Kirjoittaja Aihe: Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?  (Luettu 23050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan
« Vastaus #45 : 28.06.08 - klo:12:43 »
Mielestäni saa tulla.  Jopa kirkosta eronneet helluntalaisetkin .

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #46 : 28.06.08 - klo:13:03 »
Lainaus
Jopa kirkosta eronneet helluntalaisetkin


Hieno homma.

Myös helluntalaiset, jotka eivät koskaan ole kirkkoon kuuluneetkaan, kuten minä, ovat tietojeni mukaan tervetulleita.
Ja vaikka ei olisikaan, en siitä välittäisi ja mukaan menisin.

Luteriilaiseen ehtoolliseen en ilmeisesti saisi osallistua, mutta en ole siitäkään välittänyt, vaan olen vastoin sääntöjä niissäkin käynyt.
Toisaalta, koska jätän oman seurakuntani ehtoolliset väliin, niin ehkäpä se kompensoi tämän jutun niin, että rikkomus ei ole niin suurensuuri.

jUHOMA4

  • Vieras
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #47 : 28.06.08 - klo:13:23 »
Kyösti:  Ei tuo oikein hyvältä näytä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #48 : 28.06.08 - klo:13:41 »
Lainaus
Kyösti: Ei tuo oikein hyvältä näytä.


Mikä noista luettelemistani seikoista ei näytä hyvältä?
Vai kaikkiko (3 - 4 asiaa) kuuluvat lausuntosi piiriin?

Myönnän, että tilanteeni varmaan näyttää kovin kummalliselta ja pahalta, ja varmaan sitä se onkin mitä suurimmassa määrin.

Tilannetta pahentaa sekin, että omaan myös jonkinverran halua kulkea ylätietä ja jättää alatien toisille.

jUHOMA4

  • Vieras
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #49 : 28.06.08 - klo:13:50 »
En halua neuvoa, enkä kinata kanssasi.  Mielipiteeni on, että henkilö joka kutsuu itseään körttiläiseksi ja haluaa olla mukana heränneenkansan riennoissa,  ja toiminnassa , ensimmäinen askel on liittyä Kansankirkkomme jäseneksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #50 : 28.06.08 - klo:14:22 »
Lainaus
Mielipiteeni on, että henkilö joka kutsuu itseään körttiläiseksi ja haluaa olla mukana heränneenkansan riennoissa, ja toiminnassa , ensimmäinen askel on liittyä Kansankirkkomme jäseneksi.


Hyväksyn näkemyksesi, yleensäkin hyväksyn, että on erilaisia näkemyksiä, vaikka en itse niitä aina edustaisikaan.
Kaikille näkemyksille kun on omat perusteensa, olivat ne sitten aivan mitä tahansa.

Meillä helluntalaisilla käytäntö on tässä suhteessa ehkä hivenen avarampi, kuin näkemys, jota itse edustat.
Hyväksymme yleensä vallan hyvin sen, että riennoissamme on mukana henkilö, joka on eronnut seurakunnasta tai ei ole koskaan siihen kuulunut tai ei aio koskaan helluntaiseurakuntaan liittyä.
Joitain käytännön rajoituksia seurakuntaan kuulumattomuus toki tuo, mutta joskus niistä voi joustaa. Kokemusta on tuosta joustamisestakin.
Toki joistain asioista ei jousteta: esim. seurakunnan paimenen tulee kuulua seurakuntaan.

Oma henkilökohtainen näkemykseni on se, että olen körttiläinen, vaikka kuulunkin helluntaiseurakuntaan enkä tiedä, liitynkö koskaan luterilaiseen seurakuntaan. Luthersäätiöön ehkä voisin harkita liittymistä, mutta en ainakaan lähiaikoina edes harkitse helluntaiseurakunnasta eroamista.

Avaramieliseksi pyrkivänä ihmisenä siis hyväksyn ehdottomasti sen, että joku ei voi hyväksyä, että ajattelen näin.
Erilaiset näkökannat ja ajattelut kuuluvat kiinteänä osana ihmisyyteen.

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Saako herättäjäjuhlille tulla kuka vaan?
« Vastaus #51 : 28.06.08 - klo:21:37 »
Olenpa minäkin ihan lutkuna ottanut osaa Isonkirjan juhannusrientoihin, jotta vuoroin vieraissa. Tervetuloa! :smt038
Acta est fabula, plaudite