Kirjoittaja Aihe: Raamatun tekstien valikoiminen  (Luettu 27002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #15 : 13.08.10 - klo:22:30 »
Lainaus käyttäjältä: Seppos
Ensinnäkin tuo Raamatun kirjojen kirjoitusajankohta on päätelty niissä kerrotuista tapahtumista


Kun itse olen UTtä lukenut evankeliumeja, ne taitavat kaikki loppua noin vuoteen 30-40, eli Jeesuksen taivaaseen astumiseen.
Eikä muussakaan UTssä tule mieleeni mitään, mikä voitaisiin liittää kovin uusiin tapahtumiin.
Toki Jeesus ennusti Jerusalemin hävityksen ja monia asioita lopunajoista.
Ennustus kuitenkin anettiin ennen sen tapahtumista.

Minua kiinnostaisi tietää, mitä ovat ne tapahtumat, joista kirjoitusajankohtia on päätelty?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #16 : 13.08.10 - klo:22:36 »


Paavali kyllä kirjoitteli omia kirjeitään ihan omana elinaikanaan ja lähetteli ympäriinsä.
Taisi Paavali kuolla ennen vuotta 100.


Jos oikein muistan, niin Luukkaan evankeliumi kirjoitettiin jonkinlaiseksi kuvakseksi tapahtumista, jota kuvausta Paavali sitten tarvitsi Roomassa jossain oikeudenkäynnissä.
Muistaakseni Leppävaaran kirkkoherra eräällä luennollaan näin kertoi, tosin väärin muistamisen mahdollisuus on olemassa.
Markus on ilmeisesti vanhin, ja Luukas (ja Matteus) on ilmeisesti käyttänyt hänen tekstejään omaansa kirjoittaessa.

Muistat aika oikein. Markus on tämänhetkisen käsityksen mukaan vanhin. Matteus ja Luukas kuvitellaan olevan samasta lähteteestä ns. x-evankeliumista, mitä ei ole löydetty. Niissä on paljon samoja asioita samoin kerrottuina. Johannes on ihan erillinen evankeliumi. Tässä ei voi unohtaa harhaoppista gnostilaista Tuomaan evankeliumia, joka voi olla kaikkein vanhin, mutta voi ola tuoreempikin eli 100 luvulta. Siinä on vain Jeesuksen sanoja ei kehystarinaa (Se löytyy suomennettuna ja selitettynä). Sen ikä on pieni mysteeri vielä.

Paavalin kirjeet ovat mielenkiintoinen juttu. Suurin osa niistä on tämän hetkisen viisauden mukaan Paavalin kirjoittamia ja neljä on kirjoitettu ajan tavan mukaan hänen nimissään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #17 : 13.08.10 - klo:22:43 »


Kun itse olen UTtä lukenut evankeliumeja, ne taitavat kaikki loppua noin vuoteen 30-40, eli Jeesuksen taivaaseen astumiseen.
Eikä muussakaan UTssä tule mieleeni mitään, mikä voitaisiin liittää kovin uusiin tapahtumiin.
Toki Jeesus ennusti Jerusalemin hävityksen ja monia asioita lopunajoista.
Ennustus kuitenkin anettiin ennen sen tapahtumista.

Minua kiinnostaisi tietää, mitä ovat ne tapahtumat, joista kirjoitusajankohtia on päätelty?

Lue kirja Johdatus Raamattuun Kari Kuula, Martti Nissinen ja Wille Riekkinen. Siinä tämän hetkinen viisaus on koottuna.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #18 : 13.08.10 - klo:22:47 »
Lue kirja Johdatus Raamattuun Kari Kuula, Martti Nissinen ja Wille Riekkinen. Siinä tämän hetkinen viisaus on koottuna.

Mistäköhän kaupungista mahtaa nuo viisaat miehet olla...  :023:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #19 : 13.08.10 - klo:23:03 »
Mistäköhän kaupungista mahtaa nuo viisaat miehet olla...  :023:

Mikä täällä haisee???
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #20 : 13.08.10 - klo:23:07 »
Mikä täällä haisee???

Tuli mieleeni Valkeakoski, joka muistaakseni on varsin saastunutta aluetta, vaan en kyllä tiedä, että haiseeko siellä.
Lappeenrannassa (kotiseudullani) kyllä välillä haisee, tai aikaisemmin haisi tuo KAukaan tahdas, mutta eivät he taida sieltä olla kotoisin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #21 : 13.08.10 - klo:23:16 »
Tuli mieleeni Valkeakoski, joka muistaakseni on varsin saastunutta aluetta, vaan en kyllä tiedä, että haiseeko siellä.
Lappeenrannassa (kotiseudullani) kyllä välillä haisee, tai aikaisemmin haisi tuo KAukaan tahdas, mutta eivät he taida sieltä olla kotoisin.

Tuo äskeinen haisee juttuni tarkoitti tuota Hippiäisen juttua. Sattuvat nämät suuret Raamatun tutkijat olemaan samasta kaupungista kuin hän. Omakehu haisi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #22 : 14.08.10 - klo:07:52 »
Tuo äskeinen haisee juttuni tarkoitti tuota Hippiäisen juttua. Sattuvat nämät suuret Raamatun tutkijat olemaan samasta kaupungista kuin hän. Omakehu haisi.

Jos oikein tarkasti katsotaan, niin Kuula on syntynyt Turussa. Khöm!  :003:
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #23 : 14.08.10 - klo:09:16 »
Tämän ketjun tarkoituksena minulla olisi herättää lähinnä semmoista keskustelua, että körttiläisyydessä ei ole vanhastaan kartettu määrättyjä Raamatun paikkoja sillä tavalla kuin nyt tehdään. Korostushan on aina ollut ihmisen pienuudessa ja siinä, että saamme kaiken armosta ilman omaa ansiotamme. Myöskään millään kauhukuvilla ei ole missään tapauksessa mässäilty eikä maailmanlopun ajankohtaa ennustettu.

Silti Raamatun paikkoja ei ole valikoitu sillä tavalla kuin nyt tehdään. Synnistä on varoitettu hyvin terveellä tavalla.

Viittaan vielä Siionin virsien uudistukseen, kun sieltä suunnitellaan poistettavaksi virret 164 ja 165, joista edellinen Vilhelmi Malmivaaran ja jälkimmäinen Väinö Malmivaaran.


"164
Uudistuksen yhteydessä karsitaan kokoelmasta herännäisyydelle vieraita, uskonnollisesti omahyväisiä ja ylhäältäpäin osoittelevia virsiä (perustelut 4 a, 2 b ja 4 c). Wilhelmi Malmivaaran muut virret ovat lohdullisempia. Tämä virsi on vähäisessä käytössä, ja sävelmä säilyy muissa virsissä.

165
Virsi sisältää voimakkaan ”maailman” ja ”uskonyhteisön” jaon korostamalla ulkoisiin muotoihin liittyvää syntikäsitystä (perustelut 4 a ja 4 c). Virsi on jäänyt vähäiselle käytölle. Sävelmä säilyy muissa virsissä."


Näistä tuleekin yhtäkkiä herännäisyydelle vieraita, kun eivät sovi siihen käsitykseen, mitä nykyään annetaan ymmärtää herännäisyydestä.

Sanokaa vain, että mene Pirska vitoslaisten joukkoon, kun ole niin mieltynyt lakiin. En mene, kun se on minulle vieras liike. Eräät suunnat pitävät hoitokokouksiaan, joissa he potkivat pois liikkeestään jäseniä. Nämä jäsenet ovat aivan orpoja, kun ovat ikänsä siinä liikkeessä olleet. Eivät he osaa mennä mihinkään muuhun liikkeeseen, kun ne ovat heille outoja. Näyttää, että körttiläisyydessä tehdään hieman eri menetelmin samaa pois potkimista. Sanoma vesitetään niin, että siinä on paha olla. Tiedän paljon körttiläisiä, jotka ovat hyvin murheellisia siitä, että mm. seurapuheet ovat loitonneet niin kauas Siionin virsistä.

Ainakin virsien 164 ja 165 kohdalla tekisi mieli sanoa, että karsikaa seurapuheista ne herännäisyydelle vieraat puheet ja antakaa näiden virsien olla kirjassa. Voisihan niitä seuroissakin enemmän ehdottaa, kun olisi puheita, joihin niillä olisi hyvä vastata.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #24 : 14.08.10 - klo:09:46 »
Leenaa!...Leenaa!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #25 : 14.08.10 - klo:10:03 »
Jos oikein tarkasti katsotaan, niin Kuula on syntynyt Turussa.

Ja Riekkinen Varpaisjärvellä.

Sori, Pirska, nämä mun pöhköt väli'kommentit'.
« Viimeksi muokattu: 14.08.10 - klo:10:06 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #26 : 14.08.10 - klo:11:26 »
Tämän ketjun tarkoituksena minulla olisi herättää lähinnä semmoista keskustelua, että körttiläisyydessä ei ole vanhastaan kartettu määrättyjä Raamatun paikkoja sillä tavalla kuin nyt tehdään. Korostushan on aina ollut ihmisen pienuudessa ja siinä, että saamme kaiken armosta ilman omaa ansiotamme. Myöskään millään kauhukuvilla ei ole missään tapauksessa mässäilty eikä maailmanlopun ajankohtaa ennustettu.

Silti Raamatun paikkoja ei ole valikoitu sillä tavalla kuin nyt tehdään. Synnistä on varoitettu hyvin terveellä tavalla.

Viittaan vielä Siionin virsien uudistukseen, kun sieltä suunnitellaan poistettavaksi virret 164 ja 165, joista edellinen Vilhelmi Malmivaaran ja jälkimmäinen Väinö Malmivaaran.


"164
Uudistuksen yhteydessä karsitaan kokoelmasta herännäisyydelle vieraita, uskonnollisesti omahyväisiä ja ylhäältäpäin osoittelevia virsiä (perustelut 4 a, 2 b ja 4 c). Wilhelmi Malmivaaran muut virret ovat lohdullisempia. Tämä virsi on vähäisessä käytössä, ja sävelmä säilyy muissa virsissä.

165
Virsi sisältää voimakkaan ”maailman” ja ”uskonyhteisön” jaon korostamalla ulkoisiin muotoihin liittyvää syntikäsitystä (perustelut 4 a ja 4 c). Virsi on jäänyt vähäiselle käytölle. Sävelmä säilyy muissa virsissä."


Näistä tuleekin yhtäkkiä herännäisyydelle vieraita, kun eivät sovi siihen käsitykseen, mitä nykyään annetaan ymmärtää herännäisyydestä.

Sanokaa vain, että mene Pirska vitoslaisten joukkoon, kun ole niin mieltynyt lakiin. En mene, kun se on minulle vieras liike. Eräät suunnat pitävät hoitokokouksiaan, joissa he potkivat pois liikkeestään jäseniä. Nämä jäsenet ovat aivan orpoja, kun ovat ikänsä siinä liikkeessä olleet. Eivät he osaa mennä mihinkään muuhun liikkeeseen, kun ne ovat heille outoja. Näyttää, että körttiläisyydessä tehdään hieman eri menetelmin samaa pois potkimista. Sanoma vesitetään niin, että siinä on paha olla. Tiedän paljon körttiläisiä, jotka ovat hyvin murheellisia siitä, että mm. seurapuheet ovat loitonneet niin kauas Siionin virsistä.

Ainakin virsien 164 ja 165 kohdalla tekisi mieli sanoa, että karsikaa seurapuheista ne herännäisyydelle vieraat puheet ja antakaa näiden virsien olla kirjassa. Voisihan niitä seuroissakin enemmän ehdottaa, kun olisi puheita, joihin niillä olisi hyvä vastata.

Olen samaa mieltä. Ennen oli selkeämpää julistusta. Virsiä ei ronkittu ja pengottu muka oikean ja herännäisyyden hengen mukaiseksi. Otettiin nöyränä vastaan se, mikä ylhäältä Armosta saatiin. Pahaa oloa syntyy, koska ei kunnioiteta sitä, mikä on hyväksi koettu.
Kiitos, Pirska, kritiikistäsi. Se antoi ajattelun aihetta. Uskon arvostelusi, jossa laajat ystäväjoukot ovat takanasi, edistävän puhtaan opin tunnettuutta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #27 : 14.08.10 - klo:11:56 »


Silti Raamatun paikkoja ei ole valikoitu sillä tavalla kuin nyt tehdään. Synnistä on varoitettu hyvin terveellä tavalla.

Viittaan vielä Siionin virsien uudistukseen, kun sieltä suunnitellaan poistettavaksi virret 164 ja 165, joista edellinen Vilhelmi Malmivaaran ja jälkimmäinen Väinö Malmivaaran.

Näistä tuleekin yhtäkkiä herännäisyydelle vieraita, kun eivät sovi siihen käsitykseen, mitä nykyään annetaan ymmärtää herännäisyydestä.


"Herännäisyyden myöhempi kehitys on osoittanut selvästi sen, että vanha pietistinen perinne on väistynyt "avoimen kansankirkon" tieltä (körttipietismi on vaihtunut körttihumanismiksi). Toisaalta vanha raamatunkäsitys elää samaan aikaan "kansan" tasolla, erityisesti maakuntien vanhemman seurakuntaväen keskuudessa. Se tulvahtaa esille Siionin virsistä ja vanhoista hengellisistä käyttökirjoista" (Raamattu ja kirkon usko tänään; Kirkon tutkimuskeskus)

"Herätysliikkeisiin sitoutumista voidaan tarkastella käsitteillä 'ydinjoukko ja äärijoukko'. Ydinjoukon muodostavat ne, joille herätysliike muodostaa selkeän uskonnollisen viiteryhmän. Äärijoukkoon kuuluvien samastuminen liikeeseen on satunnaista ja väljää". (Herätysliikkeet 2000-luvun kirkollisessa kentässä; Kati Niemelä ja Hanna Salomäki).

Siionin virsien uudistuksen kohdalla olikin odotettavissa virsiin kohdistuvaa saneerausta. Kauan muutamat esim. synnintuntoon vetoavat virret ovatkin saaneet olla virsikokoelmassa, körttipietismin muututtua 60-luvulla körttihumanismiksi. Olisi luullut, että herännäisyyden perintöä: synnintuntoa, armon ikävöimistä ja Kristuksen sovitustyötä olisi peukaloitu jo edellisessä painoksessa.

Siionin virsien uudistus ei tule menemään kivuitta läpi vanhemman seuraväen (ydinjoukon) keskuudessa. Pelkään jonkin asteista hajaannusta, joka ei tee hyvää nyt jo yhäti vanhenevaa ja jo harvalukuisaa seuraväkeä ja tulevaisuutta ajatellen. Viitteitä tähän löytyy runsaasti muualtakin kuin tämän aiheen aloittajan taholta. Körttiystävät ovat todella olleet huolissaan. Nuorten mukaan saaminen seuraliikkeeseen ja heidän innostamisensa veisaamaan uudistettavia Siionin virsiä on kova haaste Herättäjä-Yhdistyksen johtomiehille.

En väitä etteikö Siionin virsiä tulisi uudistaa. Se on tarpeen, mutta tehtäköön se taidolla, Jumalan sanaa ja vanhaa virsiperinnettä kunnioittaen.

Toivon, että meillä vanhemman polven körteillä löytyisi suvaitsevaisuutta ja hyvää tahtoa. Uskon myös, että virsien uudistusprosessin toteuttamiseen on valittu oikeat henkilöt. Lisävirretkin saivat ensin epäilyn aiheita, mutta nyt ne ovat ilmeisesti löytäneet hyvin paikkansa seuraväen keskuudessa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #28 : 14.08.10 - klo:13:12 »
En väitä etteikö Siionin virsiä tulisi uudistaa. Se on tarpeen, mutta tehtäköön se taidolla, Jumalan sanaa ja vanhaa virsiperinnettä kunnioittaen.

...ja ennen kaikkea rukoillen.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #29 : 14.08.10 - klo:17:56 »
Kuka tekisi teologisen tutkielman maailma-sanan merkityksistä, merkitysvivahteista ja käyttötilanteista herännäisyyden teksteissä, lähteinä mm. Siionin virsien eri laitokset sekä Hengellisen Kuukauslehden vuosikerrat?

Rupeaisin hommaan, mutta aika ei anna myöten. Opiskeluaikana harjoittelin: kansa-sanan käyttö Suomen Uutisissa...

Mt