Kirjoittaja Aihe: Tämän katsoin televisiosta, osa 10  (Luettu 26213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #60 : 16.01.20 - klo:10:27 »
Aloitin hyväksi mainitun tv-sarjan The House of cards ( Korttien talo ) katsomisen.
Koukuttaa kyllä, ja hyviä rooleja on paljon. Amerikan politiikan koukerot ovat kovat ja raha ratkaisee lähes kaiken.

Ihmissuhteita käytetään hyväksi, kuten nuoren tytön kuoltua hyvin vakuuttavasti esitettiin, uskontoa  ja Raamattuakin apuna käyttäen.
Muistotilaisuudessa veisattiin Lutherin virsi Sinuhun turvaan Jumala. Hmmm... :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #61 : 09.04.20 - klo:13:29 »
En tiedä onko Netflix´n katsominen samaa kuin tv-katsominen tai elokuva, mutta kerron tässä mitä eilen ja tänään on kiinnostuneina katsottu.

Tytär suositteli minisarjaa, neliosaista Unorthodox, eikä suotta. Näin piinaviikolla sopii seurata hashidi-juutalaista kulttuuria kaikkine patriarkaattisuuksineen.

Heillä on kulttuuriset menot ja tavat säilyneet tuhansia vuosia. Jostain syystä tulee mielleyhtymä lestadiolaisuuteen.

Kiitos Kristus, että olet Vapahtaja !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #62 : 09.04.20 - klo:14:29 »
Minä aloitin katsomaan Farmi-kisaa neloselta, tänään klo 20.00-21.25 tulee jakso 4/10. Mietaa on vielä mukana..... :icon_biggrin:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #63 : 09.04.20 - klo:17:52 »
Tuota Farmi-kisaa minäkin olen pari jaksoa katsellut, ja tänään jatkuu.
Onhan se ihan mukava ja ns. "puhdas" ohjelma katsella, vaikka välillä lyövätkin
toisiaan kuin vierasta sikaa, se kuuluu ohjelman luonteeseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #64 : 11.04.20 - klo:13:06 »
Areenalta katsoin tänään jutun Franciscusb Assisilaisen elämästä.

Vaikka minulla on kaksi elokuvaa tästä ihmisestä, jokainen nkirja tai dokumentin tapainen puhuttelee.

Tarvitsemmeko me kaiken, mitä meillä on?  Siinä tavassa lähestyä köyhyyttä on jotain hyvin vapauttavaa.  Kyllä kohtaaminen Franciscuksen kanssa jättää ihmiseen jonkinlaisen jäljen, ajatuksen tai asenteenmuutoksen, vaikkei sitä edes huoimaisi itse. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #65 : 11.04.20 - klo:13:25 »
Minä katsoin tuon saman eilen . Siinä näin myös Pauli Annalan jonka opastuksesta katoilisiin mystikoihin olen kiitollinen.

Pauli vieraili usein seuroissa Lahdessa, myös katoliseen kirkkoon liittymisen jälkeen olemme saaneet häntä kuulla.

Jari Jolkkonen hoiti esittelyn rennoin puhein, se oli mukavaa. Nykyihminen ottaa tämän tyylin paremmin vastaan kuin vuosikymmenien takaisen 'pönötyksen'.
Samaa edustaa mm. Irja Askola, kuten Nojatuolikirkossa nähtiin.

Kauniita ovat maisemat Italian maassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #66 : 16.04.20 - klo:15:40 »
Katsoin juuri äsken yle areenasta dokumentin ja elokuvan välimuotoon sijoittuvan "Nepalin morsian".

https://areena.yle.fi/1-4453960

Kylläpä siellä Nepalissa on erilaiset olot kuin meillä. Voi, millaisia asumuksia. Televisio ja kännykkä tosin vilahtavat filmissä.
Lain mukaan siellä avioliittoon voi mennä, kun on 18-vuotias, miutta käytännössä kuulemma jo 13-vuotiaskin menee naimisiin.
Itse tytär ei puolisoaan valitse, vaan isä tai isoisä valitsee hänet.  Paljon ei morsian tulevasta aviomiehestään tiedä ennen häitä - no, sen verran, että hän on kunnon poika. Raha on merkitsevä tekijä, isä pohtii paljon sitä, millä saa hääjuhlan ja sulhaselle lahjan maksettua ja sänky, pöytä, tuolit ja tyynytkin pitäisi hankkia.

Yleensä olemme tottuneet ajattelemaan, että hautajaiset ovat surujuhla ja häät ilojuhla, mutta Nepalissa itketään häissä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #67 : 16.04.20 - klo:16:43 »
Myös orthodoxi-juutalaisilla vallitsee yhä patriarkaatti, kuten katsottuani Netflix-sarja UnOrthodox osoitti

Kristinusko on parhaiten ajanut tasa-arvon asiaa, paitsi jos joissakin luonnonuskonnoissa on edelleen matriarkaatti. Joissakin kulttureissa on joskus tätäkin ollut.

Lähetystyö ajaa parannuksia juuri naisten oloihin .  Kun usko Yhteen Jumalaan ja Kristukseen on voittanut ihmisiä alkaa tapahtua kehitystä ja muutoksia yhteiskunnassa. Toivottavasti vain parempaan.

Liika länsimaalaisuus ei ole välttämättä hyväksi idässä ja etelässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #68 : 16.04.20 - klo:18:32 »
Myös orthodoxi-juutalaisilla vallitsee yhä patriarkaatti, kuten katsottuani Netflix-sarja UnOrthodox osoitti

Kristinusko on parhaiten ajanut tasa-arvon asiaa, paitsi jos joissakin luonnonuskonnoissa on edelleen matriarkaatti. Joissakin kulttureissa on joskus tätäkin ollut.

Lähetystyö ajaa parannuksia juuri naisten oloihin .  Kun usko Yhteen Jumalaan ja Kristukseen on voittanut ihmisiä alkaa tapahtua kehitystä ja muutoksia yhteiskunnassa. Toivottavasti vain parempaan.

Liika länsimaalaisuus ei ole välttämättä hyväksi idässä ja etelässä.

Matriarkaatti ei ole tasa-arvoa, vaikka se ei ole patriarkaattinen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #69 : 16.04.20 - klo:20:23 »
En tarkoittanut matriarkaatilla sitä että se olisi tasa-arvoa, vaan patriarkaatin vastakkaista hallintoa.

Olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin, esim. mutta joissakin luonnonuskonnoissa... jne.
...
Katsoin juuri päättyneen Nepalin morsiamen TV1 stä. Kyllä tuli selväksi mitkä ovat naisten ja mitkä miesten työt ja velvollisuudet.

Muuten meilläkin, ainakin Karjalassa on ollut tapana vielä 1900-luvun alussakin pitää morsiamen itkettäjäisiä, morsiussaunoja ja koristajaisia, ja sitten morsian palasi vielä kerran kotiin, kuten tässäkin isä kysyi pidetäänkö tyttöä hyvin.

Samoin rahan antaminen häissä näkyvästi lautaselle on karjalainen häätapa, siis ollut ja mennyt.

Sitä on vaikea ymmärtää miksei voida mennä naimisiin vaatimattomammin.
Perinteet vaativat, niinhän ohjelman isä sanoikin; Minä olen saanut muilta kestitystä, nyt minun on sitä järjestettävä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #70 : 22.04.20 - klo:16:49 »
En ole vielä tätä katsonut, mutta laitoin nauhoituksen yle teema 1.5.2020 klo 15.30-17.10. Tosin sanotaan, että nämä tallennetaan myös yle areenaan 1.5.2020 jaksoja 202 kappaletta.

Mikäli tämä nyt sitten ei mikään myöhäinen aprillipila ole.

-Siis, mitä nyt oikein tarkoitan-

Jotkut meistä muistavat televisiosarjan "Pieni talo Preerialla", mikä on ainakin pari kertaa
esitetty televisiossa. Nyt sen sanotaan tulevan taas. Lähinnä kiinnostaa tuo alkujakso, jota
Suomessa ei kuulemma ole  vielä näytetty.

https://www.nauris.fi/muistatko-taman-iki-ihanan-tv-sarjan-pieni-talo-preerialla-nahdaan-taas-tv-ssa







Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #71 : 06.05.20 - klo:18:14 »
Nyt olen sitten katsellut yle areenasta näitä Preerian jaksoja. Tuo "Ma´s holiday, taisi olla suomeksi, jotta "Kun äiti on poissa" oli edelleen hupaisaa katsottavaa. Jotkut muistanevatkin näitä hauskuuksia: pieni Carrie saatiin pysymään karkaamatta siten, että hänen hameensa helma naulattiin kattoon kiinni, kun hän istui katolla. Herra Edwards kun oli lapsenvahtina ja katto vaati myös pikaista korjaamista. Niin ja olihan siinä se herra Edwards kokkinakin, kun ampui suuren käärmeen ja teki siitä keittoa.

***

Katsoin myös yle areenasta tällaisen "Kun naapurin tyttö kääntyi muslimiksi". Se kertoo tanskalaisista tytöistä, jotka rupesivat muslimeiksi.  Eräs tytöistä harrasti metsästystä ja ampui peuran.  Tyttö asui  perheineen kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa. Peuran ruho laitettiin työntökärryyn ja kuskattiin sinne kahdeksanteen kerrokseen. Peuran verta osui seiniin. Sitä kyllä pyyhittiin pois. Sitten peuran raato vietiin parvekkeelle nyljettäväksi. Meillä Suomessa taitaisivat säännöt kieltää ruhon nylkemisen kerrostaloasunnon parvekkeella.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #72 : 11.07.20 - klo:18:13 »
TV stä en juuri katso muuta kuin uutiset ja Vera Stanhopen, mutta Netflix on päällä usein.
Toki kirkonmenot olen aina katsonut.

Tähän mennessä katsomistani olen eniten pitäny Adam Pricen Borgen ( Vallan linnake ) sarjasta. Enää muutama 3. kauden jakso puuttuu.. Saman miehen käsikirjoitus oli Huuto taivaaseen. Kyllä hän on taitava. :eusa_clap:

Pitäisi mainita myös muut tanskalaiset tekijät, kaikki osaajia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #73 : 14.07.20 - klo:19:29 »
Huomasin yhtenä päivänä, että olen nähnyt Woody Allenin Blue Jasmine -elokuvan jo monta kertaa. Ihan katsomalla katsonut, ja joskus sivusilmällä seurannut. Mutta monta kertaa. En ole kyllästynyt niin, että vaihtaisin kanavaa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #74 : 19.07.20 - klo:18:02 »

  Heartbeat eli Sydämen asialla on ainoa sarja, jota televisiosta seuraan. Tuotakin sarjaa seuraan epämääräisen säännöllisesti.  Urheilua, matkadokumentteja ja jossain määrin elokuvia luurin televisiosta kyllä.  Toki joitakin kulttuuripläjäyksiä, kuten vaikkapa jonkun taidemaalauksen taustaa ja vaikutteita, katson töllöstä kernaasti myös.

Sinänsä televisio on minulle huomattavasti vähämerkityksisempi kuin kirja tai sanomalehti. :kahvi: