Kirjoittaja Aihe: Tuomasmessu  (Luettu 16717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Tuomasmessu
« Vastaus #15 : 17.11.05 - klo:17:33 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"

Mää kyllä ehotin vaikeita virsiä mutta ihan vaan sen takia että seki 108 sattu olemaan HYVÄ.


Minusta tämä on vähän ulkona topicin, mutta se 108 on PAHA. Se ei sovi luonnolleni olenkaan.  Samoin on adventtivirren sanat Hiljaisuutta nöyryyttä Jumala rakastaa. Mitä silloin minulkle jää??


En saa käsitystä siitä, tarkoitetaanko tässä hyvä ja paha -vastakkainasettelulla virren sisältöä vai melodiaa. Elizan kommentista ymmärsin, että melodiaa, seppos:n kommentista sisältöä. Sisältöön kantaa ottamatta mielestäni tuo virsi 108 on äärimmäisen kaunis. Siinä on kai jotain moodejakin (siis kirkkosävellajeja), kun ei se ihan perinteiseen duuri-mollikaavaan laskeudu. En nyt jaksa sävellajianalyysiä kuitenkaan tehdä :) Jos joku äkkiseltään tietää moodin, niin kertokoon!

Melodiallisesti paha virsi on mielestäni sv 209, ns. häävirsi. Oli vähän vaikeuksia opetella se, nyt menee suurinpiirtein :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tuomasmessu
« Vastaus #16 : 17.11.05 - klo:17:36 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"


En saa käsitystä siitä, tarkoitetaanko tässä hyvä ja paha -vastakkainasettelulla virren sisältöä vai melodiaa. Elizan kommentista ymmärsin, että melodiaa, seppos:n kommentista sisältöä. Sisältöön kantaa ottamatta mielestäni tuo virsi 108 on äärimmäisen kaunis. Siinä on kai jotain moodejakin (siis kirkkosävellajeja), kun ei se ihan perinteiseen duuri-mollikaavaan laskeudu.

Melodiallisesti paha virsi on mielestäni sv 209, ns. häävirsi. Oli vähän vaikeuksia opetella se, nyt menee suurinpiirtein :)


Moi

Tarkoitin sisältöä en säveltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Tuomasmessu
« Vastaus #17 : 17.11.05 - klo:17:40 »
Siionin virsissä on hirviän kauniita säveleitä, toi on yks. Yleensä semmoset joissa ei oo sekä sanat ja sävel hyvät se on että jos sanat on kamalat, sävel on hyvä ja päinvastoin. Lukuunottamatta esim. "rakasta" rippivirttämme 107.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mopomies

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Tuomasmessu
« Vastaus #18 : 19.11.05 - klo:14:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Kerran olen Tuomasmessussa käynyt, muutama vuosi sitten siskon houkuttelemana. Hämärät muistikuvat itse tilaisuudesta enää on, enemmänkin tunteen tasolla enää kokemukset. Musiikki taisi kyllä tuntua tutulta ja ihan mukavaa siellä muutenkin oli, kunnes sitten tuli se jonkin vaeltelu-/eteenkutsu-/rukous-/julistus-/sielunhoitohetken alettua iski ihmetys ja ahdistus. Se sai ymmärtämään miksi monet körttihenkiset tuttavat tuomasmessuja ovat vähän vierastaneet. Mutta en pidä mahdottomana, että toistekin kävisin, mielenkiinnosta ainakin, vähän jotain erilaistahan se on.



Sen verran vaan t-messusta vielä että ite olen pitkään ollut mukana tuomasmessun maailmassa pohjalta silloin tällöin. Itse pidän siitä että suuressa joukossa on helppoa olla näkymätön jos haluaa. Ei kukaan huomioi tai tarkkaile mitä toinen tekee kun porukkaa on niin paljon. Eteenvaeltelun aiheuttamat väristykset ymmärrän, koska useinhan niissä on kyse jostain "tunnustamisesta" tms, mutta tuomasmesushan se on päinvastoin sellainen sielunhoidollinen tapahtuma ajatukseltaan. Itse olenkin sitä eteenmenemistä katsellessani kokenut että sinne mennään nimenomaan kipujen ja ongelmien kanssa lohtua saamaan ja taakkaa keventämään, ei rohkeina ratkaisuntekijöinä. Siksi se minusta puoltaa paikkaansa. Keskusteluahan voi asioistaan harjoittaa messun jälkeenin ihan privaatisti, että ei tuo ns eteenmeno ainoa tapa siihen ole. Mutta minusta siis luonteeltaan aika lailla vastakkainen kuin monien herätyskokousten eteenmeno, jossa nimenomaan tsekataan ketkä ovat "rohkeita uskonsotureita".
No kyllä minäkin nyt seuroissa paremmin viihdyn, jos sanonta sallitaan, mutta ei minusta tuo tuomasmessu kyllä mikään herätyshenkinen ratkaisujuhla ole, kaikkea muuta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tuomasmessu
« Vastaus #19 : 15.12.05 - klo:19:32 »
Tuomasmessunkin voi järjestää monella tavalla. Minusta on tärkeää, ettei siitä tehdä mitään erityistä tuomaskristittyjen tuomasuskon ihanaa tuomasjuhlaa vaan se ymmärretään tavallisen seurakunnan yhdeksi vaihtoehtoiseksi muodoksi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #20 : 10.03.23 - klo:18:09 »
Tuomasmessunkin voi järjestää monella tavalla. Minusta on tärkeää, ettei siitä tehdä mitään erityistä tuomaskristittyjen tuomasuskon ihanaa tuomasjuhlaa vaan se ymmärretään tavallisen seurakunnan yhdeksi vaihtoehtoiseksi muodoksi.

   
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #21 : 10.03.23 - klo:19:09 »
Olen kaksi kertaa käynyt. Ei ollut minun juttuni.

Se vaikutti 'ulkomaalaiselta', eikä kirkkoon sopivalta. Luonnonhelmassa tms. epäpyhemmässä paikassa kyllä niille jotka pitävät tästä tyylistä.

En näe itseäni kuljeksimassa pikku-alttarilta toiselle rukoilemassa, tai rukouslappuja koriin pudottamassa.

Siitä on jo kauan , liki 30 v, luulisin. MItä se on nykyään, en tiedä. Ystävättäreni tykkää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #22 : 15.03.23 - klo:17:33 »
Olen kaksi kertaa käynyt. Ei ollut minun juttuni.

Se vaikutti 'ulkomaalaiselta', eikä kirkkoon sopivalta. Luonnonhelmassa tms. epäpyhemmässä paikassa kyllä niille jotka pitävät tästä tyylistä.

En näe itseäni kuljeksimassa pikku-alttarilta toiselle rukoilemassa, tai rukouslappuja koriin pudottamassa.

Siitä on jo kauan , liki 30 v, luulisin. MItä se on nykyään, en tiedä. Ystävättäreni tykkää.

Minusta tuomasmessu on tosi kiva.

Kuitenkin se on enempi katolilaisuutta sisältävää kuin luterilaista, siis minusta.
Juuri ne alttarit joiden eteen saa mennä mietiskelemään ja laittamaan esirukouslappusen ja vaeltelu.

Yhdessä vaiheessa oli Taize hymnit muodissa en tiedä onko enään.
Nekin hyminät on tosi kivoja ja toistella jotain pätkää hymisemällä uudestaan ja uudestaan.

Paljon hyvää tuomasmessussa on.

Yksi nainen kertoi hänelle olevan helppoa rukoilla siellä messussa.

Jos olisi pakko antaa arvosana, niin 7+.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #23 : 15.03.23 - klo:22:40 »
Olin noin 20 vuotta sitten (huh. kun aika kuluu nopeasti, ainakin vielä) 2-3 vuotta mukana sellaisessa ryhmässä missä oli pelkkiä Taize-lauluja ja lopuksi tai välissä rukous/Rmt-kohta.
Siis aika kaavamaisia tilaisuuksia, mutta varsin hyviä ja hoitavia olivat. Ja onhan ne laulutkin rukousta.
Luulisi että niitä edelleen lauletaan.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #24 : 17.03.23 - klo:18:16 »
Kerran oltiin tuomon, siis Stumpin kanssa tuomaksenmessussa.
No oliko ehtoollinen tai joku ja alettiin tai yritin saada stumppia, et kumman käsi palavan kynttilän päällä kauemmin. Aiheutti jotain närää messussa, kuten sanomiseni kovempaan ääneen urut joutais roviolle ja taisin sanoa, että teatteria taas koko touhu. En varmaan suosittu messussa.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tuomasmessu
« Vastaus #25 : 20.03.23 - klo:01:56 »
Ikivanha viesti, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin.

ensimmäinen kokemus kun jätti yllätyksellisyyttään pysyviä väristyksiä: pääsiäisyön messu Tuomiokirkossa olikin Tuomasmessu! lähdin tottumattomana kesken pois, liian oli meno menevää minun makuuni.  Tuomasmessussa käynti, osallistuminen, se varmuus, joka ihmisistä siellä näkyy - minun uskoni ei riitä siihen, alan vain epäillä itseäni.

Joo; vähän sama fiilis täällä. Joskus aikoinaan kuvittelin, että se Tuomas on siinä nimessä, kun sehän oli epäilijä, ja että tilaisuus olisi siis jotenkin erityisesti epäilijöille sovelias, ja onhan se siitä voitukin ideoida mutta kyllä minulle paremmin sopii jököttää kyyryssä yksikseni omassa rauhassani tavismessussa penkissä. Kukaan ei tule häiritsemään, mitä nyt joissakin paikoissa pappi koettaa aluksi (tai lopuksi) ovella kätellä.

"Tuomasmessun tarina alkoi 1980-luvun lopulla Helsingissä.  Ryhmä nuoria teologeja ja maallikoita halusi luoda ehtoollisjumalanpalveluksen, kaupunkilaisen messun, johon itse haluaisivat osallistua. Ryhmässä oli mukana muun muassa Anna-Maija Raittila, joka keksi nimen Tuomasmessu, Olli Valtonen ja Miikka Ruokanen ja monia monia muita.

Ryhmän jäsenet edustivat erilaisia kristillisiä suuntauksia ja spiritualiteettia, joten messu sai musiikin, hiljaisuuden ja mysteerin aineksia Taizéestä. Evankelikaalit halusivat paikan, johon he voisivat kutsua uusia ihmisiä. Karismaatikot halusivat rukoilla yhdessä toisten kanssa ja puolesta. Ortodokseilta mukaan adoptoitiin pyhä kaaos rukousalttareineen, mahdollisuutena liikkua messun rukousjakson aikana ja sytyttää tuohuksia.

Lopputuloksena syntyi Tuomasmessu. Ensimmäistä Tuomasmessua vietettiin huhtikuussa 1988 Helsingissä, Mikael Agricolan kirkossa." (https://www.tuomasmessu.fi/tuomasyhteiso/historia/)

Mutta eihän kaiken tarvitse minua varten olla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.