Keskustelu > Seuratupa

Laulaminen ja veisaaminen

<< < (5/10) > >>

Pena:
Rapista puuttu sävel. Minusta se on musiikin säestämää ja tahdittamaa puhetta, mutta ei laulua.

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "Pena" ---Rapista puuttu sävel. Minusta se on musiikin säestämää ja tahdittamaa puhetta, mutta ei laulua.
--- Lainaus päättyy ---


No se on kyllä totta. Mutta toisaalta rappia pidetään kuitenkin musiikkina (kun siellä on ne musiikkitaustat) ja kuitenkin on hyvin musiikin mukana kulkevaa se puhe, niin voisi kai sitä jollain ilveellä kutsua resitatiiviksi. Ei kai vain pelkkä sävelkorkeudeltaan muuttuva ääni ole musiikkia, muutenhan esim. lyömäsoittimien soittamista ei voisi laskea musiikiksi. No, tämä nyt menee aika vahvasti offtopic, ja siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että ei rappia tietenkään voi verrata esim. Mozartin oopperoiden resitatiiveihin. Mutta jos oppilas muistaa rapin avulla, että resitatiivi on puhelaulua, niin mun mielestä tavoitteeseen on siinä asiassa päästy ;)

TeppoV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Hanna" ---
--- Lainaus käyttäjältä: "TeppoV" ---Itse olen ajatellut, että laulaminen on sellaista kevyempää, ja veisaaminen raskassoutuisempaa.
--- Lainaus päättyy ---


Siionin kannelta ei ainakaan voi raskassoutuisella nuotilla vetaa...jos se sit on laulamista, niin olkoon niin! :wink: Yhdyn kylla itsekin ennemmin tuohon ajatukseen, et veisaaminen on ikaankuin laulettua rukousta. Vaikka tiukkoja rajoja on kai taas tassakin tapauksessa aika turha vetaa vai onks se sitten myos niin et lauluja lauletaan ja virsia veisataan?!?
--- Lainaus päättyy ---


Sanoisin, että siionin virsien lisäksi myös useat siionin kanteleen laulut ovat rukousta, vaikkei niitä kanteleen lauluja veisaamalla lauletakaan. Laulun sisältö (sanat) kai laulusta tekee rukouksen, eikä laulamis/veisaamistyyli?

Rukouksen sävyt tosin ovat siionin virsien ja kanteleen välillä keskimäärin erilaisia, kanteleen laulut ovat enemmän semmoisia kiitos- ja ylistysrukouksia.

PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Hanna" ---...onks se sitten myös niin et lauluja lauletaan ja virsiä veisataan?!?
--- Lainaus päättyy ---

On. Lauluja on aivan tarpeeksi laulettavaksi. Virsien tunnetuksi tekemistä auttaa, että niitä veisataan. Selkeä profilointi ei eristä, vaan edistää itse asiaa. Laulujen ja virsien erottaminen sisällön ja sävelen perusteella on marginaalinen ongelma.

Hanna:
[/quote]

Sanoisin, että siionin virsien lisäksi myös useat siionin kanteleen laulut ovat rukousta, vaikkei niitä kanteleen lauluja veisaamalla lauletakaan. Laulun sisältö (sanat) kai laulusta tekee rukouksen, eikä laulamis/veisaamistyyli?

Rukouksen sävyt tosin ovat siionin virsien ja kanteleen välillä keskimäärin erilaisia, kanteleen laulut ovat enemmän semmoisia kiitos- ja ylistysrukouksia.[/quote]

Kylla olen itsekin Siionin kannelta laulanut kolmena vuotenani evankelisessa kirkkokuorossa. Siita olin yllattynyt kuinka paljon ihan samojakin lauluja on virsikirjassa, siionin virsissa ja siionin kanteleessa. Rikkauttahan se vaan on kun on monenlaisia virsikirjoja vallankin kun laulaminen ja veisaaminen on mulle niin tarkeaa.

Siionin kanteleessa on monta todella kaunista laulua ja savelet vallankin on kauniita, kun ne tuppaa olemaan melko yksinkertaisia Siionin virsissa. Erityisesti muistan kun Hangon kanttori soitti meille Siionin kanteesta laulun jossa laulettiin myrskyavasta meresta ja "maustoi" laulua kaikella taidollaan mika pianosta lahti.

Varsinaisessa "sielunhadassani" olen tosin kaantynyt Siionin virsien puoleen. Tietenkin sillakin et ne ovat mukanani koko elamani kulkeneet ja koska koen ehka kuitenkin Siionin virsien sanoman hivenen "syvallisemmaksi" kuin Kanteleen. Vaan hyva et loytyy lauluja "moneen junaan"!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta