Kirjoittaja Aihe: Linnut  (Luettu 37679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #15 : 24.07.09 - klo:17:37 »
Ylänkötyllistä 455.lintulaji Suomelle, mikäli rariteettikomitea linnun hyväksyy. Ylänkötylli pesii Kaakkois- ja Itä-Aasiassa ja talvehtii Itä-Afrikasta Aasiaan ulottuvalla alueella.

Edellinen uusi laji oli viirukerttuli lokakuussa-08.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut
« Vastaus #16 : 24.07.09 - klo:22:43 »
Muista Myyrä varoa haukkoja  :icon_wink:
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #17 : 24.07.09 - klo:23:02 »
Muista Myyrä varoa haukkoja  :icon_wink:

Varotaan, mutta itseasiassa haluaisin eroon koko myyrästä. Se vaan on nyt kärsittävä kun tuli valittua. Aikoinaan oli tyttöystävä, joka nimitti myyräksi. Ei se sitä pahalla tarkoittanut - ulkonäköä tarkoitti ja myyrien elintapaa eli koloissa viihtymistä. :-[

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut
« Vastaus #18 : 24.07.09 - klo:23:13 »
 :eusa_angel: Eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä. En minä millään pahalla, anteeksi vaan. Harakat vain naureskelevat kaiken aikaa ja yrittävät sillä tehdä tuttavuutta ympärillä oleviin.  :039:
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #19 : 25.07.09 - klo:08:16 »
Oottelen tässä sadetta joka tiputtais kahlaajalinnut maahan. Ilmatieteen laitoksen sadeanimaation mukaan saderintama on täällä kymmenen hujakoilla. Tuuli on suotuisa - itäkaakosta - painaa lintuja Suomen puolelle.

Harakka: en loukkaantunut. :039: :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #20 : 25.07.09 - klo:08:51 »
Hei tikkahulinaa!

Kaveri sitkeänä sissinä oli mennyt puoli kuudeksi Häikänniemeen ja joutunut mahtavan tikkaliikenteen todistajaksi. Tähän mennessä länteen on painellut jo 219 käpytikkaa. Nyt siis muuttaa tikkanen tosissaan nälkää pakoon. Liikenne alkaa kuulemma jo hiipua.

Mie lähen vastaanottamaan kahlaajien massoja. :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Linnut
« Vastaus #21 : 25.07.09 - klo:19:23 »
Wautsi. Mä en ole nähnyt kuin kahdesti Tikan.

Pitäiskö ostaa kiikari ja alkaa bongariksi?
Voisi olla mielenkiintoista, vaikkakin enempi kiinnostaisi avaruuteen kiikarointi, mutta kun tuo valosaaste on niin isoa täälläpäin, et ei tähtiä näe.

Kerran olin jollain rannalla kun olin kalaan menossa ja ihmettelin kun oli poppoota kiikarit kaulassa ranta täynnä.
No vähän aikaa meni ja mereltä tuli isompi parvi lintuja.
Oli kieltämättä vaikuttavaa.

Mummeli tai joku tossa edellä kirjoitti Merimetsoista.
Ne käy mun hermoille. Ne syö ihan sikana ja pikkukalat loppuu ja sit isommat.
Tai sitten hylkeet vie kaikki kalat.
 Ikävää että viherpiipertäjät ei ymmärrä myös luonnossa tapahtuvaa tasapainottomuutta.
Milloin mitäkin selitellään ja kielletään järkevä luonnonhoito.

Vaikkakaan en ole asiantuntija eikä ole varmoja ehdottmia mielipiteitä, kuten esimerkiksi karjalaisenkyöstillä.

Linnut lentäköön, mutta kuuluuko noi kanadanhanhet ja muut tulokkaat tänne meitin luonnon keskelle?
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #22 : 25.07.09 - klo:20:11 »
Wautsi.

Mummeli tai joku tossa edellä kirjoitti Merimetsoista.
Ne käy mun hermoille. Ne syö ihan sikana ja pikkukalat loppuu ja sit isommat.
Tai sitten hylkeet vie kaikki kalat.
 Ikävää että viherpiipertäjät ei ymmärrä myös luonnossa tapahtuvaa tasapainottomuutta.
Milloin mitäkin selitellään ja kielletään järkevä luonnonhoito.

Vaikkakaan en ole asiantuntija eikä ole varmoja ehdottmia mielipiteitä, kuten esimerkiksi karjalaisenkyöstillä.

Linnut lentäköön, mutta kuuluuko noi kanadanhanhet ja muut tulokkaat tänne meitin luonnon keskelle?


Kanadanhanhi ei välttämättä kuulukaan kun se on tuontitavaraa mutta sen kanta on aika pieni ja sitä saa metsästää. Metsästäjät sen on tuoneetkin.

Merimetsosta laitoin johonkin ketjuun aikoinaan pari linkkiä. Niitä on useimpien mielestä siellä rannikolla liikaa ja muutaman mielestä liian vähän. Enimmäkseen se syö kuulemma vähäarvoista kalaa. Täällä ei merimetsoja näy kuin muuttoaikoina ja ne pesii joko Vienanmerellä tai Laatokalla. Molemmissa on merimetsoja.

Hylkeet sielläpäin ahmii kaloja verkoista ja muista.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #23 : 25.07.09 - klo:20:24 »
Vielä tuosta merimetsosta.

Luulen että kun sen kanta kasvaa tiettyyn pisteeseen asti niin se sitten romahtaa. Ei sillä voi ikuisesti mennä hyvin. Ruotsissa on huomattu että merikotkat on oppineet saalistamaan sen poikasia.

Merimetsosta on se hyöty luonnolle että syömällä vähäarvoista pikkukalaa Itämeren rehevöityminen vähenee. Tuo vaikutus on huomattu sisämaan järvillä sieltä pikkukalaa tehopyydettäessä.


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Linnut
« Vastaus #24 : 25.07.09 - klo:20:55 »
En nyt ala tämän enempää asiantuntijan kanssa vänkäämään, kuin että kyllä ne isommatkin kalat loppuvat kun pikkukalat loppuvat. Lisäksi ne Merimetsot sotkee luodot ihan totaalisesti.
Kyllä niiden syömä kalamäärä on ihan tajuttoman paljon.

Olet ilmeisesti nähnyt niitä lintuja. Nehän ovat isoja kuin mitkä.
Kyllä ihan ammattikalastajat ja itse harrastelijana olen huomannut ihan viimevuosina kalakantojen vähentyneen samassa suhteessa kun noin Merimetsot on tullut vesille.

Mitäs sitten Myyrä sanot, josko koko kalakanta aivan romahtaa ja vääristyy, kun ei voi niitä lintuja laittaa ruotuun?

Perustelusi olivat kyllä hyviä ja ajattelemisen arvoisia. Laittoi ymmärtämään miksi niin voimakkaasti viher ja muut ottavat yhteen aina välillä.
 Molemmilla kun on tunnesuhde luontoon ja aivan päinvastaiset näkemykset sen hyödyntämisestä ja suojelusta.

Joskus leirinuotiolla voisi enempikin turista aiheista. :)
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #25 : 25.07.09 - klo:21:34 »
En minäkään viitsi väitellä enkä nyt jaksakaan eikä ole tarvis. Olen vaan tottunut luottamaan asiantuntijoihin, joka en tässä asiassa missään tapauksessa ole. Mulla on tuttu joka kalastaa uistelemalla ja hän pitää merimetsoa hienona lintuna. Täällä on siis niin erilainen suhtautuminen asiaan kun niitä merimetsoja ei ole likaamassa luotoja. En minäkään sen törkyisyydestä pidä. Vuodessa tulee nähtyä ehkä 1-5 lintua, harvoin enemmän. Tänä vuonna en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #26 : 25.07.09 - klo:22:52 »
Jaa että luonnonsuojelija? Enpä tiedä, ehkä kuitenkin vähän enemmän kuin joku muu tallustelija, mutta minään himosuojelijana en itseäni pidä.

En oikein ymmärrä ekoteologiaakaan, mutta kyllähän Raamatussa käsketään ihmistä paitsi viljelemään myös varjelemaan maata. Muuten koko ekoteologia on mulle hämärän peitossa.

Tunnepuolella tässä kyllä liikutaan hyvin vahvasti. Minulla ei ole oikeastaan erityistä biotooppia, johon olisin tykästynyt, koska tykkään niistä kaikista. Kaupunkien keskustoissakin on oma viehätyksensä, kaatopaikkojen laiteilla, ruderaateilla (joutomaa-alueilla) yms. Joutomailla on näin loppukesästä paljon kukkivia kasveja ja isoja päiväperhosia joita on mukavaa katsella. Lisäksi siellä on avomaan lintuja: keltavästäräkkejä ja tavan väiskejä, pensas- ja kivitaskuja, pikkutyllejä jne.

Todella vanha metsä on kyllä hieno naavaisine puineen. Metsän valoihin ja varjoihin on helppoa sulautua.

Retkillä voin käydä näkemättä lintuja sen kummemmin. Itse luontokokemus on kuitenkin tärkeintä.

No joo... taitaa mennä herkistelyksi.

Kireitä siimoja Viisveisaajalle ja muillekin kala-eemeleille.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #27 : 26.07.09 - klo:13:48 »
Ta-daa!

Eskimosirri.

Nousin ylös sängystä tasan kello 5.00. Vilkaisin ulos ja sää näytti sateiselta ja koleahkolta. Armeijan vääpelin (joka en kyllä ole) tarkkuudella hoidin aamutoimet ripeästi ja tein eväät. Kahvi, jugurtti ja banaani sekä pari keksiä saivat riittää aamupalaksi. Autolle ja tutkimaan läheistä joutomaa-aluetta, jossa arvelin olevan joitain siivekkäitä. Olihan siellä liroja 9 ja pikkulinnuista mm. pääskyjä kahta eri sortimenttia hyönteisjahdissa, punarintoja ja pajulintuja. Pensastasku säksätteli äkäisen tuntuisena rauhan häiritsijää kohtaan.. Pieni pupujussi loikki pensaiden viertä. Oli vielä aika pieni poikanen.

Liroihin tyytyväisenä mietiskelin, lähteäkö ajelemaan Outokumpuun. Sää näytti kyllä niin hyvälle tihkusateineen, että päätin lähteä. Paikan kahlaaja-altaat on syntyneet joskus Outokumpu Oy:n aivoituksena ja nykyään siellä on Mondo Mineralsin talkkitehtaat. Laaja hiekkaerämaa ja valkoisia talkkikenttiä. Lintuharrastajat on saaneet joskus muinoin luvan liikkua alueella.

Tarkastelin altaita ja pari tylliä ja pikkutylliä löytyikin. Ruskosuohaukka lentää läpsytteli laiskasti ylitse. Huomasin kaukaa yhden toisen harrastajan auton ja itse harrastajan pian tapasinkin. Katselimme altaita yhdessä, söimme eväitä ja puhua pulputimme (joutavia). :icon_redface: Löysimme vikloja ja sirreistä suo-, pikku,- lapin,- ja kuovisirrejä sekä kuovin.

Kolmas harrastaja ajeli pian paikalle. Hän asuu lähiseudulla ja on yksi koko maan parhaista kahlaaja-asiantuntijoista. Hänellä on hyvät mahdollisuudet opiskella lintujen pukutuntomerkkejä. Sitten hän meni kauemmaksi ja kohta ajoi kiihdyksissään takaisin. "Tulkaa varmistamaan ihmesirri". Mikä ihmesirri? Olimme varmaan kuin puusta pudonneen näköisiä, koska siellä hänen tulosuunnallaan olimme jo käyneet, eikä siellä mitään ihmeitä ollut näkynyt. "Todennäköinen eskimosirri", kuului vastaus.
No, Lassin perässä pelipaikalle ja siellähän se toden totta oli. Ihmeellisen latuskamaisen muotoinen kahlaaja.

Lassi laittoi Bongariliittoon hälytyksen ensin todennäköisestä eskomosirristä ja myöhemmin korjasi sen varmaksi havainnoksi. Pian alkoi puhelimet soida ja eka Liperissä kesää viettämässä ollut hesalainen kurvasi paikalle. Alkoi vähän väsyttää, Aurinko rupesi paistamaan täydeltä terältä ja pusero alkoi olla jo liikaa. Jätin toiset ihmettelemään ja aloitin kotimatkan.

Eskimosirri pesii kirjallisuuden mukaan Pohjois-Amerikassa ja Koillis-Siperiassa ja on harvinainen vierailija Euroopassa. Suomessa laji on tätä lintua ennen tavattu viidesti.

Linturetkeily kannattaa!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Linnut
« Vastaus #28 : 26.07.09 - klo:17:22 »
Jeps ja kun joskus teet opastetun kierroksen metsään tulen mukaan ja otan joko termarin tai viinipullon mukaan, miten vain sovitaan.

Ihanko itse olet kirjoista katsonut mikä lintu milloinkin?

Himpe kun olen liikemies, niin aina alan kuitenkin miettimään luonnon hyödyntämistäkin ohessa. Josko voisi Suomen luonnosta löytää kaikenlaista ihmiselle hyödyllistäkin, joku vanha yrittikirja olisi kiva ottaa mukaan? Kattelisi josko löytyisi syötäviä tai muuten hyödynnettäviä kasveja.

Joskus Maarianhaminassa sain näkkileipää jossa ole Nokkosrouhetta. Ihan tajuttoman hyvää ja varmaankin terveellistä.
Vois olla hyvä busineskin?

Bongarille zemppiä myös. Metsienmiehelle :)
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut
« Vastaus #29 : 26.07.09 - klo:17:41 »
Jeps ja kun joskus teet opastetun kierroksen metsään tulen mukaan ja otan joko termarin tai viinipullon mukaan, miten vain sovitaan.

Otetaan termari metsään ja säästetään viini illaksi. :)

Lainaus
Ihanko itse olet kirjoista katsonut mikä lintu milloinkin?

 Itsehän niitä on katsottava. Tosin en taida ihan tajuta kysymystäsi.

 
Lainaus
Himpe kun olen liikemies, niin aina alan kuitenkin miettimään luonnon hyödyntämistäkin ohessa. Josko voisi Suomen luonnosta löytää kaikenlaista ihmiselle hyödyllistäkin, joku vanha yrittikirja olisi kiva ottaa mukaan? Kattelisi josko löytyisi syötäviä tai muuten hyödynnettäviä kasveja.

Varmasti löytyy.


Lainaus
Joskus Maarianhaminassa sain näkkileipää jossa ole Nokkosrouhetta. Ihan tajuttoman hyvää ja varmaankin terveellistä.
Vois olla hyvä busineskin?


Bongarille zemppiä myös. Metsienmiehelle :)



Miksei.

Kiitos!

Meinasi ylläpitäjäkin mennä sekaisin kun järjesteli tämän kirjoituksen
« Viimeksi muokattu: 26.07.09 - klo:19:26 kirjoittanut seppos »