Kirjoittaja Aihe: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?  (Luettu 35378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« : 02.08.09 - klo:21:47 »
Lainaus
Kun ihminen sitoutuu, hän panee itsensä, ajatukseksensa ja tunteensa alttiiksi ja tekee itsestään haavoittuvan. Hän haastaa aiemmin kyseenalaistamattomia ajatuksia, tarkastelee kriittisesti itsestäänselvyyksinä pidettyjä asioita ja muuttaa totunnaisia käyttäytymistapoja kokeillakseen jotakin uutta. Elämä ja työ sitoutuneena on riskialtista. Ihminen voi pettyä, voi käydä ilmi, että hän on väärässä, hän voi tulla torjutuksi, väärinymmärretyksi ja hylätyksi.(Anneli Sarvimäki, Bettina Stenbock-Hult).

Sitoutuminen taitaa olla hankala sana? Side ja sitoutuminen eivät aiheuta ensimmäiseksi myönteisiä mielikuvia. Sitoutumista on moneen suuntaan ja tahoon. Sitoutumisella on myös monia hyviä puolia.

Jos olet sitoutunut herännäisyyteen, mitä hyviä puolia olet nähnyt siinä? Huonojakin puolia ehkä löytyy. Oletko joutunut väärinymmärretyksi, torjutuksi tai onko herännäisyys tuonut sinulle pettymyksen aiheita?

Olen ollut havaitsevinani foorumin kirjoituksista, että herätysliikkeeseemme on kotiutunut uusia jäseniä. Kysymykseni ovat tarkoitettu erityisesti heille.

Jos aihe ei tunnu mielekkäältä tai se on "riskialtis" liian kriittisille kannanotoille, valvonta poistanee sen listoilta.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #1 : 02.08.09 - klo:22:43 »
 

 Olen mielestäni sitoutunut herännäisyyteen enemmän kuin esimerkiksi evankelis-luterilaiseen kirkkoon. :kahvi:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #2 : 02.08.09 - klo:22:49 »
Rehellisesti voin sanoa, etten ole situoutunut herännäisyyteen.
Asia ei ole tullut minulle vielä "ajankohtaiseksi". Olen tämän kesän aikana tullut mukaan tähän foorumiin lähes täysin tietämättömänä herännäisyydestä liikkeenä/järjestönä. Minua veti puoleensa (niinkuin olen joissakin viesteissäni maininnutkin) armollisuus ja suvaitsevaisuus, jotka mielestäni kuuluvat herännäisyyteen. Ja kaikki te ihanat foorumilaiset olette minut tähän "koukuttaneet".
Vasta sitten kun opin tuntemaan tätä herätysliikettä voin miettiä sitoutukko vai ollako sitoutumatta.
Pyryharakka

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #3 : 02.08.09 - klo:23:19 »
... pakkohan on olla... esi-isät kattelee...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #4 : 02.08.09 - klo:23:20 »
Joo, mielestäni olen. Mutta itsekös sitä voi mitata...  :icon_confused: Seuroissa käyn ja joskus saan muotoiltua jopa jonkin hengellisen ajatuksenkin kaiken arjen keskellä... Mutta onneksi sitoutuminen ei ole suorittamista tai "oikein" ajattelemista ja toimimista, ainakaan en sellaisia paineita ole körttiläisyydessä kokenut. Herännäiskuvioissa en ole mitään pettymyksen tunteita, torjumista tai väärinymmärtämistä kokenut, täällä on seinät avaralla ja katto korkealla: pieni ihminen saa olla ja elää kristittynä, kahden maan kansalaisena, matkalaisena...

myyrä

  • Vieras
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #5 : 02.08.09 - klo:23:21 »
Körttiläisyyden (kirkon) uskonkäsitykseen olen sitoutunut kun en parempaakaan tiedä. H-Y:n jäsen olen, mutta yhdistystä en niinkään tunne omakseni. Se ei kuitenkaan huoleta kun tietää, ettei viimeisellä portilla jäsenyyttä kuitenkaan kysytä.

Körttiläisittäin voi ajatella kuulumatta yhtikäs mihinkään.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #6 : 02.08.09 - klo:23:59 »
Oman vajavaasuutensa kanssa päriää paremmin muiren huanojen seuras. Ei oo liian "hapokasta" mulle. :078:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #7 : 03.08.09 - klo:00:54 »
Sidoksia herännäisyyteen tuntuu olevan, mutta en ole niitä itse sitonut. En ainakaan useimpia niistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #8 : 03.08.09 - klo:08:04 »
Minulle sitoutuminen on tavanomaista. Olen sitoutunut sukuun, perheeseen, ystäviin, tiettyyn poliittiseen puolueeseen(vaihtanut kerran) seurakuntaan ja erilaisiin vastuisiin
joissakin järjestöissä. Paras sitoutumiseni tapahtui, kun törmärin herännäsyyteen. En arvannutkaan, että uusi elämä (enkä nyt tarkoita pelkästään elämää Kristuksessa) annettiin vielä tässä iässä. Seurat, veisuut, tuttavat ja kaikkein parhaimpana tämä foorumi! Esim. tämä kirjoittaminen on minulle aivan uutta. Lukenut olen aina.

Pettymyksiin voi kaikessa varautua, mutta körttiläisyydessä en ole vielä niitä kohdannut. Eivät edes Paavo Ruotsalaisesta kerrotut asiat ole niitä, päinvastoin.

 :056: :057: :058:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #9 : 03.08.09 - klo:15:52 »
Vastasin pitkästi aikaisin aamulla, mutta en lähettänyt, koska vaivattu sielu kohdisti kysymyksensä uusille herännäisyydestä kiinnostuneille.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #10 : 03.08.09 - klo:16:20 »
Minusta kaikki jotka uskaltavat vastata sitoumuksekstaan, voisivat kertoa meille "uusille"
mitä tämä kaikki on merkinnyt pitkällä janalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #11 : 03.08.09 - klo:20:16 »
En tiedä uskallanko sanoa olevani sitoutunut. Vähitellen on herännäishenkisyys tullut rakkaammaksi ja seuroissa ja herättäjäjuhlilla on sellainen oikeassa paikassa olemisen tunne, mutta onko side niin kiinteä, etten voisi esimerkiksi uudestisyntyä kristittynä? Tai vaihtaa lestadiolaisuuteen, ettei tulevilla veljenpojilla ja -tyttärillä (joista ensimmäinen syntyy parin kuukauden sisällä) olisi suru, kun en ehkä pääse taivaaseen. Olen lukenut tenttikirjasta, että postmoderni ihminen, toisin kuin edeltäjänsä, pystyy vaihtamaan esteettisiä yhteisöjään fiiliksen mukaan.

Minun fiilikseni ovat aina toisaalta olleet sen verran matalalla, että korkeintaan vaihdan esteettisten erakoitten yhteisöön.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #12 : 03.08.09 - klo:22:12 »
Minulla on aikaisemmasta (usk.) elämästäni jäänyt korvien väliin niin kova esikuva ja vaatimus sitoutumisesta, että körttiläistouhuni ovat siihen verrattuna kovin köykäisiä. Kyllä olen HY:n jäsen ja HK:n tilaaja, ja pitänyt körttiasiaa aktiivisesti esillä tuttavapiirissäni, kutsunut ihmisiä herättäjuhlille silloin kun ne olivat täällä Espoossa, ollut talkoolaisena, kuulun ystävärenkaaseen jne. Tosin olen vähitellen käsittänyt, ettei herännäisyys välttämättä odota minulta sitä kaikkea.

Tämä on vanha ja arvokas herätysliike, joka ei niinkään tähyä tulevaisuuteen ja värvää verissä päin uusia jäseniä, vaan vaalii perinteitä ja menneisyyttä. Perinneyhdistys siis, eikä siinä ole mitään moitittavaa - paitsi korkeintaan se, että mukaan saattaa olla vaikea hypätä, ellei ole entistä taustaa.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #13 : 04.08.09 - klo:06:56 »
Vastasin pitkästi aikaisin aamulla, mutta en lähettänyt, koska vaivattu sielu kohdisti kysymyksensä uusille herännäisyydestä kiinnostuneille.

... erityisesti herätysliikkeeseemme kotiutuneille uusille jäsenille... odotan satman vastaustasi mielenkiinnolla... minäkin aion kertoa omia mielipiteitäni myöhemmin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #14 : 04.08.09 - klo:09:36 »
... erityisesti herätysliikkeeseemme kotiutuneille uusille jäsenille... odotan satman vastaustasi mielenkiinnolla... minäkin aion kertoa omia mielipiteitäni myöhemmin.

Satman on monen polven perintökörtti, jota minä taas en ole. Minulla ei ole mitään perinteitä tähän tai muuhun liikkeeseen, olen siivosuruttomien virkamiesten lapsi.

Herännäisyyteen olen sitoutunut (sidottu) erittäin vahvasti. Se on antanut minulle kaiken elämääni. Kävin katsomassa muitakin, mutta ne kauhukokemukset ylittivät sietokykyni. En voinut hyväksyä rippikoulujen aivopesuja, kun viimeisenä yönä kaikki herätettiin ja vaadittiin antamaan elämä Jeesukselle. Se oli liikaa. Samoin minulla on niiltä ajoin juontava pelastusvarmuusfobia. Vaimoni löysin tai hän minut Seuratuvalta samoin suuren joukon ystäviä  Virkistyn seuroissa ja veisatessani Siionin virsiä. Mikä tärkeintä minulla ei ole muuta välimiestä kuin Kristus. Mikään yhdistys ei vaadi mitään siitä eikä aseta minulle vaatimuksia, että edustaisi minua taivaan portilla. Minkä teen, teen mielestäni omasta tahdostani, vaikka en oikein tiedä tuon Taivaan Isän osuutta, kun Hän hoitaa asiansa ilman numeroa niistä. Olen ollut ainaisjäsen jo yli 40 vuotta jne. Riittääkö tämä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi