Tämän ketjun tarkoituksena minulla olisi herättää lähinnä semmoista keskustelua, että körttiläisyydessä ei ole vanhastaan kartettu määrättyjä Raamatun paikkoja sillä tavalla kuin nyt tehdään. Korostushan on aina ollut ihmisen pienuudessa ja siinä, että saamme kaiken armosta ilman omaa ansiotamme. Myöskään millään kauhukuvilla ei ole missään tapauksessa mässäilty eikä maailmanlopun ajankohtaa ennustettu.
Silti Raamatun paikkoja ei ole valikoitu sillä tavalla kuin nyt tehdään. Synnistä on varoitettu hyvin terveellä tavalla.
Viittaan vielä Siionin virsien uudistukseen, kun sieltä suunnitellaan poistettavaksi virret 164 ja 165, joista edellinen Vilhelmi Malmivaaran ja jälkimmäinen Väinö Malmivaaran.
"164
Uudistuksen yhteydessä karsitaan kokoelmasta herännäisyydelle vieraita, uskonnollisesti omahyväisiä ja ylhäältäpäin osoittelevia virsiä (perustelut 4 a, 2 b ja 4 c). Wilhelmi Malmivaaran muut virret ovat lohdullisempia. Tämä virsi on vähäisessä käytössä, ja sävelmä säilyy muissa virsissä.
165
Virsi sisältää voimakkaan ”maailman” ja ”uskonyhteisön” jaon korostamalla ulkoisiin muotoihin liittyvää syntikäsitystä (perustelut 4 a ja 4 c). Virsi on jäänyt vähäiselle käytölle. Sävelmä säilyy muissa virsissä."
Näistä tuleekin yhtäkkiä herännäisyydelle vieraita, kun eivät sovi siihen käsitykseen, mitä nykyään annetaan ymmärtää herännäisyydestä.
Sanokaa vain, että mene Pirska vitoslaisten joukkoon, kun ole niin mieltynyt lakiin. En mene, kun se on minulle vieras liike. Eräät suunnat pitävät hoitokokouksiaan, joissa he potkivat pois liikkeestään jäseniä. Nämä jäsenet ovat aivan orpoja, kun ovat ikänsä siinä liikkeessä olleet. Eivät he osaa mennä mihinkään muuhun liikkeeseen, kun ne ovat heille outoja. Näyttää, että körttiläisyydessä tehdään hieman eri menetelmin samaa pois potkimista. Sanoma vesitetään niin, että siinä on paha olla. Tiedän paljon körttiläisiä, jotka ovat hyvin murheellisia siitä, että mm. seurapuheet ovat loitonneet niin kauas Siionin virsistä.
Ainakin virsien 164 ja 165 kohdalla tekisi mieli sanoa, että karsikaa seurapuheista ne herännäisyydelle vieraat puheet ja antakaa näiden virsien olla kirjassa. Voisihan niitä seuroissakin enemmän ehdottaa, kun olisi puheita, joihin niillä olisi hyvä vastata.