puistossa pissalla. Sellainenkin muoto on kuin pissaliisa. Bissellä voi tietysti olla osuutta asiassa.

Pissikset olen itse tajunnut sellaisiksi blondeiksi joilla vaan päässä on pi..siis tyhjää.
Ja sitten että ne on sellaisia omassa hassussa jengissään missä on pinnallista porukkaa, kun puhuu vaan meikkaamisesta ja muusta ei ehkä niin tärkeästä?

Bisse taitaa olla aika vähän käytetty sana?
Ainakin täälläpäin mennään ihan suomeksi oluelle. Vaikkakin harvoin kyllä kuulee, et mennäänks vetää bissee?
Sit uusi ainakin mulle on toi baariin. Sillä tarkoitetaan olutravintolaa.
Ekan kerran kun kuulin ton baariin niin ihmettelin.
Joku valitti kuinka masentaa ja sanoi, et tekis mieli mennä baariin että suru unohtuisi.
 Ajattelin että musta aika masentavia paikkoja kahvilat..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #40 : 19.08.09 - klo:21:10 »
Luontainen tyhmyys mulla ainakin.
Siis en tajuu esim. tota luontainentyhmyys tai luontainen tyhmyys kumpi ois oikein.
 Kyöstikarjalainen yritti mulle sitä opettaa että on kaksi eri sanaa?
Kaksi erisanaa ja yhdyssanat. Kuka ihme nekin osaa eroittaa ja miten ne eroittaa?

Jotenkin vaikka sujuvasti puhun 5-6 kieltä ja matikkapää ihan itteänikin ihmetyttää, niin tää kirjoittelu on ihan mystiikkaa.
Tietkoneen shakkipelinkin laitan vaikeimalla ja joskus jopa voitan, et ei toi älli ihan kateissa pitäis olla?
Onneksi kun puhuu ei ole pilkuilla ja yhdyssanoilla niin väliä.

Rupesin miettiin että ehkä mulle yhdyssanat on sävelkorvan takia helppoja... Kun suomen kielessä painotus on ekalla tavulla niin ihan sanan sanomalla selviää, onko se yhdyssana. Kyllä mää ainaki sanon että SAteenkaari, ei SAteen KAAri.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #41 : 19.08.09 - klo:22:12 »
Kyöstikarjalainen yritti mulle sitä opettaa että on kaksi eri sanaa?
Kaksi erisanaa ja yhdyssanat. Kuka ihme nekin osaa eroittaa ja miten ne eroittaa?

Jotenkin vaikka sujuvasti puhun 5-6 kieltä ja matikkapää ihan itteänikin ihmetyttää, niin tää kirjoittelu on ihan mystiikkaa.
Tietkoneen shakkipelinkin laitan vaikeimalla ja joskus jopa voitan, et ei toi älli ihan kateissa pitäis olla?
Onneksi kun puhuu ei ole pilkuilla ja yhdyssanoilla niin väliä.

Sinullahan on kai ollut näitä kielenvaihtoja, vaikka en tarkemmin tiedä ikiä ym. Yhdyssanataju kehittyy muun äidinkielen tajun kanssa tietyssä iässä ja perustuu, kuten moni muukin asia, pitkälti ympäristön antamien mallien jäljittelyyn. Kuten Sanneli tuossa arvelikin, puherytmin kuulemisella ja siihen tottumisella on tärkeä osuus asiassa. Myöhemmin se vahvistuu, kun lapsi oppii lukemaan ja lukee paljon. Silloin kuulohavaintoon ja oman puheen tuottamiseen yhdistyy näköhavainto sanojen visuaalisista hahmoista. Tässä vaiheessa on siis mukana jo kaksi havainnoimistapaa (kuulo ja näkö) ja niitä vahvistamassa oma toiminta (puhe). Kirjoitustaito perustuu näihin ja kouluopetus osaltaan ohjaa oikeaan ja vahvistaa sanatajua. Kun kirjoittaa, niin oppii kaksi kertaa, sanoivat kai muinaiset roomalaiset.

Näillä perustein arvelen, että hankaluutesi yhdyssanoissa saattavat johtua kieliympäristöstä, joka ei ole tukenut suomen kielen yhdyssanatajun kehittymistä. Toissijaisesti voi tietysti aina epäillä jotain luki-häiriötä, jossa ei kyse siis ole tyhmyydestä vaan pikemminkin aivojen ohjelmakoodissa olevasta bugista, jos nyt tällainen nörtti-ilmaisu sallitaan.

Päässäsi ei ole vikaa - tai on varmaan vähän, mutta ei juuri tässä asiassa...

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #42 : 20.08.09 - klo:08:50 »
Tällainen ohje saattaisi auttaa yhdyssanaongelmissa: Lisää sanontaan kysyvä pääte '-ko'. Jos se sopii luontevasti ensimmäisen sanan perään, ei ole kyse yhdyssanasta. Jos se istuu vasta toisen perään, sanat pitää kirjoittaa yhteen yhdyssanaksi.

'Yhdyskö sana?' Ei toimi, siis väärin. 'Yhdyssanako?' Näin se menee, oikein.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #43 : 20.08.09 - klo:21:58 »
Elämä on!

 Ääh, voi puistatus että etoo. Joku valopää on keksinyt tuon ja toinen tohelo kehuu sitä maasta taivaaseen. Minusta tuossa ei ole mitään oivallusta, EI KERRASSAAN MITÄÄN.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Nykysuomea!
« Vastaus #44 : 24.08.09 - klo:21:59 »
Omiin korviin särähtää vieläkin mättö...jotain tekoa lienee sillä, että olen sukunimeltäni Mättö...ja tietysti tuntuu hiukkasen huolestuttavalta jos joku kertoo haluavansa viedä jonkun hirveen mätön kotiinsa ja mässätä sillä.... :icon_eek: Tai kuten työkaverini pohti ääneen: "Missäköhän olis hyvä pitää lounastauko...nyt on kyllä jo lounasaikakin ohi...noh...ehkä täältä löytyy jostakin joku pizzeria...nii ja tossa toimiston nurkilta saa kyl ainakin kiinalaista ja nepalilaista mättöä..." Tähän tietysti vastasin: "Niin...no miulle käy kaikki, paitsi se, että tyydyt tähän suomalaiseen mättöön..." Toisaalta olen vitsaillut, että miun pitäis perustaa esim. grilli nimellä hyvää mättöä tai juontaa radio-ohjelmaa, jonka nimi viittaisi mättöön ja ohjelma olisi omistettu raskaalle metallille...ainoa huono puoli on se, etten todellakaan ole mikään raskaan metallin harrastaja...toisaalta kait sitä tranceakin voi mätöksi nimittää...se liippaisi itseäni läheltä...