Keskustelu > Seuratupa

Tietoinen uskonratkaisu

<< < (2/12) > >>

Riitta-mummi:
Toivotaan niin.

Luulen että minulla yhdistyi esiintymispelko, suoriutumispakko ja aistittava ihmisten uteliaisuus persoonaani.

Nyt oivallan, että minun paikkani on muualla. Ehkä parasta mitä olen tällä tiellä kokenut on kirjoittaminen. Kumpa selviytyisin tehtävästäni kunniallisesti, ilman ylpeyttä. Siitä muistutan itseäni joka päivä.

juhani:
Jumala on Jumala. Subjektiivisista tietoista uskonratkaisua heränneiden yhteydessä minä olen etsinyt valtavan paljon. Väinö Malmivaaralta olisi voinut löytyä, mutta kun ei. Ihminenhän ei ole subjekti.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: juhani - 13.11.21 - klo:21:04 ---Ihminenhän ei ole subjekti.

--- Lainaus päättyy ---

Ihminen on subjekti. Sana tarkoittaa alamaista. Me suomalaiset ymmärrämme sanan useimmiten väärin. Se johtunee kielestämme, jossa teonsana on tekijän määre. Eurooppalaisissa kielissä asia on toisin, subjekti on predikaatin määre. Jos latinassa halutaan ilmaista, että tekijä on itsenäinen toimja, käytetään agenttia eikä subjektia.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 13.11.21 - klo:14:04 ---Jos alkaisin kertoa miten minä pääsin tälle tielle omilta poluiltani, niin se menisi todistuspuheenvuoron puolelle.

Kokemusta , että ympäröivät ihmiset sitä ' kieli pitkällään' odottivat kirkonpenkissä, oli niin vastenmielinen, että en halua sitä uusia.

Minulla on todella päivä ja kellonaika tiedossa jolloin jotain tapahtui. Minulla ei siihen ollut muuta antaa kuin syntini. Ratkaisu ei tullut omalta puoleltani.

Joka päivä on aloitettava uudelleen. :'(

--- Lainaus päättyy ---
Älä kehuskele uskollasi, jota ei voi olla,  ja jos luulet ja sanot uskovasi, olet ylpeä. Et sinä mitään usko. Ole nöyrä ja rukoile uskoa, mutta älä ala luulemaan, että voisit uskoa.  :eusa_pray:

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: luterilainen - 15.11.21 - klo:12:16 ---Älä kehuskele uskollasi, jota ei voi olla,  ja jos luulet ja sanot uskovasi, olet ylpeä. Et sinä mitään usko. Ole nöyrä ja rukoile uskoa, mutta älä ala luulemaan, että voisit uskoa.  :eusa_pray:

--- Lainaus päättyy ---

Ajattelin tulkata tuon Luterilaisen tekstin. Aivan tyhjentävästi en varmaan saa sitä tehtyä, mutta ainakin jossain määrin luulen onnistuvani.
Nimim. Luterilainen kaiketikin kritisoi kahta toisensa osittain pois sulkevaa ilmiötä, johon aika ajoin törmäämme ja joiden katsotaan olevan voimassa samaan aikaan:
1)  "toisen uskoa ei pidä mennä arvioimaan"
2) "omaa tai oman piirin jäsenten uskoa ei saa mennä arvioimaan, piirin ulkopuolisten henkilöiden uskoa saa arvioida"

Tekstiä ei olle suunnattu juuri Riittaa vastaan, vaan tuota hassunkurista ilmiötä vastaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta