Kirjoittaja Aihe: Raamatun tekstien valikoiminen  (Luettu 27000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #30 : 14.08.10 - klo:19:15 »
Kuka tekisi teologisen tutkielman maailma-sanan merkityksistä, merkitysvivahteista ja käyttötilanteista herännäisyyden teksteissä, lähteinä mm. Siionin virsien eri laitokset sekä Hengellisen Kuukauslehden vuosikerrat?

Rupeaisin hommaan, mutta aika ei anna myöten. Opiskeluaikana harjoittelin: kansa-sanan käyttö Suomen Uutisissa...

Mt

Mitä se hyövää? Tajuaahan sen peräkylän pönttöiivarikin, mitä maailma-sana tarkoittaa herännäisyyden teksteissä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #31 : 14.08.10 - klo:19:47 »
Osallistumatta keskusteluun miten körttiläisenä tulee lukea Raamattua kerron että minulle on jäänyt vanhasta käännöksestä joitakuita paikkoja ulkomuistiin(vielä) joita sopivassa elämäntilanteessa muistellen ja sisäistäen jatkan lohdutettuna ja iloisena matkaani.

Tässä muutamia :

Katsokaa taivaan lintuja...                                    Matteus 6:26 ja 10:29-31

Älkää mistään murehtiko...                                   Fil. 4:6-7

Herra on minun Paimeneni..                                  Psalmi 23

Jos me valkeudessa vaellamme...                           1.Joh.1:7

Sillä armosta te olette pelastetut...                         Ef. 2:8-9

Jeesuksen sanoja ristillä: Jumalani  Jumalani miksi hylkäsit minut..
                                    Se on täytetty...

Ryöväri ristillä: Herra, muista minua kun tulet valtakuntaasi...

Minä seison ovella ja kolkutan...                              Ilm. 3:20

Minä tiedän lunastajani elävän...                              Job 19:25-26



p.s. tekniikkani netin parissa ei pysty parempaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #32 : 15.08.10 - klo:06:51 »
Tässäpä nämä

Matt. 6:26

26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut

Matt. 10:29-31

29 Varpusia saa kolikolla kaksi, mutta yksikään niistä ei putoa maahan, ellei teidän Isänne sitä salli.
30 Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu.
31 Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset.

Fil.4:6-7

6Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. 
7 Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.

Ps. 23

 
1 Daavidin psalmi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
2 Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä.
3 Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden.
4 Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi.
5 Sinä katat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä, ja minun maljani on ylitsevuotavainen.
6 Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti

1. Joh. 1:7

7 Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä

Ef. 2:8-9

8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä


Ilm.3:20

20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.


Job 19:25-26
25 Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
26 Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan,

Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #33 : 15.08.10 - klo:07:18 »
Kiitän sinua salis. Jo aamuvarhaisella olet jakanut muillekin.

...

Ne joilla on, niille annetaan, ja vanhuudessa riisutaan , mikä on tarpeellista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #34 : 15.08.10 - klo:11:01 »
Lue kirja Johdatus Raamattuun Kari Kuula, Martti Nissinen ja Wille Riekkinen. Siinä tämän hetkinen viisaus on koottuna.

Hyvä weljeni seppos! Rohkenen suhtautua hieman kriittisesti kehoitukseesi lukea Johdatus Raamattuun -teos. "Lukeminen kannattaa aina", kuten nimeltä mainitsemattoman kirjakerhon mainoksessa Jörn Donner toteaa. Ajatukseni on, että mikään kirja yksinään ei voi pitää sisällään "tämän hetkistä viisautta koottuna"; kyllä viisaus muodostuu useammasta lähteestä, elää ja muotoutuu niin yksityisessä kuin myös yhteisessä ajattelussa. Sanotaanhan myös niin, että tieto-/tieteelliset teokset saattavat olla vanhaa tietoa jo ilmestyessään. Sanomaltaan Raamattu on kaikkien aikojen kirja, jota on selitetty ansiokkaasti myös muiden kirkkojen kuin ev.lut. -perinteen pohjalta. Syvimmiltään kuitenkin vain itse Pyhä Henki ohjaa meitä Raamatun syvällisen sanoman ymmärtämiseen - unohtamatta myös ihmisviisautta sanoman tulkinnassa. Parhainkin selitysteos on ´vain´ ihmisviisautta ja yhtä vajavaista kuin ihminen itse.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #35 : 15.08.10 - klo:13:48 »
Allekirjoitan edelläolevan. Lukekaa silti. Aina kannattaa yrittää. Eteenpäin elävän mieli.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #36 : 15.08.10 - klo:15:20 »
Samaa mieltä edellisten kanssa.

Sv 82: 1
"1. Järkenne nyt vangitkaa,
hengen voimaa anokaa.
Kaikkein suurin viisaus
Jumalan on tuntemus."

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #37 : 15.08.10 - klo:15:27 »
Virsiä ei ronkittu ja pengottu muka oikean ja herännäisyyden hengen mukaiseksi.

Pöh.
Siionin virret sai alkunsa siitä, että Malmivaara ronkki ja penkoi körttiväen käytössä olleita Sions sångerin virsiä. Karsi sieltä verimystiikat ja muuten paranteli.

Jos etsit kadonnutta aikaa jotain josta jouduit luopumaan
liian usein huomaat ei se totta ollutkaan...

Ja kyllä on SV 164 ihan turha. Vetää onnettomuudella mässäilyllään vertoja Seiskalle ja muille roskalehdille.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #38 : 15.08.10 - klo:15:52 »
Pöh.
---
Ja kyllä on SV 164 ihan turha. Vetää onnettomuudella mässäilyllään vertoja Seiskalle ja muille roskalehdille.

Vilhelmi Malmivaaralta halutaan säilyttää muut virret ja tämä halutaan poistaa.

Vertaan tätä tilanteeseen liikenteessä. Maanteillä halutaan säilyttää kaikki muut liikennemerkit, mutta varoitusmerkit otetaan pois. Kyllä fiksut autoilijat osaavat ajaa ilman varoitusmerkkejäkin. Näinhän se menee?

Keitetään lihakeittoa ja laitetaan siihen vettä, lihaa, maustepippuria, keittojuureksia ja perunoita. Ohjeessa lukee myös suolaa, mutta jätetään se pois, koska se on yksistään lusikalla maistettuna liian väkevää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #39 : 15.08.10 - klo:17:11 »
Jatkaisin vielä virteen 164, että jos se varoittaisi ihan turhasta, niin silloin se minunkin mielestäni joutaisi pois Siionin virsien kokoelmasta. Olen kuitenkin sen verran yksinkertainen, että pelkään sen varoittavan ihan selkeästä vaarasta. Näin minulle on opetettu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #40 : 15.08.10 - klo:20:48 »
Pöh.
Ja kyllä on SV 164 ihan turha. Vetää onnettomuudella mässäilyllään vertoja Seiskalle ja muille roskalehdille.

SV 164 on Jumalan sanan mukaista ja tervettä tekstiä tämän päivän vaeltajalle. Moni heränneen kansan edustaja on kertonut olevansa tänä päivänä yksinäinen. Yksin mielipiteittensä kanssa - mielipiteiden, jotka perustuvat Jumalan sanaan. Minunkin on helppo allekirjoittaa tämä tunne myös itsessäni.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #41 : 20.08.10 - klo:00:09 »
Mitä se hyövää? Tajuaahan sen peräkylän pönttöiivarikin, mitä maailma-sana tarkoittaa herännäisyyden teksteissä.

Minä olen tyhmempi kuin tuo mainittu pönttöiivari, joten kerropa, Pirska, mitä se tarkoittaa.

Tämä on oikeasti tärkeä kysymys, joten vastatkaa muutkin. Mitä sanalla 'maailma' tarkoitetaan mielestänne Siionin virsissä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #42 : 20.08.10 - klo:06:17 »
Iivarin näkökulmasta maailma on kaikki se, mikä on pöntön ulkopuolella. Pöntöstä on kuitenkin lähdettävä, jos mielii elää ja toimia maailman suolana ja valona.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #43 : 20.08.10 - klo:08:23 »
Sanalla "maailma" on useita eri merkityksiä, riippuen asiayhteydestä.
On hyvä tiedostaa, että EI ole niin, että kyseisellä sanalla olisi vain yksi merkitys.
Jotta sanan merkitys olisi helpompi mieltää, voi olla hyvä pohtia joitain eri yhteyksiä, jossa sanaa käytetään.

Kun joku puhuu omasta elämästään ja käyttää tätä sanaa esim. näin:
"Ja minun maailmaanihan eivät koirat kuulu".
Hän tarkoittaa sitä, että hänen elämäänsä eivät kuulu koirat, vaikka koiria saattaakin kulkea päivittäin useitakin aivan fyysisen olemuksensa vierestä.

Joku toinen taasen puhuu sodista, nälästä, rikoksista yms. ja toteaa, että "maailma on paha".
Tämä hekilö tarkoittaa sanalla "maailma" ihmisten mielenmaailmaa.

Kun opettaja koulussa maantiedon tunnilla puhuu "maailmasta", yleensä hän tarkoittaa maapalloa.

Riippuen asiayhteydestä, sanalla "maailma" tarkoitetaan siis monia monituisia eri asioita ja tiloja.

Kun uskonnollisissa teksteissä (kuten Raamattu taikka monet muut uskonnolliset tekstit) puhutaan maailmasta esim näin:
"Tule pois maailmasta", "älä jää maailmaan", "älä harrasta maailman tekoja" , "älä mene maailmaan" jne... (anteeksi, jo unohdin jonkun lukijan mielilauseen maailmasta. Aivan varmasti unohdin.)
niin noilla lauseilla ei tarkoiteta sitä, että ihmisen pitäisi muuttaa kuuhun taikka vältellä esim. bussimatkustamista taikka töissä käyntiä taikka muuttaa yvään kuoppaan taikka torniin, tai kyläilyä sellaisten ihmisten luona, jotka eivät usko olevansa uskovaisia tai eivät usko omaavansa uskonnollisia tapoja.
Sanalla "maailma" näissä yhteyksissä takoitetaan tilaa / mieltä / asennetta, joka vastustaa niitä asioita, joita Raamattu arvostaa ja joka suhtautuu myönteisesti niihina asioihin, joihin Raamattu suhtautuu kielteisesti.

Jos tahallaan taikka vahinossa unhoittaa tämän "maailma" -sanan merkityksen  eri yhteyksissä (esim. siionin virsiä uudistettaessa) taikka kuvitelee, että sillä on vain yksi taikka kaksi eri merkitystä, niin joudutaan suohon.
(Jos joku ei ymmärrä, mitä tarkoitan sanaparilla "joutua suohon", niin voin tarvittaessa kertoa, mitä sillä eri yhteyksissä tarkoitetaan)
« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo:08:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #44 : 20.08.10 - klo:08:38 »
Ja lyhyesti Samulin kysymykseen: Siionin virsissä sanalla "maailma" tarkoitetaan sitä Raamatun sanomalle vihamielistä asennetta.

Esim. oletetaan, että Raamattu opettaisi, että kun ohitetaan koivu metsässä, se pitää ohittaa aina oikealta.
Jos joku sitten sanoo, että on aivan samantekevää, ohitetaanko koivu oikealta, taikak vasemmalta, niin tämä sanjan asenne edustaa sitä "maailmaa", jota on vältettävä.

Jos taasen Raamattu opettaa, että on samantekevää, mistä suunnasta koivu ohitetaan ja jos joku sitten opettaa, että se pitää ehdottomasti ohittaa vasemmalta, niin tämä sanoja tällöin edustaa maailmaa.

Riippuen sitten tilanteesta, niin kristityn tulee vähintääkin pyrkiä vastustamaan tuota maailmallista asennetta ainakin itsessään, monesti myös julkisesti yhteiskunnassa ja joissain tapauksissa tule välttää tuon maailmallisen asenteen lisäksi myös tuota maailmallista ihmistä.

Ja tämä kaikki karttaminen mm. juuri siitä syytä, että tuon kristityn koko olemus on perisynnin täysin turmelema ja tästä johtuen hän voi helposti langeta fyysisesti  mihin tahansa syntiin taikka siitä syystä, että ei tule kannustaneeksi ketään Raamatun vastaiseen toimintaan.
Joka taasen kuvittelee seisovansa korokkeella, saattaa taasen todeta, että ei tuota maailmaa nyt niin tarvtse vältellä vaan sen kanssa pitää ennemminkin tehdä kompromisseja ja omaksua sen tapoja.

« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo:08:42 kirjoittanut karjalaisenkyösti »