Kirjoittaja Aihe: Humanismin diktatuuri  (Luettu 9689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #15 : 23.12.21 - klo:20:19 »
Krista Kiuruhan julkaisi ilouutisen, että hän odottaa 47 vuotiaana esikoistaan, kauan toivottua lasta jonka saamisesta oli jo luopunut.

Voiko suurta ilouutista törkeimmin kommentoida Twitterissä? Näin sairaasta tekstistä ainakin minä pahoitin mieleni. Miten Kyösti?

 Ano Turtiainen
@TurtiainenAno
 · 22. jouluk.
Vastauksena käyttäjälle @TuomasEnbuske
Lehtitietojen mukaan tiineys oli Kiurullekin yllätys.. onko tässä kenties paha henki lisääntymässä… toivottavasti ei.. siinä saattaisi karvalammen reunatkin repeillä, jos sarvipää sattuu tulemaan..
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #16 : 23.12.21 - klo:22:49 »
Ihme kun jotkut Anoa vielä äänestää, mutta tuntuu sillä olevan oma kannattajajoukkonsa ?
Persut ajoi hänet pois, mutta vasemmistoradikaalit tykkäävät hänestä- Outoa.

Yksi putkimies kanssa valitti, että heillä ei lapsia ole ja ne meni hormoonihoitoon, en tiedä menikö molemmat. Nainen oli siellä 50 vuoden korvilla.
Hormoonit vaikuttivat sen, että ne sai kaksoset.
Sitten meni vuosi ja he saivat toiset kaksoset.

En sit tiedä.
Yks tuttuni oli mennyt lääkärille ja lääkäri sanoi, että teillä on jo kahdeksan lasta, että voistte kyllä ehkäisyäkin käyttää?
Kaveri totesi, että Jumala on sanonut, että lisääntykää ja täyttäkää maa !!
Lääkäri kysyi, että ei kai hän ihan vaan sun hommiksi sitä antanut?
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #17 : 24.12.21 - klo:09:46 »
Näin sairaasta tekstistä ainakin minä pahoitin mieleni. Miten Kyösti?

Meidän on monesti vaikeaa arvioida, mikä on oikein ja mikä väärin kunkin yksittäisen asian kohdalla.
Eräs hyvä ratkaisu tähän asiaan lienee se, että kukaan ei levittäisi tuota tekstiä eteenpäin ja näin tule lisänneeksi pahan mielen ilmapiiriä ympäristöön ja aiheuttaneeksi turhaa vihaa.
Vaikka itse olemme samanlaisia, kyllä se kauhistuttaa, kun näkee samoja piirteitä muissa kanssakulkijoissamme.
Ei tuollaisia tekstejä pitäisi kenenkään levittää julkisuuteen.

Oman sisikuntani mahdottomuuden tuntuinen olotila hiertää minua enemmän ja vähemmän jatkuvasti, joka ehkä johtaa siihen, että en kovin helposti mieltäni pahoita. En varmaan tuostakaan mieltäni pahoittanut, tekstissä koen kuitenkin jonkinlaisen karkottavan ilmapiirin, ei tee mieli sitä uudelleen lukea, en enää ole edes varma, sainko sitä edes kokonaan luettua - ehkä sain.
Surulliseksi tuollaisesta tulee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #18 : 24.12.21 - klo:09:48 »
Pohjois-Korean diktatuuria ei voi pitää humanistisena.

Ei voikaan, siinä on pelkkä diktatuuri.
Ajatukseni oli, että tuossa Pohjois-Korean uutisessa oli joitain samoja elementtejä, kuin kirjoittamassani tarinassa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #19 : 24.12.21 - klo:10:33 »
Ajatukseni oli, että tuossa Pohjois-Korean uutisessa oli joitain samoja elementtejä, kuin kirjoittamassani tarinassa.

Tarinasikin humanismista voisi olla eri meltä. Humanismi ei ole totalitarismia vaan pikemminkin individualismia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #20 : 25.12.21 - klo:00:33 »
Tarinasikin humanismista voisi olla eri meltä. Humanismi ei ole totalitarismia vaan pikemminkin individualismia.

Tarina kuvaa sitä, mihin liiallinen individualismi voi johtaa.
Itsekeskeisyyden kasvaessa kukin kuvittelee oman reviirinsä entistä suuremmaksi ja suuremmaksi.
Tila ei riitä, reviirit menevät päällekkäin, yksilön vapaudet kärsivät, kuten diktatuurissa.

Ennemminkin pitäisi opetella sietämään erilaisuutta ja opetella loukkaantumiskynnyksensä korottamista. Aiheesta tulisi järjestää ihmisille kursseja ja muutenkin kannustaa kehittämään asioiden sietämistä.



Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #21 : 25.12.21 - klo:06:58 »
....
Ennemminkin pitäisi opetella sietämään erilaisuutta ja opetella loukkaantumiskynnyksensä korottamista. ....


Yksi väline voisi olla keskustelutaidon kehittäminen. Kirjallisen ilmaisun hiominen, synonyymien käyttö toisi happea. Avaruudellinen hahmottaminen tekee tilaa erilaisuuden ymmärtämiselle.
   Kynnyskysymys on sitten, miten edetä, kun ei voi hyväksyä; kun haluaa ilmaista oman eriävän mielipiteensä. Lähtökohta on malttaa mielensä, harkita sanavalintoja. Ellei tunnekuohu ole selkeästi myönteinen, on ulostuloa mietittävä. Juuri siinä on haaste ja tarve ajatustenvaihdolle.
   Jos kiukkuun on aihetta, toki tunne on aito. Pointti vaan on, miten kyseisen asian malttaa ilmaista. Väärinymmärrykselle on lukemattomia tilauksia. Mutta keskustelu parhaimmillaan on juuri niiden selvittämistä. Tai pikemminkin keskustelu parhaimmillaan on osapuolen kunnioittavasta kuuntelusta kumpuavaa ilmaisua. Sitä täällä on paljon.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #22 : 25.12.21 - klo:23:02 »
Asioita ajateltuani olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että yhteiskunnan tulisi ennemmin keskittyä toimenpiteisiin, joilla ihmisen tervettä itsetuntoa kohennetaan sen sijaan, että keskityttäisiin sananvapauden rajoittamiseen.

Terve itsetunto kaiketikin osaa ottaa kanssamatkaajat paremmin huomioon, kuin sairas itsetunto, joka on tuon tuostakin loukkaantumassa.

On joitain asioita, joita minä en kestä kuunnella.
Olisiko oikea tapa se, että vaatisin kanssakulkijoita pitämään suunsa kiinni asioista, joitka ovat minulle liian vaikeita kuunnella?
Olen lähtenyt siitä, että omia vaurioitani minun ei pidä laittaa muiden syyksi ja kannettavaksi.
Joskus hyvin harvoin, jos joudun tilanteeseen, jossa en voi toisten puheiden tähden olla, häivyn paikalta siten, että en aiheuta pahennusta. Olen kokenut tuollaisen ratkaisin toimivaksi.
Toki joskus saatan sanoa, että vaihdetaan puheenaihetta, koska...., mutta tuolla tavoin en tohdi toimia, jos epäilen, että se aiheuttaa pahennusta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #23 : 26.12.21 - klo:10:16 »
On joitain asioita, joita minä en kestä kuunnella.
Olisiko oikea tapa se, että vaatisin kanssakulkijoita pitämään suunsa kiinni asioista, joitka ovat minulle liian vaikeita kuunnella?

En usko, että ns vihapuheen suitsimiseen pyrkivät ajattelevat itseään, sitä mitä eivät itse halaisi kuulla. Helppohan sellainen on väistää. On kysymys laajemmasta asiasta, yhteiskuntarauhan säilyttämisestä. Vihan lietsomista seuraa helposti väkivalta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #24 : 26.12.21 - klo:11:10 »
Pohjois-Korean diktatuuria ei voi pitää humanistisena.

No ei todellakaan voi.  Huh.


Kyösti, voisitko yrittää tiivistää tekstejäsi?   :kahvi:    En oikein jaksa niitä lukea.  Otsikko kuitenkin haastaisi selvittämään mitä tahdot selittää.

Diktatuurit ovat käsittääkseni varsin etäällä humanismista joten olisihan tuo poleeminen otsikko kiinnostava saada avattua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #25 : 26.12.21 - klo:12:35 »
Mieleen tulee käsite 'itsesensuuri'. Moniarvoinen kulttuuri tuntuu välillä arvojen miinakentältä, jossa melkein mikä tahansa saattaa olla yllättäen jollekin toiselle kipeä asia. Sellaisessa ilmapiirissä varoo sanojaan. Kyösti kuvailema 'humanismin diktatuuri' olisi näin arvellen 'diktatuuri ilman diktaattoria' tai jopa 'itsediktatuuri'.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #26 : 28.12.21 - klo:11:06 »
Mieleen tulee käsite 'itsesensuuri'. Moniarvoinen kulttuuri tuntuu välillä arvojen miinakentältä, jossa melkein mikä tahansa saattaa olla yllättäen jollekin toiselle kipeä asia. Sellaisessa ilmapiirissä varoo sanojaan. Kyösti kuvailema 'humanismin diktatuuri' olisi näin arvellen 'diktatuuri ilman diktaattoria' tai jopa 'itsediktatuuri'.

Kiitos! 

Että siis ei saa sanoa m i t ä ä n   koska joku ehkä ei sitä tykkää kuulla.

..............

No mutta eikä ei.    Olen jotenkin itse olettanut humanismiin kuuluvaksi sananvapauden.  Milloin siinä ylitetään rajat, joita nyt olisi hyvä maku, asiallinen ilmaisu, tarkoituksellinen toisen loukkaaminen, kyvyttömyys pyytää anteeksi, no humanismissa siitä ei viedä vankileirille louhimaan kiviä tai muuta, niin kuin diktatuurissa hyvin äkkiä. 


Eiköhän se erota nuo kaksi jollain tapaa.  Sitten en voi olla muiselematta mr(?) Ajanhenkeä, ja herää kymysys;


Pitäisikö meidän elää täällä jotenkin tuota kuin sanoisin, kuin entisen yhtenäiskulttuurin ajassa?  Mitähän se sisälsi, mitä ntoivoisit takaisin jotta tuo "Ajanhenki"  saisi olla vain se ajan henki, tämän aikakauden normisto??  Tai kuka toivoisi takaisin mitä? 


Itse hyppäisin takaisin 1960-luvulle, mutten muuten kuin vaatimattomampaan kulutukseen --- vaikka eipä olis tätä läppäriä --- no, 60-luvun alkupuolen kulutustottumukset, pois hyi pikamuoti ja harvemmin pihviä poskeen, ja säännöllisesti ensilumi meillemain pyhäinpäivänä ja meri jäähän.  Elo oli yksinkertaisempaa...   no niin no niin.  Monelle se oli vaikeampaa, paljon.   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #27 : 28.12.21 - klo:12:42 »
Että siis ei saa sanoa m i t ä ä n   koska joku ehkä ei sitä tykkää kuulla.

Minusta sellainen nyrkkisääntö tuntuisi toimivalta, että saa sanoa, jos on valmis ottamaan vastaan sen, että joku ei tykkää. Toisin sanoen on vastattava sanoistaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #28 : 02.01.22 - klo:08:39 »
Niinpä-

Tai miten olis lisäksi ajatella miten tarpeellinen hyödyllinen ja rakentava sanomiseni on. 

Taitaa vaan olla liian vaikea tuollainen haaste.

Ehkä jos päätään paukuttaa, yrittää korjata tuhot jotka sai aikaan.

Tosin, onko vaikeneminen aina sitten kultaa?  En usko.,
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Humanismin diktatuuri
« Vastaus #29 : 02.01.22 - klo:10:59 »
Onko vaikeneminen kultaa?

Mykkäkoulu ei ole, mutta kuunteleminen on.